Proefjes en Pelham

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:55

albert1975 schreef:
Mijns inziens moeten deze bitten allemaal afgeschaft worden en moet men weer leren paardrijden. In ieder geval voor de lagere springklasses en pony's.

dat vind ik ook..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:04

linky schreef:
De gebroken is een martelwerktuig
Bit voor gevorderden.

Deze zin raakt kant noch wal, niet ieder paard is qua kaak (anatomisch gezien) geschikt voor de ongebroken versie. Veel paarden lopen lekker op gebroken en veel op ongebroken (en dan heb ik het over ontspanning, niet over hoe de ruiter het ervaard)
Een pelham is een hulpmiddel en net zoals met ieder hulpmiddel moet je er tijdens het gebruik ervan naar streven om zonder te kunnen! Oftewel, met TWEE teugels rijden zodat je de onderste mee kan geven, door kan laten hangen, en alleen een fractie op kan pakken en gelijk weer los te laten zodat je weer verdr kan met de bovenste teugel.
Net zoals elk hulpmiddel zitten er voor- en nadelen aan, net hoe de ruiter het gebruikt. Helaas zieje bij Pelham vaak dat de ruiters niet meer zonder kunnen/willen, want 'dan loopt ie niet lekker'. Tsja, dan ben je verkeerd bezig en heb je jezelf afhankelijk gemaakt van scherpere bitten.
Paard wat slecht door de nek-kaak ontspant kan wel degelijk baat hebben bij een Pelham maar dan wel in kundige handen of onder goede begeleiding.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:22

Love_Uggs schreef:
Anoniem schreef:

als jij je paard door middel van een scherper bit hem "op de achterhand" rijd rijd je enorm verkeerd.. op het achterbeen rijden komt voort uit verzameling, En verzameling kun je alleen verkrijgen door het achterbeen te trainen ;) Dus hem met een bit op het achterbeen zetten kan niet ;) het eenig wat je dan doet is hem in elkaar trekken..

En de rede dat hij zo zacht is, is omdat hij weet dat het pijn doet! dan wijkt hij al voor de minste druk. Net als een paard en een stroomdraad, De meeste paarden weten donders goed dat ze daar vanaf moeten blijven omdat het pijn doet.

En een tussen riempje geeft alleen maar ruis en is dus infeiten slechter dan op 2 teugels rijden. Maargoed 90% van de paarden wereld kan niet op 2 teugels rijden en met springen en Cross vind ik op 2 teugels rijden gevaarlijk.. Dus eigenlijk is een pelham echt een mislukte uitvinding...

Precies het klopt wat hier gezegt wordt. De pelham wordt echt verkeerd gebruikt zoals je hier boven kan zien. Mensen die geen ervaring hebben moeten niet met zulke bitten komen als ze het paard niet op de juiste manier kunnen rijden. Een ander bit is niet de oplossing maar beter leren rijden en geduld hebben met het beestje..

hoe weet jij nou hoeveel ervaring ik heb?
heb vandaag trouwens met de trens gereden en hij liep lekker zacht in de mond.

ik ben niet uit mezelf gaan zeggen: "ik ga lekker met een pemham rijden want mijn pony loopt niet goed!"
ik heb mijn pony zelf beleerd en natuurlijk met een trensje, maar na mate ik hoger ging springen kon ik hem niet goed houden en afstanden regelen ging wat moeilijker,
ik moest echt in zijn mond gaan hangen om hem bij mij te houden. Nu spring ik 1.10 op concours met hem & ik hoef geen 1x aan de pelham te komen, hij blijft bij mij en luistert netjes naar mijn hulpen.

Ik spring liever met een pelham en niet de pony in zijn mond moeten storen, dan onveilig 1.10 gaan springen met een trens en in zijn mond gaan hangen omdat ik hem anders niet kan houden

Iedereen heeft zijn eigen mening hé

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:25

Bonita_Bon schreef:
linky schreef:
De gebroken is een martelwerktuig
Bit voor gevorderden.

Deze zin raakt kant noch wal, niet ieder paard is qua kaak (anatomisch gezien) geschikt voor de ongebroken versie. Veel paarden lopen lekker op gebroken en veel op ongebroken (en dan heb ik het over ontspanning, niet over hoe de ruiter het ervaard)
Een pelham is een hulpmiddel en net zoals met ieder hulpmiddel moet je er tijdens het gebruik ervan naar streven om zonder te kunnen! Oftewel, met TWEE teugels rijden zodat je de onderste mee kan geven, door kan laten hangen, en alleen een fractie op kan pakken en gelijk weer los te laten zodat je weer verdr kan met de bovenste teugel.
Net zoals elk hulpmiddel zitten er voor- en nadelen aan, net hoe de ruiter het gebruikt. Helaas zieje bij Pelham vaak dat de ruiters niet meer zonder kunnen/willen, want 'dan loopt ie niet lekker'. Tsja, dan ben je verkeerd bezig en heb je jezelf afhankelijk gemaakt van scherpere bitten.

