Moeilijk door te zitten paard --> wow zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Suus17_

Re: Moeilijk door te zitten paard --> wow zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:03

Ik zou het doorzitten gewoon lekker even laten en oefenen op de ontspanning.
Het belangrijkste is dat je zadel goed ligt op je paard, dan maakt het niet zoveel uit of het een WOW of een Wintec is.
Ik heb zelf een WOW, het zit inderdaad beter en misschien ook wat steviger dan een Wintec, maar ik denk dat je beter het probleem kan oplossen dan ervoor uit de weg te gaan :)
Doorzitten is in de eerste instantie geen must toch?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:05

Je kan best wel kleine stukjes doorzitten op een paard van 5 dat vanag augustus zadelmak is. Als je licht rijdt krijg je vaak ook meer druk naast de schoft omdat de beugelophanging vaak heel erg ver naar voren zit. Zat is ook niet heel prettig..

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 23:10

Schangah schreef:
GenteDiMare schreef:
Ja inderdaad het zou geen kwaad kunnen. Alleen weet ik niet of ik dit wel op mijn paard zou doen. Ze is pas zadelmak sinds augustus...

Je gaat doorzitten op een paard wat zadelmak ik sinds augustus! Ongeloofelijk. Ik vind het niet zo verwondelijk dat ze dan met haar hoofd gaat slaan. Dit is een teken van rugpijn. De eerste 2 jaar is het zoveel mogelijk lichtrijden om de rug van je paard te ontzien. Niet voor niets heeft een jong paard 2 jaar nodig om zijn spieren te ontwikkelen en de ruiter te leren dragen. De rug van je paard is een van de laatste delen van het lichaam die pas volgroeid zijn op een leeftijd van 6-7 jaar!!!
Ik kan echt ontzettend verdrietig worden van dit soort zaken.

Nee nee nee nee! Ik zit helemaal nog niet door op mijn paardje hoor!
Ik voel het al wanneer ik draaf met haar dat ik moeilijk ga kunnen doorzitten, omwille van euh hoe moet ik het zeggen dat ze me nogal hoog omhoog gooit bij het draven.
(Mijn paard is inmiddels ook al 5 een half)

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 23:11

Ja precies heel af en toe blijf ik even zitten, maar dat gaat dan echt maar over enkele seconden bijvoorbeeld: bij overgang van draf naar stap

joliene schreef:
Je kan best wel kleine stukjes doorzitten op een paard van 5 dat vanag augustus zadelmak is. Als je licht rijdt krijg je vaak ook meer druk naast de schoft omdat de beugelophanging vaak heel erg ver naar voren zit. Zat is ook niet heel prettig..

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:16

Heb je al een andere tandarts gevonden?

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 23:19

Ik heb er nog eentje gevonden dicht bij mij in de buurt die niet met elektrische toestanden werkt en een pakje goedkoper is.

joliene schreef:
Heb je al een andere tandarts gevonden?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:19

leeftijd heeft niets te maken met spieropbouw. Mijn paard heeft 3 maanden stilgestaan door een blessure waarvan 5 weken boxrust. Ik kan u weer opnieuw beginnen met het opbouwen van spierbelasting. Nogmaals ieder paard ook al is hij 5 1/2 maar pas onder het zadel heeft tijd nodig om zijn ruiter te leren dragen. Een goed passend zadel is ook een must maar koop dan wel eentje die in boommaat aan te passen is omdat je zult zien dat hoe langer je op een goede verantwoorde wijze traint je paard binnen een aantal maanden al een boommaat gegroeid kan zijn.
Het slaan met het hoofd wijst op pijn/spanning in de rug wat heel normaal is bij een paard dat pas in training is. Des te belangrijker om je paard niet te overbelasten. Ga eens een cursus volgen bij een paardenfysiotherapeut over de werking van spieren en belasting. Een interessant boek is hoe beweegt mijn paard (pas uit).

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:20

Super fijn!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:22

Het klopt dat leeftijd niet iets heeft te maken met spieropbouw. Het hoofdschudden hoeft niet alleen te komen door spanning in de rug. Het kan ook komen door dat het gebit niet in orde is.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:14

joliene schreef:
Het klopt dat leeftijd niet iets heeft te maken met spieropbouw. Het hoofdschudden hoeft niet alleen te komen door spanning in de rug. Het kan ook komen door dat het gebit niet in orde is.

Inderdaad! De tandarts kwam vandaag bij mijn paarden. Gelukkig was er met de ene helemaal niets, ookal was die al 2 tot 3 jaar niet meer geweest. Ze was (de tandarts) dan ook erg onder de indruk. Mijn paard verzorgde zijn eigen gebit super zei ze. Maar okee, mijn andere paard had een slechter gebid.. die is dan ook in de handel geweest enz en ik nam al niet aan dat hij toen is geweest. Hij had een aantal haken, maar verder ook okee. Bij beide hoefte niets getrokken te worden o.i.d. Alles was top! Voor die 2 samen was ik ook maar €75,- kwijt! Valt erg mee! Per paard rekent ze €50,- heeft je paard alleen maar een aantal kleine dingen (hengstentanden bijschaven en knippen en een aantal haken weg werken) vraagt ze maar €25,- en als er vrij weinig is, dan is het gratis, zelf geen voorrijkosten!

Maar okee.. zij is ook erg goed! Ze doet het zonder verdoving, praat erg veel met het paard en verteld erg veel over het gebit. Ook mag je zelf voelen in de mond, hoe het was voor het bijvijlen en erna.. je kunt echt veel verschil voelen! Heel leuk. Ook mogen de paarden meteen weer rijden en eten enz. Dit komt omdat ze niet verdoofd.

Maar okee, om on-topic te blijven. Ze vertelde dat je paard ook kan gaan slaan met het hoofd en lichamelijke problemen/ problemen tijdens het rijden/ stalondeugden kan krijgen door een slecht gebit. De paarden kunnen dit gaan doen vanwege de pijn.

Ik weet niet of iemand nog een tandarts nodig heeft die echt goed is en niet verdoofd, je kunt me altijd mailen/ pb'en!