Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:10

rider schreef:
kan ik dan niet bij jou komen lessen, HC? O:)

Wellicht. Lees mijn site en daar vind je de contactgegevens 8-)

Staat ook een grappige lesfoto op.

Ter voorkoming van spierpijn, met name binnen-dijbeen en kuit zijn voorspelbaar, zijn gerichte oefeningen. Staan ook in ´Anatomy of Dressage´- Schusdziarra.

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:54

Bandida schreef:
Moeilijk om zo te beantwoorden Maaike.

Snap ik.
Maar is er heel veel verschil in en in maat, of kun je zo al zeggen dat het in sommige zadels niet echt kan.
Als ik ze ooit op afbeeldingen zie lijken ze zo smal. Doordaat de voorkant en achterkant hoger is.
Misschien dom, maar ik heb er niet veel verstand van.

InekeH87

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:05

ik vind dit allemaal hele mooie zadels. Nou heb ik nog meer te overwegen bij het uitzoeken van een nieuw zadel. Ik heb nou een ghost en dat is minimale steun (te vergelijken met zonder zadel rijden maar wel met beugels.). Soms rijden er nog wel eens andere op mijn merrie en die hebben een gruwlijke hekel aan dit zadel. Voornamelijk omdat je er helemaal opnieuw in moet leren zitten.
Volgend jaar komt er een nieuw zadel en nou heb ik dus nog meer keuze!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:16

Kyliam schreef:
Ik weet niet of de australische stock zadel hier bij hoort.
Maar daar heb ik wel eens op gezeten. Nu denk ik er over om een kunstoffen te kopen. Waarschijnlijk Norton, om te kijken of het een beetje ligt op mijn paardje. Waarschijnlijk kan ik ergens dit zadel huren voor een week. Ik hoop zo dat hij past.
http://www.horseshopinternational.nl/images/Norton%20kunststof%20Stockzadel.jpg
groetjes
danielle

Dit is nou een zadel dat ik ook nog wel eens zou willen proberen in de toekomst! Lijkt me vooral heerlijk voor op buitenritten, maar die doe ik op het moment niet zo veel...

Ik zou trouwens ook wel een keertje willen meemaken hoe het is om in dameszadel te rijden, maar of ik daarmee ook zou willen doorgaan hangt echt af van hoe ik dat ervaar en of mijn paardje daarmee overweg kan, natuurlijk. (Zo'n dameszadel is dan eigenlijk wel weer een Engels type zadel, telt dat dan wel mee hier? :o )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 19:55

@Rider: zoals je ziet geeft HC op ouderwetse degelijke wijze les, nl. met een stok :Y) Goed pak meppen als je slecht zit!! :Y)
Grapje hoor... ;)

Op de site van HC staat trouwens nog een ander type wandel/trektochtzadel dat nu met de lage dollarkoers echt wel een pak interessanter wordt. Comfort voor paard en ruiter op alle terrein 8-) Inclusief koffiekan midden in de bergen :P (hoe verslaafd kan je zijn)(en met dank aan de koffiekandrager)
Het is een zadel met losse panelen waarboven de zit 'zweeft'. Die zit is superdeluxe (voor iemand die thuis op een Malibaud-plank zit ;) ) en heeft een smalle twist en een brede euh..konthouder, wat voor kleine vrouwen wel aangenaam is.
=> http://www.ortho-flex.com

http://www.huertecilla.net/Media/Afbeeldingen/46.jpg

@Maaike: he, is dit toevallig niks? Dit zadel plaatst de ruiter wat hoger boven het paard en is smal vooraan in de zit. Ideaal voor wat rondere billen, je krijgt wat meer een A-vorm (tegenover bv. een O-vorm als je op een boomloos zadel zou zitten).
Die Iberische zadels zijn voor mij eerder te groot als te klein, zou nog niet meevallen om eentje met een smalle zit en max. 16-16,5" lang te vinden vrees ik.

@Mairead: als het een niet-gebruikelijk Engels is telt het mee :j

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:16

Ja Bandida, dat ziet er inderdaad erg interessant uit.
Waar kun je deze kopen/bestellen of net wat?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:34

Maaike83 schreef:
Waar kun je deze kopen/bestellen of net wat?

