Dekjes met stro?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:35

Zelfs Spirit die nog niet zo lang onder het zadel is heeft al witte plekken.

Is dit niet iets voor de inspectie ofzo?
Dat een bedrijf zo meer dan 10 jaar kan en mag werken joh...
Echt absurt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:18

Schangah schreef:
Wietsje schreef:
Dat hoorde ik laatst ook dat ze dat ergens deden..Het schijnt wel ok te zijn. Het ziet er misschien een beetje raar.. Bij een manege in Loon op Zand gebruiken ze het ook..

Tja, ik ken er maar een die dat doet (volgens mij werkt het niet gezien alle witte plekken op de ruggen) en dat is die manege uit Loon op zand. Wanneer ik een groep ruiters tegen komt weet ik direct wie het zijn aan de kussenslopen die gevuld zijn met stro.
Onbegrijpelijk :n , maar fatsoenlijke zadels en goede dekjes kosten geld en helaas moeten de paarden er weer onder lijden

ja dat is de enigste idd :+
Wij zijn daar 2,5 jaar geleden met school geweest en keken ook onze ogen uit.

@ juul23: Stands mogen niet meer gebouwt worden, maar als ze er al staan, is er niks tegen te doen.
Dat is momenteel nog niet verboden, alleen het bouwen van stands mag niet meer.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:22

Ik zie de titel en denk meteen: "Dit kan er maar één zijn." Ja hoor, manege Loon op Zand................ jaren terug al zelfde verhaal. Ook allemaal drukplekken. En kreupele paarden die gewoon mee moeten. Koliekpaard dat werd genegeerd. Wij hebben destijds de dierenbescherming gestuurd. Die lieten zich ook dat verhaal wijsmaken over schimmel. Onzin. Heel verdrietig dat het daar nog steeds bestaat.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:55

Renske_W schreef:
@ juul23: Stands mogen niet meer gebouwt worden, maar als ze er al staan, is er niks tegen te doen.
Dat is momenteel nog niet verboden, alleen het bouwen van stands mag niet meer.

Binnekort zal die regel wel komen hoop ik, stokmaat maal twee als afmeting van 1 wand..
dan kan de inspectie daar wel wat aan doen

Renske_W

Re: Dekjes met stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:57

Van mij mogen ze heel die manege in een keer sluiten :=
paarden zien er niet uit, tuig ziet er niet, wat ziet er eigenlijk wel goed uit daar? :=

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:26

nou ze hebben best leuke paardjes staan!
de verzorging is alleen slecht, en de accomodatie.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:34

StableEnable schreef:
Ik zie de titel en denk meteen: "Dit kan er maar één zijn." Ja hoor, manege Loon op Zand................ jaren terug al zelfde verhaal. Ook allemaal drukplekken. En kreupele paarden die gewoon mee moeten. Koliekpaard dat werd genegeerd. Wij hebben destijds de dierenbescherming gestuurd. Die lieten zich ook dat verhaal wijsmaken over schimmel. Onzin. Heel verdrietig dat het daar nog steeds bestaat.

dacht precies hetzelfde, heb er 9jaar geleden stage gelopen, maar na 5 dagen zijn we weg gegaan, die vent is echt vreselijk, geld geld geld...

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:44

Jeetje, dat dit nog zo lang door kan gaan zeg...

Doe dan een kussensloop zonder iets erin, dat stro doet meer kwaad dan goed.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:47

Tja helaas is het hier met de wetten en regels omtrend het dierenwelzijn niet zo als in Amerika...
Wat soms toch best spijtig is.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:50

Omg, da's toch echt verschrikkelijk :n !
Bij ons hebben de manegepony's/paarden allemaal een eigen zadel en er ligt altijd een mand vers gewassen dekjes :)

Daar moet inderdaad iets aan gedaan worden, nog eens de inspectie eropaf sturen misschien :P ?
Heb geen ervaring met de inspectie/dierenbescherming, maar ik denk wel als ze verschillende klachten zullen krijgen dat ze dit wel serieus zullen nemen. Het is inderdaad spijtig dat de wetten nog niet zijn zoals in Amerika, maar er moet toch iets zijn dat men kan aantonen die in strijd is met de regels?
Ik hoop allesinds voor die paardjes dat er echt verandering in komt, want dit verdient echt geen enkel dier..!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:00

Ik weet niet hoor, maar ieder paard een eogen dekje en eigen borstels en je hoeft het niet meer elke dag te wassen of ligt dat nou aan mij???

Idd stroo lijkt me niet confortabel, neem dan gewoon handdoeken oid ook niet duur maar lijkt me toch al beter.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:06

Ik heb er ook een keertje gereden, ik ging met een vriendin een buitenrit maken in de duinen. Lieve paarden, alleen het harnachement laat duidelijk aan de wensen over... Heel jammer. Voor mij daarom geen tweede keer, ondanks dat de rit wel geslaagd was. :n

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:44

Jeetje dat klinkt wel erg cheap zeg....
Stro prikt toch ontzettend in de rug? Lijkt me een erg raar gebruik...

