Welk engels zadel voor erg brede haflinger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Re: Welk engels zadel voor erg brede haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:33

Ik begrijp je reactie Loes'Corner. Maar ik denk dat dit gewoonweg niet te doen is. Ik werd door diverse mensen ook gewezen op Kentaur zadels, (ook mensen met haflingers), maar dit lag absoluut niet op die van mij (knelde op de schoft). De Euroriding is ook nog aan te passen (ook evt. qua boom dacht ik). Andere zadels hebben dat weer niet.

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:46

je kunt eens bij mij op de website kijken, ik heb zadels voor IJslanders en brede ponies.
De eigen zadels zijn in Engeland gemaakt en kunnen in allerlei maten worden besteld.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 11:29

@Paulusjuh :

owwww zo bedoelde je het, dan neem ik mijn reactie deels terug.
Ja wat dat betreft heb je gelijk, ik wil ook niet alle ''doorsnee'' zadels afstrepen, maar ik weet bijv. dat de Wintecs te smal zijn, hiermee heb ik Wodan zadelmak gemaakt en hij groeide er vrij snel uit, maar wie weet dat een ander model wel past.

De meeste zadels zoals die van Kieffer die gaan knellen omdat ze te stijl zijn van voren en dat zal denk ik dus ook wel het p[robleem bij die van jou zijn geweest met kentaur.

@Prydi, ik ga je site bekijken ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:29

@Prydi, ik heb je site bekeken maar dat zijn echte ijslander zadels en ik hou niet van de open vlakke zit.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 16:46

Ik heb de kent and master in het echt gezien, ik vind de afwerking niet zo heel mooi en de zit is mij te vlak maar prijsgunstig.

De wintec pro 2009 vond ik een heel mooi zadel maar ik twijfel over lengte, of hij niet te lang is?

Nog andere suggesties?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:47

Loes'sCorner schreef:
Ik heb de kent and master in het echt gezien, ik vind de afwerking niet zo heel mooi en de zit is mij te vlak maar prijsgunstig.

De wintec pro 2009 vond ik een heel mooi zadel maar ik twijfel over lengte, of hij niet te lang is?

Nog andere suggesties?

De fairfax is de duurder variant van de Kent & Masters.
Ik heb zelf ook een Kent&Masters (en een Jeremy Rudge type FB maar die ligt veel hoger in prijs) en vind het zadel een fijne zit hebben.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 14:40

@Shangah dus jij vind de zit vanm de kent and master juist fijn en niet ondiep?
Het leer voelde wel heel lekker zacht aan ;)

Alleen twijfel ik bij dit zadel ook over de lengte, ik heb de wintec pro 2009 opgemeten en de kent and master en kwam bij een 18" beide rond de 52 cm uit en ik ben bang dat dat net te lang is?

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:11

Loes,
Ik wil anders wel een keer met mijn Euroriding en Kieffer langskomen hoor! Kun je meteen zien hoe deze op Wodan liggen. Heb je een beetje een idee. En wellicht dat, mocht de Euroriding passen, je deze ergens 2e hands voor een leuk prijsje kunt krijgen.

Had Daf nog die Wintec of is die met Ties meegegaan?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:34

Loes'sCorner schreef:
@Shangah dus jij vind de zit vanm de kent and master juist fijn en niet ondiep?
Het leer voelde wel heel lekker zacht aan ;)

Alleen twijfel ik bij dit zadel ook over de lengte, ik heb de wintec pro 2009 opgemeten en de kent and master en kwam bij een 18" beide rond de 52 cm uit en ik ben bang dat dat net te lang is?

Ik heb geen ondiepgevoel bij dit zadel. Zit erg zacht.
Is dan een 17 1/2 " niet mogelijk? Heb ik zelf nl ook, meestal kan je bij een minder diep zadel ook een halve maat minder nemen.
Bij een zadel met een diepere zit moet je nl altijd een halve maat tot 1 maat groter hebben. Vaak levert dat dan weer problemen op bij je paard. Ik zou de euroriding Diamant niet aanraden, is veel te smal achter de schoft. (heb ik net zelf ingeruild tegen de Kent&Masters)

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:38

Ikzelf had altijd een Wintec Pro met extra brede boom op mijn tinker liggen.. vond het een fijn zadel.

Bij Pfiff hebben ze haflingerzadels met extra brede boom..

