Lusitana schreef:Misschien kun je een volgende keer in het achterhoofd houden dat timing en gebruik maken van de kracht die er al is handig kan zijn en eens kijken of je niet meer invloed hebt dan je denkt als je op tijd gaat mee door draaien. Met name in de vliegende kracht als in een draai, zal de werkelijke kracht van de hulpteugel niet het belangrijkste zijn.
En je zegt dat het niet zal gaan met martingaal, maar het lijkt dat je het nog niet geprobeerd hebt? Je zegt meteen dat helpt allemaal niet... maar ik weet niet of je "het allemaal" al geprobeerd hebt? Je gaat uit van "mijn paard is zo sterk".
Elk paard dat tegen je is, is sterk, een paard is áltijd sterker dan de mens het is onze taak om te proberen te voorkomen dat het op kracht aankomt door het goed op te leiden en te voorkomen dat een paard zich tegen ons keert.
In de opleiding is dit bij jouw paard dus mislukt, waar je zelf waarschijnlijk helemaal geen schuld aan hebt, waar wel de gevolgen van hebt.
En nu komt het op oplossen van een probleem aan en dát is ook vaak de reden waarom hulpteugels worden ingeroepen.
Daarom roep ik ook nooit zo hard van dat iemand die hulpteugels gebruikt een mindere ruiter is.
En nogmaals, het is ook weer een voorbeeld van symsptoombestrijding en geen oplossen van het probleem, anders deed hij het niet meer....
En dat is dus het gevaar. Mensen gebruiken de slof omdat ze niet zonder kunnen, terwijl hulpteugels zijn bedoeld om problemen op te lossen. Hier is de hulpteugel niet gebruikt om het probleem op te lossen, het voorkomt het alleen zolang je hem gebruikt. Dat is een rotsituatie voor jou en het paard.
Daarom, nogmaals, is het handiger om te proberen of je hem niet zonder kracht te slim af kunt zijn. Helemaal als hij het op hetzelfde punt doet. (En dat kun je best doen met de slofteugel erbij, maar niet door puur en alleen daarop te vertrouwen).
Heb je ook wel eens een pelham geprobeerd?
Ik zeg trouwens niet dat je plots de slofteugel in de wilgen moet hangen. ik gebruik je probleem als een voorbeeld.
Elk probleem is individueel en vergt individuele beoordeling, maar in het algemeen grijpt men best snel naar de slofteugel ipv eerst andere dingen te proberen.
En "voor de veiligheid" is een reden waar men best vraagtekens bij kan zetten en nader kan onderzoeken zoals topic starter doet.
En voor die hem meteen in het begin van de opleiding gebruiken, zie je dan niet dat het dan voor de rest van he leven zo moet? Omdat je geen andere oplossing kon bedenken? Denken jullie echt dat die dan zomaar aan komt waaien als het paard ouder is? Het is juist in de jonge jaren dat de ruiter de band aanlegt en het meeste voor elkaar krijgt en de meeste invloed op het paard heeft. Alles wat slecht wordt aangeleerd gaat er niet meer uit!
en een slofteugel als bekrachtiging gebruiken is zeker iets slecht aanleren!
Er zijn miljarden ruiters door de geschiedenis heen die paarden hebben ingereden en oplossingen gevonden hebben voor het vluchtgedrag zonder domme kracht in te zetten.
Waarom lijkt er dan plots in de laatste twintig jaar een grote behoefte aan die domme kracht?
Een pelham heb ik niet geprobeerd nee, dat wil ik ook niet. Sowieso wil ik hem niet met een scherper bit rijden, want op het moment dat hij weer braaf loopt heeft hij een zachte mond en wil hij een scherper bit niet aannemen. Maar een martingaal heb ik zeker wel geprobeerd, evenals zonder hulpteugel. Natuurlijk, anders kon ik ook niet zeggen dat het niet werkt
En ook ik begin liever zonder hulpteugels/scherpere bitten enz. Maar het hielp gewoon niet.
Voor alle duidelijkheid: ik rij hem in de bak nooit met hulpteugel en heb geen enkel ander paard van mij ooit met wat voor hulpteugel dan ook gereden. En ik ben in principe tegen hulpteugels. Maar er zijn uitzonderingen vind ik, zoals dit geval.
Het argument wat eerder gegeven werd: "zorg eerst dat je je paard onder controle hebt voordat je er mee buiten gaat rijden" gaat hier ook niet op. Ik heb hem onder controle als ik in de bak rijd, als ik hem aan de hand heb, als ik met hem men in de bak en als ik buiten met hem men. Kortom: in alle situaties behalve tijdens een buitenrit onder het zadel.
Ik zie echt niet in wat het probleem is om een slof in een dergelijke situatie te gebruiken. Ik gebruik hem misschien 10 seconden op een hele rit, en dan dus alleen als ik onder het zadel naar buiten ga.