Slof voor de veiligheid gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:47

Ik ben gewoon tegen een slof. Hoeveel voordelen er ook kunnen zijn, ik vind het een onding.
Met iedere hulpteugel probeer je je eigen niet-kunnen te verdoezelen, maar met een slof vind ik dat wel heel extreem, aangezien je zelf ook de kracht bepaalt. Mocht een paard wegsprinten dan is de eerste reactie van de ruiter vaak z'n balans opzoeken met de teugels. Dan trek je dus niet alleen in z'n smoel met je teugels, maar ook nog eens de kin naar de borst met die slof....

Mijn paard wilde vroeger ook nog wel eens een sprintje trekken, en alleen heel plots een ruk te geven naar links of rechts kon haar stoppen. Nu heb ik haar 4 jaar en inmiddels hoef ik enkel terug te gaan zitten en m'n teugels wat fierder aan te nemen, dan staat ze stil. En op het moment is ze best drukjes, staat al bijna 10 maand vrijwel stil ivm peesblessure en we mogen nu gaan opbouwen. Ik rij vrijwel iedere dag (40 min stap en 2,5 min. draf) maar de eerste keer aandraven is gegarandeerd een lancering door haar enorme zin in hard lopen... Geen haar die erover na denkt om een slof erom te gooien, mevrouw heeft geleerd dat ik serieus ben als ik zeg dat ik wil stoppen.
Tuurlijk heb je misschien wel eens dat je een nieuw paard moet rijden dat dat niet doet. Maar dat heb ik ook geleerd. Ik heb op paarden gereden die iedere pas bijna verticaal stonden bij een bok of slalomden in een rengalop... En een slof is niet de oplossing. Goed blijven nadenken en stevig zitten is de oplossing... Niet je eigen onmacht verdoezelen.

Zo zei mijn instructrice altijd: Als je met kracht een paard gaat tegenwerken zul je ooit gewoon verliezen. En dat klopt :)

KiWiKo

Re: Slof voor de veiligheid gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:49

maar het kan je wel helpen om over je eigen onzekerheid te stappen :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:51

Nee, het helpt om je onzekerheid te verdoezelen. Je kunt het wel met de slof maar zelf niet, en dan zul je alsnog over die (wss nog véél hogere drempel) moeten door die slof eraf te halen en het zelf te proberen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:55

weet je wat het is Focussed.......... hoe beter je word in je werk hoe grotere gekkenhuizen je krijgt om te corrigeren.........

En ik voor een ga mijn nek niet breken op andermans paard.......

andermans paard gaat ook pas terug naar anderman als ik er zonder slof op ga zitten en anderman heeft begrepen waar de schoen wringt in diens communicatie met het paard

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:02

Tuurlijk begrijp ik dat :j En je eigen veiligheid gaat natuurlijk voor, dat begrijp ik best.
Maar ik vraag me af in hoezeer je de situatie echt helpt met een slof. Ipv zelf een handrem te bouwen op je paard zet je er gewoon een op. Hoppa, zonder dat je nu iets aan het paard hebt gedaan. Ipv samen werken en kijken waar de crux zit en zo een oplossing vinden zodat het paard begrijpt wat je bedoelt als je stoppen wilt creeer je (imo) een gevaarlijke situatie door hem zonder pardon enorm te laten schrikken met die inwerking van de slof.

Maar dan is het natuurlijk ook discussieerbaar of de situatie zonder of met slof gevaarlijker is, dat hangt af van het de mate van kronkels in het koppie van 't peerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:05

het helpt mij vooral tussen de oren :) IK weet dat ik met behulp van de slof het paard kan plaatsen waar ik het wil.......

en daardoor rij ik assertiever waardoor het paard geen praatjes heeft :)

en de slof kan blijven hangen :) Ik weet het het is een flow van mij....... maar het helpt mij assertief te rijden :)

behalve bij mijn enigste eigenste......... zelfs met slof gaat die alle kanten op die hij wil :D :D :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:05

ik krijg geen paarden binnen om te corrigeren
en als dat zo is
ga ik er al niet mee buitenrijden en eerst in een afgesloten bak uitproberen gaat et mis tja da dan heb ik pech. gaat het goed heb ik geluk.
dat is een risico dat je neemt

