Handig stijgbeugel nieuwtje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:28

StableEnable schreef:
@HC, heb je site even bekeken en begrijp het al...

Ik ook; jij hebt een verstrengeld belang over paarden als hulpmiddel.
Ik heb daar een heel ander uitgangspunt over. Dat recht heb ik.
Dat mag ik ook uiten. Dat recht heb ik.
Net als paarden welzijnsrechten hebben en die niet ondergeschikt zijn aan ruiterbelang.
Dáárom vind ik een letterlijke drempelverlager ook een valkuil hebben.
Dat is onpersoonlijk.
Jij mag daar niet persoonlijk over worden omdat jij het je persoonlijk aantrekt.
Een excuus zou op de plaats zijn.

DubbelFun

Re: Handig stijgbeugel nieuwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 10:31

@HC: zwart/wit gezegd zou jij dus stoppen met rijden als je zonder 'hulpje' niet meer op je paard zou kunnen komen ??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:59

DubbelDun schreef:
@HC: zwart/wit gezegd zou jij dus stoppen met rijden als je zonder 'hulpje' niet meer op je paard zou kunnen komen ??

Het ís niet zwart/wit.
Dat schreef ik al verschillende keren luid en duidelijk en in blokletters.

In míjn geval; bij míjn fysieke redenen en het gebied waar ik rij; ja, inderdaad. Niet zelf vlot en veilig zonder hulp overal van twee kanten eraf/erop = niet rijden.
Omdat ik vind dat ik mijn paard en anderen dan onterecht belast met míjn probleem.
Ik vind het niet terecht dat ik van tevoren al weet dat er een grotere kans is dat ik hulp in moet roepen als er wat fout gaat daardoor en ook dat ik verantwoordelijkheid heb naar mijn gezin de kans op problemen zo klein mogelijk te houden.

Dit is niet zwart/wit op alles en iedereen van toepassing, want iedere situatie heeft eigen grijstinten.
Letterlijk drempelverlagen om paard te rijden is simpel niet alleen maar goéd. Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid.

Gudrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:57

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:42

Huertecilla schreef:
StableEnable schreef:
@HC, heb je site even bekeken en begrijp het al...

Ik ook; jij hebt een verstrengeld belang over paarden als hulpmiddel.
Ik heb daar een heel ander uitgangspunt over. Dat recht heb ik.
Dat mag ik ook uiten. Dat recht heb ik.
Net als paarden welzijnsrechten hebben en die niet ondergeschikt zijn aan ruiterbelang.
Dáárom vind ik een letterlijke drempelverlager ook een valkuil hebben.
Dat is onpersoonlijk.
Jij mag daar niet persoonlijk over worden omdat jij het je persoonlijk aantrekt.
Een excuus zou op de plaats zijn.

Een excuus??
Het heeft niets met persoonlijk/onpersoonlijk te maken.
Je hebt gewoon blijkbaar heel weinig verstand van beperkingen en de mogelijkheden die daarmee samenhangen. En so what als die mogelijkheden er zijn met hulp van een ander?? Dat is niet belastend. Dat is samenwerken! Daarom zijn we met zovelen op aarde. Omdat samenwerken ieders mogelijkheden vergroot.
En voor ons zijn de paarden geen hulpmiddel. Wij rijden paard. en daar waar een ruiter beperkingen heeft, weten we die te compenseren. En dit zonder het welzijn van het paard te schaden. Wij gaan uiterst zorgvuldig om met het welzijn van de paarden. Is ook niet onlogisch. Als je bijvoorbeeld geen gevoel of kracht hebt in je benen en daarmee geen fysiek overwicht kunt hebben op een paard is het dus extra belangrijk dat je relatie met dat paard zo goed is dat hij het graag voor je doet. Dat lukt je niet door het welzijn van het paard te schaden.
Dat maakt ruiters met dergelijke beperkingen juist tot de meest eerlijke ruiters voor een paard.

Ik vind je standpunt dus inderdaad veel te zwart/wit en gebaseerd op een gebrek aan kennis, beeldbreedte en inlevingsvermogen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:50

Huertecilla schreef:
DubbelDun schreef:

Het ís niet zwart/wit.
Dat schreef ik al verschillende keren luid en duidelijk en in blokletters.