Op bovenstaande website, of in Europa op de Duitse en Franse e-bay. Verder weet ik het zo niet, misschien is er wel een verdeelpunt in Europa hoor, dat is vast via google te vinden ;)

edit, ja dus: http://www.orthoflex-sattel.de/

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:50

Bandida schreef:
Ik ben zelf na een keer proefzitten op een paardenbeurs deze zomer helemaal weg van de laatste nieuwe van Gaston Mercier. http://www.selles-gastonmercier.com/Adm ... 5prweb.jpg
Of met ander zweetblad en bepakking:
http://www.selles-gastonmercier.com/i/s ... agages.jpg

Ik vind hier heel mooie zadels bij zitten, wat ik me afvraag; komt hierbij nu ook een andere zit/houding en rijstijl kijken dan bij de 'engelse' rijstijl, zoals Rider al (over de vaquera als ik het goed begreep?) aangaf?
Daarvoor heb ik véél te weinig kijk op zadels en wat voor houding/stijl daar bij hoort of past, maar ik vind het wel prachtig, ook wat ik zie in foto's van HC en Bandida!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:38

Bandida schreef:
AngeliqueB schreef:
Op haar ligt een zuid Amerikaans gangenpaardenzadel, mij is het verkocht geworden als een Braziliaans type, maar ik heb al verschillende namen gelezen op internet. Oorspronkelijk zitten er 6 cm brede beugelriemen aan, met westernbeugels.

Volgens mij is dat een type zadel wat terug gaat op begin 20ste eeuwse Duitse cavalerie modellen.
http://www.coro-handels.ch/fotos/sattel.jpg
De link tussen Brazillië en Duitsland lijkt me ook snel gemaakt.
Dit zadel lijkt inderdaad erg op het mijne!
Ik merk wel verschil in zit, t.o.v. Engels zadel, ik heb ook Westernzadels en Australische zadels gereden, maar in dit zadel zit ik nog rechter met mijn benen, zeker als we tempo rijden wordt mijn gewicht niet alleen in het zadel gedrukt, maar zeker met 50/60 % van mijn gewicht sta ik in de beugels. Dan is de hoge achterkant ook erg handig, zo kun je mooi met de beweging meegaan.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 01:49

Ik zag al een turkmeens zadel, maar ik heb in de zomer van twee jaar geleden kennis mogen maken met een kyrgyz zadel. Was op rondreis in kyrgyzstan, uzbekistan en kazakhstan en bij rondreizen moet er ook altijd een dagje paardgereden worden. Was erg benieuwd wat ze ons gingen voorschotelen. De paarden vielen gelukkig mee, geen idee wat voor een ras maar wel lief. Maar op bijzondere zadels waren we niet voorbereid. Moet zeggen dat toch twee dagen mn benen gevoeld heb na een hele dag op dit zadel.
http://img397.imageshack.us/img397/1031 ... 6klein.jpg

het vriendinnetje die mee was had het iets beter met deze, maar die had weer een mooier hoofdstel om gekregen.
http://img243.imageshack.us/img243/9258 ... 5klein.jpg

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 02:49

Ik heb een recado:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KQHUZWAC.jpg
Horen nog vele dekjes en een schapenvacht op en onder het zadel. Heb er helaas nauwelijks mee kunnen rijden omdat m'n paard er bang voor is en gelijk 10 meter verderop staat wanneer hij dat zadel is in zicht krijgt }:0 . Na ruim een jaar ongebruikt op stal hebben gehangen is ie er wat minder angstig voor, zal vast een rare lucht aan hebben gezeten ofzo, die ikzelf niet ruik :roll: Inmiddels is zijn artrose verergerd waardoor het rijden niet zo best meer gaat en ga ik dit zadel gebruiken als pakzadel. Schijnt hiermee ook nog te kunnen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:31

Prachtige centraal aziatische zadels Arienette. Je kan ook perfect twee verschillende types zien. De eerste is een archetype huzarenzadel en de tweede is een archetype McClellan.

Een ´recado´ Pasterza, is niet zozeer één specifiek type zadel maar; conjunto de piezas que componen el apero de montar; een zadelset = zadel/singel/beugels/onderlegger, etc.
De jouwe is inderdaad ook prima als pakzadel in te zetten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 09:44

Het eerste zadel lijkt me wel even slikken ja :D Ik zou dat altijd wel eens willen proberen, maar om er dan gelijk urenlang op te zitten?

