is dit nou zo n moeilijke rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:08

alleen van eerder maar dat zadel is weg dus heeft denk ik geen zin om die foto te laten zien?

rosja1

Re: is dit nou zo n moeilijke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:10

mistral: die man komt donderdag weer met andere zadels om te passen, ben benieuwd. maar het feit dat hij niet gezien heeft dat dat andere zadel dus knelde snap ik niet...dan twijfel ik toch aan zijn kundigheid.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:11

en dat hij ongelijke schouders heeft kan je toch met zo n boogje wel meten? (die had hij mij, zo n dingetje wat hij om de schoft legde)had hij ook niet opgemerkt!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:13

Ja dat kan ik me goed voorstellen. Maar misschien dat je het daar met hem over kunt hebben dat je er een hard hoofd in hebt dat het nu goed zal komen omdat hij dit de vorige keer ook niet gezien heeft. Dat je niet zoveel geld uitgeeft zodat er alsnog slecht passend tuig op komt te liggen en dat je toch graag ziet dat dit op een goede manier opgelost zal worden. Boos worden heeft geen zin, blijf rustig en kijk wat je kunt bereiken met deze beste man.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:13

Denk ook wel dat je iets kunt regelen hoor,
zij hebben tenslotte iets over het hoofd gezien tijdens het aanmeten en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:14

ja ik ga mijn best doen maar ik laat mijn lesgever er wel bij staan want hoe kan ik er nu nog op vertrouwen dat het echt past als hij het zegt? dat is het grote probleem eigenlijk

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:16

misschien is het handig iemand erbij te hebben, die ook een beetje mee praat, en kijkt wat de mogelijkheden zijn, samen sta je sterker

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:16

mijn vader gaat mee of mijn moeder en ik vraag mijn lesgever, die weet ook wel een beetje hoe of wat.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:20

Succes Rosja!!!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:21

dankjewel ulissa, ik houd jullie op de hoogte oke??

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:21

MISTRAL94 schreef:
Vind dit gene handige tip om eerlijk te zijn. Op deze manier bereik je ermee dat mensen gaan lopen aanmodderen omdat ze denken op die manier een goed passend zadel te kopen. Zadel moet niet alleen bij de schoft goed liggen, de ruggengraad moet goed vrij liggen, het dieptepunt moet niet te ver naar voren of achteren liggen en de ruiter moet er ook nog eens goed op zitten.

Met het patroontje alleen vind je inderdaad geen passend zadel, maar het is de perfecte hulp om de juiste boommaat te vinden op het ogenblik dat je in de winkel staat. Als die boommaat juist is, ligt je zadel in balans. Dan is het alleen nog een kwestie van kijken of het zadel overal goed aansluit en dus niet schommelt of brugt. De inch maat daar hou je als ruiter automatisch rekening mee (of ben ik de enige?) en anders merk je het wel zodra het op je paard ligt met de ruiter er op.
Het patroontje is geen garantie tot succes (anders had deze zadelmaker wel opgemerkt dat het paard ongelijke schouders heeft), maar het is een heel handig hulpmiddel.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:21

Ik denk dat je niet moet gaan twijfelen aan de verschillende merken. In princiepe is bijvoorbeeld een kentaur wel goed, alleen de fitting was niet goed. Ik denk dat ieder zadel zo zijn voor en nadelen heeft en dat je vooral moet voelen met je paard of een zadel geschikt is voor jullie! Op de eerste plaats voor je paard, maar daarnaast ook voor jou. wij kunnen vanaf een foto niet boordelen of jou paard een moeilijke rug heeft. Dat hangt af van de bespiering (is al eerder benoemd) de echte breedte en lengte van je paard, van de schoft en van de preciese verhoudingen tegenover elkaar. Het is verstandiger om zadelmakers langs te laten komen. Als je geen vertrouwen heb in 1 zadelmaker laat je nog 1 of meerdere andere komen. Wanneer de zadelmakers jou dan bepaalde eigenschappen uitleggen moet je daar over doorvragen. Vraag hoe een bepaald zadel de beweging van het paard vergemakkelijkt. Wat evt voordelen zijn van het door hun aangewezen zadel op andere zadel en of het zadel ook bij jou past. Vaak is dit kosteloos en kunnen ze je samen voorzien van een goed advies. Zonder dat je je paard eerst wat weken moet pesten met een niet correct zadel.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:23

Ashkerlon schreef:
MISTRAL94 schreef:
Vind dit gene handige tip om eerlijk te zijn. Op deze manier bereik je ermee dat mensen gaan lopen aanmodderen omdat ze denken op die manier een goed passend zadel te kopen. Zadel moet niet alleen bij de schoft goed liggen, de ruggengraad moet goed vrij liggen, het dieptepunt moet niet te ver naar voren of achteren liggen en de ruiter moet er ook nog eens goed op zitten.