In míjn geval; bij míjn fysieke redenen en het gebied waar ik rij; ja, inderdaad. Niet zelf vlot en veilig zonder hulp overal van twee kanten eraf/erop = niet rijden.
Omdat ik vind dat ik mijn paard en anderen dan onterecht belast met míjn probleem.
Ik vind het niet terecht dat ik van tevoren al weet dat er een grotere kans is dat ik hulp in moet roepen als er wat fout gaat daardoor en ook dat ik verantwoordelijkheid heb naar mijn gezin de kans op problemen zo klein mogelijk te houden.

Dit is niet zwart/wit op alles en iedereen van toepassing, want iedere situatie heeft eigen grijstinten.
Letterlijk drempelverlagen om paard te rijden is simpel niet alleen maar goéd. Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid.

Is dit hulpmiddel er juist niet, zodat er juist geen hulp ingeroepen moet worden?

Ik snap werkelijk je probleem niet hoor. Mensen die moeilijkheden met opstappen hebben, hoeven helemaal geen moeilijkheden met het daadwerkelijke rijden te hebben. En hoe vergemakkelijk je het opstappen? Door zo'n beugel wellicht! Wat los je ermee op: dat er juist geen hulp ingeroepen hoeft te worden!

Inderdaad heb je de verantwoordelijkheid om de kans op problemen te verkleinen. Dan is zo'n beugel toch juist een uitkomst!

Huertecilla schreef:
Een opstaphulp als nóódzaak om boven te komen kan een onverantwoorde zaak zijn voor paard, omgeving en de ruiter zelf.

Waarom? Dan is toch elke beugel onverantwoord......

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:25

Ik ga volledig mee met StableEnable. Ik heb persoonlijke ervaring met paardrijden met gehandicapten (oeff klinkt gelijk zo negatief) en de meeste paarden die ik ken die met gehandicapten rijden, die hebben het erg goed.
Beter dan menig "gewoon" paard en er word mijns inziens zeker goed naar de paarden geluisterd. Namelijk als jij geen beenhulpen kan geven, ben je toch echt afhankelijk van het willen lopen en willen werken van het paard voor jou.

Dat even offtopic ;)

Ontopic: DD een erg mooie en onzichtbare oplossing voor je probleem. Het lijkt me voor je paard fijner als je met dit hulpmiddel snel kan opstijgen, dan dat je ernaast gaat staan 'klooien' omdat je pijn hebt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:28

Ik vind het een uitkomst. Ik stap normaal altijd met een krukje op in de bak, maar met een paard van 1.80, zelf 1.60 zijnde én ziekte van Lyme kom ik tijdens een buitenrit niet meer op mijn paard als er toevallig een reden is om eraf te moeten (bijvoorbeeld toiletgang). Dan moet ik altijd een eind lopen (wat me ook niet makkelijk afgaat) tot ik een bankje of een steen heb gevonden die hoog genoeg is.

Dus leg ik de mening van HC fijn naast me neer. Ik heb ze op mijn verjaardaglijstje gezet. Eén voor allebei mijn zadels. Aan de andere kant opstappen om en om doe ik wel als ik in de bak rijd.

Overigens HC wat een ongelofelijke kul dat je je paard ongelijk zou belasten met een handicap. Ik kom er niet makkelijk op, maar ik kan uitstekend in balans blijven zitten. Dat is recent nog bevestigd door de fysiotherapeut die ik mijn paard liet checken. Ik kreeg mijn geld terug. Er zat geen spier of gewricht verkeerd, hij was helemaal soepel. Ondanks dat ik opstap met een krukje.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:35

Is DITdan misschien ook niet wat? Lijkt me net wat makkelijker toch?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:36

als je engels rijdt wel ;)
Aan mijn (westernzadel) zou ik zo'n ding niet aan kunnen prutsen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:38

Ohja dat klopt, even vergeten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:38

StableEnable schreef:
Een excuus??
.

Ja. Jij schrijft: 'HC je bent schijnbaar onbewust wél degelijk erg persoonlijk. '
Ik ben nergens 'erg persoonlijk'.
Ik schrijf dat een drempelverlaging niet alleen maar goed is. Dat jíj dit proecteert en er iets persoonlijks van máákt igt buiten mijn invloedssfeer.
Jij beschuldigt mij vervolgens vrolijk in het openbaar van 'erg persoonlijk' zíjn.