KiWiKo schreef:
ikke20 schreef:
klopt weet je niet van te voren maar je paard hoeft er niet vandoor te gaan als hij schrikt. kwestie van het hem leren niet te doen.
en als je voorzorgsmaatregelen liever hebt dan een gebroken nek kan je beter niets meer doen ;)
zelfs als je hele dag in bed ligt kan het huis instorten of je je nek breken over stoeprandje daar neem je ook geen voorzorgsmaatregelen voor.

ik vind het gevaarlijker dat je de slof erbij pkat want op dat moment trek je zn koppie omlaag/naar zn borst en gaat hij dus heel gemakkelijk koppeltje duikelen en ja daarmee kan je erg makkelijk je nek breken

en hoe ga jij dat doen als jij morgen een paard binnenkrijgt die je moet corrigeren? en je hebt slechts de info van de eigenaar die er niet meer op durft?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:13

ook in een afgesloten bak kan je lelijk gelanceerd worden hoor :) trouwens in een afgelsoten arena word je zowizo altijd lelijker gelanceerd........

makkelijk oordelen trouwens als jij niet andermans ellende hebt moeten oplossen :)

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:46

Mendy15 schreef:
je hebt gelijk lisanniek ook met dat bokken. maar bij de mijne is het gewoon het schrikken en ervandoorgaan omdat hij dat zo sterk is.
en dan werkt slof echt goed. en zolang je hem goed gebruikt is er niets mis mee toch?

neej hoor!:) ze zijn niet voor niets uitgevonden;) maar je ziet gewoon heel vaak dat ze verkeerd gebruikt worden. indd als hij erg sterk is ben je zelf met een slof ook sterker.

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:46

ik snap dat mensen totaal tegen de slof zijn, maar als jij je daardoor zekerder voelt en het alleen
gebruikt op momenten dat het echt nodig is en het goed gebruikt zijn er toch geen problemen?
en als je een moeilijk paard krijgt waarvan jij de problemen op moet lossen, zou ik ook de slof erbij pakken hoor!
je kan hem er altijd weer afhalen toch?

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:49

Mendy15 schreef:
ik snap dat mensen totaal tegen de slof zijn, maar als jij je daardoor zekerder voelt en het alleen
gebruikt op momenten dat het echt nodig is en het goed gebruikt zijn er toch geen problemen?
en als je een moeilijk paard krijgt waarvan jij de problemen op moet lossen, zou ik ook de slof erbij pakken hoor!
je kan hem er altijd weer afhalen toch?

precies :D . als het maar geen gewoonte word. dan gaat je paard er aan wennen en is't juist nog moeilijker om weer zonder te rijden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:50

heb meerdere malen andermans elende opgelost maar wou het gewoon niet meer doen.
heb mn eigen paarden en vind ik genoeg.
en dat is een keuze die je zelf maakt om andermans ellende op te lossen ;)
KiWiKo schreef:
ook in een afgesloten bak kan je lelijk gelanceerd worden hoor :) trouwens in een afgelsoten arena word je zowizo altijd lelijker gelanceerd........

makkelijk oordelen trouwens als jij niet andermans ellende hebt moeten oplossen :)
Laatst bijgewerkt door ikke20 op 31-01-10 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:51

ik verdiende daar mijn geld mee........... moest wel :)

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:52

ja inderdaad. zolang je het goed gebruikt en bijvoorbeeld alleen als je gaat buitenrijden ofzo kan het echt geen kwaad hoor!
dan erbij vind ik het onnodig om hem dressuurmatig met slof te rijden als het ook zonder kan en met springen doe ik het al helemaal niet!
veelste bang dat ie erin blijft hangen of iets :o

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:52

zijn ook andere banen om je centjes te verdienen maarja gaat geheel oftopic zo

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:54

ikke20 schreef:
zijn ook andere banen om je centjes te verdienen maarja gaat geheel oftopic zo

heeee :D er moet iemand andermans ellende oplossen :)

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:54

ja en als jij dat ook nog is leuk vind, of graag met paarden wil werken.. ik zou zeggen; ideale baan toch? :D

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:12

Lusitana schreef:
Misschien kun je een volgende keer in het achterhoofd houden dat timing en gebruik maken van de kracht die er al is handig kan zijn en eens kijken of je niet meer invloed hebt dan je denkt als je op tijd gaat mee door draaien. Met name in de vliegende kracht als in een draai, zal de werkelijke kracht van de hulpteugel niet het belangrijkste zijn.

