Wat is dit voor bit + touwtje over de neus ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biertabje

Re: Wat is dit voor bit + touwtje over de neus ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:06

ik denk dat vooral paarden waarvan men zegt: een bek als beton , in krijgen. ik ben een redelijk voorstander van het paard met druk op de neus te rijden :j deze manier vind ik niet helemaal eerlijk, omdat het touw snijdt, maar je hebt wel hackamore variaties met bitten die heel fijn werken :j paarden die of bang in de mond zijn of heftig reageren op een bit kun je op deze manier beter rijden :j ik zelf zie het liefst een sperriempje aan het bit over de neus heen. daar heb ik goede ervaringen mee :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:06

Joolien schreef:
ZusJacobs schreef:

Ik zeg niet dat ik dit bit vriendelijk eruit vindt zien, mede door het touwtje maar met zo'n bit is idd weinig inwerking nodig. Dit bit moet gebruikt worden bij paarden die alleen gereden worden op de zit, en zo nodig een lichte inwerking op de mond. Waardoor de hulpen zo klein mogelijk worden gemaakt.

Ja maar dat geldt eigenlijk voor elk bit...

Ja tuurlijk, maar kijk naar bijv. de westernwereld. Het begint ook gewoon op een trensje eerst twee handen, dan 1 uiteindelijk moeten de hulpen zo klein zijn dat ze met een scherper bit net zo zacht zullen zijn als met een gewoon trensje [niet dat dit vaak het geval is.. :roll: ]. Het bit hangt er meer in voor de show dan voor gebruik.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 00:47

Maxielover schreef:
Joolien schreef:
Nee idd, zo kun je het ook zien.

Helaas heb ik veel ruiters met dit bit zien rijden en meerdere keren een paard met bebloedde mond en/of neus gezien. Daardoor is mijn mening aardig gegrond ;)

Poeh, bloed op de neus heb ik nooit gezien, maar dat is wel echt erg... ;(

Ja maar dat heb ik ook gezien tijdens sixbarspringen vorig jaar tijdens indoor brabant of amsterdam vanwege een hackamore. Elke keer werd de neusriem maar weer wat verlegd er werd er witte zalf op het bebloedde gedeelte gesmeerd om het bloed niet te zien...
Maar goed, het ligt deels aan de ruiter hoe deze ermee om gaat...

Wat is dat sixbar springen dan precies ? Vind het wel écht pure dierenmishandieling hoe ze met die paarden omgaan zoals jij beschrijft !! Ik kan me ook nog goed van die stage herinneren hoe die ruiters maar zaten te schoppen en te trekken en te slaan (ook bij jonge, groene paarden) en als het dan allemaal niet lukte en de ruiter z'n geduld verloor stapte ie af en schopte die dat paard een paar keer keihard in z'n buik, schreeuwen tegen het paard, trekken in de mond, om vervolgens weer op te stappen en op dezelfde manier weer verder te gaan.... -:(- Gekkenwerk !!!

Joolien schreef:
Biertabje schreef:
met gewone bitjes kun je ook schade aanrichten dusja...wat moet je er van zeggen...

maar ik erger me aan mensen die denken dat ELK paard een 1,60m pc kan springen op een simpel trensje :o die mensen leven in een droomwereldje

Nee zo zwartwit zie ik het ook niet. Sommige paarden zijn gewoon heel goed maar te moeilijk om op een trens te rijden. Wil bijvoorbeeld niet weten waar Albert eindigt als ie Okidoki met een simpel trensje zou rijden, denk ergens boven in de dakspanten ofzo :')

@ Joolien : Op wa voor bit rijdt Albert Okidoki dan ? Haha, vond 'm wel goed, in de dakspanten.... :D Dan heeft ie wel écht een goed springpaard hoor als ie dat haalt ! Hoeveel meter zou het zijn, de Brabanthallen ? 15m hoog ofzo ? Kan niet goed schatten hoor..

