welk bit voor mijn paard ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:44

Ik vind je een beetje irritant. := Waarom negeer je alle adviezen van (tijdelijk) bitloos rijden?

Dat een halster niet gemaakt is om mee te rijden is wel een héél slap argument. Ik doe het zo nu en dan ook ter afwisseling en dat gaat prima.

Je negeert alle berichten die over één keertje zonder bit rijden gaan, en reageerd razend enthousiast op een nieuw bit. Als je toch al die mening vast had staan, waarom open je dan eigenlijk dit topic. :+

Let eens op de reactie van kelcy bijvoorbeeld. Als je een halster dan zó vreselijk wreed vindt, waarom leen je dan niet tijdelijk een optoming waar geen bit aan te pas komt. ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:52

Soms wil het wel eens lukken met een ongebroken trens. Gewoon een simpele rechte stang. Voor somige paarden is dit gewoon een stukje rustiger.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:54

Idd ongebroken kan fijner zijn voor je paard deze werk alleen op de lagen en ligt stil in de mond,een bustrens ligt stiller in de mond dan een watertrens. Mss een ongebroken appeltrensje ? die is toch enigzins flexibel.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 09:58

ik luister heus wel naar jullie maar ik wil niet bitloos rijden en daar mee klaar
zitten ook goed tips bij waar ik egt wat aan heb :D
word je paard daar niet stug van of hard is ze mond van van een stang bustrens

manonutjuh

Re: welk bit voor mijn paard ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:22

als je echt had geluisterd naar ons, dan is er al een paar keer gezegd, dat een ongebroken bustrens geen stang is!

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:29

mijn paard reageerde ook niet lekker meer op mijn k&K dubbel gebroken bit .Kwam ook omhoog etc.
Ik gebruik nu een Myler level 1 sinds 3 weken en mijn paard loopt als een zonnetje geen problemen en ze loopt heerlijk ontspannen. De bitten zijn wel duur in aanschaf maar je mag ze eerst 2 weken proberen. Voor mij is dit bit een uitkomst

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:40

jannie8 schreef:
ik luister heus wel naar jullie maar ik wil niet bitloos rijden en daar mee klaar

Je hoeft toch niet over te schakelen op bitloos rijden, het gaat er om dat je even één keer bitloos rijdt om te kijken of het probleem ook echt in de mond zit. :roll:

Maar goed, ik zonder me maar van dit topic af want dit werkt in op mijn goede humeur. :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:46

jannie8 schreef:

Qimm schreef:
Iedere 'gewone' trens is bij normaal gebruik vriendelijk

+
Ongebroken is niet hetzelfde als een stang, een stang heeft scharen (dressuurstrang, liverpool etc.)

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:51

Ik zou ook zeggen, ongebroken watertrens.

Ik rijd er zelf ook mee, paard loopt er fijn op. Is rustiger in de aanleuning! zo'n gebroken bit vind ie gewoon veel te wiemelig en is ook scherper. Paard word er absoluut niet stugger van hoor! Het bit is juist zachter en paard loopt er lekkerder en meer ontspannen op.
Paard zal er dus eerder minder stug van worden als stugger.

maarja, het blijft gewoon een kwestie van uitproberen, wat jou paardje fijn vind!.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:19

pompompom schreef:
Ik zou ook zeggen, ongebroken watertrens.

Ik rijd er zelf ook mee, paard loopt er fijn op. Is rustiger in de aanleuning! zo'n gebroken bit vind ie gewoon veel te wiemelig en is ook scherper. Paard word er absoluut niet stugger van hoor! Het bit is juist zachter en paard loopt er lekkerder en meer ontspannen op.
Paard zal er dus eerder minder stug van worden als stugger.

maarja, het blijft gewoon een kwestie van uitproberen, wat jou paardje fijn vind!.

nou dan ga ik het met ongebroken bit proberen voor welk paard gebruik je het bit zelf pompompom

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:28

Het maakt niet uit welk bit je gebruikt, maar wel hoe je er mee omgaat!
Als je paard niet goed reageert, zou ik eerst eens naar zijn/haar lijf en mond kijken voordat je lukraak bitten in de mond gaat stoppen.
Maar zo te lezen, heb je geen advies nodig, want je weet het zelf al het beste.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:37

Loesje79 schreef:
Het maakt niet uit welk bit je gebruikt, maar wel hoe je er mee omgaat!
Als je paard niet goed reageert, zou ik eerst eens naar zijn/haar lijf en mond kijken voordat je lukraak bitten in de mond gaat stoppen.
Maar zo te lezen, heb je geen advies nodig, want je weet het zelf al het beste.

ik wil wel graag advies welke bit het beste voor hem is dat is tot nu toe de bustrens

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:39

kelcy schreef:
een knevel trens misschien die liggen vrij stil in de mond :j

als jij een stille hand hebt liggen alle bitten vrij stil in de mond. Als jij alleen maar kneepjes ect. geeft dan gaat het bit alle kanten op ...

