Pelhambit als gewoon bit ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Pelhambit als gewoon bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:50

Sorry vergeten te reageren na het zien van de presentatie. Leuke foto verzameling, braaf paard heb je idd. (ze kijkt er ook zo droog bij) Hoeveel druk had je gemiddeld op de teugels staan?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:40

@Duhelo das omdat draakje Dais persee naar mij wilde kijken dat vertekend de foto iets ;)

Als er een hefboomwerking zou zijn, en je blijft bij Dais dan ;) te lang trekken krijg je dit effect :D
AfbeeldingAfbeelding
Dan knikt ze erdoor en erachter en het mondwerk gaat ernstig knabbelen.
Doe je dat bij een trenswerking komt die knabbel wel maar die knik niet (of je moet blijven trekken).
Afbeelding
Grin the not shown foto's :D

@Mizora, wil ik met alle liefde voor je maken, maar het kan niet direct. Er ligt hier nu weer pak em beet een cm of 6 aan sneeuw |( En mijn hulpje voor bij de foto's kon vandaag al niet meer komen. Het kan dus even duren, maar als ze er zijn zal ik het hier melden en ze in diezelfde map/website zetten.

@Lara_Silver zoals je kunt zien op de foto's die ik nu net hier geplaatst heb, Dais is bizonder licht op de mond bij een hefboomwerking maar op trens neemt ze je graag in de maling en ben je toch echt wel wat druk nodig. Met hefboom heb je ongeveer een 20 gram druk, zonder een 500 gram. Maar goed ook bij een paard met een betonnen mond blijft de werking gelijk, het bit kantelt wel of niet. En hoeveel je eraan moet gaan hangen heeft geen enkele invloed op wel of niet gaan kantelen en dus hefboomwerking hebben. Als de hefboom er niet is, kan hij ook niet ontstaan door harder te trekken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:38

RT P->HAR

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:59

Ik denk dat je een essentieel deel van de hefboomwerking van bitten niet snapt Lara_Silver.

Zonder druk op de teugels werkt de hefboom helemaal niet. Ook niet op de lage stand. De hefboom treedt in werking op het moment dat je je hand optilt. Daarvoor hoeven de teugels dus nog helemaal niet strak te staan, met een paar gram druk (door het gewicht van de teugels in combinatie met hand optillen) bereik je dat. Wel moet je ervoor zorgen dat je kinstrap niet te strak of te los is ingesteld. Vandaar dat je die bitten met hefboom (shanks) alleen gebruikt op een volledig getraind paard, dat in principe op één hand te rijden is. Er zijn allerlei transitiebitjes. Van snaffle (zeg maar de gewone dressuurtrens) of Billy Allen (een soort dubbelgebroken bitje) naar een Billy Allen met baby shanks (kleine scharen met minimale hefboomwerking, naar echt eenhandige bitten met vast mondstuk en tongboog en een stevigere maat shank. Voor wedstrijden wordt dat soms aangevuld met enigszins verzwaarde teugels, waardoor je met volkomen minimale hulpen toch een signaal door kunt geven.

Een snaffle bit / billy allen of dressuurbit / pelham op de neutrale stand heeft GEEN hefboomwerking. Dat is mechanisch niet mogelijk. Er wordt gereden met de basisuitgangspunten van de werking van dat soort bitten: de combinatie van zit, been en directe druk en release (halve en hele ophoudingen). Pas als een paard licht is op een dergelijk bitje én tussen de teugels blijft (recht) én de basisbeginselen van neckreining begrijpt (of de buitenteugel bij de dressuur) dán ga je over op een bit met hefboomwerking. Want dat is om meer verfijnde hulpen te kunnen geven.

Je ziet bij Dais heel mooi dat de teugels nog doorhangen terwijl zij al achter de teugel duikt. De hand is opgetild. Er is al druk die hier niet gecompenseerd wordt door forward hulpen zit en been. De foto waar ze haar mond open heeft is sprake van een strakkere teugel die ook nog eens opgetild wordt: ergo meer druk. Om die reden mogen westernruiters overigens ook niet met een neusriem rijden. Paarden moeten de mogelijkheid hebben de druk te ontlopen door het openen van de mond (dan heeft de ruiter een te harde hand). Teveel open mond levert dan ook minpunten. En terecht.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:18

