bandages, peesbeschermers ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:49

In de zomer heb ik nooit wat om de benen van me paardje.
Tenzij ik les heb.
In de winter altijd dan is hij nogal fris en kan hele rare sprongen gaan maken.
Dan heb ik altijd 3 in 1 beschermers voor en achter strijklappen.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:35

NenaC schreef:
mee eens!! :):)

Ik rijd alleen met springen of buiten rijden met springschoenen en peesbeschermers!

Met buitenrijden zou ik dan toch uitkijken dat er geen zand tussen je peesbeschermers gaat zitten, kan vervelend gaan schuren. gewoon als tip bedoeld. :P

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:52

dat kan natuurlijk ook nog.
waar zijn springschoenen ook alweer voor ?
het is me wel eens verteld, maar ben het vergeten.. :+

Viootjuh

Re: bandages, peesbeschermers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:02

Ik rij tegenwoordig altijd met bandages maar dat is eigenlijk omdat mijn paard een wondjeskoningin is en bandages meer afsluiten en er minder snel zand tussen gaat zitten wat in de wondjes kan gaan zitten. Eerst reed ik altijd met leren peesbeschermers omdat ik het gevoel heb dat die plastiken beschermers het been nogal afknellen maar dat kan meer mijn idee zijn.

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:57

ik heb ALTIJD peesbeschermers om en strijk lappen
ook in het weiland..

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:24

Ik rijd ook altijd met bandages, dit op aanraden van mijn veearts nadat ze een peesblessure heeft gehad.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:18

Ik rijd bijna altijd met bescherming. Tijdens de dressuur zoiezo. Mijn pony tikt zichzelf aan.
Vaak peesbeschermers. Ook wel eens bandages. Die gebruikte ik vroeger altijd ivm zware bak.
Nu zijn we verhuisd, en hebben we een goede bak. Dan gebruik ik liever peesjes.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:25

Ik heb peesbeschermers, omdat mijn paard met haar achterhoef tegen haar voorbeen aan tikt. Ik heb een tijd met springschoenen achter gereden omdat ze met haar ijzer de kroonrand van de andere achterhoef opentrapte. Maar dat doet ze nu niet meer..

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:05

Peesbeschermers gebruik ik met longeren en met rijden als ik geen zin heb om te bandageren. Mijn paard strijkt maar heel licht (eigenlijk amper tot niet) dus het is geen absolute noodzaak dat hij ze omheeft, meer voor mijn gevoel.

Bandageren doe ik met rijden, maar wel altijd met onderlappen eronder. Ik ben nogal van de setjes (ik hoor sommige al zuchten :P ) en vind dat gewoon mooi. en aangezien mijn paard niet tot minimaal strijkt, vind ik dat dat kan.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:10

Bandages heb ik vrijwel nooit om, inderdaad omdat het niet heel bevorderend is voor de warmte en bloeddoorstroom maar ook omdat het geen bescherming van buitenaf bied. Je paard zou zich maar eens aantikken o.i.d.
Dat sommige mensen zelfs springen met bandages vind ik dan ook echt onbegrijpelijk.

Peesbeschermers, strijklappen en springschoenen heb ik eigenlijk altijd om.
Springschoenen omdat hij anders zijn ijzers er nog wel eens af wil lopen, bovendien is het een jong paard nog en sommige oefeningen die hem nog niet zo makkelijk af gaan weet hij af en toe niet zo goed waar hij zijn benen neer moet zetten en dan wil hij nog wel eens rare bewegingen maken. Fijn idee om dan te weten dat hij wel gewoon bescherming omheeft. Ook gewoon voor het risico van het aantikken en het strijken... Ze richten geen schade aan dus waarom niet. En met springen haal ik het al helemaal niet in mijn hoofd om ze af te laten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:14

Patriciavt schreef:
Peesbeschermers gebruik ik met longeren en met rijden als ik geen zin heb om te bandageren. Mijn paard strijkt maar heel licht (eigenlijk amper tot niet) dus het is geen absolute noodzaak dat hij ze omheeft, meer voor mijn gevoel.

Bandageren doe ik met rijden, maar wel altijd met onderlappen eronder. Ik ben nogal van de setjes (ik hoor sommige al zuchten :P ) en vind dat gewoon mooi. en aangezien mijn paard niet tot minimaal strijkt, vind ik dat dat kan.

Maar wat vind je dan van dat warmte verhaal want je gaat me toch niet vertellen dat ze bij dat onderzoek zo stom zijn geweest om nylon oid te gebruiken?