Wat je van mijn mening dat niet iedereen op een paard hoort en dat drempelverlaging niet alleen maar goed is víndt is jouw zaak.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:46

Anya schreef:
Overigens HC wat een ongelofelijke kul dat je je paard ongelijk zou belasten met een handicap.

Waarom schrijf jij wat jij denkt wat ik schrijf als zijnde mijn mening?

Er rijden heel veel mensen paard die dat voor het paard, zichzelf en de omgeving beter niet zouden kunnen doen.
Letterlijk de opstapdrempel verlagen is niet alleen maar goed.
Dat is alles wat ik schrijf.

Ik schrijf er zelfs, eigenlijk overbodig maar voor de slechte lezers, bíj dat het geen automatisme is.
Trek de schoen aan die je past.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:02

zap schreef:
Waarom? Dan is toch elke beugel onverantwoord......

Goed punt.

Je geeft hier terecht aan dat een extra opstaphulp slechts een éxtra opstaphulp is.
Zoals ik op pagina 1. al schreef is de stijbeugel al een opstaphulp. Dat verlaagt de opstapdrempel al enorm.
Nóg meer hulp aan de beugel knopen verlaagt deze nog verder.

Hoe ver verlagen van de opstapdrempel is wel/niet acceptabel?
Duarte schrijft dat hij het een verlies vindt als een ruiter niet zonder stijgbeugels in het zadel kan zwaaien. Let wel, met complete wapenuitrusting aan.

Ík geef slechts aan dat opstapdrempel verlagen niet alleen maar voordelen heeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:52

Grappige is wel dat je juist de rug van een paard kunt ontlasten door MET kruk op te stappen, plus je zadel...
Het is wel heel makkelijk om te roepen je kunt niet meer zelfstandig op je paard komen dus heb je er niets meer op te zoeken.. Hoop voor sommige dat die dag dan lang uitblijft, want bij alle dingen die ze dan niet meer kunnen doen zonder hulp middel krijgen ze dan de verstandige ingeving brengen om het maar niet meer te doen!

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:38

Dan zou ik dus ook niet mee mogen rijden :(
Wand ik kom echt niet zonder krukje op Egge!
Vind het een hele rare instelling van huertecilla.
En ik voel me eigenlijk best wel persoonlijk aangevallen.
Ik kom gewoon niet zonder een krukje of opstap peron op een paard en daarom zou ik niet meer mogen rijden kom op zeg.
Vind het eigenlijk te idioot voor woorden!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:52

Huertecilla schreef:
Ik geef slechts aan dat ook dit voordeel een nadeel heeft en dat ís zo. Hierdoor is het opstappen niet meer inherent een hindernis voor die ruiters die door fysieke beperkingen niets op een paard in de wijde wereld te zoeken hebben. Als je daar niet toe behoort, wat is het probleem dan?
Ik SCHRIJF nota bene letterlijk 'NIETS over de ts want wellicht heeft zij alle belangen wél evenwichtig gewogen'.

Jammer dat jij dat vind. Ik kan door een fysieke beperking niet zo goed/snel/lenig (hoe je het noemen wil) opstappen en zeker niet aan de rechterkant van mijn pony. Kortom eenzijdige belasting wat betreft het opstappen. Maar ik stap wel zoveel mogelijk met krukje/hek/boomstam op. Echter soms zijn er situaties buiten waarbij het toch verrekte handig is als op kunt stappen zonder een verhoging in de buurt. Nu weet ik niet of ik die stijgbeugel wel zo handig vind, maar het idee is leuk.

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:00

ik gebruik al jaren zo'n beugel erg handig vooral voor een buitenrit maar je niet altijd iets bij de hand hebt.......

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:52

Ik vindt het jammer dat hier de mening van heurtecilla zo de grond in gestampt wordt. Ergens vindt ik dat ze gelijk heeft.
De beugel is al een hulpmiddel om op je paard te komen, dus nu wordt er voor een hulpmiddel een hulpmiddel gemaakt. Beetje dubbelop vind je niet? Voor gezonde mensen(zonder fysieke belemmering) vind ik dan ook dat het belachelijk is. Deze mensen moeten het probleem bij de oorzaak aanpakken, en dat zijn ze zelf. (Dat doe je bij het paard zelf ook, is er een probleem dan pak je het bij de oorzaak aan, en ga je er ook geen hulpmiddelen bij pakken).
Voor mensen met een fysieke belemmering is het een heel ander verhaal, die kunnen er zelf niets aan veranderen dat het niet gaat. Maar zoals al eerder is aangegeven er zijn meerdere manieren om op het paard te komen zonder het dier te belemmeren.
En beste mensen daar gaat het uiteindelijk toch om, dat we op kunnen stijgen zonder onze "vriend" te belemmeren door onze (on)atletische manier van opstijgen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:08

Romeinen gebruikten ook een opstapje om op hun paard te komen. Dat heette in dit tijd slaaf.