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:57

met stro, zonder stro, ook goede dekjes zouden niet helpen, want de zadels passen niet, zijn van slechte kwaliteit en het zou me niet verbazen als er bij zijn met gebroken bomen.

Misschien een petitie naar de LID?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:51

Munnie schreef:
Ik ben echt 13jaar geleden ofzo volgens mij bij loon op zand geweest toen op pony kamp ben daar naar 3 dagen naar huis gegaan. Verschrikkelijk slecht alles daar zeker geen aanrader.

En die stro dingen werkt echt niet hoor doe er dan niks onder en toen ik daar op pony kamp was werden die dingen niet elke dag uit gewassen hoor.

(hadden ze hier trouwens links fjorden staan en recht euhm grote paarden volgens mij waren het beetje tuig paarden?)

klopt links staan de fjorden en haflingers (nu anders dan 13 jaar geleden;)) en recht hebben ze allemaal gelderlanders staan..

Ik kom er al 10 jaar en heb er helemaal niets op aan te merken aan de manege, alhoewel ik die dekjes ook nog steeds een beetje apart vind... Maar goed ze zullen wel weten wat ze doen (hoop ik!), en je kunt er heerlijk rijden :)

Die borstels vind ik dan wel weer een goed idee ;)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:52

Ik kan me inderdaad herinneren dat ik dat jaaaaren geleden heb gezien in de drunense duinen. Dat dat nog gebruikt wordt zeg :\
Wij waren toen ook van een manege die niet ruim in de centen zat. Soms reden we toen soms niet met dekjes maar met met een wollen deken die 2 keer dubbel gevouwen was. Maar inmiddels koop je een simpel katoenen dekje voor een habbekrats. onzvoorstelbaar dat er nogsteeds met die kussenslopen gereden wordt!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:54

Hannanas schreef:
Zelfs Spirit die nog niet zo lang onder het zadel is heeft al witte plekken.

Is dit niet iets voor de inspectie ofzo?
Dat een bedrijf zo meer dan 10 jaar kan en mag werken joh...
Echt absurt.

spirit is al een tijdje onder het zadel volgens mij! Tenminste 3 jaar geleden al wel :+ (of dat was een andere en kan het zijn dat ik me vergis:) )

even een edit: Lees het terug en ziet eruit alsof ik ze vreselijk verdedig, maar dit is niet het geval hoor! Kom er graag om te rijden in de duinen, en omdat de pony's echt schatjes zijn (ben al tijdje niet meer geweest) maar heb het daar altijd naar mn zin gehad en ben het echt niet overal mee eens! :+
Laatst bijgewerkt door Barbabientje op 10-09-09 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:57

een petitie lijkt me geen gek idee...

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:58

Veerle90 schreef:
Munnie schreef:
Ik ben echt 13jaar geleden ofzo volgens mij bij loon op zand geweest toen op pony kamp ben daar naar 3 dagen naar huis gegaan. Verschrikkelijk slecht alles daar zeker geen aanrader.

En die stro dingen werkt echt niet hoor doe er dan niks onder en toen ik daar op pony kamp was werden die dingen niet elke dag uit gewassen hoor.

(hadden ze hier trouwens links fjorden staan en recht euhm grote paarden volgens mij waren het beetje tuig paarden?)

klopt links staan de fjorden en haflingers (nu anders dan 13 jaar geleden;)) en recht hebben ze allemaal gelderlanders staan..

Ik kom er al 10 jaar en heb er helemaal niets op aan te merken aan de manege, alhoewel ik die dekjes ook nog steeds een beetje apart vind... Maar goed ze zullen wel weten wat ze doen (hoop ik!), en je kunt er heerlijk rijden :)

Die borstels vind ik dan wel weer een goed idee ;)

Sorry Veerle, maar,
De paarden hebben bijna allemaal kapotte ruggen door drukplekken van slecht harnachement. 's avonds loopt er iemand met een tankje blauwspray aan een riem en gaat dan al die ruggen langs. Kreupele paarden lopen gewoon mee. De paarden lopen allemaal met een enkele bijzetteugel, waardoor ze hun rug niet kunnen beschermen tegen slecht zittende/stuiterende ruiters.

Ik ben er geweest als begeleider van een ruiterkamp met gehandicapte ruiters. Als begeleiders konden wij ook leuk een ritje maken in de duinen, maar hebben dat geweigerd om de dieren nog meer leed te besparen. Er liep een kreupel paard in onze groep. Ik haalde dat er uit en vroeg een ander paard. kreeg ik, maar vervolgens zag ik het kreupele paard doodleuk met een andere groep meegaan................

Niks op aan te merken?
Die man zou een verbod moeten krijgen binnen een straal van 100 meter in de buurt van dieren te komen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:14

vind overgens die borstels ook geen goed idee.. tenminste als ze nog steeds alleen een soort van rosborstel hebbenwaar je de ergste stront mee kan losmaken van de vaht en verder niks.. denk dat hij de schimmel aangrijpt om alles zo goedkoop mogelijk te houden. met een rosborstel kun je zo ie zo niet goed schoonpoetsen en heb je dan nog slechte "sjabrakken" en geen passende zadels heb je erg snel kapotte ruggen

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:54

Kijk, dat is een ander verhaal! Ik bedoelde ook te zeggen dat ik nooit zoiets heb gezien of iets dergelijks! Die bijzetteugels hebben ze inderdaad ook al afgeschaft (reden blijft mij onduidelijk, maar makkelijk voor de paarden was het in ieder geval niet!)