Heb trouwens wel eens begrepen dat wanneer je een paard vanaf het begin met bescherming laat lopen je veel meer kans hebt dat hij gaat strijken/aantikken omdat hij gewoonweg niet leert dat het zeer doet om je voeten niet goed neer te zetten.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 16:40

@liedje89
daar ben ik het wel mee eens, dat als je je paarden of pony's vanaf het begin niet met bescherming laat lopen ze beter hun voeten leren neerzetten.

ik weet niet wat voor materiaal ze gebruikten bij dat onderzoek.

xMalissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:33

ik gebruik ze puur voor de bescherming,
aangezien er heel veel krassen op zitten zie ik tog wel dat dit nodig is!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:19

Als ik dit allemaal zo lees dan gaat het niet goed met het paardenbestand in Nederland. De een tikt aan, de ander strijkt, wondjes etc.etc. Zou het niet zo kunnen zijn dat jullie teveel 'trutten' met die dieren?

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:36

Ik heb mijn paardje ook een tijdje zonder wat om zijn been gereden, ik werd toen vaak raar aangekeken.
Ik denk omdat ik een jong paardje heb, en we haar toen aan het inrijden waren.

Bij het inrijden, ivm gekke sprongen heeft ze ze wel omgehad.

Maar erna reed ik vaak zonder, waarom? Ze raakt zich helemaal nergens? Dus waarom moet ik ze dan om?

Erna is me gezegd, ivm met haar leeftijd om toch peesbeschermers om te doen, die doe ik dus ook om, en heb ik ook de strijklappers om.

Maar toevallig was ik me ook aan het bedenken, om weer alleen de peesbeschermers om te gaan doen, want ze heeft het totaal niet nodig.

En ja de bandage's, dat verhaal dat de benen de warmte niet kwijt kunnen, ik heb daar toen ook eens een heel stuk over gelezen, over een onderzoek.
En ergens vind ik het wel logisch, die bandage's worden toch een aantal keer om de benen gedraait, en de warmte kan indd niet weg.
Ik doe ze dus bij mijn jonge paardje ook nog niet om.
Toch geloof ik wel, dat bandage's wel meer steun kunnen bieden dan peesbeschermers.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:39

peesbeschermers omdoen ivm de leeftijd???

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:49

hier op stal staan 7 paarden, Die we allemaal vierkant gebandageerd rijden, Op de wei, met longeren of in de stapmolen hebben we er vaak alleen voor bandages om, behalve 2 paarden die ook dan vierkant gebandageerd moeten. Peesbeschermers ben ik niet zo fan van, omdat die van mij ze er gewoon vanaf trekt (zelf gezien) en met rijden had ik ook vaak dat er zand tussenkomt wat ik toch liever niet heb ivm schuren.
Het is misschien overdreven maar als ze ergens tegenaan bokken ofzo tegen de bakomheining en daardoor krijgen ze wondjes ofzo dan ben je wel een paar weekjes uit de sport, en dan erbij.... de dierenarts is altijd duurder dan een setje bandages.
We doen wel altijd METEEN na het werken de bandages eraf. Zodat de benen meteen af kunnen koelen, een beetje spiergel erop, en dan nog vaak even vrij laten uitstappen door de bak, of met een zweetdekentje 5 minutjes in de stapmolen voordat ze terug op stal gaan..>uiteraard eerst uitstappen met ruiter erop maar dan 5 minutjes vrij is dan dus zonder bandages. En ook alleen als ze eerst gereden zijn of flink gelongeerd.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:03

Ik gebruik peesjes en strijkjes, gewoon puur ter voorkoming van problemen.
Bandages ben ik niet zo'n fan van omdat je die al gauw verkeerd om doet en dan richten ze meer schade aan dan dat ze goed doen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:38

liedje89 schreef:
Patriciavt schreef:

Maar wat vind je dan van dat warmte verhaal want je gaat me toch niet vertellen dat ze bij dat onderzoek zo stom zijn geweest om nylon oid te gebruiken?

Heb trouwens wel eens begrepen dat wanneer je een paard vanaf het begin met bescherming laat lopen je veel meer kans hebt dat hij gaat strijken/aantikken omdat hij gewoonweg niet leert dat het zeer doet om je voeten niet goed neer te zetten.

