Wel of geen peesbeschermers en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:11

ambre schreef:
Ik heb er die zonder lopen en die met lopen.Hangt er van af of ze goed in balans zijn.Als ze door onhandigheid een wondje maken is het ook niet zo fijn.Maar ik heb er ook 1 met een schieffel aan de zijkant en die rij ik liever zonder omdatt ik bang ben dat het anders gaat irriteren.Bandages gebruik ik alleen voor de show als ik foto's wil maken voor de verkoop ofzo.Verder nooit.
Peesblessures worden juist heel vaak veroorzaakt door bandages.Het wordt daaronder veel te warm!Bij een peesbeschermer moet je dan ook de versie nemen waarbij de voorkant open is en niet de 3 in 1 beschermer.Deze sluiten het been teveel af met oververhitting tot gevolg.Een peesblessure bouw je ook op en je zult soms pas na een hele tijd merken of het allemaal goed is gegaan.
Ik rijd trouwens zelf 3 paarden op Z niveau en hoger waarvan er 2 zonder bescherming lopen en ook in de trailer staat bij mij alles zonder.
Bij een peesblessure heeft koude klei weinig zin,deze warmt te snel op.Alleen stromend water koelt genoeg.Dit moet wel minimaal 10 minuten want dan is de kou pas tot de pees doorgedrongen.

Dus ook in de trailer zonder bescherming ? Hij staat momenteel in Nederland, maar moet naar België komen, de rit duurt ongeveer een 2,5 uur .. Is dit dan aan te raden om zonder bescherming te doen ? Want inderdaad; geen peesbeschermers om oververhitting te voorkomen geldt dan allicht ook voor transportbeschermers. Kan eventueel wel een cool pack erop leggen onderweg ? Ik zou echt niet willen dat hij zich bezeerd, maar als de pees niet mee wil zijn we wel verder van huis ..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:17

mijn pony's hebben vroeger nooit bescherming aangehad op transport, mijn huidige paard ook niet omdat ze het niet kent. maar zelfs dan nog. Als ze voldoende ruimte hebben om hun evenwicht te behouden dan trappen ze zo snel niet op hun eigen benen.
De warmte ontwikkeling gebeurt vnl door de beweging, dus op transport wordt het nooit zo warm onder de bandage dan wanneer je er zou mee gaan rijden. Je kan het beter vergelijken met stalbandages

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:24

Zo, wat een reacties! :D
Met rijden heeft die van mij eigenlijk altijd peesjes om. Ik heb wel 3 in 1 maar gebruik ze bijna nooit. Deze zijn dus ook eigenlijk een stuk slechter? Of maakt het geen verschil met gewone peesjes?

ch_ntii123

Re: Wel of geen peesbeschermers en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:29

Sinds gister ben ik genezen, normaal reed ik altijd met peesjes (en nu ook stijklappen ivm nieuwe ijzers waar hij niet aan gewend is)..

ééns in de tijs denk ik ; aah het kan wel even zonder, omdat mijn gevoel zegt dat het de pees er niet beter op maakt, en dat de pees dan went aan het idee van versteviging (misschien tussen mijn oren hoor)..

Gister ging ik hem ook even in de bak los longeren, geen peesjes want; aah dat fftjes. Gister gleed mijn paard uit schoof op één knie door en schoot met zijn achter voet (lees ijzer) over zijn voorkoot (op het been waar hij op viel). Gelukkig net iets onder te pees, maar het had verkeerd kunnen aflopen natuurlijk:) Hij heeft nu (gelukkig!!) een schaafwondje, welke iets heeft gebloed. VVoor mij nooit meer zonder peesjes! (A)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:35

Shattered schreef:
Mijn paarden, nooit. Ze worden toch behoorlijk serieus getraind, iedereen verklaart mij voor gek. Maar ik rijd er nooit mee! :n

Een keertje voor de show maar het liefst niet. Ik ben van mening dat je een paard laks maakt met peesbeschermers. Als ze dan eens geen peesbeschermers om hebben gaan ze juist aantikken (kijk maar eens op wedstrijd, paarden waarbij 3sec. voor de proef krampachtig de peesjes er af worden gehaald, om ze daarna meteen weer om te doen). Je maakt een paard juist goed bewust van zijn/haar benen, als het paard aantikt doet het zeer en zo leert een paard juist van zijn fout. :)

Met ijzers is natuurlijk een ander verhaal, nog een rede waarom mijn paarden die ondingen niet om krijgen. Je wilt niet weten hoe hard zo'n ijzer aankomt op de pees!

