Paard heeft ontsteking door deken, welk deken nu op doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Paard heeft ontsteking door deken, welk deken nu op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:44

Zonder deken kan best...als je paard geen deken heeft opgehad. Een paard dat vanaf oktober onder de dekens heeft gestaan, heeft meestal weinig wintervacht (daarvoor doe je het toch?) dus nu laten kleumen is gewoon niet verstandig.

Imo zit het probleem met de deken in de pasvorm. Hij trekt zichzelf naar achteren en wordt daardoor strak aan de voorkant. Het lijkt ook een zware deken. Je deken mag dus niet 'trekken'. Ik denk dat je toch bij een Horsewaren (Amigo is echt niet zo duur) of Bucas uitkomt; dat zijn mooie lichtgewicht dekens die meestal ruim óp het paard liggen en nergens knellen. Bovendien zijn ze nylon gevoerd waardoor ze als het ware makkelijk met het paard meebewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:50

Als ik zo naar de foto kijkt is hij niet te klein, maar past het model niet goed. Hij zakt bij de hals naar beneden, wordt de deken groter gaat hij nog meer hangen.

Probeer een ander merk en vraag of je eerst mag passen.

Mijn paard past BR heel goed, HH weer helemaal niet...

Het is niet meer zo koud, tenzij je paard is geschoren, anders kan hij best zonder deken. 4 graden in de nacht en overdag een graad of 5 a 6, is heerlijk paardenweer. Ik ben zelfs met trui zonder jas buiten bezig geweest.

Mijn paard heeft buiten geen deken en voor de nacht wel, maar nu dus ook in de nacht geen deken meer op...ze kunnen dat zo goed aan, je zult zien....nu er niets op die schouders rust, kunnen de schouders ook herstellen.

Het opstaan met een deken op is belastend, omdat zo een deken erg trekt met opstaan...nu helemaal niets is gewoon beter...een gezond paard kan dat goed aan.

Elpharo

Re: Paard heeft ontsteking door deken, welk deken nu op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:00

Hoi hoi, Je hebt al veel adviezen gekregen en gaat er ook wat mee doen zo te horen. Dus om het makkelijker te maken zal ik nog een merk in de ring gooien. Amigo dekens...de goedkopere zus van Rhino en Ramo (www.horsewaredekens.nl) . Het zijn dekens die ook op Haflingers goed liggen en ook op mijn NRPS van 1.64 m. De dekens sluiten vrij hoog om de hals en drukken daarom niet op schoft en schouders. Ik gok net als de Harry's Horse highliners? Ze wegen overigens ook nog heel weinig wat ook prettig is heh... Haffie van 1.4? heeft ook maat 1.85 en die ligt supernetjes, de maat is toch echt moeilijk te schatten heh...succes ermee! Overigens is de Horsewaredekens service ook supernetjes! Als je de boven en ondermaten doorgeeft via het vragenformulier, dan kunnen zij zeggen welke dekenmaat je nodig hebt....