Die man = mnr van Loon (voornaam onbekend), die mag ik ook niet.. maar de rest van de mense ndie er werken zijn ontzettend aardig en altijd even sociaal..
en natuurlijk heeft iedereen overal zijn eigen ervaringen! De mijne zijn goed en ben niet van plan over mijn mening te veranderen!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:38

Goh, de negatieve kritiek hier verbaasd me. Een paar weken geleden ben ik ook met een groep naar manege van Loon geweest. Ook verbazing allom vanwege de 'strokussens', maar geen paard gezien met drukplekken.
Ok, het harachement zag er niet uit als het nieuwste van het nieuwste, maar was wel goed. ik had tenminste géén ongelijke beugels, wat op andere maneges meer normaal als uitzondering is (om ze ongelijk te hebben ;) ) De rosborstels waren in ieder geval schoon, en ik ging gewoon nog even met mn handen over de zadel en zingelsplaatsen. Paarden stonden alleen overdag in de stands, maar als je daarnaast bekijkt hoe veel tijd van de dag die paarden onder het zadel lopen... Het was low budget, maar werkelijk iedereen uit onze groep had een leuk paard mee

Calimero49

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:31

Ik negeer even de waarschuwing die hier boven staat over reageren nadat er 2 weken niemand meer gereageerd heeft..
Want ik vind het echt schandalig.
Ik rijd al meer dan 8 jaar op Manege van Loon, en ze rijden inderdaad met dekjes opgevuld met stro. Het is niet zo dat het helemaal volgepropt zit zodat er niks meer bij kan, het is gewoon net goed genoeg. Het stro prikt daar niet doorheen, daar wordt bij ons goed op gelet. En de stof van de 'kussenslopen' is dik genoeg, zodat het stro er niet eens doorheen kán prikken. De dekjes worden elke dag gewassen, er worden vrijwel altijd schone dekjes gebruikt. En na het rijden moet je het stro uit de dekjes gebruiken om je pony mee droog te wrijven. Dat is beter dan gewoon n bezweet paard op stal zetten lijkt me. Dat mensen die daar voor het eerst rijden en dat verkeerd doen, wordt verbeterd door de mensen met meer ervaring die daar dan rondlopen.
Ik rijd er elke week, de pony's en paarden hebben (maar lang niet allemaal) van die witte plekken op hun rug, en het is nooit erger geworden in die 8 jaar dat ik daar rijd. En dat er elke avond iets op wordt gesprayed is alleen maar om te VOORKOMEN dat ze schimmel oid krijgen, dus ze hebben het niet. Ze zijn absoluut niet zielig, er wordt op gelet hoeveel uur ze moeten lopen, niet dat de ene 6 uur loopt en de andere maar 1, het wordt gewoon eerlijk verdeeld. Dat ze allemaal in een rij staan is ook niet zielig, als ze willen kunnen ze gewoon gaan liggen, en hebben altijd te eten. Die banden om hun hals zitten nooit te strak, en ook niet te los zodat ze zichzelf niet op kunnen hangen oid. Overdag mogen de paarden die niet mee hoeven te lopen in een les of buitenrit op de wei. En 's avonds mogen alle pony's en paarden gewoon naar buiten. En de stal blijft gewoon open, dus de pony's en paarden mogen ook gewoon naar binnen als ze dat liever willen. Bij de paarden zijn de 'schotten' ertussen al n tijdje weg, zodat ze meer ruimte hebben en niet meer allemaal hun aparte stand. Het is 1 grote kudde, ze kunnen gewoon met elkaar overweg. Dus ze trappen vrijwel nooit, op een paar uitzonderingen van evt. chagerijnige merries na.
En de leeftijd waarop ze worden ingereden ligt helemaal niet rond ze 1-2 jaar.. Pas vanaf 2,5 jaar of ouder wordt er gewerkt met longeren, en evt. al beginnen met een hoofdstel, maar er wordt nog zeker niet op gereden, en al helemaal niet voor onervaren ruiters of op ponykampen. En er wordt echt wel op gelet wanneer paarden/pony's kreupel zijn, die laten ze heus niet meelopen. Ik heb vaak zat gehad dat een pony waar ik op reed kreupel bleek te zijn, en dat ik daarna op een andere moest, omdat je niet door mag rijden op een kreupele pony.
Verder zijn het gewoon leuke pony's en paarden, met ieder een eigen karakter. Het zijn tenminste niet van die brave manegepaarden die alles doen wat hun wordt gezegd, zodat je er niks van leert. De pony's kunnen verschrikkelijk eigenwijs zijn, dat zit in hun karakter, en ik vind dat je daardoor veel beter leert rijden.
Nya, dit is mijn mening.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:43

aangezien dit gewoon een oud topic is hier een slotje.