Bij cross en springen kan ik het begrijpen, soms komt je in gevaarlijke situaties terecht. Ik zou ook zeker niet crossen zonder stiften. :n Maar voor de basis dressuur moet het toch zéker kunnen zonder beschermers.

dus een hoef komt niet hard aan op een pees? tuurlijk met ijzer komt harder aan, maar een hoef zonder ijzer kan ook behoorlijke schade aanrichten aan een pees.

bij mij niets bij het trainen, buitenritten ook niets, longeren ook niets. alleen soms, voor de show/foto. Ik kreeg wel aangeraden ze te gebruiken (door iemand die een handelsstal runt) omdat Billy nog maar 3 is. ik heb ze een poosje gebruikt maar ik vond ze niet nodig, hij heeft nog nooit gekke sprongen gemaakt of ook maar één wondje gekregen door opentrappen enz.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:01

Een hoef "veert" en is lang niet zo zwaar als een ijzer. Een ijzer is keihard materiaal en zwaar waardoor het been sneller naar voren schiet. Met een hoef zal je alleen een schaafwondje hebben, met een ijzer loop je grote kans op botsplinters.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:03

Mijn paarden lopen nooit met beenbescherming rond, op 1tje na, die krijgt strijklappen om, omdat hij strijkt.

Als die bescherming vindt ik onzin, als je paard te ruim loopt kan je daar iets aan doen ipv. peesbeschermers gebruiken en als je paard nooit aan tikt vind ik het ook belachelijk om hem maar vast " voor het geval dat" peesbeschermers om te doen.
Het is nergens voor nodig, tenzij je paard zich daadwerkelijk bezeerd en dat kan je voordat je er de eerste keer opklimt wel inschatten als je naar z'n gangen kijkt. Daarvoor hoef je niet door schade en schande wijs te worden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:04

Eigenlijk doe ik alleen peesjes om met springen, en soms met buitenrijden.. Héél af en toe met dressuur, maar ik heb ze eigenlijk meer voor de leuk en niet omdat ze het nodig heeft.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:10

Mijne kan zichzelf nog wel eens aantikken, daardoor rijd ik het liefste met bescherming. Ik had op mijn oude stal een hele zware bak, en reed ik altijd met peescbeschermers en bandages. Vooral voor haar pezen, omdat een zware bak slecht is.
Nu doe ik het alleen voor het tikken.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:20

Ik doe enkel 3 in 1 beschermers om als ik door weggetjes met hoog onkruid en bramen ga crossen en moest ik ooit aan spinnen en dergelijke toekomen, dan zou ik ze ook wel aandoen als ik daarop ging trainen. verder laat ik de benen gewoon bloot.

uiteindelijk heb ik ook op wandeling liever geen 3 in 1's om, maar soms moet je afwegen wat je gaat doen... als je bv in bepaalde delen de VS woont (ik zeg maar wat), dan doe je echt beter bescherming rondom het been om; simpelweg omdat er slangen zitten... dus als ik weet dat ik niet op de mooie wandelpaadjes ga blijven doe ik er ook om. ik veronderstel dat mijn paard dat appreciert als je hem door de netels of de bramen stuurt :o

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:22

ik rij eigenlijk altijd met strijklappen om, omdat mijn paard zichzelf anders gewoon tot bloedens toe open loopt.
Peesjes doe ik eigenlijk alleen om wanneer we een strandrit ofzo gaan maken met een flinke galop erin. Ben anders toch altijd bang dat hij een keer z'n pees voor aantikt.

Verder doe ik zo weinig mogelijk om :)

*EDIT: typo
Laatst bijgewerkt door Julez op 02-09-09 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:24

Ik kan helaas niet meer met mijn peesjes rijden omdat mijn pony allergisch is voor een stofje wat er in zit.
Maar anders heb ik ze met springen en buitenritjes wel altijd om.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:25

ch_ntii123 schreef:
Sinds gister ben ik genezen, normaal reed ik altijd met peesjes (en nu ook stijklappen ivm nieuwe ijzers waar hij niet aan gewend is)..

ééns in de tijs denk ik ; aah het kan wel even zonder, omdat mijn gevoel zegt dat het de pees er niet beter op maakt, en dat de pees dan went aan het idee van versteviging (misschien tussen mijn oren hoor)..