Dat hoofdstel van dat tweede paard is prachtig, dat zou ik ook wel willen. Het lijkt trouwens erg op eentje dat ik ooit in Hongarije zag hangen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 09:46

Pasterza schreef:
omdat m'n paard er bang voor is en gelijk 10 meter verderop staat wanneer hij dat zadel is in zicht krijgt }:0

:D Krijg dat voor. Zoiets zie ik hier ook nog wel eens gebeuren. Twee jaar zoeken naar een zadel, laten overbrengen van wieweetwaar, en vervolgens wil paardmans hem niet hebben :Y)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:44

ik meld me ook! als ik ook een eigen paard koop, dan wordt het of een brede arabier of een ander"zwaar" ponytype. maar omdat ik toch altijd een fascinatie( laten we maar niet obsessie zeggen) voor de middeleeuwen en " oudere tijdpreken" in het algemeen heb gehad, zou ik daar, naast een engels zadel best eens een wat authentieker zadel op willen leggen
(let op he, dit zijn nog ijdele dromen :P )
op het andere topic, paardrijden in stijl, kwam deze link voorbij. ik viel stijl achterover van die zadels. kwijhijl! vooral die creme jeane d'arc is prachtig!

http://web.mac.com/gittegjersoe/Amazona ... ddles.html

mijn stijl ligt dan ook meer richting de fantasy en de reenactment met een korreltje zout, om het zo maar te zeggen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:07

abeltje_xx schreef:
ik meld me ook! als ik ook een eigen paard koop, dan wordt het of een brede arabier of een ander"zwaar" ponytype.

Een brede arabier is een contradictio in terminus.

Ik dénk dat je een robuustpaard bedoelt; de a-arabier ;)
De archetype andalusiër, een camargue, misschien een pottok, garrano of asturcon.

Daar is heel makkelijk een goed zadel voor te vinden. De cruciale factor is dat de zadelruimte beperkt is en dus het draagvermogen, dus het ´formaat´ van de ruiter ook al kunnen deze paard wat de bouw betreft mechanisch meer gewicht aan dat een een modale KWPN-er. Hoewel de brug sterker is van constructie is er simpel meer gewicht per oppervlak.

De arabier is een apart geval. Die heeft als afgeleide van de selectieve fok een ongewenste evolutie van de brug en deze is daardoor zwakker.
Arabier en robuustpaard staan daardoor aan de tegenovergestelde uitersten van de eigenschappen van de paardenrug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:30

abeltje_xx schreef:
op het andere topic, paardrijden in stijl, kwam deze link voorbij. ik viel stijl achterover van die zadels. kwijhijl! vooral die creme jeane d'arc is prachtig!

Er staat bij dat deze zadels geschikt zijn voor elke stijl en dat is incorrect.
Ik ken de geometrie van deze zadels niet.
De basis is een flexible boom en dat sluit al een aantal zaken uit.
Ook de vorm van zit, pommel en cantle leggen al duidelijk een aantal randen om wat wel en niet kan.
Hópelijk sluit de geometrie aan bij de vorm en dan is veel ´a-la-brida´ mogelijk doch niets ´a-la-jinette´. Legt de geometrie het ruiterzwaartepunt naar voren zoals bij ´engels´ dan presenteert het een tegenstrijdigheid.

Het is bij veel moderne zadels problematisch dat de makers niet helder de functionele eisen en consequenties begrijpen. Gaston Mercier is een helaas zeldzame positieve uitzondering. Die weten waaróm ze maken wat ze maken.
Heel helder is het probleem geïllustreerd bij ´stock-zadels´.
Ooit waren dat zadesl gebaseerd op 19de eeuwse cavallerie-zadels met toevoeging van poolies, steunen. Dit zadel werd doorzittend gereden en de steunen maakten steil afdalend behoud van de correct zit dus contact met het paard mogelijk.
Tegenwoordig is het leeuwendeel van de buiten australië gemaakte zadels afkomstig van zadelmakers die werken met een ´engels´ veerboom en bijbehorende geometrie. Zij voegen stijl en dijsteunen toe aan een engels zadel. Je krijgt dan een zeer ongelukkige combinatie waar geen ruiter iets fatsoenlijks mee kan aanvangen.

Het is voor een goed begrip essentieel dat de ruiter op het netvlies heeft dat ´engels´ een zadel is wat gericht is op voorwaards rijden. Op jachtrijden, op military en dat klassiek dressuur een zijtak daarvan is op dezelfde basis, met een voorwaardse zit!
De boom van dit zadel is een verboom welke door de zadelmaker van caprilli is bedacht voor dienst ´verlichte´ zit. Het is een boom het meest gericht op springen, op een plaats vrij ver voor op de rug van het paard.
De geometrie van het zadel, de relatieve positie van het hart van stijgbeugel-ophanging en -zit plaatsen het zwaartepunt van de ruiter vóór dat van het paard.
De uiterlijke vormgeving van het zadel is niet wat een zadel ´engels´ maakt; het is de functionaliteit, de rijstijl waar het de interface tussen ruiter en paard voor is.

Aan het tegenovergestelde einde van het spectrum liggen de ´iberische´ zadels welke door boom, zit en geometrie achter het zwaartepunt doorzitten faciliteren.