Verder heb ik geen enkel verstand van bitten ... maar het kan ook heel goed aan de ruiter liggen als het paard tegen de hand is, of het zadel ect.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:50

ongebroken is het vriendelijks, werkt met name in op de tong en niet op de gevoelige lagen, de bustrens ligt dan weer iets stiller dan de watertrens. ik heb zowel, dubbel als enkel gebroken gebruikt en nu ongebroken. Ongebroken loopt ze het meest ontspannen op.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:53

bedankt voor je tip :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:00

heeft je paardje geen haken, wolfstanden of doppen wata hij last van heeft? Want maakt het bil alsnog niet uit.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:02

pizza64 schreef:
Idd ongebroken kan fijner zijn voor je paard deze werk alleen op de lagen en ligt stil in de mond,een bustrens ligt stiller in de mond dan een watertrens. Mss een ongebroken appeltrensje ? die is toch enigzins flexibel.

Minder op de lagen bedoelde ik :o

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 12:04

Hij is pas nog bij de tandaarts geweest dus hij heeft geen haken

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:05

Enneh..... heeft het paard misschien een klein mondje en is het bit te dik? Heb je dat al laten uitzoeken?

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:12

Ik zou idd gewoon een ongebroken trens proberen, deze kan niet in het verhemelte prikken en doet dus geen zeer.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:41

Ik heb bij m'n pony van alles geprobeerd....

Enkel gebroken (verschillende diktes)

Een ongebroken trens

Bit met smaakje eraan

En uiteindelijk de dubbelgebroken geprobeert en was direct goed.
Verschilt echt per pony/paard

Een vriendin van mij rijd haar paard op sommige momenten het liefst met een liverpool(menbit) met twee teugels eraan...

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:45

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:48

Ik zou een ongebroken trens proberen. de meeste paarden vinden hem fijn omdat hij erg stil in de mond ligt. Maar sommige paarden vinden het niks.

Als ik jou was zou ik een keertje bitloos proberen. Voor een keertje heb je nog geen heel duur bitloos hoofdstel nodig. Je kan ook gewoon met een lage neusrien en daar je teugels aan doen. Maar ja als jij dat niet wilt oke.

Het kan ook zijn dat je bit te dik is. Ik denk niet dat een enkel gebroken lekker is. Die prikt in het gehemelte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:48

jannie8 schreef:
ik wil wel graag advies welke bit het beste voor hem is

Het beste bit is géén bit.
Maar dat durf/wil je dus niet. :?

Dan je vraag wat het beste bit is: dat kan niemand jou vanaf het beeldscherm vertellen.
Haal een deskundige (gebitsverzorger) bij je paard, die de mond volledig bekijkt, onderzoekt, voelt en beoordeelt, en jou een bit kan adviseren (of juist afraden, indien nodig).

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:18

Hmm, snap TS niet. Waarom zoooo gefocused op een bit? Waarom niet een keer zonder proberen? Ok, moet eerlijk toegeven heb nog nooit bitloos gereden, maar sta er niet negatief tegenover. Gewoon nog nooit een aanleiding gehad om het te proberen :oo

Maar ja, als je TS via pb eea aan uitleg / advies/ probeersels geeft, reageerd ze niet... Dus ja, ik vraag me af in hoeverre ik haar topic serieus moet nemen.

Kan aan mij liggen.

Ik rij al mn jonge paarden op een enkel gebroken kneveltrensje met een ringetje erachter. Niet te dik, ivm ik meeste paarden heb met kleine mondjes. Gebeurd maar heel zelden dat ik er een tref die daar niet fijn op wil lopen. En tja, wil ie er niet op lopen, proberen we eens wat voor de hand liggends, maar ben verder niet zo van het expirimenteren met bitten. Hou het altijd bij wat basisbitjes (bus/ watertrens op wat voor een manier (niet) gebroken dan ook)

Dus TS; nog een bit wat je kunt proberen, is alleen niet zo makkelijk te lenen, niet veel mensen hebben een dergelijk bit.