Paard wat slecht door de nek-kaak ontspant kan wel degelijk baat hebben bij een Pelham maar dan wel in kundige handen of onder goede begeleiding.

hier ben ik dus met akkoord, dit is het geval bij mijn pony...

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:35

tjah.. het is maar wat je beter vind. Ik denk dat als je genoeg ervaring hebt en goed genoeg kan rijden je ook met een trensje door een 1.10 parcours kan komen. Het is wat jezelf wilt, makkelijk; pelham erin en rijden of moeilijker; met trensje rijden en zorgen dat je pony terug gaat springen en beter luistert naar de hulpen door dit te trainen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:25

Love_Uggs schreef:
tjah.. het is maar wat je beter vind. Ik denk dat als je genoeg ervaring hebt en goed genoeg kan rijden je ook met een trensje door een 1.10 parcours kan komen. Het is wat jezelf wilt, makkelijk; pelham erin en rijden of moeilijker; met trensje rijden en zorgen dat je pony terug gaat springen en beter luistert naar de hulpen door dit te trainen

Hier ben ik het volledig mee eens, Tegenwoordig is iedereen lui uitgevallen.. loopt het paard niet aan de teugel? dan hangen we er een slof aan. Loopt het paard niet door? dan zetten we onze sporen er in. Krijg je het paard niet terug op je zit? Dan hangen we er een scherp bit in.

Allemaal dingen waarbij de ruiter bijna altijd de schuldige is..

Want paardensport draait niet meer om het plezier, Dressuur draait niet meer om het verbeteren van je paard.. Het draait om winnen en om geld...

Biertabje

Re: Proefjes en Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:32

en sommige mensen denken dat Elk paard een ZZ(en hoger) pc kan lopen met een trensje ;) keep on dreaming :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:36

Biertabje schreef:
en sommige mensen denken dat Elk paard een ZZ(en hoger) pc kan lopen met een trensje ;) keep on dreaming :)

Als dat aan mij bedoelt is.. nee dat is niet wat ik denk.. Mijn irritatie zit er in dat mensen in de B(!) al met een pelham rijden, Terwijl de B nog erg makkelijk is.. Tsja sorry maar dat is 9 vd 10 keer gewoon luiheid ;)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:39

neehoor :) meer in het algemeen! mensen die zich aangesproken voelen zullen vast wel reactie geven :j

ik ga wel met je mee dat sommige mensen te snel in zulke klasses met bitten gaan rooitzooien wat niks meer met rijden te maken heeft :j

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:44

Daarom vond ik het ook een goede zaak dat in het verleden de pelham pas vanaf het Z was toegestaan. Zo'n bit heeft in de lagere klasses niks te zoeken. Een Z parcours is toch heel wat anders dan een B parcoursje. Ik vind ook dat een ervaren ruiter in het Z best een pelham kan gebruiken als dat nodig is, mits goed gebruikt natuurlijk. Maar dit moet uiteraard per paard bekeken worden.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:58

Pollewoppy schreef:
Daarom vond ik het ook een goede zaak dat in het verleden de pelham pas vanaf het Z was toegestaan. Zo'n bit heeft in de lagere klasses niks te zoeken. Een Z parcours is toch heel wat anders dan een B parcoursje. Ik vind ook dat een ervaren ruiter in het Z best een pelham kan gebruiken als dat nodig is, mits goed gebruikt natuurlijk. Maar dit moet uiteraard per paard bekeken worden.

wel, als ik geloof is 1.10 Z pony's bij jullie in NL ?
een parcours 1.10 springen met mijn pony met een trensje zou moeilijk zijn, geef ik eerlijk toe :)

@ Nini_roosje, als ik naar de foto's in je profiel kijk dan denk ik niet dat je zelf zoveel ervaring hebt om daarover te oordelen.
en als je een probleem kan oplossen door (tijdelijk) met een slof te rijden, waarom niet? in de stal van laurens van lieren rijden ze zo goed als elk paard met een slof
en ik denk dat ze daar heus wel weten wat ze doen

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:02

Love_Uggs schreef:

op hoog niveau zie je zoveel paarden in de springsport met een pelham, hackamore of combinatie hackamore-bit.... ik denk dat deze mensen wel genoeg ervaring hebben en goed genoeg kunnen rijden.