En je zegt dat het niet zal gaan met martingaal, maar het lijkt dat je het nog niet geprobeerd hebt? Je zegt meteen dat helpt allemaal niet... maar ik weet niet of je "het allemaal" al geprobeerd hebt? Je gaat uit van "mijn paard is zo sterk".

Elk paard dat tegen je is, is sterk, een paard is áltijd sterker dan de mens het is onze taak om te proberen te voorkomen dat het op kracht aankomt door het goed op te leiden en te voorkomen dat een paard zich tegen ons keert.
In de opleiding is dit bij jouw paard dus mislukt, waar je zelf waarschijnlijk helemaal geen schuld aan hebt, waar wel de gevolgen van hebt.
En nu komt het op oplossen van een probleem aan en dát is ook vaak de reden waarom hulpteugels worden ingeroepen.
Daarom roep ik ook nooit zo hard van dat iemand die hulpteugels gebruikt een mindere ruiter is.

En nogmaals, het is ook weer een voorbeeld van symsptoombestrijding en geen oplossen van het probleem, anders deed hij het niet meer....
En dat is dus het gevaar. Mensen gebruiken de slof omdat ze niet zonder kunnen, terwijl hulpteugels zijn bedoeld om problemen op te lossen. Hier is de hulpteugel niet gebruikt om het probleem op te lossen, het voorkomt het alleen zolang je hem gebruikt. Dat is een rotsituatie voor jou en het paard.

Daarom, nogmaals, is het handiger om te proberen of je hem niet zonder kracht te slim af kunt zijn. Helemaal als hij het op hetzelfde punt doet. (En dat kun je best doen met de slofteugel erbij, maar niet door puur en alleen daarop te vertrouwen).

Heb je ook wel eens een pelham geprobeerd?

Ik zeg trouwens niet dat je plots de slofteugel in de wilgen moet hangen. ik gebruik je probleem als een voorbeeld.
Elk probleem is individueel en vergt individuele beoordeling, maar in het algemeen grijpt men best snel naar de slofteugel ipv eerst andere dingen te proberen.
En "voor de veiligheid" is een reden waar men best vraagtekens bij kan zetten en nader kan onderzoeken zoals topic starter doet.

En voor die hem meteen in het begin van de opleiding gebruiken, zie je dan niet dat het dan voor de rest van he leven zo moet? Omdat je geen andere oplossing kon bedenken? Denken jullie echt dat die dan zomaar aan komt waaien als het paard ouder is? Het is juist in de jonge jaren dat de ruiter de band aanlegt en het meeste voor elkaar krijgt en de meeste invloed op het paard heeft. Alles wat slecht wordt aangeleerd gaat er niet meer uit!
en een slofteugel als bekrachtiging gebruiken is zeker iets slecht aanleren!

Er zijn miljarden ruiters door de geschiedenis heen die paarden hebben ingereden en oplossingen gevonden hebben voor het vluchtgedrag zonder domme kracht in te zetten.
Waarom lijkt er dan plots in de laatste twintig jaar een grote behoefte aan die domme kracht?

Een pelham heb ik niet geprobeerd nee, dat wil ik ook niet. Sowieso wil ik hem niet met een scherper bit rijden, want op het moment dat hij weer braaf loopt heeft hij een zachte mond en wil hij een scherper bit niet aannemen. Maar een martingaal heb ik zeker wel geprobeerd, evenals zonder hulpteugel. Natuurlijk, anders kon ik ook niet zeggen dat het niet werkt ;-) En ook ik begin liever zonder hulpteugels/scherpere bitten enz. Maar het hielp gewoon niet.

Voor alle duidelijkheid: ik rij hem in de bak nooit met hulpteugel en heb geen enkel ander paard van mij ooit met wat voor hulpteugel dan ook gereden. En ik ben in principe tegen hulpteugels. Maar er zijn uitzonderingen vind ik, zoals dit geval.

Het argument wat eerder gegeven werd: "zorg eerst dat je je paard onder controle hebt voordat je er mee buiten gaat rijden" gaat hier ook niet op. Ik heb hem onder controle als ik in de bak rijd, als ik hem aan de hand heb, als ik met hem men in de bak en als ik buiten met hem men. Kortom: in alle situaties behalve tijdens een buitenrit onder het zadel.

