Boomloos goed/slecht?? (poll)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Boomloos goed/slecht??

Ik rijd boomloos en heb nog geen enkel probleem ondervonden.
78 (40%)
Ik rijd boomloos en heb al wel eens wat problemen ondervonden. (welke problemen?)
8 (4%)
Ik heb boomloos gereden maar ben ermee gestopt door problemen. (welke problemen?)
23 (11%)
Ik heb boomloos gereden, had nooit problemen maar rijd nu toch terug met boom. (waarom?)
11 (5%)
Ik heb nog nooit boomloos gereden maar ik ken iemand die er problemen mee heeft (gehad).
14 (7%)
Ik heb nog nooit boomloos gereden maar heb van horen zeggen dat het niet goed is voor je paard.
10 (5%)
Ik heb nog nooit boomloos gereden en heb ook geen weet van problemen met boomloze zadels.
50 (25%)

Totaal aantal stemmen: 194

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:05

Ik ga boomloos testrijden.
Waarom boomloos? Omdat ik denk dat mijn paard dan minder belemmerd wordt op zijn rug en daarmee zijn beweging.
Ik ga het gewoon uittesten. boomloos vs boom.
Ik denk dat mijn draver veel minder humeurig zal zijn.
Waarschijnlijk heeft hij nu gewoon last van het vzh zadel. Maar he, sorry, ik heb geen geld voor een goed boomzadel. Dan moet ik met zijn scheve rug al gauw 1300 euro neerleggen. Dan probeer ik liever eerst dit!

Zack

Re: Boomloos goed/slecht?? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:07

Waarom is zijn rug scheef?
Lijkt mij verstandig om dat eerst op te lossen ipv met zadels te lopen poedersuiker.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:46

Ik heb nog nooit boomloos gereden, maar ik zou dit wel willen doen bij mijn (ooit komende) paard.
Mijn pony zijn rug is hier niet stevig genoeg voor denk ik en hij heeft een hoge schoft, dit komt door de ouderdom. Voor hem is het dus niet geschikt.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:17

Ik heb de nieuwe Cheyenne dry-tex met vps. Maar omdat mijn fjord totaal geen schoft heeft en heeeeel rond is, heb ik extra inlages in mijn HKM dek. Dit omdat ik dan niet het gevoel heb dat ik in de spagaat zit.

Met mijn fjord wil ik nooit meer iets anders dan boomloos. Ik heb echt al vanalles op haar gehad, en nu zijn we er dan eindelijk na jaren zoeken echt uit..boomloos is het voor ons.

Ook ik stap wel met een opstapje op, niet omdat het zadel schuift, maar omdat ik niet zo lenig ben helaas, en daarbij
boomzadel of boomloos, met krukje opstappen is altijd beter.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:18

@Ukolkaatje
Klopt helemaal!
Niet alleen voor je paard beter, maar ook voor je zadel.
Ongeacht boom of zonder boom ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:24

Ik ben zeer tevreden met mijn boomloze Barefoot Cheyenne :) Ik had het op mijn (verkochte) haflinger liggen, en dat ging echt super!!! Jammer genoeg is het zadel te groot voor mijn c-pony. Ik heb het zadel nu al een paar keer gebruikt op mijn smalle kwpn, en dat gaat goed. Alleen het zit minder lekker als op mijn (verkochte) haflinger, en dat is natuurlijk ook logisch.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 13:36

Vandaag is de osteopaat voor mijn paardje langsgeweest. Ik heb haar wat vragen gesteld over boomloos en ze vindt het een erg goed concept. Ze raadde het zelfs aan voor mijn paardje. In de praktijk is ze nog niet veel problemen tegen gekomen veroorzaakt door boomloos, ze komt veel vaker problemen veroorzaakt door met boom tegen, natuurlijk komt ze zowiezo wel veel meer met boomzadel ruiters tegen dan boomloos. Maar wat ze allemaal tegenkomt ... zadel gloednieuw pas aangemeten en blijkt vreselijk slecht te liggen op het betreffende paard, wie kan je nog vertrouwen om een goed zadel aan te meten?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:08

De mijne raadde het juist af voor mijn paardje.
Mijn zadelmaker overigens ook!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:39

Er zijn gewoon hele verschillende meningen over :)

