Wat is dit??? Pee Wee bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: Wat is dit??? Pee Wee bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:26

Lijkt me een heel vriendelijk bit :j

Hij is pinchless en neemt op een vriendelijk manier het effect van een neusriem over.
Ook de 'wijken voor druk' functie lijkt me heel duidelijk en direct voor het paard....
Ook de dikte van het bit lijkt me ideaal......veel comfortabeler dan een dikke homp ijzer.

Ik zou hem graag proberen...

ps: meneer stevenson legt het trouwens wel een tikkie lomp uit..haha :+

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:34

Ik weet de werking niet, maar wil wel zeggen dat je je niet moet laten afschrikken door veel ijzerwerk.
Een kneveltrens (zie foto) ziet er ook heel heftig uit, maar het enige wat de pinnen doen is druk geven tegen de wang van het paard. Dus druk op de linkerteugel is ook druk tegen de rechter wang. Het ziet er dus alleen heftig uit, maar is eigenlijk een heel vriendlijk bit.(tenzij je hem vastmaakt aan het bakstuk, dat is een ander verhaal)

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:44

Mooi bitje!

Dat het zo dun is is eigenlijk alleen maar goed.
Ongeacht het ras heeft een paard maar 12 tot 14 mm ruimte..
Daar stopt men dus gerust 16-18-20 mm dik bit tussen.
Dat hindert dus alleen maar.

Het ziet er raar uit, maar het idee is zeker niet slecht!
Ipv. alleen druk in de mond is dit nu ook aan de zijkant doormiddel van wijken voor druk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:45

Blijheid schreef:
Ik weet de werking niet, maar wil wel zeggen dat je je niet moet laten afschrikken door veel ijzerwerk.
Een kneveltrens (zie foto) ziet er ook heel heftig uit, maar het enige wat de pinnen doen is druk geven tegen de wang van het paard. Dus druk op de linkerteugel is ook druk tegen de rechter wang. Het ziet er dus alleen heftig uit, maar is eigenlijk een heel vriendlijk bit.(tenzij je hem vastmaakt aan het bakstuk, dat is een ander verhaal)

http://www.gravenmate.com/Informatie/Tips/image015.jpg

Even offtopic: maar wat voor een ander verhaal is dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:49

Ik vind het zo dun, kan het daardoor niet fijn vinden. Op de foto zie je ook de mondhoeken zo dun strak getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:53

Volgens mij is het juist een behoorlijk vriendelijk bit hoor... Door die extra ringen kun je het bit een betere en stabielere ligging in de mond geven en het is ook nog eens een ongebroken trens...

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:18

Bij ons op stal worden dit bit door iemand gebruikt die er geen teugels aan vastmaakt, dus alleen het bit in de mond en zonder hoofdstel. Ik weet niet precies waarom ze zonder hoofdstel rijdt want vaak rijdt ze ook met...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:27

lijkt mij ook niet zo'n onvriendelijk bit. hij blijft gewooon stil in de mond liggen en geeft inderdaad goede druk. als ie niet zo duur was zou ik m best willen kopen om t te proberen.

off topic, blijheid; wat bedoel je over dat knevelbit aan bakstukken vast maken?

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:39

Saleisha schreef:
Bij ons op stal worden dit bit door iemand gebruikt die er geen teugels aan vastmaakt, dus alleen het bit in de mond en zonder hoofdstel. Ik weet niet precies waarom ze zonder hoofdstel rijdt want vaak rijdt ze ook met...

Huh?
Gewoon met een bit? :')
Dan valt dat toch uit je paard zen mond? :=

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 06:59

Beetje hetzelfde idee als het leren meroth bitje denk ik Astrid :)
Ik denk alleen dat dit bit daar niet zo geschikt voor is, dan moet je het kinriempje imo té strak aansnoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:42

magda_90 schreef:
Blijheid schreef:

http://www.gravenmate.com/Informatie/Tips/image015.jpg

Even offtopic: maar wat voor een ander verhaal is dat dan?

Als je de bovenste pen van het bit aan het bakstuk vastmaakt krijg je wat hefboomwerking, dan is het dus ineens een stukje strenger dan "los".

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:49

hoe kan je die pen vast maken aan je bakstuk dan ? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:47

Daar heb je speciale lusjes/riempje voor volgensmij. Ik weet het niet precies, want ik doe het zelf dus nooit, maar ik weet dat het wel kan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:27

Blijheid schreef:
Als je de bovenste pen van het bit aan het bakstuk vastmaakt krijg je wat hefboomwerking, dan is het dus ineens een stukje strenger dan "los".

Had ik zelf ook kunnen bedenken }:0 Bedankt voor de uitleg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:20

Saleisha schreef:

Dit snap ik even niet... }:0 , alleen het bit in de mond, met wat voor doel??? 8-)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 07:41

Wranglerbutt schreef:
Norway_girl schreef:
Bit is 8mm dik. Ik lees net een stukje, dat het maksimaal kontroll geeft aan de ruiter, omdat het stil in de mond ligt. Het zou een vriendelijk bit voor het paard zijn. Het bit valt op stangeffect en hefboom effect te werken, afhankelijk van de teugel voering???? :S

Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Je plaatst een plaatje van een bit wat jij er vreselijk uit vindt zien, maar je weet niet wat de werking is. Kan je engels lezen? Dit bit is juist een vriendelijk alternatief voor allerlei andere (niet vriendelijke) bitten en neusriemen (ook niet vriendelijk).

Wat vind jij eigenlijk een vriendelijk bit?

PARDON???? Mag ik ook mijn mening geven? Er zijn 10.000 bitten op de wereld en toch moet er steeds weer wat nieuws in die bekkies gepropt worden. JA kan heel goed engels by the way. Dus laat dit soort kortzichtige conclusies liever voor je. En ik wil helemaal niks zeggen, ik wil alleen weten, wat de werking is en of er ervaringen mee zijn. Klaar punt uit.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:43

__Astrid schreef:
Citaat:

Huh?
Gewoon met een bit? :')
Dan valt dat toch uit je paard zen mond? :=

Nou, door het aansnoerdingetje wat aan de onderkant zit blijkbaar niet. maar ik vind het ook maar een beetje raar eigenlijk
Kweet ook niet goed wat het doel ervan is, kzal het haar morgen wel even vragen.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:47

Intressant om te lezen :j
Ik had hem ookal gezien op de Hööks site en had er ook al naar zitten kijken ;)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:45

als je ziet in dat filmpje waar ze het bit in de paardenmond hebben en ze aan de teugels naar links en rechts sturen vind ik het een erg onvriendelijk en scherp bit. Vooral de dikte is erg scherp naar mijn idee,, en de zijkanten zijn zo dun dat er waarschijnlijk bitrubbers omheen moeten, omdat er aners grote kans bestaat dat het bit wondjes geeft. Nee geef mij maar een normaal dubbelgebroken bustrensje

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:07

www.peeweebit.com

Using this bit I can correct a horse around the turn without taking from his stride. It works great for horses that want to lug or bolt. Everyone who tries it wants one

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:35

ja verkoperspraatje ;) dat zegt namelijk iedere verkoper van een product

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:49

Hooi!
sorry dat het zo lang duurde maar ik heb het van de week gevraagd
ze wil ernaartoe werken om helemaal zonder iets te rijden maar is nog aan het afbouwen. Verder wou ze er niet echt veel over zeggen. mij lijkt dat je dan eerder eerst bitloos probeert? }:0
maargoed