Huertecilla schreef:Het is voor een goed begrip essentieel dat de ruiter op het netvlies heeft dat ´engels´ een zadel is wat gericht is op voorwaards rijden. Op jachtrijden, op military en dat klassiek dressuur een zijtak daarvan is op dezelfde basis, met een voorwaardse zit!
De boom van dit zadel is een verboom welke door de zadelmaker van caprilli is bedacht voor dienst ´verlichte´ zit. Het is een boom het meest gericht op springen, op een plaats vrij ver voor op de rug van het paard.
De geometrie van het zadel, de relatieve positie van het hart van stijgbeugel-ophanging en -zit plaatsen het zwaartepunt van de ruiter vóór dat van het paard.
De uiterlijke vormgeving van het zadel is niet wat een zadel ´engels´ maakt; het is de functionaliteit, de rijstijl waar het de interface tussen ruiter en paard voor is.
Aah, nu word het me wat duidelijker, bedankt!
Ik las inderdaad dat de zadels van Gaston Mercier ontworpen zijn om het zwaartepunt van de ruiter 'op' de 13e wervel te leggen, in plaats van op de 9e wervel (als ik het zo goed begreep), betekent dit dat deze zadels dan ook meer de zit/rijstijl van de iberische zadels benaderen? Ook de stijgbeugelriemen zijn wat verder naar achteren geplaatst, ik begreep een keer dat het vaak nog wel 'problemen' vormt voor hedendaagse engelse zadels.
Voor de goede orde, HC je noemt ´a-la-brida´ en ´a-la-jinette´, ik begrijp dat je hiermee de stijl die deze iberische zadels mogelijk maken dan bedoelt? Of heb ik de precieze betekenis van deze termen gemist..
(Weet trouwens niet of het de bedoeling is om in dit topic in te gaan op stijlen, houdingen, zit, etc. van 'niet-Engelse' zadels, excuus als dit niet zo is.. word wat enthousiast door het zien van de mooie en soms ietwat apart uitziende zadels hier!)