Onbekend bit, wie kent deze

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:24

Paintlinger schreef:
Deze Kimblewick werkt als een dubbelgebroken D-trens met rolletje (met koper wat ze vaak lekker vinden). Het bit heeft een lichte hefboomwerking, afhankelijk van in welk gat je de teugels vast maakt.

Ik denk trouwens dat deze specefieke Kimblewick vaak wordt gebruikt in de western rubriek 'hunter under saddle' gezien het mondstuk bij western veel gebruikt wordt.

Maar wat kan iemand zijn doel zijn om zo'n bit te gebruiken in de dressuur ?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:26

Denk niet dat dit uberhaupt mag in de dressuur.

Maar wat ik wel kan zeggen is, dat net als ieder ander hefboombit, je hem niet moet gebruiken om sterker te kunnen zijn t.o.v je paard.
Dit is enkel bedoeld voor de verfijning en niet om aan te trekken.

Helaas gebruiken veel mensen ze wel om harder te kunnen trekken aan de mond van hun paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:30

Waaltje schreef:
Paintlinger schreef:
Deze Kimblewick werkt als een dubbelgebroken D-trens met rolletje (met koper wat ze vaak lekker vinden). Het bit heeft een lichte hefboomwerking, afhankelijk van in welk gat je de teugels vast maakt.

Ik denk trouwens dat deze specefieke Kimblewick vaak wordt gebruikt in de western rubriek 'hunter under saddle' gezien het mondstuk bij western veel gebruikt wordt.

Maar wat kan iemand zijn doel zijn om zo'n bit te gebruiken in de dressuur ?

Tja, wat is dressuur? ;)

Weet je wat ik nog steeds denk... dat de eigenaar dit bit om het mondstuk heeft, en niet om de hefboomwerking, voor zover die er is.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:37

Tja wat is dressuur ???? Dat is een hele andere discussie, laten we het er op houden dat onze doelstelling is:
Lang, laag lekker ontspannen kunnen rijden daarna zien we wel weer verder ;)

Als ze het bit hebben om het mondstuk snap ik niet waarom ze niet een dubbelgebroken bustrens hebben met rolletje.

Het probleem van de ruiters schijnt te zijn dat het paard te sterk is en dat hij niet luisterd. Dus ik ben bang dat "Paintlinger" het meer bij het rechte eind heeft.
Maar aangezien ik niet de inwerking van dit bit wist wilde ik eerst weten wat dit bit precies doet.
Het paardje schijnt erg makkelijk te steigeren vandaar

Paintlinger

Re: Onbekend bit, wie kent deze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:42

Waaltje, in pincipe kan je ook de kinketting eraf laten.
Dan heb je (bijna) gewoon een Dubbelgebroken D-trens met een rolletje.
En dan de teugels gewoon in de ring hangen, niet in een sleuf doen.

Het hoort niet, maar het kan wel :)
Het mondstuk opzich is wel fijn, maar het kan ook maar zo dat je paard dat juist niet vind.

Elk paard is anders.....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:00

Juist wel in de sleuf, vind ik, de bovenste. Om zo veel mogelijk een eventuele hefboomwerking te voorkomen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:04

Als je hem los in de ring hangt heb je het minst ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:05

Nee, hoe kom je daarbij?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:08

Het spijt maar ik wordt een beetje moe van je reacties om eerlijk te zijn......iedere keer moet je iets beter weten.

Ik denk dat het niet veel uitmaakt...maar goed, om zoveel mogelijk een normale D-trens te creeren doe je de teugel los in de ring.

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:11

Weetje ik vind het erg moeilijk, De eigenaar wilt geen ander bit, omdat hij dan zou gaan steigeren.
Veder is dit bit met de vorige eigenaar mee gekomen, en ze hebben een keer een ander bit geprobeert maar dat werkte dus niet. En mijntje ging steigeren.

Het paardje is best te houden op je zit, maar reageert zowat niet op je teugel hulp. En als hij moet stoppen om de weg over te steken is het moeilijk. En ik ben iemand die niet houd van trekken in een paard ze mond.

Maar goed, is er iemand die dit bit heeft? en hij reageert jou paard?
Welk ander bit zou jij proberen?

Iemand misschien handige tips?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-01-10 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief uit de tekst gehaald voor een betere leesbaarheid.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:31

hestejente schreef:
Bucas schreef:
Intessant, mag zo'n Myler bit ook op wedstrijden?

Ervan uitgaande dat je door de KNHS gereglementeerde wedstrijden bedoelt: de mylers met sleuven in de bitringen mogen niet, ook moeten bij de KNHS de bitten minimaal 10 mm dik zijn.