Anoniem

Re: Wat is dit voor bit + touwtje over de neus ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:52

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 01:23

Joolien schreef:
Haha, zoiets ja. Hij rijdt zo:

http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:AlbertZoer_Okidoki.jpg

Sixbar is een soort van hoogte springen...

Oké, dat is dan nog een redelijk vriendelijke optoming vergeleken met wat je verder allemaal tegen komt op die grote wedstrijden.Zo'n hoofdstel met een touw neusriem hadden ze op mijn stage overigens ook. Is zeker ook scherper ?

Ik heb de opleiding MBO Paardenhouderij (BOL niv. 2) gedaan, waarin we ook een heel uitgebreid werkstuk moesten maken over bitten. We hebben zo ong. alle soorten bitten die je in de divoza gids en op internet kunt vinden behandeld, van het gebruik, tot de punten waar ieder bit inwerkt, de scherpte, etc. Nadat we dat werkstuk gemaakt hadden kwam ik op die stage terecht waar ik dat bit tegen kwam waar ik dit topic over opende. Ik wist werkelijk niet wat ik zag... En ook hing daar een bit, een bustrens met gedraaid mondstuk. Dat viel in onze lessen op school toch duidelijk onder de categorie ''gemene bitten''... Dat is deze : http://www.horseparadise.be/harnachemen ... ndstuk.gif Op de website waar ik het plaatje vond stond dat dit bit scherp inwerkt op mond en lagen... Ik hoop toch niet dat deze bitten gewoon in het rek van een normale paardenwinkel hangen....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:09

De Twisted bustrens hangt gewoon in ruiterzaken (Helaas ) !
Vroeger stond ik op een stal en had toen 3 paarden , en niet genoeg tijd om de jonge ruin te rijden , mijn stalhoudster heeft hem toen een paar keer gereden en vondt hem sterk , dus zonder toestemming een twisted bustrens ingehangen , heeft me een hele tijd gekost voor hij weer vertrouwen had in Bit en hand !!
De stalhoudster vondt het normaal , ze ha jaren voor TOP GUN gezorgd van Jan Tops en dat soort bitten waren daar heel normaal bij heel jonge paarden _-:(

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 08:38

Zinzi_jewel schreef:
De Twisted bustrens hangt gewoon in ruiterzaken (Helaas ) !
Vroeger stond ik op een stal en had toen 3 paarden , en niet genoeg tijd om de jonge ruin te rijden , mijn stalhoudster heeft hem toen een paar keer gereden en vondt hem sterk , dus zonder toestemming een twisted bustrens ingehangen , heeft me een hele tijd gekost voor hij weer vertrouwen had in Bit en hand !!
De stalhoudster vondt het normaal , ze ha jaren voor TOP GUN gezorgd van Jan Tops en dat soort bitten waren daar heel normaal bij heel jonge paarden _-:(

Die bitten zijn gewoon dierenmishandeling, dan kun je net zo goed prikkeldraad in de mond hangen als je zó wilt rijden. Ik heb dat helaas ook vaak gezien op de bewuste stage, jonge paarden werden daar meestal gelukkig wel op een normaal bit ingereden maar wel húp zo gauw mogelijk springen (gelukkig hadden ze dit al aardig geleerd met vrij springen) en sporen aan, die ruiter reed zelfs soms met een dikke flexibele buis als zweep en mepte dan gewoon achter elkaar door omdat hij dácht dat hij dat paard dan zou leren dat hij door moest blijven lopen en over die sprong heen ging. Ik weet niet waar hij die logica vandaan haalt, maar die miste ik wel vaker daar. :? Of je timmert gewoon een paard in elkaar en zégt dat je kan rijden, nou toppie joh. :r Nee, niet mijn stijl ! Walgelijk. Ik hoop dat de rest van bokt er ook zo over denkt. En iedereen die het daar niet mee eens is, weet stiekem tóch wel dat je paarden gewoon met respect moet behandelen. Wij slaan elkaar ook niet in elkaar (in normale gevallen... := ) als de ander even niet doet wat je wilt, paardrijden is net zo goed communicatie en wel met een verschrikkelijk intelligent dier dat je moet respecteren zoals ie is.