De lage neusriem....uit de mode?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:42

Foto's van mijn paard heb ik wel, weet alleen niet of je het mooi vindt staan ;)

Afbeelding

Afbeelding zit inmiddels een passantje aan en het witte randje is ook afgebrand ondertussen

Halsterringen vind ik mooier dan van die ronde ringetjes, alhoewel ik de 4e, 5e en 6e neusriem van deze pagina:
http://www.westeindruitersport.nl/websi ... 85&Index=5 ook heel leuk vind :j Maar niet voor bij mijn paard, die met het rood lijkt me leuk bij een palomino of een bonte.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:46

Ik reed vroeger ook altijd met lage neusriem, heb mijn pony zelf ingereden en dat was gewoon de neusriem die je gebruikte. Ging altijd prima, ook toen ik M2 bij de paarden reed dus ik heb er zelfs nooit over gedacht te veranderen. En inderdaad, ik kon ook gewoon het bit eraf halen en met de teugels aan de neusriem rijden. Dat heb ik een hele tijd gedaan toen mijn pony bij zijn mond was gebeten en een bit pijn zou doen. Ging net zo lekker, dressuur en springen.
Vorig jaar kochten we een pony voor mijn dochter en er zat alleen een hoofdstel met gecombineerde neusriem bij dus die hebben we aangehouden maar inderdaad niet te strak zetten. Altijd controleren of de vingers ertussen kunnen. Paardje loopt ook hier fijn op. Zelf blijf ik een voorkeur houden voor de lage, vindt het ook mooier dan zo'n splitsvorm en de Engelse vind ik weer erg hoog. Blijft persoonlijk dus :D

Mowoah

Re: De lage neusriem....uit de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:53

Op de manege hebben ze geloof ik nog steeds lage neusriemen voor de pony's.
Ik vind lage neusriemen niet mooi, ik reed mijn pony dan ook met een gecombineerde. Maar wanneer ik ooit een jong paard te rijden krijg, zou ik deze ook een lage neusriem op willen doen wanneer blijkt dat dit goed werkt. :j

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:54

Mijn paard is de laatste tijd erg stug en niet nageeflijk te krijgen (vooral in draf). Ik denk dat ik de lage ook maar eens ga uitproberen. Wie weet wat voor verschil het geeft!
Vind hem zelf ook niet zo mooi, maar ja, wil ook wel weer eens lekker rijden

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 22:04

Toch leuke reacties hier :j Krijg ook haast zin om een lage neusriem te gaan zoeken :D Nu zet ik mijn hoge neusriem heel losjes vast en heb nog sosm het gevoel dat dat kan knellen.

Vreselijk hoe mensen die dingen soms aansnoeren...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:06

Ja, zo doordacht ook. Hoe kan een paard de kaak nou ontspannen als die zit dichtgesnoerd :roll:
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-10-09 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:07

Ik rijd wel met lage neusriem, vind het ook helemaal niet lelijk staan bij mijn paard! En buiten dat loopt hij veel fijner op een lage dan op een hoge.

Af en toe wissel ik nog wel eens om! :)

Hier een foto:

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:08

Hier in IJsland is de lage neusriem nog steeds de meest gebruikte.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 22:09

Ik vind het eigenlijk nog best netjes staan ook hoor :j

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:32

Ik rijd sinds een aantal maanden ook (weer) met een lage neusriem, ik vind het zelf sowieso veel lekkerder rijden met een lage neusriem, ik heb het idee dat mijn pony er veel beter mee loopt!. En vind het buitendat ook heel erg mooi :)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:56

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 22:57

Ik vind het hem erg mooi staan :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:04

Bij mijn shetlander heb ik een lage neusriem, omdat hij dat altijd eigenlijk heeft gehad en ik die toen gekocht heb. Niet echt met een bepaalde reden, voor mijn haflinger heb ik een gecombineerde, omdat ik die toen kon kopen voor een goedkoperen prijs en ik er al eentje had en daar gaat 't prima mee, doe ik niet strak. En ja ik vind het wel mooier bij m'n haflinger dan zo'n lage, maar het gaat ook prima met de hoge dus. Waarom dan veranderen? Daarbij, ik wil zelfs gaan overstappen op bitloos dus... dan is het weer een heel ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:19

Ik vind zelf dat een Hannoveraanse neusriem niet mooi staat bij een paard met een relatief lang hoofd maar zolang ze in de africhtingsfase zitten kan het mij niks schelen hoe het eruit ziet...

