Bitten? Welke vind je paard nou het fijnste?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:16

Mijn pony loopt het beste op duidelijke simpele bitten met een stabiele ligging. Een enkelgebroken watertrens vond hij niets, een enkelgebroken D dan weer prima. Maar het beste loopt hij op zijn huidige ongebroken happy mouth.

Bitloos doen we ook heeeel soms, in de vorm van een bosal al loopt hij daar in de galop doorheen. Heb moeten trekken hem weer terug te krijgen en trekken op een bosal is not done dus daarmee rijden we nu een tijd niet tot we er weer klaar voor zijn.

Mijn doel is wel uiteindelijk het bit weg te hangen en volledig op bosal verder, want afgezien van de galop loopt hij er super op.

Glenda

Re: Bitten? Welke vind je paard nou het fijnste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:31

Mijn pony is soms wat onrustig in de aanleuning.
Nu zat ik te denken om een happy mouth bitje te proberen.
Maar kan ik dan het beste voor enkel gebroken of dubbel gebroken gaan?
Ik rij nu met een dubbelgebroken trensje.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:08

glenda schreef:
Mijn pony is soms wat onrustig in de aanleuning.
Nu zat ik te denken om een happy mouth bitje te proberen.
Maar kan ik dan het beste voor enkel gebroken of dubbel gebroken gaan?
Ik rij nu met een dubbelgebroken trensje.

Qua aanpassing is een dubbelgebroken beter, het ligt beter in de mond. Maar het kan ook zijn dat je paard beter loopt op een enkelgebroken of zelfs ongebroken trens. Dus het is een kwestie van uitproberen. Vind hm-bitten beter dan metalen bitten, maar dat is persoonlijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 06:29

het ligt niet voor ieder paard beter in de mond.
jouw paard vind misschien het beweeglijke niet fijn,probeer inderdaad eens een enkel- of ongebroken bit.

(ik heb hier nog een ongebroken HM watertrens liggen btw)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 08:23

mijn pony loopt voor de wagen met een (uiteraard ongebroken) liverpoolstang met iets pompwerking en een naar voren uitgebogen mondstuk voor wat tongvrijheid.
Onder het zadel op een enkelgebroken robart d-trens of een gewone enkelgebroken d-trens. Dubbelgebroken wordt hij erg pissig van.
Verder loopt hij ook netjes op een touwhalster, gewoon stalhalster met 2 touwen, een touwsidepull en een neckring of touwje om de hals. Hij loopt niet fijn op bitloze kruis-systemen, zowel onder de keel als enkel de kingekruiste systemen. Voor de wagen loopt hij niet bitloos.

Groetjes, lacuna

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 08:27

ik rijdt met training met een dubbelgebroken bustrens en met mijn wedstrijden met een dubbelgebroken watertrens (de bustrens is ook iets dikker dan de watertrens)
met watertrens is hij lekkerder te rijden maar niet meer als ik daar dagelijks mee ga rijden.. vandaar de keuze om met wedstrijden ermee te rijden.

wiebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:13

ik rijdt met een myler level 2 zonder sleuven

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:43

Ik reed mijn paard op een gewoon dubbelgebroken watertrensje met draaibolletje. Sinds vrijdag overgeschakelt naar eentje van happy mouth. De eerste dag was het verschrikkelijk, nageeflijk lopen ? Vergeet het maar! Dus 2 dagen netjes ontspannen proberen rijden en sinds gisteren terug wat beginnen vragen en hij deed het veel beter! Ik ben tot hier toe tevreden over de happy mouth!

Als je paard het gewend is om op een dubbelgebroken watertrensje te lopen, zou ik dat niet meteen veranderen.. Maar da's mijn mening!

Edit: ik heb het bit eerst zelf is in mijn eigen mond gestoken - wou wel eens weten hoe het nu zat met die appelsmaak.. Maar ik proefde niks, ook niet toen ik er zachtjes op gebeten heb. Vind ik wel vreemd!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:27

Shanelle schreef:
Ik reed mijn paard op een gewoon dubbelgebroken watertrensje met draaibolletje. Sinds vrijdag overgeschakelt naar eentje van happy mouth. De eerste dag was het verschrikkelijk, nageeflijk lopen ? Vergeet het maar! Dus 2 dagen netjes ontspannen proberen rijden en sinds gisteren terug wat beginnen vragen en hij deed het veel beter! Ik ben tot hier toe tevreden over de happy mouth!

Als je paard het gewend is om op een dubbelgebroken watertrensje te lopen, zou ik dat niet meteen veranderen.. Maar da's mijn mening!

Edit: ik heb het bit eerst zelf is in mijn eigen mond gestoken - wou wel eens weten hoe het nu zat met die appelsmaak.. Maar ik proefde niks, ook niet toen ik er zachtjes op gebeten heb. Vind ik wel vreemd!

Nee die appelsmaak van de HM is idd echt te verwaarlozen.. Ik heb het bit 2ehands gekocht dus heb het niet in mn mond gestoken maar vond het al onwaarschijnlijk dat er (nog) smaak aan zat.

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:09

Shanelle schreef:

Maar ligt een enkelgebroken niet rustiger in de mond?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:06

Shanelle schreef:

Dakota doet het heel goed op een HM bit. Ze gaat juist beter nageeflijk lopen.
Ik heb ook het bit eerst zelf in mijn mond gestoken haha. Maar er zit idd geen smaak of zelfs maar appelgeur aan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:36

glenda schreef:
Shanelle schreef:

Maar ligt een enkelgebroken niet rustiger in de mond?

Ja omdat het minder 'losse' delen heeft. Maar rustig liggen/niet rustig liggen geen van de twee is beter dan de ander. Je kunt niet zeggen dat alle paarden een rustige ligging fijner vinden. Dit hangt helemaal af van paard tot paard.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:14

Ik heb van alles geprobeerd (myler, dubbel gebroken) maar mijn paard heeft de voorkeur voor een enkelgebroken bustrens, hierop loopt hij het beste en bij dit bit hoef ik het maar voor zijn mond te houden en hij hapt er zelf in. Bij andere bitten werd het soms een hele strijd om het hoofdstel in te doen.
Als ik een ander bit indoe dan merk ik vanzelf na een paar weken dat hij het bit minder goed aan wil nemen.

Ik ben dus gestopt met nieuwe dingen uitproberen want ik keerde toch elke keer weer terug naar het oude bit en het paard reageerde dan weer goed.