Welke dekens zijn echt nodig bij aanschaf van paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:02

Voor iemand die zegt dat dekens niet nodig zijn, heb je best veel dekens dan }> !

imd

Re: Welke dekens zijn echt nodig bij aanschaf van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:00

Haha, mijn gedachte! :P

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:27

Ilzas schreef:
Ik vind staldekens echt ondingen, dat die nog gemaakt worden. Waarom zou je een staldeken kopen als je voor hetzelfde geld een deken kan kopen waar ie wel mee naar buiten kan?
Met staldekens heb je dat eeuwige gewissel waar ik niet goed van word.

Omdat waterdichte dekens van dezelfde kwaliteit duurder zijn dan staldekens. Als je paard in de winter alleen maar op stal staat is een staldeken voldoende. Je spaart dan geld uit.

Wel ben ik het met je eens dat als een paard ook naar buiten gaat een staldeken overbodig is. Een goed ademende waterdichte deken is dan voldoende en kan ook prima op stal gebruikt worden; ik doe dat zelf ook (mijn paarden staan 's winters ongeveer 4 uur per dag buiten en de rest van de tijd op stal, maar staan altijd met dezelfde deken(s) op).

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:29

Ik heb een fleece zweetdeken, een 200 gram staldeken en een onderdeken. Hoeveel gram de onderdeken is weet ik niet. Ik denk tussen de 200 en 300.

LenL38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:57

welke dekens je nodig hebt hangt helemaal af van wat je met het paard gaat doen; hoe zwaar je gaat trainen, en hoe dun je m in het haar wilt houden. of je wel of niet gaat scheren, enzovoortd

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:24

Het ligt puur aan het gebruik van je paard ;).
Rij je in de sport, moet je natuurlijk wel een deken hebben,
zoniet, dat is slecht voor de spieren enz.
Je zou dan wel een goede outdoor deken moeten hebben als
hij/zij buitenloopt;).
Of je houd hem opstal met een lekker warme staldeken ;).
Als je bijv. wedstrijden rijd met je paard/pony en je wel eens
na het rijden naar huis moet, in trailer of lopens, is een
zweetdeken wel handig, neemt goed vocht op als je paard/pony
gezweet heeft, of je hebt hem bijvoorbeeld gewassen, droogt
lekker snel op ;).
Die 2á3 dekens raad ik je aan ;).
Ik zelf heb een goede fleece zweetdeken met hals en een dure
outdoor deken van Imperial Riding (Tornado) ;).
Erg fijn, en makkelijk schoon temaken, is ook waterdicht ;).
De lengte en de grams zou je in de winkel moeten vragen, of op
internet kijken, daar weet ik namelijk niet zo veel over :P.
Succes :D.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:29

ik heb een tinker, en wij hadden in eerste instantie: geen deken! maar nu ligt er bij ons zoch een zweetdeken in de kast. Voor swinters na het werken, hij wordt recreatief gereden, maar het ligt er heeeel erg aan wat je ermee gaat doen

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:46

Ik gebruik in principe geen dekens voor mijn hafs. Tenzij een zweetdeken, maar dan alleen bij koetsentochten, als we ergens halthouden. Na de rit worden ze lang genoeg uitgestapt en kunnen ze rollen, dan zijn ze meteen droog. Voor de zomer overweeg ik nu ook vliegendekens, ook enkel voor als ze in de koets lopen. Het was dit jaar verschrikkelijk met al die dazen, en ik heb geen zin in een rodeorit als reactie op dazensteken. Voor de rest blijven ze zo lang mogelijk buiten in hun dikke haffievacht.
Misschien kan je het voor deze winter eerst een beetje bekijken, hoe dik je paardje zijn vacht wordt, hoe erg hij zweet, en hoe vaak en intensief jij rijdt. Dan heb je een idee hoe je het volgend jaar kan aanpakken. Zweetdeken kan je altijd al aanschaffen eens je paardje er is.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 06:51

Wat de vorige al vertelde het ligt er aan wat je met je paardje gaat doen.

Wel adviseer ik een Wollen zweet deken en niet een fleece zweet deken. Fleece word zeik nat en bij een wollen deken gaat het vocht op de deken liggen en onder de deken blijf het droog. Snap nog steeds niet dat die verschikkelijke fleece dekens verkocht worden of dat mensen ze nog kopen?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:01

Ja, helemaal mee eens. Misschien omdat fleece te wassen is? Met wol zit je wel met dat geetter dat je het niet kunt wassen en wel ergens goed moet kunnen uithangen om te drogen.

scotie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:40

vliegendeken!

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:45

ligt er net aan wat je met je paard wilt gaan doen inderdaad.
ik heb een fries en een fjord..
en de fries is mijn rijpaard.. die heeft op moment: vliegendeken.. ivm met vele dazen/vliegen.. zweetdeken. en ongevoerde regendeken en gevoerde regendeken.. 300 grams..

en mn fjord doe ik niks mee, weidemaatje.. en is nog maar 2.5... dus geen deken.. dus die gebruikt zn wintervachtje straks!
overigens heb ik wel dekens voor dit paardje, aangezien die dezelfde maat heeft als mijn vorige pony.. alleen gebruik ik die pas als die straks wel gereden gaat worden.. nu vind ik dat nog niet nodig..

dus ja.. hangt er net vanaf.. ook waar die staat natuurlijk.. veel op stal of in een weide..