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:43

ik hoorde laatst van iemand, die altijd met lage neusriem rijd
dat een jury niet wist wat dat was.
Ze was ervan overtuigd dat ze de neusriem verkeerd had zitten en veel te laag!

Gelukkig heeft deze amazone de jur toch kunnen overtuigen dat deze neusriem bestaat
en toegestaan is op wedstrijden!

het is haast te zot.

maar een lage neusriem zorgt er in pronciepe gewoon voor dat een bit stiller in de mond ligt.
sommige paarden lopen hier gewoon fijner op.

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:57

Toen ik voorjaar vorig jaar mijn paard kocht wilde ik een hoofdstel met een lage neusriem kopen. Toen was ik nog onder de veronderstelling dat je die gewoon kon kopen. Bij de plaatselijke ruiterzaak hier in de buurt ben ik gaan kijken, erg leuke hoofdstellen alleen met gecombineerde neusriem. Toen ik die vrouw vroeg of ze ook met alleen lage hadden keek ze me aan: kind dat was jaren geleden mode. MODE? Ja een mooi hoofdstel vind ik leuk, maar dit lijkt me toch niet iets voor een modekwestie. Vervolgens naar de divoza gegaan, daar hadden ze 1 hoofdstel met een lage neusriem, dat is hem dan ook geworden:P Ik zag dat ze bij westeindruitersport heel veel keus hebben in ijslander hoofdstellen, daar ga ik binnenkort een nieuwe kopen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 01:34

Ja, ze hebben leuke! Mijn teugels komen er toevallig vandaan, en ze zijn ruim gesorteerd in Hilbar maar ik heb liever Topreiter.

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 01:41

Ja, klopt. Alleen die van Hilbar hebben wel frontriemen zie ik. Maakt niet zo veel uit, alleen heeft dan naar mijn idee weer wat minder van een ijslander hoofdstel:P Maar die zijn wel heel mooi, ik vind die rondgenaaide erg mooi! Als ik mijn vader zo ver krijg om te taxien ga ik morgen, of van de week even kijken!

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 03:36

Ik vindt ze ook onzettend lelijk en daarnaast vindt ik ook dat als je een gecombineerde neusriem goed gebruikt (dus niet helemaal aansnoeren!!) dat ze net zo goed werken (en zonder pijn) als een lage neus riem.

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 05:48

Ik heb altijd al gereden met een lage neusriem. Daar liepen ze allemaal hardstikke goed mee, dus waarom een ander hoofdstel?

maar ik vind de andere neusriemen erg mooi!

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 06:42

ik gebruik hem alleen bij de jonge paarden

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 06:50

Wij hebben nog lage neusriemen bij de manege paarden, fuctioneel moeten ze zijn en goed passen, mooi hoeft niet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:05

Ik rij er zins kort ook mee. Hij is veel rustiger in zijn mond. Mijn s&t is al lang niet meer de kast uit geweest en mocht ik weer eens starten(z2) dan doe ik dat lachend met een lage neusriem.
Ik had het geluk dat ik een bruine heb gevonden die precies bij mijn hoofdstel paste.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:10

flickr schreef:
Ik vindt ze ook onzettend lelijk en daarnaast vindt ik ook dat als je een gecombineerde neusriem goed gebruikt (dus niet helemaal aansnoeren!!) dat ze net zo goed werken (en zonder pijn) als een lage neus riem.

Ik vind de lage neusriem wel degelijk anders werken, dan een hoge. Dit heeft niets met aansnoeren o.i.d. te maken. Het geeft op een of andere manier een andere druk op de mond van de paarden, waardoor ze losser en soepeler in de hand zijn en gewoon net een tikkeltje makkelijk er nageven bijv in de overgangen terug. Dat is de reden dat ik deze altijd gebruikt heb :)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:38

Afbeelding

dit is mijn knapper MET lage neusriem
en hij loopt er zoveel lekkerder op
is best wel lastig in de aanleuning en met deze neusriem een stuk beter