Bonita_Bon: ja hoor, ik verkondig graag onzin :roll: De meeste paarden hebben veel minder ruimte in de mond dan wij denken. Het rolletje van de myler zorgt ervoor dat de boel minder rammelt, en ook dat het bit makkelijk over de tong rolt.

Nogmaals 1 op de 100 paarden heeft een wat krappe kaakgroeve, wil met liefde het stukje uit 'veeartsenij' van de afdeling diergeneeskunde citeren als dat je gerust steld?
Overigens rolt zo'n rolletje veel minder makkelijk dan de fabrikant het wil doen voorkomen, allemaal onrust in de mond, bovendien komt de tong regelmatig tussen de zijkanten van die rol. Nog afgezien van het feit dat veel (myler) bitten met een tongrolletje dunner zijn dan wenselijk/nodig is (te dik is al helemaal niet goed, dat ben ik eens) doe mij maar een anatomisch gevormde ongebroken D-trens, lekker rustig en stil bit.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:20

Lunaa schreef:
Weetje ik vind het erg moeilijk, De eigenaar wilt geen ander bit, omdat hij dan zou gaan steigeren.
Veder is dit bit met de vorige eigenaar mee gekomen, en ze hebben een keer een ander bit geprobeert maar dat werkte dus niet. En mijntje ging steigeren.

Het paardje is best te houden op je zit, maar reageert zowat niet op je teugel hulp. En als hij moet stoppen om de weg over te steken is het moeilijk. En ik ben iemand die niet houd van trekken in een paard ze mond.

Maar goed, is er iemand die dit bit heeft? en hij reageert jou paard?
Welk ander bit zou jij proberen?

Iemand misschien handige tips?

Wat ik al zei:

Kinkettig eraf en de teugel los in de ring hangen (niet in een sleuf) Dan heb je (bijna) een normale D trens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:24

Paintlinger schreef:
Het spijt maar ik wordt een beetje moe van je reacties om eerlijk te zijn......iedere keer moet je iets beter weten.

Ik denk dat het niet veel uitmaakt...maar goed, om zoveel mogelijk een normale D-trens te creeren doe je de teugel los in de ring.

Nou, dan vind je me toch lekker irritant, mij een zorg.

TS, hoe lager aan de ring de teugel zit, hoe groter de hefboomwerking. Wanneer je de teugel aan de bovenste sleuf vastmaakt, KAN de teugel niet te ver omlaag, wat wel zou kunnen als je de teugel aan de ring vastmaakt. Dat is allemaal afhankelijk van de balans van het bit en de houding van het paard.

Bonita_Bon: prima, ieder z'n eigen voorkeur toch ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:20

Moderatoropmerking:
Zullen we het een beetje gezellig houden! En ook graag ontopic reageren. Dus mocht je geen toegevoegde waarde hebben over het bit dat men zoekt, reageer dan liever niet.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:47

Als het paard op je zit goed te houden is (in principe, voor een weg is het niet altijd even handig) maar duidelijk in protest komt als er in de mond gerommelt word, lijkt het me een goed id, als we toch over kaken beginnen, er eens een tandarts naar te laten kijken. Niet iedereen is er van op de hoogte, maar omdat een paard zijn gebit zijn hele leven groeit, maar ze minder ruwvoer krijgen in gevangenschap of het gebit soms niet helemaal recht is groeien de stukken aan de zijkant soms langer door en krijg je haken aan het gebit (nog meer redenen maar dan moet je maar even googelen) dat zorgt weer voor wondjes op wangen en de tong en natuurlijk pijn veroorzaakt.
Het lijkt me het handigst dit eerst uit te sluiten. Aangezien ze op je zit is terug te nemen lijkt dit me geen paard wat het doet omdat ze persee hard wil. En dan kan je er bitten in hangen wat je wil, maar als de mond kapot is doet het bij elk bit pijn.

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:02

Tandarts is recent geweest ;)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:29

Dat scheelt :) hoe lang geleden is recent? Duurt natuurlijk ook even voordat wondjes geheeld zijn.
Ik zou zelf als het probleem blijft er een normaal dubbel gebroken of ongebroken bitje in hangen, misschien een kneveltrensje, dan heb hem met sturen meer zijwaartse druk op de wang ipv dat je in de mond trekt, en dan verder werken een de rijtechnische problemen. Zou niet te ingewikkeld doen met rolletjes en verschillende materialen of modellen, hefboomwerkingen etc.
Misschien was het handig geweest de tandarts ook even te laten kijken naar hoe het bit in de mond ligt of vragen wat hij voor model adviseert.