Waar is al die uitleg voor nodig Anya? Ik vroeg alleen om de druk, nergens anders om hoor. Rina heeft mij een imo perfect geargumenteerde post gepresenteerd, niet enkel geschreven maar ook met beelden, en mij daarmee weten overtuigen dan mag ik toch vragen stellen? Raar dan mijn volledige kennis in vraag te stellen. Bedankt goed bedoelde uitleg maar je trapt voor mij open deuren in. Desalniettemin duidelijk geschreven, kan voor andere bokkers informatief zijn. Mijn rijden draait om het wijken voor de druk principe en het neckreinen begint al zeer goed te gaan. En de volgorde van het soort bitten in de western en de rede er achter is mij ook bekend. De verdere alinea's ook.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:50

Dat is heel goed mogelijk maar uit je vragen meende ik toch te begrijpen dat je nog steeds al dan niet aanwezige hefboomwerking in twijfel trekt. En bovendien als je vraagt om toelichting op de aanwezige druk dan leid ik daaruit af dat je de werking kennelijk niet geheel begrijpt. Anders stel je zo'n vraag niet. ;)

en ik schrijf niet alleen voor jou, ik schrijf het ook maar even op voor mensen die misschien wat minder bekend zijn met aspecten van western rijden en het feit dat de keuze van het bit moet zijn afgestemd op de mate van 'africhting' van het paard.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:57

Anya schreef:
Dat is heel goed mogelijk maar uit je vragen meende ik toch te begrijpen dat je nog steeds al dan niet aanwezige hefboomwerking in twijfel trekt. En bovendien als je vraagt om toelichting op de aanwezige druk dan leid ik daaruit af dat je de werking kennelijk niet geheel begrijpt. Anders stel je zo'n vraag niet. ;)

en ik schrijf niet alleen voor jou, ik schrijf het ook maar even op voor mensen die misschien wat minder bekend zijn met aspecten van western rijden en het feit dat de keuze van het bit moet zijn afgestemd op de mate van 'africhting' van het paard.

Nou dan heb je mijn post verkeerd begrepen, is niet erg. Maar zover mijn kennis rijkt kan je de werking van een bit niet juist weergeven als er een minimale druk op staat. Ik had mijn vraag anders moeten formuleren, iets schrijven als: stond er contact-druk op. Dus de druk die je gebruikt tijdens normaal rijden waarbij je contact met de mond hebt. Nu duidelijker wat ik bedoelde? Je kunt me overigens wel in vraag blijven stellen iedere keer maar daar zal ik niet warm of koud van worden hoor. ;)

Dat laatste haalde ik ook al aan in mijn post zoals je wss gezien hebt. :) Ook informatief voor andere bokkers.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:04

Oh oke nu snap ik je vraag beter.
Maar ik denk dat Rina nu juist de werking van het bit met de normaal tijdens het rijden inwerkende hoeveelheid druk demonstreerde in haar eerdere foto's. Op dit bit staat geen druk totdat je druk opneemt (en dat doe je altijd in die combi met zit en been). Ik denk dat Rina de foto's heeft gemaakt terwijl ze naast Dais stond (vanwege de bitwisselingen). Dus dan krijg je al heel snel dat je bij opnemen (hand omhoog nog zonder teugelcontact) een paard hebt dat achter de teugel duikt. Voor Dais zal dat veel druk zijn al (ook met die doorhangende teugels) en er is geen compensatie zit/been waardoor ze haar neus er weer uitsteekt.

Dat probeerde ik toe te lichten.

contactdruk heb je bij een shankbit zo min mogelijk.

Voor mijzelf geldt dat als ik de behoefte voel om met contactdruk te rijden, ik eigenlijk de teugels doorgaans omhoog clip (naar de normale trensstand zodat de shanks/hefboom niet meer inwerkt). Immers het paard is dan (tijdelijk) even niet toe aan shanks.