Ik zie echt niet in wat het probleem is om een slof in een dergelijke situatie te gebruiken. Ik gebruik hem misschien 10 seconden op een hele rit, en dan dus alleen als ik onder het zadel naar buiten ga.

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:36

bij mij precies hetzelfde!
ik vind er echt niets ergs aan hoor, maar dat kan ik verkeerd zien natuurlijk. :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:12

Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat een pelham de mond beschadigd, maar een slofteugel niet? Als die inwerkt komt dat ook echt wel aan.

En ik weet ook niet waarom iedereen over de nek breken begint. Je kunt ook van een paard dat je mét slofteugel rijdt vallen en sterker nog, het paard kan ook nog eens vallen en dan ga je echt wel mee.

En verder, ik zeg ook telkens weer :"je hoeft de slofteugel niet in de wilgen te hangen" maar het moet wel duidelijk blijven wanneer en waarom en hoe je hem moet gebruiken.
En ook herhaal ik steeds dat elke situatie individueel beoordeeld moet worden.

En dit is dus idd het gevaar, dat je afhankelijk wordt:
Citaat:
Nee, het helpt om je onzekerheid te verdoezelen. Je kunt het wel met de slof maar zelf niet, en dan zul je alsnog over die (wss nog véél hogere drempel) moeten door die slof eraf te halen en het zelf te proberen.

Het is niet zo dat corrigeren zonder slofteugel niet kan. De ruiters die voor de slofteugel kiezen, voelen zich zekerder mét. Maar dat is dus een ruiter issue en geen paarden issue.
Het is een keuze en daarin is ieder vrij. Topic starter wil eigenlijk weten waarom we die keuzes maken en dat komt voorbij dus het is super informatief.

Maar nogmaals, er zijn heus situaties waarin een hulpmiddel van welke aard dan ook een probleem kan oplossen. Maar het lost niks op als een ruiter iets wel kan met, maar niet/nooit zonder hulp van een hulpmiddel...
Dit is een rijkunstige manier van ertegen aan kijken.
De practische manier is dat als je een paard onder je krijgt waar anderen al van alles mee aan de hand gehad hebben kan dat intimiderend werken en dan kan het helpen om het idee te hebben dat je een noodrem hebt.
Het zorgt voor de rust in de ruiter die nodig is om het probleem aan te pakken en sommige paarden moeten een paar keer gigantisch zich stoten om te begrijpen dat ze het niet winnen van een ruiter, maar dan heb je het meestal over situaties die ook mét slofteugel niet echt normaal zijn. Want nogmaals, het mag niet op kracht aankomen. Dat het er soms op aankomt, is erg genoeg, en zulke dingen moeten zo effectief mogelijk zijn, zodat zoíets ook maar 1 keer impact heeft op de opleiding van een paard. Want een paard dat voortdurend een krachtmeting aangaat wordt daar niet beter van en is een frustratie voor de ruiter.
Het belangrijkste is: Helpt het? Raakt het paard over het probleem? Wordt het paard beter bereidbaar zonder door het gebruik?

Ik ken een paard dat haar halve leven met slofteugel is gereden en daar nog mee wordt gereden, ik bedoel altijd, en altijd op spanning, dus niet los erbij. Ze is daar niet betrouwbaarder van geworden, maar juist schrikachtiger en onbetrouwbaarder. Het heeft zijn doel dus totaal gemist en ze is nu ook alleen nog maar te rijden mét. Dan kun je dus net zo goed gewoon het hoofd tussen de benen binden en zeggen dat het veiliger is. Maar ben je dan nog wel met paardrijden bezig?????
En dit is een internationaaal wedstrijdpaard dat nu alleen nog maar thuis wedstrijden kan rijden omdat ze uit haar dak gaat als er ook maar iets veranderd in dat kleine gezichtsveld dat ze heeft. Maar goed, dat gaat richting rollkur en is een andere discussie, maar heeft wel raakvlakken met de "slofteugel voor de veiligheid" discussie....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:14

mijn ervaring is dat een jonkie zich de paasei schrikt van de inwerking van de kinketting van een pelham......... en dan ben je echt mijlen verder van huis dan als een jonkie door de hefboomwerking van een slof op de knik gaat..........

