Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
te lang trekken krijg je dit effect

En mijn hulpje voor bij de foto's kon vandaag al niet meer komen. Het kan dus even duren, maar als ze er zijn zal ik het hier melden en ze in diezelfde map/website zetten. 
Anya schreef:Dat is heel goed mogelijk maar uit je vragen meende ik toch te begrijpen dat je nog steeds al dan niet aanwezige hefboomwerking in twijfel trekt. En bovendien als je vraagt om toelichting op de aanwezige druk dan leid ik daaruit af dat je de werking kennelijk niet geheel begrijpt. Anders stel je zo'n vraag niet.
en ik schrijf niet alleen voor jou, ik schrijf het ook maar even op voor mensen die misschien wat minder bekend zijn met aspecten van western rijden en het feit dat de keuze van het bit moet zijn afgestemd op de mate van 'africhting' van het paard.

Ook informatief voor andere bokkers.
Anya schreef:Oh oke nu snap ik je vraag beter.
Maar ik denk dat Rina nu juist de werking van het bit met de normaal tijdens het rijden inwerkende hoeveelheid druk demonstreerde in haar eerdere foto's. Op dit bit staat geen druk totdat je druk opneemt (en dat doe je altijd in die combi met zit en been). Ik denk dat Rina de foto's heeft gemaakt terwijl ze naast Dais stond (vanwege de bitwisselingen). Dus dan krijg je al heel snel dat je bij opnemen (hand omhoog nog zonder teugelcontact) een paard hebt dat achter de teugel duikt. Voor Dais zal dat veel druk zijn al (ook met die doorhangende teugels) en er is geen compensatie zit/been waardoor ze haar neus er weer uitsteekt.
Dat probeerde ik toe te lichten.
contactdruk heb je bij een shankbit zo min mogelijk.
Voor mijzelf geldt dat als ik de behoefte voel om met contactdruk te rijden, ik eigenlijk de teugels doorgaans omhoog clip (naar de normale trensstand zodat de shanks/hefboom niet meer inwerkt). Immers het paard is dan (tijdelijk) even niet toe aan shanks.
In mijn profiel staat een foto van Wizkid in zijn eerste slidingstop waar om die reden het de teugels omhoog zijn geclipt. Om te voorkomen dat hij bijvoorbeeld zelf die druk op een shankbitje aanneemt per ongeluk.
Anya schreef:oke, dan zijn we er weer. Verschil zit in de definitie contact. Voor mij is contact druk en dus opnemen (ook al met doorhangende teugels) maar ik begreep dat contact voor jou was directe verbinding van teugel naar bit (dus strakke teugellijn).
affijn.. lig jij maar fijn wakker, ik ga slapen![]()
Anya schreef:Ja hoor ik begreep je de eerste keer al prima. Jij gebruikt gewoon andere woorden voor contact en druk dan ik. Dat wil zeggen bij jou betekent het wat anders.
Overigens: kun je best (tijdelijk) meer druk opnemen op een shank als dat voor de oefening zinvol is.
Bijvoorbeeld bij het liften van de schouders. Of bij een correctie. Het hangt af van hoe je je correctie doet of het aanvaardbaar is of niet.
Mijn hulpje heeft naast Dais gestaan (idd ernaast) en de teugels bediend. rina schreef:...
geeft mij ook het gevoel dat je nog steeds niet snapt hoe het werkt, maar ook dat je mijn verklaring en uitleg in twijfel trekt.
...
Wat jij wil, denk wat je denkt, als ik geen vragen mag stellen zonder dat dat overkomt alsof ik iets in twijfel stel dan daaaaaag.
Jammer dat een imo fijne discussie zo moet aflopen maar op deze manier heb ik er de neus van vol.
Geen zin me te blijven verdedigen tegen mensen die mijn posts niet goed lezen. Ik verwijder dit topic nu uit mijn berichten.Lara_Silver schreef:Rina heeft mij een imo perfect geargumenteerde post gepresenteerd, niet enkel geschreven maar ook met beelden, en mij daarmee weten overtuigen dan mag ik toch vragen stellen?
Lara_Silver schreef:rina schreef:En ik weet zeker van wel![]()
Ik rijd 1 paard met pelham, en als je de teugel aan de grote bovenste ring doet heb je een normale trens. Er is dan echt geen sprake van hefboomwerking. Die begint pas als je de onderste teugel oppakt.
Onzin. Er treedt ook dan al hefboomwerking op. Wat doet namelijk dat kleine stukje tussen de eerste/bovenste ring en het bevestigingsoogje voor het bakstuk? Juist, kantelen. Een (lichte) hefboomwerking dus.
M_D_H: Een pelhamriempje bedoel je. Lekker oneerlijk en onduidelijk voor je paard, zo een troebele en overdreven hulpen. Er zal nergens een duidelijke hulp optreden die verschilt in scherpte. Een pelhamriempje is een crime en als je het gebruikt maakt duidelijk dat je niets hebt begrepen van rijden met een combinatiebit. Het is niet voor niets een bit met meerdere opties. Deze opties zijn te gebruiken, die moet je niet gaan combineren. De onderste ring om een scherp inwerkende hulp te geven. De bovenste om een lichtere hulp te geven. Ga je deze door elkaar geven komt er bij het paard niet alleen scherpere hulpen aan dan hij nodig heeft, nee ook nog eens veel te onduidelijke hulpen.
Desalniettemin, ze gooien dit bit in de handen van iedere leek, terwijl het daar helemaal niet thuis hoort. Je gaat toch ook geen beginner een stang en trens in de hand geven. Dit bit is overigens nog schadelijker dan slecht rijden met een stang en trens omdat er altijd hefboomwerking optreedt, met welke bevestiging de hulp ook wordt gegeven. Bij een stang en trens is er ten minste nog echt sprake van een simpele trens. Een pelham is nooit een gewoon bit.
Mocht je iets zoeken om met een zacht bit te kunnen blijven rijden maar ook controle te hebben als hij wegspurt dan kan ik je een thiedemann aanraden. Heb een pony die zich graag een renpaard waant, ook niet meer te houden. Heb er 2 keer een scherp bit in gehangen en daarna niet meer, vond dat het maar op een andere manier moest. Nu rijd ik op een ongebroken trensje maar met thiedemann. Met een lange teugel kan hij omzich heen kijken met zijn nek zo lang als hij wil. Wil hij zijn nek erop zetten om weg te stuiven neem ik de teugels aan en dan wordt dat hoofd automatisch omlaag gehouden en heb ik de controle. Echter kan ik het niet misbruiken zoals bv een slof, want ik heb de thiedemann niet in handen. Is voor mij de ideale manier op het moment, om die mond zacht te houden en toch ontspannen ritten te kunnen maken. Mijn doel van de zomer is echter volledig zonder thiedemann.