In mijn profiel staat een foto van Wizkid in zijn eerste slidingstop waar om die reden het de teugels omhoog zijn geclipt. Om te voorkomen dat hij bijvoorbeeld zelf die druk op een shankbitje aanneemt per ongeluk.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:05

Hoi, ik heb nog even een andere vraag met betrekking tot de gebroken! pelham. Jullie zeggen, deze is scherper dan de ongebroken, en zo ook voor de pelhamriempjes (onduidelijke hulpen, niet eerlijk tegenover het paard) Ik ben het wel met jullie eens hoor, maar, nu mijn vraag, waarom moet je in de springsport dan mét pelhamriempje rijden, en mág je niet meer met 2 teugels? en waarom in de B dan wel met een gebroken, maar vanaf de, ik meen de M of Z pas ongebroken? Niet aanvallend bedoeld, maar ik vat 'm niet meer zeg maar. Je zou er vanuit gaan dat de Categorie B dan toch juist met de ongebroken zou moeten mogen rijden, als het dan nodig mocht zijn? of is mijn logica nou zo krom?

Sorry voor het ietwat offtopic fladderen, maar was toch wel heel erg nieuwsgierig :o

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:10

Daar kan ik niet echt antwoord op geven. Ik ben geen springruiter. Vroeger wel dressuur gereden, maar al een hele tijd niet meer.

Wat ik wel opvallend vindt is dat er in de verschillende sporten ook verschillend wordt gedacht over wat scherp is. In de westernsport worden veel dunnere bitjes toegestaan dan bij de engelse sport. De argumenten zijn ook tegengesteld. Bij western wordt ervan uitgegaan dat paarden niet zoveel ruimte in de mond hebben en dat dikker dus soms echt minder goed kan zijn. Bij dressuur is dat juist andersom. Bij western mag je rustig met twee legeringen bit starten (sweet iron en koperkleur bijvoorbeeld), bij dressuur mag dat weer niet.

Ik heb dus niet altijd het idee dat deze eisen bij het starten altijd echt zijn ingegeven door onderzoek naar de werking van een bit, maar evenzeer door 'traditie'.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:16

Nee ik ben dus ook niet echt springruiter, maar heb me er wel een beetje in "verdiept", wat volgens de KNHS aan bitjes is toegestaan, omdat ik er over zat te denken om ook eens wat te gaan springen.
Inderdaad, dat verschil tussen diktes van bitjes en hoe men er over denkt, was mij ook al bekend. ik ben ook van mening dat dikker niet per definitie zachter en dus beter is. Het is volledig afhankelijk van het paard zijn mond. En de twee verschillende legeringen wist ik ook ja. Ik heb weleens de rondte horen gaan dat dat "stroomstootjes" opwekt..? Ik ken de westernbitjes ook wel een beetje waarbij je dat wel vaker ziet, kan me niet voorstellen dat die stroom veroorzaken.

edit: of bijvoorbeeld de dubbelgebroken, met het tussenstuk een andere legering dan de overige delen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:18

Anya schreef:
Oh oke nu snap ik je vraag beter.
Maar ik denk dat Rina nu juist de werking van het bit met de normaal tijdens het rijden inwerkende hoeveelheid druk demonstreerde in haar eerdere foto's. Op dit bit staat geen druk totdat je druk opneemt (en dat doe je altijd in die combi met zit en been). Ik denk dat Rina de foto's heeft gemaakt terwijl ze naast Dais stond (vanwege de bitwisselingen). Dus dan krijg je al heel snel dat je bij opnemen (hand omhoog nog zonder teugelcontact) een paard hebt dat achter de teugel duikt. Voor Dais zal dat veel druk zijn al (ook met die doorhangende teugels) en er is geen compensatie zit/been waardoor ze haar neus er weer uitsteekt.

Dat probeerde ik toe te lichten.

contactdruk heb je bij een shankbit zo min mogelijk.

Voor mijzelf geldt dat als ik de behoefte voel om met contactdruk te rijden, ik eigenlijk de teugels doorgaans omhoog clip (naar de normale trensstand zodat de shanks/hefboom niet meer inwerkt). Immers het paard is dan (tijdelijk) even niet toe aan shanks.

In mijn profiel staat een foto van Wizkid in zijn eerste slidingstop waar om die reden het de teugels omhoog zijn geclipt. Om te voorkomen dat hij bijvoorbeeld zelf die druk op een shankbitje aanneemt per ongeluk.