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:00

Dat is een persoonlijke mening gebaseerd op waarschijnlijk jouw eigen ervaring, terwijl de mijne gewoon anders zijn wat de pelham betreft (de mate van inwerking bepaal je immers zelf en is niet anders dan met stang en trens rijden. Daarbij maken veel mensen de fout om de kinketting te los te laten waardoor het effect plots komt ipv langzaam, dit zie ik ook bij stang en trens veel gebeuren) en ik vind dat in de opleiding van een paard geen van beide thuis horen, laat ik daar duidelijk in zijn!
Het ging over corrigeren van op hol slaanders/omkeerders (al of niet gecombineerd) toen ik over de pelham begon. Dan ben je dus bezig een oplossing te zoeken bij een paard dat een bit gewoon gewend is.
Voor anderen helpt bv het rijden met een kaptoom erbij, dus met een paar teugels naar de neus, enorm. Het gaat niet persee om het middel, maar gewoon iets anders proberen dan meteen een slofteugel die én naar beneden én naar achteren trekt als hij inwerkt. Dat is gigantisch machtig, maar niet altijd nodig en als het ook nog eens een blijvende oplossing bied, schiet een paard en de ruiter er ook niks mee op. En daar moeten we altijd voor waken, dat we niet blijven hangen aan hulpmiddelen, maar dat we ze echt als hulpmiddelen gebruiken, oftewel tot het zonder kan, maar als doel alleen de normale middelen/hulpen.

Dat is bv ook met sporen zo, waar ook zoveel weerstand tegen is. Maar als je een spoor gebruikt óm een paard licht op de hulpen te krijgen zodat die sporen niet meer in hoeven te werken of alleen daar waar het nodig is duidelijker onderscheid te maken in op elkaar lijkende hulpen (denk aan zijgangen waar een en ander op galophulp kan gaan lijken), gebruik je ze correct.
Zo is er ook correct gebruik van hulpteugels. Die zijn er om een paard duidleijk te maken wat het gevraagde is en attenter te worden op de hulpen zodat de hulpteugel uiteindelijk overbodig wordt.

En daarin kun je ook een pelham plaatsen. Als het paard nl gewoon op de hulpen reageert, werkt hij niet in als pelham maar als gewoon bit en sla je dus de brug naar gewoon bit.

Een paard heeft snel door dat als hij reageert er niks volgt dat hem in de weg zit en als hij niet reageert dat er wel wat volgt dat hem in de weg zit. Dat is de methode die als resultaat moet geven dat het paard niet meer de gevolgen wil en meteen op de normale hulpen reageert.
Als het ook nog beloond wordt bij het juiste effect, gaat het nog sneller.

Het is dus niet echt logisch dat een paard blijvend met slofteugel gereden moet worden. Dan is er wat misgegaan in het gebruik van het hulpmiddel.

(Of de ruiter heeft moed verloren, wat op zich vaak perfect indenkbaar is, daar niet van).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:03

als je pelham verwisseld voor slof dan heb je mijn verhaal :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:12

Ik sprak voor beide of eigenlijk alle hulpmiddelen. Er is geen enkel verschil bij correct gebruik.
Het enige verschil is, en hetgene waarom ik een slofteugel onaardig vind dat een aangenomen slofteugel naar beneden en naar achteren trekt, wat druist tegen de dressuur, waarin alle problemen voorwaarts opgelost moeten worden.
Een slofteugel die los hangt en alleen in actie komt indien nodig is anders, en die wordt hie veel genoemd omdat dat vaak het voor de veiligheid gevoel geeft, maar desalniettemin moet het altijd een weg zijn naar zonder en is het kwalijk als een ruiter niet (meer) zonder durft.

Wat ik tegen die loshangende slofteugel heb, is het gevaar van het erin steken van een been. Dan heb je een onbestuurbaar, vaak vallend paard. Als tiener is een pony die ik kende naar de slager gegaan vanwege zo'n ongeluk en dit heeft mijn ideeën over de slofteugel uiteraard beïnvloed...

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:09

iedereen heeft waarschijnlijk toch overal zijn eigen mening over. maar pelham heeft een inwerking op zijn mond waardoor het paard juist eerder schrikt van dat bit dan van andere dingen terwijl als je de slof eromheen hangt en los laat hangen er nog niks aan de hand is. tot het moment dat je aanvoelt dat je paard kan gaan schrikken of weet dat hij daar altijd schrikt pak je hem op.
beter dan een bit dat er altijd in zit vind ik!