Daartussen ligt een wereld van manieren van rijden en dus interfaces daarvoor.
De problemen ontstaan wanneer de maker van de interface de verschillende functies tegenstrijdig door elkaar gooit. Een ruiter die het niet goed op het netvlies heeft wordt dan ongelukkig zonder te weten waarom, dus - wat eraan te doen en dus met een ongelukkig paard.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:40

Huertecilla schreef:
De arabier is een apart geval. Die heeft als afgeleide van de selectieve fok een ongewenste evolutie van de brug en deze is daardoor zwakker.

Zwak? Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Een korter rugje, en minder draagvlak (bij de paarden die een set ribben minder hebben, en/of een lendewervel) en bij deze met 5 lendenwervels een wat andere manier van bewegen. Maar als je daar rekening mee houdt als je een zadel zoekt?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:11

Bedankt voor de filmtip, Bandida! Die ga ik eens opsnorren. Met Omar Sharif?

Over Centraal-Aziatisch paardgerelateerde praat kan ik uren en uren doorgaan. :o

@Arienette: je eerste zadel is van hetzelfde basistype als het Turkmeense zadel, wat HC zegt van het "Centraal-Aziatische type", veelal ook gebruikt bij Kup Kari/Buz Kashi/Kök Beru (en andere locale varianten en paardenspelen).
Het tweede zadel lijkt idd een McLellan type, ontwikkeld rond de Krim Oorlog, naar verluid ontwikkeld vanuit de zadels van Huzaren in de Pruisische cavalerie, wat qua vorm niet heel sterk afwijkt van de reguliere Centraal-Aziatische zadels en tevens bedoeld voor 'te paard leven'.

De paarden zijn zo te zien Novokirgiz van het lichte type. Dat is een veel voorkomend type in Kirgizië, ontwikkeld vanuit de zéér zeldzame Kirgiz (Mongools type bergpony) en Engels Volbloed+Russische paarden (o.a. Don). Zwart en bruin zijn ook de meest voorkomende kleuren van de Novokirgiz. Er is ook nog een zwaarder type, met een wat robuuster hoofd+bouw.

HC: Waarom is je keuze op de Malibaud Gardian gevallen? Ik heb die zadels tijdens mijn inlezen over welk zadel ik voor mijn merrie wil wel gezien (nog niet gevoeld) en ik vond ze ook interessant. Maar ik ken de werking ervan niet. Kun je er wat meer over vertellen? Mijn merrie is immers ook heel anders qua bouw dan jouw paard.

Wat komen hier prachtige zadels voorbij trouwens.

Is een Orthoflex zo'n zadel met flexibele panelen? Is toch ook een Mclellan type?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 14:16

JoSav schreef:
Bedankt voor de filmtip, Bandida! Die ga ik eens opsnorren. Met Omar Sharif?

Jaja. Gedraaid in 1970, op locatie in Afghanistan, en met unieke beelden van een 'decor' dat nu niet meer bestaat omdat het grootschalig in frut geschoten is de laatste twee decennia.
Is een viavia filmtip, want ik heb de dvd eigenlijk van HC gekregen die die film ergens op dvd heeft kunnen kopen. Hij weet je misschien te vertellen hoe je er aan kan komen ;)

Citaat:
Is een Orthoflex zo'n zadel met flexibele panelen? Is toch ook een Mclellan type?

Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:22

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Zwak?

Ja.
Elke voordeel hep zu eiguh nadeel. In dit geval heeft het energetische voordeel van een stijvere ruggengraat het nadeel van een minder sterke brug.

Bij de arabier is geen verkorting van de rug door mindere wervels maar door fusering van wervels een geringer aantal articulaties.
Dat maakt dat de onder ruitergewicht belaste beweging over minder vlakken verdeeld wordt.
Daar kan je met een zadel niets aan veranderen.

De orthoflex op dit topic heeft inderdaad een McClellan-achtige opbouw/zit. Dat is één van de modellen bij Orthoflex.
In het aanbod zit een brede variatie aan geometrie voor de zit.

De ´keuze´ voor de McClellan was een afgeleide Josav.
Het is ook geen startpunt geweest. Ik heb een aardige lijst verschillende zadels getest, geméten, geprobeerd.
Ik wilde een zadel wat een onafhankelijke verticale zit met zwaartepunt achter dat van het paard ondersteunde.
Onze paarden zijn hispano-arabes.
De Malibaud Gardian/Randonnee is een door Aimee Mohammed gemaakt zadel wat door Sadko Solinksi voor het bovenstaande bedoeld is.
Dat het een McClellan-type is, is wat míj betreft toeval, een afgeleide, een evolutiefase.
De Orthoflex is gekocht vanwege de flexibele panelen en in het model McClellan om zo weinig mogelijk af te wijken in zit/geometrie.