Met het patroontje alleen vind je inderdaad geen passend zadel, maar het is de perfecte hulp om de juiste boommaat te vinden op het ogenblik dat je in de winkel staat. Als die boommaat juist is, ligt je zadel in balans. Dan is het alleen nog een kwestie van kijken of het zadel overal goed aansluit en dus niet schommelt of brugt. De inch maat daar hou je als ruiter automatisch rekening mee (of ben ik de enige?) en anders merk je het wel zodra het op je paard ligt met de ruiter er op.
Het patroontje is geen garantie tot succes (anders had deze zadelmaker wel opgemerkt dat het paard ongelijke schouders heeft), maar het is een heel handig hulpmiddel.

Maar als een zadelpasser de fout maakt bel je hem op en zeg je het zadel past niet. Als je dit zonder goede kennis op eigen houtje doet en tot de conclusie komt dat het zadel niet past heb je helemaal geen poot om op te staan!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:23

ik wil wel een andere zadelmaker erbij halen maar dat is op dit moment geen optie voor me omdat ik mijn geld niet terug krijg, nu in ieder geval nog niet. hij wil eerst nog andere zadels proberen

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:24

ik heb meteen contact met de zadelmaker opgenomen toen ik merkte dat het knelde(binnen 24u)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:25

je kunt toch een andere zadelmaker voor een second opinion vragen?

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:25

Ik had deze al aan Rosja doorgestuurd:

Neem een meetlint mee en meet het zadel van de voorkant tot aan de achterkant.
Dit zal ongeveer een 45 cm. zijn. (ligt aan het aantal inch.)
Het midden is dan 22,5 cm.
Pak een klosje van garen. Laat dit klosje los in het zadel.
Als het goed is blijft dit klosje in het midden liggen.
Nu het meetlint er weer bij pakken en meten of het klosje stil ligt op het midden van
het zadel.
Zo kun je controleren of het zadel ook recht op je paard ligt.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:26

ja dat zadel wat hij mij gaf lag bij nader inzien dus helemaa niet in balans

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:27

ja heb ook andere zadelmakers gebeld. zij zeiden het mag niet knellen wel aansluiten, mijn zadel knelde dus zeker..

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:27

en het schoof naar achter, dat mag ook niet, dan is het vaak te krap(schouders duwen het zadel naar achter)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:28

waar kom je vandaan als ik vragen mag?
(uit welke omgeving?)

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:29

Eindhoven(leende)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:30

rosja1 schreef:
ik heb meteen contact met de zadelmaker opgenomen toen ik merkte dat het knelde(binnen 24u)

Dat is ook het voordeel imo. Als je zelf gaat lopen prutsen kun je niet zo makkelijk zeggen het ligt niet goed. Je gaat nu uit van een ervaringsdesdkundige (tenminste daar mag je wel vanuit gaan met iemand die de "titel" zadelmaker gebruikt!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:30

MISTRAL94 schreef:
Maar als een zadelpasser de fout maakt bel je hem op en zeg je het zadel past niet. Als je dit zonder goede kennis op eigen houtje doet en tot de conclusie komt dat het zadel niet past heb je helemaal geen poot om op te staan!

Het is ook niet de bedoeling om op eigen houtje met zo'n patroontje een zadel te kopen ;) het is enkel een grote hulp om zo, samen met je zadelmaker, in de winkel of het atelier enkele zadels uit te kiezen die mogelijks passen, zodat hij langs kan komen om dit na te gaan :)

@ulissa: dat gaat helaas niet altijd op. bij een close-contact springzadel gaat het klosje verder naar achter moeten liggen, dan bij een dressuurzadel met een diepe zit. Bij dat laatste zadel heb je waarschijnlijk ook een grotere inchmaat nodig om er in te passen. Het diepste punt van het zadel is daar waar de kussens het smalst zijn en je dus met je zitbeenknobbels het dichtst tegen je paard zit. Als je zadel niet in balans ligt, zit je met je zitbeenknobbels ook op de verkeerde plaats.
Laatst bijgewerkt door Ashkerlon op 04-01-10 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:31

ja ik twijfel alleen nu erg aan zijn kundigheid!!