Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

TICKELS schreef:Ook kon ik goed op de oude Anky zadels zitten

)
Citaat:Ja, ze moet afvallen, deze foto's zijn wel deze zomer genomen en dat verschilt al wel erg met hoe ze nu is hoor. Ze heeft een jojo-gewicht al zal ze nooit echt slank zijn. Ik ben deze zomer gewoon te laat begonnen met haar graas-korf maar dat gaan we volgende zomer zeker niet meer vergeten!
. Maar het zadel wat toen goed zat zal waarschijnlijk nu niet echt meer passen nee
.Citaat:Het is een breed (en voor haar grootte) redelijk kort paard. Het westernzadel wat ik nu heb is een 16" en het is een korter zadel dan de standaard (stopt bijna vlak achter de seat) maar meer kan er niet meer bij, dus een 17" westernzadel gaat voor haar niet meer fijn zijn vrees ik.
Een boomloos zou wellicht het ideaal zijn voor haar zeker gezien haar jojo-gewicht, maar om de één of andere reden blijf ik er zo mijn twijfels bij houden. Weet niet goed waarom hoor. Plus dat ik zelf op een boomloos nog breder zit dan ik al zit, dan moet ik al bijna beginnen oefenen op spreidstand , of valt daar een mouw aan te passen?

hyppolyte schreef:@amanda, voor zover ik het kan zien op de foto is het zadel wel te klein voor jou (wederom niet vervelend bedoeld), bovendien vind ik het zadel vrij ver naar voren liggen. Nog even een vraag over het dekje, doe je dat zelf zo ver naar achteren leggen, of schuift ie naar achteren?

Amanda schreef:Ik heb een goed zadel gekocht wat is aangepast op Jim en mij. Ik heb niet het ideale paardrijdfiguur (heb een genetische aandoening waardoor ik dit figuur heb, ga hiervoor ook naar het ziekenhuis en moet geopereerd worden), maar door de open zit van het zadel, het brede tussenkanaal en de fijne kussens wordt de druk goed verdeeld. Ik ben er nogal onzeker over, maar 2 maanden terug is de ostheopaat geweest en die vertelde dat Jim zo los in zijn lijf was dat er geen blokkade te vinden was en hij niet eens hoefde te behandelen
Hij wist niet wat ik deed, maar ik moest er vooral mee doorgaan. Dus dat doen we
Verder heb ik overlegd met dierenarts en zadelmaker over het zadel, rijden en de drukverdeling en alles is op mij en Jim aangepast.

, daarom ben ik zo blij met mijn boomloze zadeltje, dat zit zo lekker. Maar ik snap nog steeds niet waarom je breder zou zitten met een boomloos zadel, het is eerder andersom omdat je de kniewrongen mist. Ik had met gewone zadels dan ook altijd last van mijn knieën omdat die zo naar buiten gedrukt werden, met dit zadel heb ik daar geen last meer van, voor mij nog een bijkomend voordeel. 
hyppolyte schreef:Oh, dus deze foto is gemaakt toen het zadel nog niet was aangepast. Als jij inderdaad in overleg met da en zadelmaker voor dit zadel hebt gekozen, dan ga ik ervanuit dat de boel goed ligt. Ik bedoelde trouwens niet zozeer een dieper zadel, maar een wat langer zadel, omdat je nu het hele zadel uitvult en je nog wat ruimte over hoort te hebben.
Trust me, ik ben ook een xxl ruiter hoor, dus ik zal de laatste zijn die gaat zeuren over gewicht, volgens velen op bokt zou ik ook niet op een paard mogen stappen (o.b.v. mijn gewicht dus), en mijn kont is waarschijnlijk minstens net zo dik als die van jou, of dikker, daarom ben ik zo blij met mijn boomloze zadeltje, dat zit zo lekker. Maar ik snap nog steeds niet waarom je breder zou zitten met een boomloos zadel, het is eerder andersom omdat je de kniewrongen mist. Ik had met gewone zadels dan ook altijd last van mijn knieën omdat die zo naar buiten gedrukt werden, met dit zadel heb ik daar geen last meer van, voor mij nog een bijkomend voordeel.

linky schreef:@ sjakie: in een dressuurzadel, dat recht naar beneden aflopende zweetbladen heeft, worden je benen vanuit de heup naar achteren "gedwongen" en dat zal altijd leiden tot een nog hollere rug! Lees de link over het verschil in anatomie van mannen en vrouwen en je begrijpt wat ik bedoel. Voor het gros van de vrouwen kun je beter een zadel hebben met wat naar voren gebouwde zweetbladen.

.
.
. 
linky schreef:@ sjakie: in een dressuurzadel, dat recht naar beneden aflopende zweetbladen heeft, worden je benen vanuit de heup naar achteren "gedwongen" en dat zal altijd leiden tot een nog hollere rug! Lees de link over het verschil in anatomie van mannen en vrouwen en je begrijpt wat ik bedoel. Voor het gros van de vrouwen kun je beter een zadel hebben met wat naar voren gebouwde zweetbladen.
sjakie schreef:linky schreef:Een dressuurzadel is voor deze bouw uit den boze helaas.
Dat is echt de grootste onzin.
sjakie schreef:linky schreef:@ sjakie: in een dressuurzadel, dat recht naar beneden aflopende zweetbladen heeft, worden je benen vanuit de heup naar achteren "gedwongen" en dat zal altijd leiden tot een nog hollere rug! Lees de link over het verschil in anatomie van mannen en vrouwen en je begrijpt wat ik bedoel. Voor het gros van de vrouwen kun je beter een zadel hebben met wat naar voren gebouwde zweetbladen.
Is gewoon echt kul![]()
Vrouwen kunnen net zo goed met een lang been zitten als mannen. Het hangt van je bekkentype af en niet je geslacht of je eerder een holle of een bolle rug hebt of het ideale makkelijke 2 kanten uit kan. Het artikel ken ik en word er niet juichend enthousiast van![]()
Zoals ik het nu bij jou lees dan is het oke dat vrouwen naar een stoelzit neigen, omdat ze vrouw zijn. Daarnaast kan je werkelijk waar in elk zadel een stoelzit vormen. En echt heel veel mensen hebben het been te ver naar voren.
Of je been wel of niet naar achteren kan liggen hangt van de bewegelijkheid van je heupgewricht af. Heb je een beperking in de bewegelijkheid dan kan het zijn dat je ze niet goed onder je lijf kan brengen.