Ik heb vaker een goed getrained westernpaard mogen rijden. Dus ik weet hoe weinig druk je op de shanks neemt. Heel weinig, eigenlijk is de hand optillen slechts genoeg. Trekken aan shanks is gewoon een teken van onkunde. Het is ook geen bit om met druk te rijden, daarom schreef ik contact. Dus van ieder bit het gebruikelijke contact voor dat specifieke bit. Overdreven druk is nooit nodig de werking te laten zien, je rijdt toch ook niet met meer druk als gebruikelijk. Ik snap je werkwijze bij de slidingstop, heel logisch, shanks zijn niet om grote druk op te zetten dus je wil natuurlijk ook niet dat je paard deze druk er zelf op gaat zetten. Doorgaans gebeurd dat ook niet, daar je ze pas rijd als ze hoog genoeg opgeleidt zijn voor shanks. Dan kunnen slechts nog niet geheel bevestigde oefeningen (in jou geval destijds de slidingstop) er voor zorgen dat een paard zich in het bit drukt, ipv na te geven.

@Maggie_Eddy: Interessante vraag. Ik spring niet officieel dus ik ken de reglementen niet. Maar vind je logica niet krom nee. Vraag me echt af of het notenkraker effect gewoon over het hoofd werd gezien evenals de door PH-riempjes constante hefboom. Goh hier ga ik weer wakker van liggen hoor. :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:24

oke, dan zijn we er weer. Verschil zit in de definitie contact. Voor mij is contact druk en dus opnemen (ook al met doorhangende teugels) maar ik begreep dat contact voor jou was directe verbinding van teugel naar bit (dus strakke teugellijn).

affijn.. lig jij maar fijn wakker, ik ga slapen ;) :D

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:25

@lara: hihi, sorry :+
Ik heb 2 jaar op een springstal gewerkt, en nog stage gelopen bij een andere springruiter, en heb daar heel wat bitten voorbij zien komen. ik heb hen toen ook het geval dat mijn paard heet voorgelegd, (nogal een heethoofd op de sprong) en die zeiden ook, gebroken pelham is toegestaan in de B. Dus ik dacht a la, ik ga eens zoeken en ja inderdaad, ze hadden gelijk. Ik denk dat de gebroken pelham over dezelfde kam wordt geschoren als de normale trens. waarbij ze dus alleen wel vergeten, dat de pelham ook nog hefboomwerking heeft, en je dus die punt in het gehemelte port, zeker wanneer je dus verplicht bent om de riempjes te gebruiken. Dan kun je niks meer doseren, t'is alles of niets dan. Ikzelf ben nog weleens eigenwijs, heb zelf dus ook de gebroken versie, en gooi toch steeds weer liever de riempjes eraf. ik vind ze niet prettig inwerken, heb ze dus alleen gekocht omdat ze verplicht zijn.
Één van mijn collega's baalde er toen ook al stevig van dat ze niet meer met twee teugels mocht starten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:27

ja als je erover nadenkt is het wel raar dat dat mag in de b.
Of is er een restrictie dat gebruik alleen is toegestaan in de niet-hefboomstand? Dan kan ik het me weer voorstellen.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:30

ja had logischer geklonken, maar nee, er staat luid en duidelijk bij in het reglement, dat dit bit (en ook de anderen met hefboomwerking) alléén zijn toegestaan met pelhamriempjes, en dan ook nog met afbeeldingen erbij hoe deze dan wel bevestigd behoren te zijn. Aan de stang-ring en aan de trens-ring. Daartussen dan dus de teugel. Dus echt op de meest onduidelijke wijze voor het dier..

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:33

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:38

Anya schreef:
oke, dan zijn we er weer. Verschil zit in de definitie contact. Voor mij is contact druk en dus opnemen (ook al met doorhangende teugels) maar ik begreep dat contact voor jou was directe verbinding van teugel naar bit (dus strakke teugellijn).

affijn.. lig jij maar fijn wakker, ik ga slapen ;) :D

Nee je begrijpt me weer verkeerd. Nooit, maar dan ook nooit rijd ik mijn pony met een strakke teugellijn, is imo nergens voor nodig, hij zo een zachte mond. Ieder bit heeft zijn soort contact. En ieder soort rijden zijn contact. Rijd ik buiten heb ik geen contact op mijn trens. Rijd ik dressuurmatig staat er contact op de trens, maar geen druk, sommigen rijden idd met strakke teugels, ik vind dit onzin. Mijn teugel hangt dan ook lichtjes door, geen boog maar ook geen perfect rechte lijn meer. Rijd je met strakke teugels met veel druk erop ben je eigelijk alleen maar bezig je paard in de krul te trekken, terwijl een paard dat nageeft op een lichter contact wel echt nageeflijk is.

