Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

MISTRAL94 schreef:Vind dit gene handige tip om eerlijk te zijn. Op deze manier bereik je ermee dat mensen gaan lopen aanmodderen omdat ze denken op die manier een goed passend zadel te kopen. Zadel moet niet alleen bij de schoft goed liggen, de ruggengraad moet goed vrij liggen, het dieptepunt moet niet te ver naar voren of achteren liggen en de ruiter moet er ook nog eens goed op zitten.

Ashkerlon schreef:MISTRAL94 schreef:Vind dit gene handige tip om eerlijk te zijn. Op deze manier bereik je ermee dat mensen gaan lopen aanmodderen omdat ze denken op die manier een goed passend zadel te kopen. Zadel moet niet alleen bij de schoft goed liggen, de ruggengraad moet goed vrij liggen, het dieptepunt moet niet te ver naar voren of achteren liggen en de ruiter moet er ook nog eens goed op zitten.
Met het patroontje alleen vind je inderdaad geen passend zadel, maar het is de perfecte hulp om de juiste boommaat te vinden op het ogenblik dat je in de winkel staat. Als die boommaat juist is, ligt je zadel in balans. Dan is het alleen nog een kwestie van kijken of het zadel overal goed aansluit en dus niet schommelt of brugt. De inch maat daar hou je als ruiter automatisch rekening mee (of ben ik de enige?) en anders merk je het wel zodra het op je paard ligt met de ruiter er op.
Het patroontje is geen garantie tot succes (anders had deze zadelmaker wel opgemerkt dat het paard ongelijke schouders heeft), maar het is een heel handig hulpmiddel.

rosja1 schreef:ik heb meteen contact met de zadelmaker opgenomen toen ik merkte dat het knelde(binnen 24u)
MISTRAL94 schreef:Maar als een zadelpasser de fout maakt bel je hem op en zeg je het zadel past niet. Als je dit zonder goede kennis op eigen houtje doet en tot de conclusie komt dat het zadel niet past heb je helemaal geen poot om op te staan!
het is enkel een grote hulp om zo, samen met je zadelmaker, in de winkel of het atelier enkele zadels uit te kiezen die mogelijks passen, zodat hij langs kan komen om dit na te gaan