Dilemma; Wat voor Bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Re: Dilemma; Wat voor Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:27

Als jouw paard goed loopt op haar huidige bit, zou ik zeker niet veranderen. elke kleine verandering kan voor een paard een groot verschil maken.

Zelf reed ik eerst met ongebroke bustrens vrij dik (die had hij al toen ik hem kocht) toen vond ik dat het rijden niet ontspannen ging, heb ik een dunner dubbelgebroken bit gekocht, hier loopt hij wel ontspannen op, ik heb nu maar heel licht contact nodig.

Het is maar net waar je paard zich goed bij voelt en dus ontspannen bij loopt. Als je bitloos gevaarlijk vind moet je je daarvoor ook zeker niet laten overhalen.
Ik heb ook bitloos geprobeert maar merkte net als jij dat dat buiten toch niet zo veilig is als dat ik zou willen. Daarom ben ik ook terug gegaan op bit. dubbelgebroken bustrens met bol tussenstukje.

succes met het maken van je keuze :) ben benieuwt wat het uiteindelijk wordt

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:30

Huertecilla schreef:
Myukii schreef:
Hoe simpeler, hoe beter. Je gaat er ook geen slof en sporen omhangen, als het zonder ook gaat, zeg maar. :D

Dus Cook optoming?
Nee, serieus. Bit/bitloos is niet het ts.

@ts: er is een fraai boekje over bitten in het Nederlands geschreven door Gertrud Jetten.
Dat is helder en zonder natte-apen-verhalen.
Een licht gebogen, ongebroken trens is een ´milde´ trens.

Huertecilla, dat het een mild bit is kan wel zo zijn, maar ook dit bit, net als alle andere bitten en bitloze optomingen, is niet voor elk paard geschikt.
Dat moet per individu bekeken worden. Iets wat in theorie het beste is, kan in de praktijk heel anders uitpakken.

Ik weet wel dat jij van de boeken en testen bent, maar je moet ook eens begrijpen dat niet alles bij elk paard hetzelfde is. En dat het ook kan zijn dat haar paard een ongebroken trens wel heel vervelend zou kunnen vinden.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:18

Nou, super toch? Nu heb je bevestiging.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:45

jumpgirl schreef:
En dat het ook kan zijn dat haar paard een ongebroken trens wel heel vervelend zou kunnen vinden.

Schrijf ik van niet?
Een ongebroken trens ´werkt´ minder in dan een gebroken trens. Dat is al.
Ze kan er ook een Meroth bit in proberen.

Het punt is dat van afstand alleen iets over bítten geschreven kan worden en niets over paard en/of ruiter.
De ts geeft aan dat ze bitloos geprobeerd heeft maar dit niet veilig is. Daar kan je inhoudelijk niets mee.
Het geeft waarschíjnlijk aan dat haar paard geleerd heeft dat bewuste ongehoorzaamheid de moeite waard is als de ruiter geen mogelijkheid heeft het genoeg pijn te doen.
Dat is een probleem van de standaard manier van beleren/rijden én een probleem van ´proberen´.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:04

Myukii: Kim is op zich wel heel stabiel in de aanleuning, daar ligt het niet aan.
Ik denk ook dat een bit soms net zo scherp is als de hand van de ruiter.
Heb ook even op de site gekeken, maar ze hebben geen ongebroken trensjes.
Alleen de bitten die ik op de eerste pagina heb staan en de rest is met hefboomwerking.
Bedankt voor je reactie. :j

Jumpgirl: Kim loopt goed op haar huidige bit, maar ik zit er een beetje mee dat het een watertrensje is.
Bij mijn vorige paardje is dat een keer mis gegaan en toen is het velletje van haar mond tussen de bitringen gekomen.
Dat is bij Kim nog niet gebeurd, maar het blijft toch altijd in mijn hoofd zitten.
Daarnaast ben ik ook een beetje 'bang' geworden van alle verhalen 'dat je de tong kunt kraken met een enkelgebroken bit.'
En alle filmpjes op youtube of de effecten van het bit.

