welk bit voor een moeilijk in te houden paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Re: welk bit voor een moeilijk in te houden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:03

Jullie hebben het over een zwaarder bit, maar volgensmij heeft TS het daar niet over, toch?

Ze wil een ander bitje die bij een snellere pony past die moeilijk in de mond is. En jullie beginnen gelijk over bitloos, en dat het niet goed is en les nemen enz.

Maar als ik zo eens verhalen op bokt lees bijv. een jaar in the picture dan zijn er mensen die met een ander bit rijden en die pony er opeens heel erg van opknapt.
En ze wil haar pony (lijkt me) niet pijn doen met een zwaarder bit.

Ik weet ook niet veel van bitten, maar ik zou het aan mensen rond om stal vragen die er wel wat van weten.
Want op bokt....

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:09

dat is idd super lastig om vanaf een afstand te zeggen wat voor bitje je nodig hebt maar gaat jouw paard wel eens naar de tandarts want als het paardje allemaal haken heeft dan willen ze ook wel eens wat minder goed luisteren bij die van mij heeft het zeker geholpen. bovendien kan je dan aan de tandarts vragen welk bit je er het beste in kan doen of je huidige goed zit sterkte ermee

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:11

sabina1998 schreef:
Jullie hebben het over een zwaarder bit, maar volgensmij heeft TS het daar niet over, toch?

Ze wil een ander bitje die bij een snellere pony past die moeilijk in de mond is. En jullie beginnen gelijk over bitloos, en dat het niet goed is en les nemen enz.

Maar als ik zo eens verhalen op bokt lees bijv. een jaar in the picture dan zijn er mensen die met een ander bit rijden en die pony er opeens heel erg van opknapt.
En ze wil haar pony (lijkt me) niet pijn doen met een zwaarder bit.

Ik weet ook niet veel van bitten, maar ik zou het aan mensen rond om stal vragen die er wel wat van weten.
Want op bokt....

:') in de afgelopen 2 pagina's wordt het 1 of 2x genoemd, niet overdrijven.
Maar je kan nog net zo veel weten van bitten, niemand kan raden welk bit het best bij paar pony past. Dus gewoon her en der wat leven om te proberen

NicoleHorses

Re: welk bit voor een moeilijk in te houden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 14:02

Ze heeft wel een punt hoor.
maar goed ik hem al een ander bitje op de bestelling :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 14:05

waar staat dat ik er een scherper /zwaarder bit in wil hangen ;)

Silence schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen problemen op willen lossen door het te verbloemen.
Je kunt er een scherper bit in hangen inderdaad. Zal prima helpen.
Maar ondertussen doe jij niks aan je rij-vaardigheid, hét punt waar het fout gaat.
Dus het paard leert niet omgaan met de situatie waardoor je over enkele weken tot maanden weer een scherper bit moet hebben, en daarna weer. En zo los het probleem niet op, maar maak je het enkel erger. Ergens stoppen de scherpe bitten, dan loop je vast omdat je niet meer scherper kunt. Al die tijd lijkt het probleem opgeslost te zijn (want er komt toch elke keer wel een reden waarom je weer een scherper bit moet) maar uiteindelijk komt ooit de aap uit de mouw, dat het helemaal niet opgelost is, maar al die tijd in een hoekje weggestopt is.

Je kunt beter werken aan de oorsprong van het probleem.
Als je instructeur enkel een scherper bit aanraad, maar jou verder niet begeleid in de rij-vaardigheid zul je dus snel weer vastlopen.

Je kunt dus best gaan uitzoeken of er andere bitjes beter werken (en dat hoeft niet per definitie een een scherper te zijn, ander materiaal of dikte kan ook al een mega verschil maken), maar zoek dan ook iemand die jou helpt om dit probleem op te lossen op rij-technisch gebied.