kijk op google..of ga even kijken bij de zoekfunctie en je
komt er achter dat stang en trens voor de hogere dressuur sport is
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ambre schreef:Op de vraag vd TS:het is nergens voor nodig maar is verplicht vanaf het ZZ zwaar.Jammer genoeg want mijn paarden lopen prettig genoeg op trens maar ze zullen er toch aan moeten wennen als ik verder wil in de sport.
Het zou een goede ontwikkeling zijn om de keus om met of zonder bit(ten) in de sport te rijden aan de ruiter over te laten.Het gaat immers om het gereden proefje en niet om wat er in de mond hangt.
darwin schreef:ambre schreef:Op de vraag vd TS:het is nergens voor nodig maar is verplicht vanaf het ZZ zwaar.Jammer genoeg want mijn paarden lopen prettig genoeg op trens maar ze zullen er toch aan moeten wennen als ik verder wil in de sport.
Het zou een goede ontwikkeling zijn om de keus om met of zonder bit(ten) in de sport te rijden aan de ruiter over te laten.Het gaat immers om het gereden proefje en niet om wat er in de mond hangt.
Dat is hetzelfde als in de westernsport, daar moeten paarden vanaf 5 jaar ook op 1 hand en met een scharenbit lopen, hoe fijn die ook op een trensje of Bosal loopt.
e_horse schreef:Maar hoezo werkt een stang en trens dan verfijnend in?????? Leg dat eens preciezer uit.
KarinvdM schreef:Helma_Amber schreef:Die discussie is al zo vaak geweest. Met een stang en trens heb je de mogelijkheid om de hulpen te verfijnen.
Ja, maar de meesten doen dat niet hoor. Die versterken de hulpen.
KarinvdM schreef:Helma_Amber schreef:Die discussie is al zo vaak geweest. Met een stang en trens heb je de mogelijkheid om de hulpen te verfijnen.
Ja, maar de meesten doen dat niet hoor. Die versterken de hulpen.
e_horse schreef:_Bitje_ schreef:als je verder wil/kunt komen doe je dat
Hmm dit klinkt wel heel eng..
Helma_Amber schreef:e_horse schreef:Maar hoezo werkt een stang en trens dan verfijnend in?????? Leg dat eens preciezer uit.
Door de sterkere inwerking van de stang en trens tov enkele trens kun je nog kleinere hulpen (ophoudingen) geven; dat bedoel ik met verfijnen. Je kunt je hulpen verfijnen, dat wil ik zeggen.
Helma_Amber schreef:e_horse schreef:Maar hoezo werkt een stang en trens dan verfijnend in?????? Leg dat eens preciezer uit.
Je lees het verkeerd. Ik zeg niet dat het verfijnend in werkt. Dat maak jij er van.
Door de sterkere inwerking van de stang en trens tov enkele trens kun je nog kleinere hulpen (ophoudingen) geven; dat bedoel ik met verfijnen. Je kunt je hulpen verfijnen, dat wil ik zeggen.
Helma_Amber schreef:Helma_Amber schreef:Je lees het verkeerd. Ik zeg niet dat het verfijnend in werkt. Dat maak jij er van.
Lees mijn edit ook nog even Arabesk.