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:47

verschild inderdaad wat je er mee wil doen.

mijn Drum Horse heeft alleen een zweetdeken.

Mijn shet heeft : zweetdeken,regendeken,staldeken,winterdeken,zweetdeken met hals

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:49

Mijn tinker heeft geen deken.
Vroeger heeft hij een canvas waterdichte, ademende deken gehad, om de wintervacht iets tegen te houden. Dat kan handig zijn als je 's winters elke dag wil rijden, dan kun je na het rijden als het paard nog een beetje bezweet is gewoon de deken op leggen en binnen zetten, het zweet droogt dan gewoon op doordat de deken ademt.
Maar nu gebruik ik dus helemaal geen deken meer, want de vacht werkt ook net als een zweetdeken :)

Ik heb alleen nog een zweetdeken thuis liggen, voor als we eens in de trailer zouden moeten terwijl hij bezweet is in de winter. Dan wordt het te fris met die tocht.

Een vliegendeken zou ik ook overwegen als er echt vliegenoverlast is.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:50

Helemaal geen 1 deken in principe! Ik heb een eczeemdeken ivm eczeem. In de winter mag zij naakt door het leven :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:53

Mijn huis tuin en keuken kwpn heeft ook geen deken om en dat gaat heel prima. Op zich kun je nog steeds alles met ze doen wat rijden betreft, maar je bent iets meer tijd kwijt aan het poetsen en je moet zorgen dat je fatsoenlijk uitstapt, maar dat moet je ook als er wel een deken opgaat (10 minuutje uitstappen na een zware training is nooit voldoende, of je nou wel of geen deken ophebt....). Ze zweten wat meer, maar dat is echt geen ramp hoor.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:57

ik heb:

-zweetdeken.
-reflecterene uitrijdeken.
-o grams deken.
-300 grams deken.

moet nog een 150 grams gaan kopen.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:05

ik heb:
vliegendeken
zomerdeken
2 zweetdekens
regendeken
waterdichte uitrijdeken
gewone uitrijdeken
100 grams staldeken
200 grams winterdeken
300 grams winterdeken

Ik geef toe, heb erg veel voor 1 paard :+ maargoed, vliegendeken is bij die van mij een must en misschien bij een ander wel niet. Heb tijdje terug de 200 grams deken gekregen van vrindin omdat haar paard m niet meer paste :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:10

Ik heb een regendeken 0 grams, en een regendeken 200 grams. En daarbij heb ik dan een katoenen zomerdeken en een onderdeken om hem na het scheren een warmere jas te kunnen geven. Verder heb ik een vliegendeken, stuk of 3 fleecedekens, wollen uitrijdeken en een reflecterende waterdichte uitrijdeken. Best veel dus en vooral die fleece gebruik ik echt niet allemaal

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:04

Ligt eraan. Wil je hem kort in het haar of mag hij haar krijgen?
Als hij gewoon een vacht mag krijgen heb je aan een zweetdekentje genoeg. Anders een regendeken, 200 grams regendeken en een zweetdeken. Als hij wordt geschoren eventueel nog een dikkere deken of een onderdeken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:01

ECHT nodig heb je geen dekens. Zelf had ik alleen zweetdekens eerst, maar gebruik ik eigenlik niet echt meer, iig zo min mogelijk. Vliegendeken voor het eerst dit jaar opgehad, vanwege de dazen die alleen maar meer en ellendiger worden en mijn paard echt niet een plezier doe dan bloot buiten te lopen.

KimPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:02

ik heb een zweetdeken, zomerdeken, regendeken, winterdeken.

Komen allemaal een keer van pas, ik heb een recreatie/dressuurpony. een fjordje.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:16

Ik heb ook een aardig rijtje:

2 x vliegendeken
2 x eczeemdeken
1 x vliegen rijdeken
1 x uitrijdeken
2 x fleece deken
1 x regendeken
1 x 100 grams outdoordeken
1 x 200 grams outdoordeken
1 x onderdeken

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:59

De vraag is niet "wat heb jij voor dekens?", maar "welke dekens zijn echt nodig bij de aanschaf van een paard"

Biancxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:00

Rosie_Posie schreef:
Ik ben ook van mening, geen deken.
Misschien als je paard ouder is kun je deze ondersteunen met een deken.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Lees dat eens door. Kun je zelf oordelen of je een deken wilt of niet.

Ja super tip! Ik deel dezelfde mening. Mensen zijn dekens gaan gebruiken omdat ze het zelf koud hadden of zelf snel afkoelden na gezweet te hebben. Paarden hebben echter een vacht die deze functies zelf hanteert.