Er zijn gelukkig steeds meer paarden-fysiotherapeuten enzo die zien hoeveel baat paarden erbij kunnen hebben , en die zijn er dan ook heel enthousiast over. Maar je kunt er ook treffen die er gewoon niet in geloven , of er op tegen zijn om welke reden dan ook. Helaas is die reden wel vaak dat incomplete idee "een boomzadel verdeelt de druk altijd beter dan een boomloos zadel" , of gewoon , wat de boer niet kent... voor veel mensen is het gewoon een heel raar idee , een boomloos zadel , want "die boom zit er toch niet voor niks in". En dan zijn ze er tegen. Vooral heel veel zadelmakers zijn er tegen. Maargoed , voor hun is het natuurlijk iets "tegennatuurlijks" omdat ze boomzadels gewend zijn , en verkopen. En heel vaak fout aanmeten als je ziet hoeveel mensen er problemen mee hebben :P

Maar dat is misschien een beetje flauw om te zeggen.

Wat wel opvalt is dat het als iets heel groots en slechts wordt gezien als mensen met een boomloos zadel problemen krijgen , terwijl het bij een boomzadel als iets "normaals" wordt gezien.

Als er op een stal bvb. 25 mensen met paarden staan , dan hebben er gemiddeld zeker 20 mensen 1 of meerdere slechte ervaringen , met slecht passende (boom)zadels. Maar als er dan 1 staat met een boomloos zadeltje dat om 1 of andere reden problemen geeft , wil het hele spul in ieder geval nooooooooit een boomloos zadel want dat deugt niet :P

En dat vertellen ze dan weer door aan allerlei anderen , die het ook weer doorvertellen...enz.

Terwijl er van problemen met boomzadels blijkbaar gedacht wordt dat het er nu eenmaal bij hoort , ofzo :)

Gelukkig komen er steeds meer flexibele boomzadels die het paard wat meer bewegingsvrijheid geven , dan gaan de anti-boomloos mensen daar tenminste nog voor met een beetje mazzel :)

Soms werkt het gewoon niet. Het kàn ook niet altijd werken , het is geen magisch tovermiddel :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:45

Omdat het bij die van mij niet gewerkt heeft, zegt niet dat het bij de andere geen oplossing is.
Ben nog steeds gek van boomloos, maar helaas past niet bij ons.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:48

Nee , het is gewoon puur pech en je kunt alleen maar hopen dat een nieuw zadel dan wel de goede oplossing is en je daar weer geen problemen mee krijgt :)

Hartstikke leuk hoor zadels , en er zijn ontzettend veel mooie en slimme ontwerpen te koop , maar zodra je er op gaat zitten....moet de tijd het toch meestal leren of het inderdaad de juiste keuze was. De meeste mensen blijven toch zoeken of het niet nòg iets beter kan , volgens mij ;)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:49

Ik haat zadels inmiddels :D
Tot nu toe nog geen klachten..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 14:52

Ik ga de gok gewoon wagen. Ik heb net mijn westernzadel te koop gesteld omdat dat het ook niet helemaal is voor mij en mijn paardje en ik ga een boomloos kopen. De tijd zal leren of het iets voor ons is. Kan zijn dat het helemaal geweldig zal zijn voor mij en mijn paardje maar het kan goed zijn dat ik over een jaar weer opzoek moet gaan naar iets 'beters'.

@ Zack : ik haat zadels ook, niet anders als problemen mee. Heb zelfs een tijdje overwogen om te gaan mennen, was ik van al die zadelmiserie vanaf! :P

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:55

@Mandyke
Doe ik ook! :D hahahaha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:58

Mennen klinkt inderdaad goed , maar daar zal je ook wel weer schurend o.i.d. tuig hebben :P

Maar je hebt iig. al het voordeel dat je er niet op gaat zitten , want dat blijft een rare belasting die gewoon heel makkelijk problemen kan geven.

Ik baal ook van zadels hoor , zou graag willen dat er gewoon 1 zadel was dat overal perfect voor is , heel simpel.

Maar nee , ieder zadel heeft weer zijn zwakke en sterke punten , en geen1 alleen maar de sterke punten....waar-de-loos :P

Dus ik red me totdat het ultieme zadel komt , heel goed met mijn boomloosje , dat geeft mij de meeste rust en vertrouwen qua pasvorm :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:13

pmarena schreef:
maar daar zal je ook wel weer schurend o.i.d. tuig hebben :P

Hou je ff op zeg? :D
Hahah nee dat heb ik gelukkig niet!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:21

Ik zeg : houden zo +:)+

reslicun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:56

Ik heb nog nooit boomloos gereden maar zou het wel doen als ik een eigen paard zou hebben. :P

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:41

Het is jammer dat ik één optie mis in de poll, namelijk:
"Ja, ik heb wel eens boomloos gereden en ben van plan over te stappen."