Gister ging ik hem ook even in de bak los longeren, geen peesjes want; aah dat fftjes. Gister gleed mijn paard uit schoof op één knie door en schoot met zijn achter voet (lees ijzer) over zijn voorkoot (op het been waar hij op viel). Gelukkig net iets onder te pees, maar het had verkeerd kunnen aflopen natuurlijk:) Hij heeft nu (gelukkig!!) een schaafwondje, welke iets heeft gebloed. VVoor mij nooit meer zonder peesjes! (A)

denk je echt dat een stom peesbeschermertje genoeg is om de krachten van poot van een paard op te vangen???
veel mensen doen net peesjes aan om te springen omdat ze denken dat dat peesklap zou kunnen voorkomen als het paard per ongeluk tegen zn eigen pees stoot, maar de kracht van de slag is zo groot dat je peesje nauwelijks uitmaakt... tis echt enkel wat schaafwondjes die je kunt voorkomen hoor.
dus ja, strijklappen voor een paard dat echt ontiegelijk strijkt met de achterbenen kunnen nuttig zijn, maar verder...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:31

iemand hierboven zegt dat je aan te ruim lopen wat kunt doen,dat klopt natuurlijk,maar in de tussentijd dan?
moet je paard dan wel zichzelf aantikken?
rijtechnische problemen heb je er meestal niet in 1x uit

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:38

RT--> HAR

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:32

Met dressuren, buitenrijden, longeren en springen heeft mijn paard altijd peesjes een strijklappen om.. Behalve als ik dressuur wedstrijd heb, dan laat ik ze altijd af.. Ook bij het losrijden..

Op de wei en in de paddoc of stapmolen heeft hij nooit wat om..

Eshh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:46

Altijd pees en kogelbescherming, behalve in de wei of in de stal. Mijn paard tikt ontzettend aan, en ik wil gewoon voorkomen dat hij zich bezeerd daardoor.

s_masha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:12

Nooit rijd ik met beschermers, ik rijd toch alleen maar in de bak buiten of binnen.
En als ik een buitenrit ga maken helemaal niet want dan gaat het zand schuren
tussen de beschermers.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:34

Shattered schreef:
Mijn paarden, nooit. Ze worden toch behoorlijk serieus getraind, iedereen verklaart mij voor gek. Maar ik rijd er nooit mee! :n

Een keertje voor de show maar het liefst niet. Ik ben van mening dat je een paard laks maakt met peesbeschermers. Als ze dan eens geen peesbeschermers om hebben gaan ze juist aantikken (kijk maar eens op wedstrijd, paarden waarbij 3sec. voor de proef krampachtig de peesjes er af worden gehaald, om ze daarna meteen weer om te doen). Je maakt een paard juist goed bewust van zijn/haar benen, als het paard aantikt doet het zeer en zo leert een paard juist van zijn fout. :)

Met ijzers is natuurlijk een ander verhaal, nog een rede waarom mijn paarden die ondingen niet om krijgen. Je wilt niet weten hoe hard zo'n ijzer aankomt op de pees!

Bij cross en springen kan ik het begrijpen, soms komt je in gevaarlijke situaties terecht. Ik zou ook zeker niet crossen zonder stiften. :n Maar voor de basis dressuur moet het toch zéker kunnen zonder beschermers.

zo denkt mijn instructrice ook haha, ze moeten leren hun benen op te tillen bij een sprong en als ze hem dan dus een x aantikken denken ze dan: dat doet pijn volgende x mijn benen optillen.
maar dit doen we eigenlijk alleen met de kleine pony's die hebben nooit bescherming om.
mijn D pony heeft altijd peesbeschermers om

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:26

Wij doen alleen met springen peesbeschermers om.
Verder nooit. Ik zie sommige mensen inderdaad ze zelfs met van alles op de wei zetten.
Ik denk zelf als ze echt een flinke smak maken dat die beschermers het ook niet echt kunnen voorkomen.
Ik denk alleen bij strijken.
Onze shetlander vind bandages bijzonder vervelend, staat dan geen minuut stil.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:28

ik rijd altijd met peesjes! dit omdat mn paard heel enthousiast is met de galop en dan wil ze zichzelf nog wel eens aantikken voor

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:54

ik fiets veel met mijn pony's en draaf en galoppeer ook heel veel dan, ze staan dan met peesbeschermers en springschoenen en achter strijklappen.
In het land gewoon bloot.

Ik heb een 2-jarige Groninger die heb ik in de winter op de pensionstal wel peesbeschermers om in de paddock omdat die best zwaar is maar in het land en met wandelen staat ie gewoon met blote benen.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:03

Mijn merrie (rondom op ijzers) heeft nooit bescherming om. Niet tijdens het rijden, niet tijdens longeren, niet tijdens buitenrit en ook niet op de trailer. Ik vind dat het daar veel te warm onder wordt. Wondjes van het aantikken heeft ze overigens nooit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:13

als je paard niet aantikt en geen wondjes krijgt is het inderdaad niet nodig.

ik moet zeggen dat de temperatuur meevalt onder de peesbeschermers die ik voor mijn pony heb.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:15

Ja, maar dat voel je waarschijnlijk pas NA het uitstappen...
Die testen in de Bit hadden ze gedaan na een tijdje galopperen, met temperatuurmeters onder de bescherming.