Mijn paard krijgt zijn bescherming om voor de training en dat gaat er na de training gelijk weer af. Ik zorg er voor dat zijn benen voldoende afgekoeld zijn voordat ik hem terug op stal/buiten zeg. Dit middels uitstappen aan de hand of stappen in de molen. In de zomer doe ik hem eigenlijk altijd even afspuiten/sponzen na het werk en daarbij zijn zijn benen ook een onderdeel. Natuurlijk worden de pezen de rest van zijn benen warm onder beenbescherming/bandages, maar naar mijn mening is dit net hoe je ermee omgaat. Bandageren met degelijke onderlappen en op een correcte manier kan naar mijn idee weinig schade aanbrengen, evenals goed gebruik van (harde) peesbescherming.

Wb je vooronderstelling dat paarden niet leren dat het zeer doet als ze hun voeten niet goed neerzetten als je ze gelijk vanaf het begin met beenbescherming laat lopen, ben ik het niet mee eens. Ze lopen niet alleen onder het zadel maar ook los buiten waar ze normaal gesproken (mijn paard iig) ook lekker draven en galopperen. Buiten loopt hij nóóit met beenbescherming. Onder het zadel vragen wíj dingen van ze en daarbij heb ik graag enigzins wat bescherming om mocht het zo zijn dat hij zichzelf aantikt of strijkt.

Er zijn zoveel discussies over dit onderwerp.. doorgaans ben ik van mening dat gebruik van beenbescherming niet slecht is mits je ze gebruikt waarvoor ze zijn. Natuurlijk is het goed dat men meer en beter gaat nadenken over gevolgen van dingen die we doen (bitten, buiten staan, beenbescherming, zadels etc etc) maar laten we niet teveel van muggen olifanten maken, want dan is het einde zoek... Een paardeneigenaar met gezond verstand weet wat wel en niet goed is voor zijn dier, weet wanneer er iets mis is of niet lekker zit en voor degene die dat niet weten is het goed dat dit soort onderwerpen aangesneden worden, maar tot hoever moet je daarin gaan?

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 16:29

bedankt voor alle reacties.
Mijn vraag is beantwoord ;)

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:55

Patriciavt schreef:
Er zijn zoveel discussies over dit onderwerp.. doorgaans ben ik van mening dat gebruik van beenbescherming niet slecht is mits je ze gebruikt waarvoor ze zijn. Natuurlijk is het goed dat men meer en beter gaat nadenken over gevolgen van dingen die we doen (bitten, buiten staan, beenbescherming, zadels etc etc) maar laten we niet teveel van muggen olifanten maken, want dan is het einde zoek... Een paardeneigenaar met gezond verstand weet wat wel en niet goed is voor zijn dier, weet wanneer er iets mis is of niet lekker zit en voor degene die dat niet weten is het goed dat dit soort onderwerpen aangesneden worden, maar tot hoever moet je daarin gaan?

_/-\o_

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 20:28

@mickeytje
hahaha, dat is duidelijk :D :+

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:53

Hahaha ja he :D

Ik wordt er soms zo ziek van...

Ik snap dat dit een forum is, en er veel verschillende meningen zijn, maar sommige mensen gaan wel erg ver. Die maken van alles een drama. Die hebben oogkleppen op, en vinden alleen hun manier DE manier, en zo moet iedereen het maar doen. Doen ze het niet? Dan worden het gewoon een discussie waar geen eind aan is. Ik vind dat ze eens open mogen staan voor andere meningen.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:23

Ik ga helemaal mee met Klinke. Bij sommigen heb ik het idee dat er teveel met de paarden wordt 'getut' .
Ik heb al 8 jaar een paard en nog nooit met peesbeschermers gereden. Ze is nog nooit kreupel geweest, wel heeft ze wat kleine wondjes, maar dat kan net zo goed in de wei gebeurd zijn.
Dat wil niet zeggen dat ik vind dat niemand peesbeschermers of iets dergelijks moet gebruiken, maar dan wel met een goede reden. Niet omdat je het mooier vind staan of eigenlijk niet beter weet. Ik denk dat er op die manier meer kapot gaat dan beschermt wordt.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:26

mickeytje schreef:
Hahaha ja he :D

Ik wordt er soms zo ziek van...

Ik snap dat dit een forum is, en er veel verschillende meningen zijn, maar sommige mensen gaan wel erg ver. Die maken van alles een drama. Die hebben oogkleppen op, en vinden alleen hun manier DE manier, en zo moet iedereen het maar doen. Doen ze het niet? Dan worden het gewoon een discussie waar geen eind aan is. Ik vind dat ze eens open mogen staan voor andere meningen.

Idd :) Als ik een keer een tutdag heb en zin heb om mijn paard volledig in set te steken (dekje en bandages en soms ook nog wel eens springschoenen 'sloffen' met bont) dan doe ik dat lekker :)