Nina88: Wel jammer dat hij me niet verder kan helpen door echt een bit aan te passen, zoals bij jou.

Huertecilla
Citaat:
Het geeft waarschíjnlijk aan dat haar paard geleerd heeft dat bewuste ongehoorzaamheid de moeite waard is als de ruiter geen mogelijkheid heeft het genoeg pijn te doen.
Dat is een probleem van de standaard manier van beleren/rijden én een probleem van ´proberen´.
Pardon?! |o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:56

Dat schrijf je zelf :)*

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:00

KoudbloedKim schreef:
Jumpgirl: Kim loopt goed op haar huidige bit, maar ik zit er een beetje mee dat het een watertrensje is.
Bij mijn vorige paardje is dat een keer mis gegaan en toen is het velletje van haar mond tussen de bitringen gekomen.
Dat is bij Kim nog niet gebeurd, maar het blijft toch altijd in mijn hoofd zitten.

Dan hou je toch gewoon je watertrensje maar dan met bitschijven erom? Dan kan er geen velletje tussenkomen en heb je toch de voordelen voor je paard van de watertrens (waar ze goed op loopt toch?). Never change a winning team!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:50

Dan mag jij wel even citeren waar ik heb geschreven dat ik mijn paard pijn doe als ik haar mét bit rij!
Jij oordeelt over de manier waarop mijn paard beleerd is én over de manier waarop ik mijn paard rij...
Die ene keer dat ik bitloos buiten heb gereden, had niks met ongehoorzaamheid te maken.
Kim is buiten altijd enorm enthousiast en als we bijvoorbeeld bij lange paden komen en ik hou haar niet in (dat voelde zij met de bitloze optoming niet) dan denkt ze dat ze harder mag.
Dat heeft niks te maken met ongehoorzaamheid of een verkeerde manier van beleren, maar met de enthousiasme van een jong paard!

Rijerijerije: Het bit wat ze nu heeft is te klein, dus er moet zowiezo een nieuw bit komen. :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:51

Snap ik, maar dan koop je toch gewoon hetzelfde bit, maar dan groter? Plus bitschijven = niks meer aan de hand, toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:04

Ja, dat is ook één van de opties, ik denk er nog even over na. :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:16

mijn persoonlijke voorkeur gaat naar een dubbelgebroken watertrens en bij eentje die heel groen is en "moeilijk" stuurt een D- of kneveltrens.
Maar uiteindelijk gebruik ik wat het paard het best accepteert.

Dus als jou paard goed reageert op een enkelgebroken watertrens, dan zie ik geen reden om te veranderen. Als je een zachtere inwerking wil kan je misshien wel zoeken naar een dikker met extra grote ringen, in de rensport bestaan ze
maar daar komt maatje 17.5 en 18.5 niet vaak voor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:37

Bedankt! :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:42

Ik heb de 2e, ben er erg blij mee. Reed tot voor 2 maanden terug ook altijd met nummer 1.
Maar heb toch het idee dat mijn pony de dubbelgebroken met rol veel fijner vind (dus zachter is).
De maat is ook heel belangrijk :j (en de dikte natuurlijk), en mijn enkelgebroken was iets te groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:47

Huertecilla: Ik wacht nog steeds op een uitleg van je vooroordelende reactie. >;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:07

Als ik het fout heb huertecilla verbeter me, maar volgens mij bedoelt ze dit:
Het paard werd niet geremt door pijnprikkels met het bitloze hoofdstel (ze voelde het niet toen ze enthousiast werd) en met een normaal bit kon ze hierdoor wel geremd worden. Dit werkt toch echt via pijnprikkels (Jeuk is eigenlijk ook al een pijnprikkel.)

Zelf zou ik nooit gaan voor een watertrens met bitringen, bitringen kunnen net zo goed irritatie veroorzaken aan de zijkant van de mond van het paard, en de keren dat ze in de mond van het paard belanden bij het indoen van het bit worden vanzelf ontelbaar. Ik ben heus niet vies van paarden, maar elke keer weer een slijmerige bitring uit de mond vissen, nee dank je.