Met shanks rijd je ook nooit met druk (en ook zeker niet met een strakke teugellijn) maar slechts het contact dat de shank slechts subtiel uit zijn totaal hangende positie haalt. Dan praat ik niet over echte centimeters want een klein beetje voelt een paard al. En mits goed opgeleid reageert hij hier ook prima op. Ik bedoel dus dat het contact dat ontstaat voor mij bij ieder specifiek bit anders is. Niet veel anders, er is bij mij zowiezo nooit sprake van strakke teugels) maar hoe zwaarder het bit hoe lichter het contact. Hopelijk begrijp je me nu beter.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 07:48

Ja hoor ik begreep je de eerste keer al prima. Jij gebruikt gewoon andere woorden voor contact en druk dan ik. Dat wil zeggen bij jou betekent het wat anders.

Overigens: kun je best (tijdelijk) meer druk opnemen op een shank als dat voor de oefening zinvol is.

Bijvoorbeeld bij het liften van de schouders. Of bij een correctie. Het hangt af van hoe je je correctie doet of het aanvaardbaar is of niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:14

Anya schreef:
Ja hoor ik begreep je de eerste keer al prima. Jij gebruikt gewoon andere woorden voor contact en druk dan ik. Dat wil zeggen bij jou betekent het wat anders.

Overigens: kun je best (tijdelijk) meer druk opnemen op een shank als dat voor de oefening zinvol is.

Bijvoorbeeld bij het liften van de schouders. Of bij een correctie. Het hangt af van hoe je je correctie doet of het aanvaardbaar is of niet.

Ja natuurlijk dit is zo iets als een ophouding in de dressuur. Daarbij sluit je je hand, brengt even iets meer druk op je teugel maar echt trekken doe je nooit. Ik denk dat we afgezien van het gebruik van de termen vrijwel hetzelfde bedoelen iedere keer.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:11

OK even om het compleet te maken.
Dit topic ging over de Pelham, dus heb ik in engelse stijl druk gegeven op de bitten. Al heb ik een westernbit gebruikt. De werking van de beide is nl verder gelijk, en het ging over hefboomwerking.
Overigens, nee niet ik heb druk gegeven op het bit, ik stond achter de camera ;) Mijn hulpje heeft naast Dais gestaan (idd ernaast) en de teugels bediend.

Uitgaande van de engelse rijstijl zijn dus deze foto's gemaakt, en kan je uitgaan van een normale engelse druk/contact (of in sommige gevallen geen druk/contact maar losse teugel.

De foto's die ik gister hier nog geplaatst hebben gaan dan op het rijtechnische vlak verder. Wat gebeurd er als je teveel en te lang druk geeft. Dat laat Dais dan ook als uit het boekje zien.
Maar in eerste instantie ging het om een wel of niet hefboomwerking krijgen op de bovenste ring van een bit (en eigenlijk was dat een pelham, maar omdat ik die even niet voorhanden had heb ik een westernshank gebruikt).
En het lijkt me dan, en dat is volgens mij op de foto toch echt wel duidelijk te zien, dat er een behoorlijke druk op de mond werd uitgeoefend, en niet een minimale, helemaal als je kijkt naar hoe ver de shank naar achter komt. Je vraag naar hoeveel druk, het niet zien op de foto dat de shank vol naar achter getrokken werd, geeft mij ook het gevoel dat je nog steeds niet snapt hoe het werkt, maar ook dat je mijn verklaring en uitleg in twijfel trekt.

@Anya dank voor je nog duidelijkere uitleg over druk en het rijtechnische stukje uitleg.

Ik heb mijn best gedaan om het uit te leggen, en ik hoop dat de TS en een ander die het interessant vond wijzer is geworden. Verder laat ik het hierbij.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:48

rina schreef:
...
geeft mij ook het gevoel dat je nog steeds niet snapt hoe het werkt, maar ook dat je mijn verklaring en uitleg in twijfel trekt.
...

Goed, heb aangegeven dat het niet zo is, dat je me overtuigd hebt door je fotoreeks, maar ik wordt nog ervan beschuldigd het discussiepunt in vraag te stellen. :? Wat jij wil, denk wat je denkt, als ik geen vragen mag stellen zonder dat dat overkomt alsof ik iets in twijfel stel dan daaaaaag. :evaw: Jammer dat een imo fijne discussie zo moet aflopen maar op deze manier heb ik er de neus van vol. :n Geen zin me te blijven verdedigen tegen mensen die mijn posts niet goed lezen. Ik verwijder dit topic nu uit mijn berichten.