Op mijn werk heeft één van de vrijwillige amazones ook een boomlooszadel. (Volgens mij is dat de Cheyenne, sowieso zonder VPS.) Ik heb er een paar keer mee gereden en wat zat dat heerlijk zeg!
Ik ben nu dus ook zeker aan het sparen voor een ander boomlooszadel, maar wil eerst ergens de London en Lexington proberen en passen.

@pmarena: weet jij of de nieuwe London's ook VPS hebben?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:53

[quote="Judje"]Het is jammer dat ik één optie mis in de poll, namelijk:
"Ja, ik heb wel eens boomloos gereden en ben van plan over te stappen."

Op mijn werk heeft één van de vrijwillige amazones ook een boomlooszadel. (Volgens mij is dat de Cheyenne, sowieso zonder VPS.) Ik heb er een paar keer mee gereden en wat zat dat heerlijk zeg!
Ik ben nu dus ook zeker aan het sparen voor een ander boomlooszadel, maar wil eerst ergens de London en Lexington proberen en passen.

@pmarena: weet jij of de nieuwe London's ook VPS hebben?[/quote]

Nu was de vraag niet voor mij bedoeld, maar er zit ook bij de nieuwe london's een VPS systeem. ;)

Ik heb ook wel eens een discussie gehad met een osteopaat. Ik mijn verhaal uitgelegd. Oude pony die veel veranderd in gewicht. Alleen reacreatief. Ik niet té zwaar. Uiteindelijk heeft ze gezegd je moet het zelf weten maar ik ben er geen voorstander van.
Ik vind het dan wel jammer. Want ik zou wel eens een osteopaat willen laten komen, maar dan eentje die geen hekel heeft aan boomloos. Aangezien ik geen problemen ondervind en dus niet wil overstappen.
Iemand tips (zuid-Holland) voor een osteopaat die open staat voor boomloos :Y) ?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:16

Thnx Siem, was idd niet voor jou bedoeld, maar als jij het weet is dat helemaal goed. :)
Over de London kon ik die info niet vinden, vandaar.

nickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:40

Ik heb voor mijn fjord nu een boomzadel. zadel is vorig jaar door een zadelmaker aangemeten, maar heeft ondanks aanmeten toch aan allebei de kanten van de schoft witte haren gekregen. Twee maanden geleden heb ik er een andere zadelmaker bijgehad en die heeft de vulling helemaal vernieuwd, nu begint ze witte haren te krijgen op de rug. Ben ontertussen helemaal klaar met het zadel :( , haar vorige boomzadel lag ook al niet goed. Door deze problemen ben ik me gaan verdiepen in de boomloze zadels. Over drie weken krijg ik een testzadel, en als dat zadel me bevalt ga ik waarschijnlijk in het voorjaar over op boomloos. Ik heb ook een barepackpad(die van emiel voest) en die vind ik zelf al fijner zitten dan het zadel, dus ik denk dat het boomloze zadel me zeker gaat bevalen. Moet alleen dan even kijken hoe mijn paard erop reageert.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:52

Ik rijd boomloos en heb met het vorige model (cheyenne) wat problemen gehad in de vorm van naar voren schuiven. Mijn pony is heel erg rond en heeft een lastige bouw, haar "singelplek" zit ver naar voren. Met het huidige model (arizona) zit de singel anders en hiermee geen problemen! Het kan dus ook allemaal nog per model/merk verschillen.. dat hoeft niet per se aan boomloos te liggen.

Ik weet niet of ik zelf voor boomloos zou kiezen als ik dagelijks flink zou trainen, maar voor mijn pony is het ideaal. Ze is al op leeftijd en ik rij 1 keer per week een buitenritje. Door haar leeftijd en ziekte wisselt ze ook heel veel in gewicht en bespiering, met een boomzadel zou ik zeker ieder seizoen het zadel weer moeten laten aanpassen en dat is me voor die paar ritjes die ik maak geen doen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 17:02

Zitten die singelstoten dan meer naar voren geplaats bij de arizona? Ik dacht dat enkel het uiterlijk van de barefoots anders was maar dat de opbouw hetzelfde was voor elk zadel. :+

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:46

Je hebt het topic al gevonden zie ik :)