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:14

Ik heb de Kent & Masters op mijn,meer dan brede,fries :+
Dit is inmiddels al m'n 5e zadel binnen 3 jaar tijd,elke keer was ze er zo uit gegroeid.
Maar deze ligt perfect,zit heerlijk zacht,is goed betaalbaar en makkelijk aan te passen.
Mijn vorige zadel had een erg diepe zit en daarbij vergeleken lijkt dit een vrij platte zit te hebben.
Maar ik moet zeggen dat dat in gebruik niet zo voelt.
Ook de kwaliteit leer is prima,het zadel blijft erg mooi (nou ben ik best wel zuinig op m'n spullen,misschien scheelt dat ;) ).
En het is goddelijk voor je billen,zit echt heel lekker zacht.
Kortom; ik ben er erg positief over en kan je dit zadel dus zeker aanraden!

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:20

ik heb na diverse zadels op mijn ook brede haf met korte rug, een aangepast zadel laten maken. Ik wil geen ander meer. Mijn zadel komt weg bij: www.zadelatelier.nl.

paardje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:11

Ik heb een Ainsley op mijn breed paard liggen. Het is zo ene met een verstelbare bodem dus dat is best handig! :D

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:31

Ik heb een erg brede andalusier en heb hier een rossner op liggen met een brede boom en dit zadel ligt perfect!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 23:25

Ja het nadeel is dat ik ook op de lengte moet letten ;) veel zadels zijn in een 18'te lang.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:09

Daarom is massimo wel een geschikte keus. 18 inch wintec was veel te lang voor mijn pony, eigenlijk elk zadel van 17,5 inch of meer. Mijn massimo 17,5 past in de lengte nét. En in de breedte pastte hij ook :P
Als je de vergelijking tussen Wodan en Elin zou kunnen doorvoeren aan de hand van de foto's kom je bij Wodan dus ook al uit op +- boommaat 40 (adhv die pommelfoto's).
Als ik een meetlint had zou ik het zadel kunnen opmeten aan de onderkant, maar die ben ik kwijt :P (het meetlint)

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:35

ik had op mijn kruising haf een albion liggen, perfect aangepast en heerlijk zadel. Wel wat duurder, maar tweedehand ging het voor mij prima

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:35

Fryso zadels van Het Tweespan. Leveren maatwerk. Super.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 14:51

Ik zie momenteel even door de bomen het bos niet meer ;)

Suzanne, als je eens zou willen komen, dan kunnen we even kijken hoe het met de lengte zit.
Als de reguliere zadels passen kwa lengte dan word het makkelijker.

Ik heb contact gehad met enkele zadelmakers en die geven alleemaal aan dat het erg lastig is omwege de 18'de rib maar zijn zeggen allemaal dat er veel paarden bekend zijn die met een te lang zadel lopen zpnder problemen en dat het erger is als de ruiter in een te klein zitvlak rijd vanwege de puntdruk die er dan ontstaat?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:25

Misschien dat het zadel uit mijn onderschrift iets voor jullie is?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 11:55

Tja ik ben eigenlijk er wel van overtuigd dat boommaat 35 te krap is.....

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:11

Je zou ook zelf een indicatie van de boommaat kunnen maken he :) ?
Moet je een ijzerdraadje van 42 cm hebben. Daarvan bepaal je het midden en deze vorm je over de schoft. Daarna meet je de afstand tussen de 2 uiteinden en dit is ongeveer de maat die je nodig gaat hebben ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 16:41

Ok dat is wel handig, dat ga ik van het weekend eens even uitproberen.
Het aantal cm is dan de boommaat of hoe moet ik dat zien=

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:24

Ja, uiteraard zegt enkel de boommaat ook niet alles ;) Maar je hebt dus uiteindelijk zo'n soort vormpje: ^
En die onderste uiteinden meet je dan de afstand tussen, en dat aantal cm komt overeen met de juiste boommaat! Voor een beter effect even 3 keer opnieuw vormen en meten, en daarvan de gemiddelde uitkomst nemen :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 07:46

Nou ik ga eens even passen en meten van het weekend.

Uiteraard zegt dat niet alles maar dan heb ik wel een beetje een indicatie en kan ik kijken of de reguliere boommaten kunnen ofdat ik echt naar een soort van koudbloed zadel moet kijken.