jij veralgemeend elk paard, niet ieder paard/pony kan op een trensje 1.10 of hoger springen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:12

florence123 schreef:
Pollewoppy schreef:

wel, als ik geloof is 1.10 Z pony's bij jullie in NL ?
een parcours 1.10 springen met mijn pony met een trensje zou moeilijk zijn, geef ik eerlijk toe :)

@ Nini_roosje, als ik naar de foto's in je profiel kijk dan denk ik niet dat je zelf zoveel ervaring hebt om daarover te oordelen.
en als je een probleem kan oplossen door (tijdelijk) met een slof te rijden, waarom niet? in de stal van laurens van lieren rijden ze zo goed als elk paard met een slof
en ik denk dat ze daar heus wel weten wat ze doen

En wat zouden mijn foto's moeten zeggen over mijn ervaring? misschien heb ik wel een verschrikkelijk moeilijk paard? Die verder nog niets kan en niet extreem veel aanleg heeft.. Dusja mijn foto's zeggen niets over mijn ervaring ;)

En dat een top ruiter iets doet betekend niet dat het goed is, Een doorgeslagen stang, Bijzet teugels waarbij het paard zijn kop niet meer omhoog kan doen (denk an Power and Paint), Rollkur enzo kan ik nog wel een half uur door gaan. Zijn imo ook geen dingen die goed zijn... Zo schaap achtig als de meeste mensen de "top" maar achterna lopen...

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:14

Anoniem schreef:
Biertabje schreef:

Als dat aan mij bedoelt is.. nee dat is niet wat ik denk.. Mijn irritatie zit er in dat mensen in de B(!) al met een pelham rijden, Terwijl de B nog erg makkelijk is.. Tsja sorry maar dat is 9 vd 10 keer gewoon luiheid ;)

De moeilijkheidsgraad ligt ook wel een beetje aan je paard en natuurlijk grotendeels aan de ruiter.
Maar als iemand hier gewoon goed mee om kan gaan, wat is dan het probleem :+ ?
Iedereen heeft zijn eigen mening over het harnachement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:37

Tsplendid schreef:
Anoniem schreef:

De moeilijkheidsgraad ligt ook wel een beetje aan je paard en natuurlijk grotendeels aan de ruiter.
Maar als iemand hier gewoon goed mee om kan gaan, wat is dan het probleem :+ ?
Iedereen heeft zijn eigen mening over het harnachement.

Als die gene er mee om kan gaan en dus met een dubbele teugel rijd... Wat vervolgends weer niet mag van de knhs, Dan zie ik idd het probleem ook niet. Helaas rijd bijna iedereen met zo'n verbindings ding wat verselijk veel ruis geeft. Want als je een pelham heb met 2 teugels, Kun je dus op een trens rijden en wanneer nodig de hefboom werking er bij pakken..

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:56

wees maar blij dat ze met een riempje rijden... weetje hoeveel mensen moeite hebben met 2 teugels... je trekt snel genoeg aan de verkeerde hoor ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:17

Als mensen niet met twee teugels kunnen rijden moeten ze geen pelham gebruiken. Dan nemen ze maar een kimblewick, of een yankee (pessoa-achtige). Dat zijn bitten die gemaakt zijn voor één teugel.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:44

dus kan je de pelham beter gebruiken met riempje ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:51

Nee, dan kan je beter naar een ander bit overstappen dat geen riempje nodig heeft.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:57

en waarom vindt jij dat dan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:00

Ja maar dan krijg je weer dat mensen naar de pessoa grijpen (met 3 ringen) en m dan op het aller onderste ringetje doen en aan de teugels gaan hangen... Kun je nog beter een pelham met een verbindingsstukje hebben...

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:01

idd :j

overigens vind ik een peham prettiger dan een pessoa :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:44

pessoa mag ook niet meer zonder verbindingsstukje.

@biertabje: Omdat een verbindingsstukje enkel voor ruis zorgt, dus dan kan je beter gaan voor een bit met een beperkte hefboomwerking (dit is immers wat het verbindindsstukje veroorzaakt) zonder ruis.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:38

naja dan nog... pessoa zou ook gewoon een kinriempje moeten hebben :o

wat versta jij onder ruis dan? ik heb er totaal geen problemen mee. ik vind het zelf erg prettig werken. en bij het ene paard werkt 1 teugel beter en bij de ander een dubbele teugel

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:43

Je moet toch los kunnen laten als je de inwerking hebt die je wil? Je onderste teugel kan je dan weer verlengen, zo bouw je je hulpteugels/hulpstukken af! En als het goed is rij je met een hulpmiddel op zo'n manier dat je er zo snel mogelijk zonder kan en zo min mogelijk hoeft te gebruiken... Zo'n tussenstukje vind ik echt zooi.