Lara_Silver schreef:
Rina heeft mij een imo perfect geargumenteerde post gepresenteerd, niet enkel geschreven maar ook met beelden, en mij daarmee weten overtuigen dan mag ik toch vragen stellen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:18

Lara_Silver schreef:
rina schreef:
En ik weet zeker van wel :D
Ik rijd 1 paard met pelham, en als je de teugel aan de grote bovenste ring doet heb je een normale trens. Er is dan echt geen sprake van hefboomwerking. Die begint pas als je de onderste teugel oppakt.

Onzin. Er treedt ook dan al hefboomwerking op. Wat doet namelijk dat kleine stukje tussen de eerste/bovenste ring en het bevestigingsoogje voor het bakstuk? Juist, kantelen. Een (lichte) hefboomwerking dus.

M_D_H: Een pelhamriempje bedoel je. Lekker oneerlijk en onduidelijk voor je paard, zo een troebele en overdreven hulpen. Er zal nergens een duidelijke hulp optreden die verschilt in scherpte. Een pelhamriempje is een crime en als je het gebruikt maakt duidelijk dat je niets hebt begrepen van rijden met een combinatiebit. Het is niet voor niets een bit met meerdere opties. Deze opties zijn te gebruiken, die moet je niet gaan combineren. De onderste ring om een scherp inwerkende hulp te geven. De bovenste om een lichtere hulp te geven. Ga je deze door elkaar geven komt er bij het paard niet alleen scherpere hulpen aan dan hij nodig heeft, nee ook nog eens veel te onduidelijke hulpen.

Desalniettemin, ze gooien dit bit in de handen van iedere leek, terwijl het daar helemaal niet thuis hoort. Je gaat toch ook geen beginner een stang en trens in de hand geven. Dit bit is overigens nog schadelijker dan slecht rijden met een stang en trens omdat er altijd hefboomwerking optreedt, met welke bevestiging de hulp ook wordt gegeven. Bij een stang en trens is er ten minste nog echt sprake van een simpele trens. Een pelham is nooit een gewoon bit.

Mocht je iets zoeken om met een zacht bit te kunnen blijven rijden maar ook controle te hebben als hij wegspurt dan kan ik je een thiedemann aanraden. Heb een pony die zich graag een renpaard waant, ook niet meer te houden. Heb er 2 keer een scherp bit in gehangen en daarna niet meer, vond dat het maar op een andere manier moest. Nu rijd ik op een ongebroken trensje maar met thiedemann. Met een lange teugel kan hij omzich heen kijken met zijn nek zo lang als hij wil. Wil hij zijn nek erop zetten om weg te stuiven neem ik de teugels aan en dan wordt dat hoofd automatisch omlaag gehouden en heb ik de controle. Echter kan ik het niet misbruiken zoals bv een slof, want ik heb de thiedemann niet in handen. Is voor mij de ideale manier op het moment, om die mond zacht te houden en toch ontspannen ritten te kunnen maken. Mijn doel van de zomer is echter volledig zonder thiedemann.

euhm...
ik bedoelde ook niet dat ik het een goed id vond ofzo...
ik zei alleen dat zoiets wel bestaat.
ik rij zelf neit een met een pelham...
nadat ik merkte hoe scherp dat bit was heb ik hem lekker in de winkel laten hangen :D

en ik ben het met je eens dat zo'n scherp bit niet in de handen van een leek thuis horen.

ik zelf rij met een vlinder bitje, vaak alleen op het bovenste ringetje, soms als het echt echt echt nodig is op het onderste gat.
en soms (zoals in het bos) rij ik met 2 teugels, waarvan degene die naar het onderste ringetje vrijwel altijd los hangt.
maar ik heb hier wel les in gehad hoe of wat ik met dit bit moest doen en wat niet enz...
en voor ik er echt mee kon rijen in de les, mog ik hem ook cker niet gebruiken alsk zonder me instructeur reed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:26

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:27

nee
je hebt 2 soorten vlinder bitjes...
de ene die jij bedoelt...
en eentje die ze gebruiken met het mennen...
en die laatste bedoelde ik :P