We hebben inmiddels ook twee Malibaud Ecuyer zadels en die gaan nog een stap verder in de ´a-la-brida´ rijstijl. Daar rij ik het liefste mee, al legt het de lat hoger.
De Gardian (Randonnee) is vergeeflijker in zwaar terrein omdat de minder extreme geometrie minder perfectie vraagt.
Mijn hengst is van begin af onder de Ecuyer gebracht en die leg ik dus geen Gardian op. Daardoor mezelf wel hogere eisen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:52

JoSav schreef:
Het tweede zadel lijkt idd een McLellan type, ontwikkeld rond de Krim Oorlog, naar verluid ontwikkeld vanuit de zadels van Huzaren in de Pruisische cavalerie, wat qua vorm niet heel sterk afwijkt van de reguliere Centraal-Aziatische zadels en tevens bedoeld voor 'te paard leven'.

Het McClellan zadel is genoemd naar kapitein (uiteindelijk genraal) McClellan die een onwerp indiende voor het nieuw in te voeren model zadel voor de US Cavalry.

Zijn ontwerp wat naar idee van de zadels van de tartaren-huzaren tijdens de Krim-oorlog was, heeft een aantal herontwerpen doorgemaakt voor het door de legerleiding werd geaccepteerd.

Je kan de details vinden op http://www.militaryhorse.org/

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:51

Huertecilla schreef:
Elke voordeel hep zu eiguh nadeel. In dit geval heeft het energetische voordeel van een stijvere ruggengraat het nadeel van een minder sterke brug.

Ok, maar een arabier kan je dan wel extra mooi aankleden ;)

http://lh6.ggpht.com/_X_vGzfhzYGQ/StiVu ... 174702.jpg

Arabische zadels waren nog niet aan bod gekomen denk ik. Dit is in Marokko.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:54

Huertecilla schreef:
Het is voor een goed begrip essentieel dat de ruiter op het netvlies heeft dat ´engels´ een zadel is wat gericht is op voorwaards rijden. Op jachtrijden, op military en dat klassiek dressuur een zijtak daarvan is op dezelfde basis, met een voorwaardse zit!
De boom van dit zadel is een verboom welke door de zadelmaker van caprilli is bedacht voor dienst ´verlichte´ zit. Het is een boom het meest gericht op springen, op een plaats vrij ver voor op de rug van het paard.
De geometrie van het zadel, de relatieve positie van het hart van stijgbeugel-ophanging en -zit plaatsen het zwaartepunt van de ruiter vóór dat van het paard.
De uiterlijke vormgeving van het zadel is niet wat een zadel ´engels´ maakt; het is de functionaliteit, de rijstijl waar het de interface tussen ruiter en paard voor is.

Aah, nu word het me wat duidelijker, bedankt!
Ik las inderdaad dat de zadels van Gaston Mercier ontworpen zijn om het zwaartepunt van de ruiter 'op' de 13e wervel te leggen, in plaats van op de 9e wervel (als ik het zo goed begreep), betekent dit dat deze zadels dan ook meer de zit/rijstijl van de iberische zadels benaderen? Ook de stijgbeugelriemen zijn wat verder naar achteren geplaatst, ik begreep een keer dat het vaak nog wel 'problemen' vormt voor hedendaagse engelse zadels.

Voor de goede orde, HC je noemt ´a-la-brida´ en ´a-la-jinette´, ik begrijp dat je hiermee de stijl die deze iberische zadels mogelijk maken dan bedoelt? Of heb ik de precieze betekenis van deze termen gemist..

(Weet trouwens niet of het de bedoeling is om in dit topic in te gaan op stijlen, houdingen, zit, etc. van 'niet-Engelse' zadels, excuus als dit niet zo is.. word wat enthousiast door het zien van de mooie en soms ietwat apart uitziende zadels hier!)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 18:07

Solis schreef:
(Weet trouwens niet of het de bedoeling is om in dit topic in te gaan op stijlen, houdingen, zit, etc. van 'niet-Engelse' zadels, excuus als dit niet zo is.. word wat enthousiast door het zien van de mooie en soms ietwat apart uitziende zadels hier!)

Jawel hoor, dat is niet los van elkaar te zien. Het kan alleen maar nuttige info zijn dat mensen zich bij die 'exotische' prentjes realiseren dat dat ook voor het rijden en de rijstijl consequenties heeft ;)