albert1975 schreef:Mijns inziens moeten deze bitten allemaal afgeschaft worden en moet men weer leren paardrijden. In ieder geval voor de lagere springklasses en pony's.
dat vind ik ook..
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
linky schreef:De gebroken is een martelwerktuig
Bit voor gevorderden.
Love_Uggs schreef:Anoniem schreef:
als jij je paard door middel van een scherper bit hem "op de achterhand" rijd rijd je enorm verkeerd.. op het achterbeen rijden komt voort uit verzameling, En verzameling kun je alleen verkrijgen door het achterbeen te trainenDus hem met een bit op het achterbeen zetten kan niet
het eenig wat je dan doet is hem in elkaar trekken..
En de rede dat hij zo zacht is, is omdat hij weet dat het pijn doet! dan wijkt hij al voor de minste druk. Net als een paard en een stroomdraad, De meeste paarden weten donders goed dat ze daar vanaf moeten blijven omdat het pijn doet.
En een tussen riempje geeft alleen maar ruis en is dus infeiten slechter dan op 2 teugels rijden. Maargoed 90% van de paarden wereld kan niet op 2 teugels rijden en met springen en Cross vind ik op 2 teugels rijden gevaarlijk.. Dus eigenlijk is een pelham echt een mislukte uitvinding...
Precies het klopt wat hier gezegt wordt. De pelham wordt echt verkeerd gebruikt zoals je hier boven kan zien. Mensen die geen ervaring hebben moeten niet met zulke bitten komen als ze het paard niet op de juiste manier kunnen rijden. Een ander bit is niet de oplossing maar beter leren rijden en geduld hebben met het beestje..
Bonita_Bon schreef:linky schreef:De gebroken is een martelwerktuig
Bit voor gevorderden.
Deze zin raakt kant noch wal, niet ieder paard is qua kaak (anatomisch gezien) geschikt voor de ongebroken versie. Veel paarden lopen lekker op gebroken en veel op ongebroken (en dan heb ik het over ontspanning, niet over hoe de ruiter het ervaard)
Een pelham is een hulpmiddel en net zoals met ieder hulpmiddel moet je er tijdens het gebruik ervan naar streven om zonder te kunnen! Oftewel, met TWEE teugels rijden zodat je de onderste mee kan geven, door kan laten hangen, en alleen een fractie op kan pakken en gelijk weer los te laten zodat je weer verdr kan met de bovenste teugel.
Net zoals elk hulpmiddel zitten er voor- en nadelen aan, net hoe de ruiter het gebruikt. Helaas zieje bij Pelham vaak dat de ruiters niet meer zonder kunnen/willen, want 'dan loopt ie niet lekker'. Tsja, dan ben je verkeerd bezig en heb je jezelf afhankelijk gemaakt van scherpere bitten.
Paard wat slecht door de nek-kaak ontspant kan wel degelijk baat hebben bij een Pelham maar dan wel in kundige handen of onder goede begeleiding.
Love_Uggs schreef:tjah.. het is maar wat je beter vind. Ik denk dat als je genoeg ervaring hebt en goed genoeg kan rijden je ook met een trensje door een 1.10 parcours kan komen. Het is wat jezelf wilt, makkelijk; pelham erin en rijden of moeilijker; met trensje rijden en zorgen dat je pony terug gaat springen en beter luistert naar de hulpen door dit te trainen
keep on dreaming
Biertabje schreef:en sommige mensen denken dat Elk paard een ZZ(en hoger) pc kan lopen met een trensjekeep on dreaming
meer in het algemeen! mensen die zich aangesproken voelen zullen vast wel reactie geven 
Pollewoppy schreef:Daarom vond ik het ook een goede zaak dat in het verleden de pelham pas vanaf het Z was toegestaan. Zo'n bit heeft in de lagere klasses niks te zoeken. Een Z parcours is toch heel wat anders dan een B parcoursje. Ik vind ook dat een ervaren ruiter in het Z best een pelham kan gebruiken als dat nodig is, mits goed gebruikt natuurlijk. Maar dit moet uiteraard per paard bekeken worden.

Love_Uggs schreef:tjah.. het is maar wat je beter vind. Ik denk dat als je genoeg ervaring hebt en goed genoeg kan rijden je ook met een trensje door een 1.10 parcours kan komen. Het is wat jezelf wilt, makkelijk; pelham erin en rijden of moeilijker; met trensje rijden en zorgen dat je pony terug gaat springen en beter luistert naar de hulpen door dit te trainen
florence123 schreef:Pollewoppy schreef:Daarom vond ik het ook een goede zaak dat in het verleden de pelham pas vanaf het Z was toegestaan. Zo'n bit heeft in de lagere klasses niks te zoeken. Een Z parcours is toch heel wat anders dan een B parcoursje. Ik vind ook dat een ervaren ruiter in het Z best een pelham kan gebruiken als dat nodig is, mits goed gebruikt natuurlijk. Maar dit moet uiteraard per paard bekeken worden.
wel, als ik geloof is 1.10 Z pony's bij jullie in NL ?
een parcours 1.10 springen met mijn pony met een trensje zou moeilijk zijn, geef ik eerlijk toe
@ Nini_roosje, als ik naar de foto's in je profiel kijk dan denk ik niet dat je zelf zoveel ervaring hebt om daarover te oordelen.
en als je een probleem kan oplossen door (tijdelijk) met een slof te rijden, waarom niet? in de stal van laurens van lieren rijden ze zo goed als elk paard met een slof
en ik denk dat ze daar heus wel weten wat ze doen

Anoniem schreef:Biertabje schreef:en sommige mensen denken dat Elk paard een ZZ(en hoger) pc kan lopen met een trensjekeep on dreaming
Als dat aan mij bedoelt is.. nee dat is niet wat ik denk.. Mijn irritatie zit er in dat mensen in de B(!) al met een pelham rijden, Terwijl de B nog erg makkelijk is.. Tsja sorry maar dat is 9 vd 10 keer gewoon luiheid
?Tsplendid schreef:Anoniem schreef:
Als dat aan mij bedoelt is.. nee dat is niet wat ik denk.. Mijn irritatie zit er in dat mensen in de B(!) al met een pelham rijden, Terwijl de B nog erg makkelijk is.. Tsja sorry maar dat is 9 vd 10 keer gewoon luiheid
De moeilijkheidsgraad ligt ook wel een beetje aan je paard en natuurlijk grotendeels aan de ruiter.
Maar als iemand hier gewoon goed mee om kan gaan, wat is dan het probleem?
Iedereen heeft zijn eigen mening over het harnachement.