bit opwarmen voor het indoen, wie vergeet dat (niet) ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: bit opwarmen voor het indoen, wie vergeet dat (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:41

Tsja, het bit is altijd kouder dan de mond. Dus dat kan dan altijd..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:44

Jolliegirl schreef:
Omdat jij die lepel niet geheel in je mond kan nemen, waarbij er dan speeksel bij kan komen.
Daarom blijf je vastzitten :)

Het gaat om dat ene moment: ook die lepel is zo weer los en warm - dat duurt misschien een halve seconde of minder. Maar maak je dan net een verkeerde beweging, dan doet het wel zeer.

Maar goed, in dit soort situaties probeer ik vooral ook te letten op wat de paarden zelf aangeven. Bij de meeste paarden merk ik duidelijk dat ze een koud bit minder prettig vinden dan een wat opgewarmd bit (doordat ze moeilijker zijn met het aannemen van het bit, en daarna meer rommelen en met hun hoofd schudden, en positief reageren op een minder koud bit.) Er zullen vast ook paarden zijn die er niets om geven, dan zou ik de moeite denk ik ook niet doen, maar als de paarden aangeven het niet prettig te vinden wil ik ze wel een beetje helpen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:45

Shadow0 schreef:
Jolliegirl schreef:
Omdat jij die lepel niet geheel in je mond kan nemen, waarbij er dan speeksel bij kan komen.
Daarom blijf je vastzitten :)

maar als de paarden aangeven het niet prettig te vinden wil ik ze wel een beetje helpen.

Geen enkel probleem dan toch :)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:46

wat een goed topic dit, heb daar nog nooit bij stil gestaan :oo stom zeg

Ik heb het meteen tegen me dochter gezegd en zal het voortaan zelf ook doen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:47

Ik deed het altijd met koud weer, even onder de hete kraan of met m'n handen...

Nu heb ik allemaal kunststof bitjes en die worden lang zo koud niet, dus die warm ik niet...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:48

ten eerste hangen mijn spullen binnen en denk ik nier dat veelbitten ook echt -17 graden zijn zoalshier gezegd word
paardenmond is warmen daar blijft het bit echt geen uur bevroren in
of het prettig is om een kouder bitje in mond te krijgen,,, tja,maar ze blijven echt niet plakken hoor

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:48

ik heb nog nooit een bit warm gemaakt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:51

Ik doe het altijd als het echt koud is (vriest). Velen verklaren mij voor gek maar ik vind het zielig om zo'n ijskoud bit in zijn warme bekkie te doen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:59

Ik doe dat dus echt nooit.
Ten eerste moet je eerst een eeuwigheid met dat bit tussen je handen gaan staan wil het warm worden(warm water hebben we niet op stal). Vervolgens krijg ik dan bevroren handen en kan ik niks meer. Bovendien is paard echt niet van suiker en geloof ik er niks van dat de tong vast vriest.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:59

Ik heb er ook wel eens over nagedacht om het bit met warm water te verwarmen,, maar toen dacht ik daarna; volgens mij bevriest dat water eerder als je naar buiten gaat dan dat ie der lang last van heeft.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:03

Het klinkt misschien heel vies maar als je het bit goed schoonmaakt is er weinig aan de hand. Je word wat gek als je met paarden bezig bent :+ Ik heb namelijk vorige week gewoon even gevoeld hoe koud zo'n bit dan is tegen je tanden en in je mond. Nou mensen, je voelt er werkelijk niks van.. Het is zelfs de eerste seconden niet koud, het bit wordt gelijk zo warm als de temp in je mond. Ik hield het bit meestal [in de winter] tegen mijn buik, dan warmde die wel snel op maar nooit echt aangenaam warm [dacht ik].. Maar dat doe ik dus nu ook niet meer, en ze doen ook niet raar[der :') ].

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:04

ik verwarm het bit altijd op ....lijkt me niets zo'n giga koud ijzer ding in de mond van je paard !!
wij hebben een waterkoker op stal ( voor thee :D ) dus ik giet altijd even een beetje warm water over het bit ( k&k aurigan) ...let wel op dat het bit niet TE warm is voor in de mond :D ....ik voel altijd eerst goed of dat het bit gewoon lauw is geworden ;)

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:06

Een stalgenootje zei toevallig vandaag dat het brandwonden zijn. Van de kou :) Je heb dus ook 1ste, 2e & 3e graads wonden.