(overigens is HC een man).

Als je even goed leest, dan wordt deze beugel vooral als oplossing gemeld bij mensen met een fysieke (en chronische) handicap zoals ik zelf.

Nog een keer: ik heb een erg groot paard, ik ben zelf niet groot en was voor ik ziekte van lyme kreeg lenig. Dat ben ik niet meer door spier- en gewrichtsproblemen die nooit meer over gaan. Werken doe ik wel aan mezelf, dat wat het nog doet aan spieren probeer ik zo sterk mogelijk te houden. Het eerste wat ik heb gedaan is mijn paard leren stilstaan bij alle mogelijke voorwerpen (Stenen, bankjes, trapjes). Zodat ik erop kan komen zonder hem te belemmeren. Maar zo soms ga je op buitenrit. En dan zijn er momenten dat je eraf moet. Dan kan ik er niet meer opkomen zonder opstap. Ik moet dan soms een kwartier lopen voor een geschikt bankje. En ook lopen kan ik niet meer zo lang. In zo'n geval is een dergelijke beugel een uitkomst. Ik moet dan nog mijn paard lager parkeren en zelf in de hoger berm gaan staan, máár ik kan er opkopen met wat extra hulp van zo'n beugel (want ik heb met mijn 1 meter 60 ook beduidend kortere benen dan anderen).

Dus Wessjuhhh ik denk echt dat je wat beter moet lezen.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:22

@anya: dat bedoel ik ook met mijn verhaal. Voor mensen die het echt niet kunnen is het een goede oplossing. Maar voor mensen die het wel kunnen moeten het voor zichzelf niet simpeler gaan maken door middel van een dergelijk hulpmiddel. Ik denk dat mensen zonder belemmering het enigszins te makkelijk voor zichzelf willen maken. Dus ja ik lees het wel allemaal goed en begrijp goed waar dit topic/discussie over gaat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:24

Maar ik denk serieus niet dat mensen die wel op hun paard kunnen komen zo'n hulp gaan gebruiken. als het wat moeizaam gaat, dan is er op stal altijd een opstapje te vinden. En die ene keer op buitenrit redden ze zich dan wel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:28

Ik vind een dergelijke beugel persoonlijk overbodig. Maar ja, ik heb een paard van 1,45 ben zelf 1,70, dus ik heb redelijk makkelijk praten.

Ik stijg zelf altijd wel op met een krukje. Niet voor mezelf, maar het is beter voor de rug van je paard.

Maar ik kan me voorstellen... Als ik op een paard van 1,80 moet zien te komen... Dan zie ik een dergelijke stijgbeugel wel zitten. Ben redelijk lenig, maar ergens houd het op :P . En dan is het niet zo dat ik er niet op KAN komen, maar het is gewoon makkelijker. Is toch niets mis mee?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:31

Voor degenen met écht fysieke beperkingen die er daardoor onderweg op buitenrit niet meer op kunnen komen, kan het een hulpmiddel zijn.
Voor de rest zou ik toch zoveel mogelijk met een opstapje opstappen omdat je met zo'n beugel toch nog steeds je paard erg eenzijdig belast.
voor de rest; zorg dat je lenig genoeg bent (en je rijbroek ruim genoeg zit) zodat je er onderweg ook zó weer op kunt komen.
En ach, de meesten lukt dat wel, mits je correct opstijgt. Ik ben zelf de slankste en lenigste niet, ben 1.64 met hele korte benen en stapte vroeger altijd zonder problemen op mijn bijrijdpaard van 1.76 zonder de beugels langer te maken. (ik gebruik tegenwoordig altijd een krukje, ook puur voor de rug van mijn paard.)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:14

Maar je kan toch ook gewoon je beugel een aantal gaatjes langer maken? Dan hangt de stijgbeugel ook een stuk lager.

Scheelt je weer de aanschafkosten van deze beugel, dacht ik zo.