Wat zou nou beter zijn een pad of een dekje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:45

Magda_90 idd dat is bij mensen zo ja :j
maar anky's worden met den duur ook dunner gereden/gewassen.
En niet iedereen heeft zoveel geld om een zadel op maat te laten maken dus kiezen zij voor een bontje. ;)
ik heb er in het begin toen mijn paardje amper bespiering had ook mee gereden hoor. En ja ik had daar een hekel aan. ik rij liever zonder als met ;) Maar geloof er niet in dat het de pasvorm verpest. Absoluut niet! Ken er onwijs veel die altijd met pads rijden. Maar absoluut geen verspilling van de pasvorm van het zadel!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:47

Dat kan :) verschillen kwa meningen zijn er :j
magda_90 schreef:
De zadelmakers die ik ken bevestigen mijn mening, zo min mogelijk troep eronder en een goed passend zadel, dat is het beste.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:55

NicoleHorses schreef:
Magda_90 idd dat is bij mensen zo ja :j
maar anky's worden met den duur ook dunner gereden/gewassen.
En niet iedereen heeft zoveel geld om een zadel op maat te laten maken dus kiezen zij voor een bontje. ;)
ik heb er in het begin toen mijn paardje amper bespiering had ook mee gereden hoor. En ja ik had daar een hekel aan. ik rij liever zonder als met ;) Maar geloof er niet in dat het de pasvorm verpest. Absoluut niet! Ken er onwijs veel die altijd met pads rijden. Maar absoluut geen verspilling van de pasvorm van het zadel!

Een goed bontje (van een echt schaap) is al bijna zo duur als een zadel opvullen (plusminus), dan had ik gekozen voor een zadel opvullen, maar dat is mijn visie.

Als je het tijdelijk gebruikt dan vind ik een bontje ook prima, zolang je je zadel maar z.s.m. aanpast, dito met hulpteugels, het moet tijdelijk en zo kort mogelijk zijn.

Ik heb op diverse aangemeten zadels gereden (samen met diverse kennissen) en wij merken er wel verschil in als er een pad onderligt. Het zadel lag toen een stuk 'losser' als je mij snapt en met een katoenen dekje lag het weer goed. Niet te praten over een bontje wat we eens hadden. :\

Dat er nu positieve ervaringen mee zijn wil nog niet zeggen dat het op lange termijn ook goed is.

NicoleHorses

Re: Wat zou nou beter zijn een pad of een dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:57

Idd. Nouja ik rijd op langere termijn met pads. Bij ons op stal ook hoor. Minstends 3 jaar al! (als het niet langer is) En een daarvan heeft vrijwel nooit problemen oid met haar zadel gehad. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:01

Dat kan best, ik heb er echter negatieve ervaringen mee en tezamen door de meningen van diverse zadelpassers ben ik er ook van mening dat er zo min mogelijk troep onder moet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:02

Ik heb er vier, maar gebruik alleen mijn 2 ankypads eigenlijk.
Dik zijn ze niet, er zit echt heel veel lucht in.
Als ze net nieuw zijn vind ik ze niet prettig, maar dat is zo op te lossen door een gebruikte te kopen.
Eurostar schijnt wel heel dik te blijven, jammer want ze zijn wel heel mooi.
Dat moet ik maar eens gaan voelen in een winkel denk ik.

Qua rechte ruglijn heb ik in mijn geval geen last van, paard heeft weinig schoft.
Als ik het dekje netjes in de kamer trek blijft dat ook prima zo zitten.

Bontjes gebruik ik niet, ik heb een bontshabrak gehad maar die heb ik meteen de deur weer uitgedaan.
Sjeetje wat zijn die dik, ik kan daar niet tegen die dikke dingen onder het zadel, dan voel ik mijn paard niet meer voor mijn gevoel. :+

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:04

Ik herb beide. Ik heb pads van QHP (dus niet de stugge Anky's)
Die vind ik persoonlijk helemaal niet zo dik, en vormen goed mee. Mijn paard is nog groeiende in de spieren (ze is nu 9 :+ )
En zadelmaker heeft dus met aanpassen en opvullen zadel ietsje breder gemaakt. Ik wissel het gewoon af, geloof niet dat die ene centimeter mijn zadel slecht laat liggen :) Slecht zadel+pad/bontje is vaak helemaal niet goed, maar goed zadel+bontje ook niet :)

sterretje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:39

mijn pony heeft nooit last van zijn rug,
rij met pads en gewone dekjes, verschillend..
denk dat het ook per pony/paard verschillend is met de gevoeligheid van de rug ..

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:36

Ik neem gewoon dekjes, komt ook door 't zadel in mijn geval. ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:02

xShanty schreef:
Ik herb beide. Ik heb pads van QHP (dus niet de stugge Anky's)
Die vind ik persoonlijk helemaal niet zo dik, en vormen goed mee. Mijn paard is nog groeiende in de spieren (ze is nu 9 :+ )
En zadelmaker heeft dus met aanpassen en opvullen zadel ietsje breder gemaakt. Ik wissel het gewoon af, geloof niet dat die ene centimeter mijn zadel slecht laat liggen :) Slecht zadel+pad/bontje is vaak helemaal niet goed, maar goed zadel+bontje ook niet :)

Een centimeter red je niet eens met een anky, met een zadel er op eerder een paar millimeter. :+