Ik warm eigenlijk altijd het bit op. De laatste tijd gaat het niet zo soepel, omdat mn lieve schaje het bit afpakt. Hij doet hem alvast in. Gelukkig geen enkele keer gemerkt dat hij dr wat aan over hield.

Over het opwarmen, je handen zijn mischien ook koud, maar je adem niet :)

aliekeshane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:08

Ik wist het wel.
Toen ik mijn pony kreeg was het winter, en toe zei de vorige eigenaar dat ik het bit moest verwarmen voordat ik hem indeed.
Anders had ik het ook niet geweten.
Ik doe het elke x als ik ga rijden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:09

Mijn bit is niet van massief ijzer, en zal ook niet zo snel heel koud worden. Gewoon licht RVS spul. Volgens mij wordt dat ding echt niet kouder dan het water dat ze drinken. Daarnaast vriest het niet in mijn kastje.
Ik verwarm het bit niet met mijn handen, want dan kan ik blijven warmen tot ik een ons weeg, want mijn handen geven nou niet bepaald warmte af :+ Ik doe het bit onder de warme kraan, laat het even hangen, en doe het dan in. Dan is het nie tmeer zo heeel koud, maar ook niet gloeiend heet als het net onder de kraan vandaan komt. Maar vergeet het ook wel eens. Paard neemt dan overigens ook het bitje netjes aan, en gaat niet extra achterlijk lopen doen met haar mond van 'oeh wat koud'. Haar reactie is juist heftiger als ik het bit heb warm gemaakt met warm water, want dat ruikt blijkbaar raar, en gaat ze altijd eerst tig keer lopen briesen voor ze haar mondje netjes open doet :P

Ninx

Ik stop het altijd even in mijn kleren terwijl wat klusjes doe, in mijn jas en laatst zelf in mijn broek... tussen broek en maillot in.
Dat bit is vreselijk koud... dat stop ik er nooit zo koud in.

Aight

ik wist het al :D

wat ik altijd doe voordat ik het in mijn paard zijn mond doe is even mijn tong/wang tegen het bit (ja ik spoel wel ALTIJD na het rijden af) dan weet je welke temp. het bit heeft

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:10

Ik warmde altijd even op russen mijn benenxD
Nu rijd ik bitloos en heb nergens last meer van, lijkt me vooral nu met de vorst ook erg prettig voor het paard dat dat metalen ding haar bespaart blijft.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:11

Helaas hebben mijn handen over het algemeen weinig effect. :+ Die zijn namelijk meestal minstens net zo koud. := Ik houdt het bit vaak even voor d'r neusgaten, is het zo warm! (Krijg dan wel altijd een ongeduldige blik van: "Nou, schiet op met dat ding. >;) " )

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:11

Als het buiten vriest (hoofdstellen hangen een tijdje buiten tijdens het poetsen/opzadelen), dan houd ik het bit even onder de warme kraan. Als het niet vriest zijn de bitten ook niet zo koud, dan gaat hij meteen in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:12

Tancreda4 schreef:
Mijn bit is niet van massief ijzer, en zal ook niet zo snel heel koud worden. Gewoon licht RVS spul. Volgens mij wordt dat ding echt niet kouder dan het water dat ze drinken.

Het bit neemt uiteindelijk gewoon de omgevingstemperatuur aan. En als die temperatuur beneden de 0 komt, wordt het bit dus ook kouder. Water niet, zolang het niet bevroren is, blijft het boven de 0.

Citaat:
Daarnaast vriest het niet in mijn kastje.

Dat scheelt uiteraard wel een stuk :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:22

anneM_Ajax schreef:

Dat lijkt me ook niet handig := , dan sta ik daar spontaan te hyperventileren ;) .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:24

Ik rijd niet vaak met bit dus heb er dan ook geen last van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:24

anneM_Ajax schreef:
Een stalgenootje zei toevallig vandaag dat het brandwonden zijn. Van de kou :) Je heb dus ook 1ste, 2e & 3e graads wonden.

Ik warm eigenlijk altijd het bit op. De laatste tijd gaat het niet zo soepel, omdat mn lieve schaje het bit afpakt. Hij doet hem alvast in. Gelukkig geen enkele keer gemerkt dat hij dr wat aan over hield.

smakelijk maar met oog op hygiëne pas ik daar toch voor. :=

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:28

Wat heeft hygiëne daarmee te maken?