En ik moet zeggen dat het zadel regelmatig verandert moet worden, omdat mijn pony zo positief aan het veranderen is en dat op 14 jarig leeftijd
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
En ik moet zeggen dat het zadel regelmatig verandert moet worden, omdat mijn pony zo positief aan het veranderen is en dat op 14 jarig leeftijd
(uitzondereringen daargelaten natuurlijk) 

Jolliegirl schreef:Overal op bokt lees je over het kopen van een zadel :
'' haal er een zadelmaker bij, alleen die kan zien of het past ''
'' zorg voor een deskundig iemand met zadels ''
'' ga niet zelf lopen klooien , laat een zadelmaker met zadels komen''
'' je kan zelf niet zien of een zadel past ''
Haalt nou werkelijk waar iedereen zijn/haar zadel bij een zadelmaker weg?
Ik zie zat mensen die een zadel van internet kopen, en zelf kijken of dit past.
Jolliegirl schreef:Maar als ik dan kijk naar een paar maanden terug toen ik een zadel heb gekocht, en het paard hier nogsteeds prima mee loopt.... geen drukplekken, zadel ligt netjes, paard loopt netjes, rugspieren ontwikkelen zich. Zadel is inmiddels gecheckt en nagekeken, en ik had het juist : het is prima in orde, ook op het paard.
Dan denk ik : met een beetje gezond verstand en ervaring (bijv. cursussen) kan men zoveel leed voor paarden besparen...
Maar aan de andere kant denk ik ook weer : een zadelmaker is net zo makkelijk, die is ervoor opgeleid, en die bespaard ook veel leed en kan nog advies geven ook!
Tjitsbloody schreef:Ik haal er echt altijd een zadelmaker bij, ik vind dat ik zelf gewoon niet de kennis heb om te weten of het zadel écht goed ligt ja of nee. Als het overduidelijk is dan zie ik het wel maar met kleinere dingetjes niet en ik wil niet dat het paard geblesseerd wordt omdat ik te 'lui' was om er een expert bij te halen.
Lianne1 schreef:Ik heb ook mindere ervaring met zadelmaker. Mijn paard had last van zijn rug zadelmaker erbij zadel was goed maar paard bleef last houden.
Er is toen iemand van HA (happy athlete) bij geweest en die zei dat het zadel veel te krap was en teveel op schouder drukte. Zadelmaker weer gekomen nieuw zadel aangemeten wat bleek toen ze van HA weer kwam zadel was te lang dus veel te veel op zijn schouder. Weer zadelmaker erbij zadel omgeruild voor andere die was voor mij niet helemaal goed, uiteindelijk 3e zadel was goed.
Nu een half jaar verder blijkt dat zadel ook weer niet goed te liggen, zadel ging teveel voorover. Zadelmaker erbij die heeft het zadel opgevuld en wat blijkt een week verder ik heb een boos paard, het zadel drukt teveel bij zijn schouder.
Ben het echt zo zat ga zadelmaker bellen en kijken voor oplossing, zit hard te denken aan een wow maar die heeft 10 weken levertijd en zolang zonder zadel is een hele afweging.
Bij mijn pony's heb ik nooit zo nauwkeurig gekeken maar die gaven ook geen tekens. Deze is erg gevoelig en laat het je wel weten.
x_Marr schreef:Was dat 1 en dezelfde zadelmaker Lianne1?
Gaat er dan bij de 2e keer dat het zadel niet goed ligt geen belletje bij je rinkelen dat je wel eens een verkeerde zadelmaker te pakken hebt?
dorothea schreef:Tjitsbloody schreef:Ik haal er echt altijd een zadelmaker bij, ik vind dat ik zelf gewoon niet de kennis heb om te weten of het zadel écht goed ligt ja of nee. Als het overduidelijk is dan zie ik het wel maar met kleinere dingetjes niet en ik wil niet dat het paard geblesseerd wordt omdat ik te 'lui' was om er een expert bij te halen.
Een 'expert' geeft niet altijd de zekerheid dat je zadel ook écht goed ligt. Zelf heb ik een zadel gekocht dat achteraf gezien helemaal niet zo goed blijkt te liggen. Door wie ik het heb laten aanmeten maakt in deze niet zoveel uit, maar het slecht passen van het zadel is misschien wel de aanzet geweest tot een peesblessure (ontlasten van de rug, en daardoor verkeerd wegzetten van de benen). Een zadelmaker of passervice geeft blijkbaar niet altijd de zekerheid tot een goed passend zadel!
Alane schreef:en welke ervaring hebben HA mbt zadelspassen?
In jouw geval, puur en alleen afgaande op je tekst, had ik minimaal 3 maand na het eerste gebruik van een zadel de ZM er weer bijgehaalt om te kijken of het zadel bijgelegd moet worden.
Geen idee hoe een zadel eruit ziet dat te lang en daardoor op de schouder komt...
Als je je zadelmaker niet vertrouwd, dan op zoek gaan naar een andere zadelmaker/zadelpasser.
listiglistje schreef:Ik heb op een internationale dressuur & springstal gestaan, gewerkt en gewoond...
daar hadden ze 2 Passiers, 3 KN's, een Barnsby en een Prestige never nooit problemen, veel paarden die daar vandaan komen lopen nu zelfs in de wereldtop![]()
Zelf rij ik al jaren met mijn oude KN![]()
Dit zadel heeft op verschillende paarden gelegen....nooit geen problemen!
Ik ben wel van mening dat je kwaliteitzadels moet hebben en zelf goed moet kijken en luisteren naar je paard.
Overigens denk ik wel dat het een trend is en dat veel mensen met commercieel gewin daar gretig gebruik van maken(uitzondereringen daargelaten natuurlijk)
maar bleek niet het geval te zijn...

Lianne1 schreef:Alane schreef:en welke ervaring hebben HA mbt zadelspassen?
In jouw geval, puur en alleen afgaande op je tekst, had ik minimaal 3 maand na het eerste gebruik van een zadel de ZM er weer bijgehaalt om te kijken of het zadel bijgelegd moet worden.
Geen idee hoe een zadel eruit ziet dat te lang en daardoor op de schouder komt...
Als je je zadelmaker niet vertrouwd, dan op zoek gaan naar een andere zadelmaker/zadelpasser.
Zie antwoordt hierboven wat HA haar ervaring is.![]()
Het zadel wat te lang was heeft er maar 2 weken opgelegen, paard heeft korte rug dat is wa ik bedoelde met te lang zadel.
Het laatste was goed maar doordat paard meer bespiering heeft gekregen zit die daar te krap, dat is het enigste zadel wat er 6 maanden op heeft gezeten. Het zadel werd gecontroleerd door HA en in samenspraak met haar keken we wat we er aan deden.