Tips: Zadel voor groot paard met hoge schoft en rechte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: Tips: Zadel voor groot paard met hoge schoft en rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:34

Ah! Net zo'n dramarug als mijn oude paard. Niets paste, Kieffer, Ainsley, Stubben. KN kwam nog het meeste in de richting. Ik ben uiteindelijk terechtgekomen bij een Premiere Dyon. Dit zadel lag het beste (helaas had ik geen op maat maak centjes destijds).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:38

Als ik zo die rug zie denk ik dat als dat dier uitgroeit en meer spier krijgt je weer een ander zadel moet...want de vorm die hij hoort te hebben heeft ie nog niet. dit paard is nog niet volledig in vorm.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:42

knollentuin schreef:
Als ik zo die rug zie denk ik dat als dat dier uitgroeit en meer spier krijgt je weer een ander zadel moet...want de vorm die hij hoort te hebben heeft ie nog niet. dit paard is nog niet volledig in vorm.

Met een passend zadel en een massage zou dit paard qua bespiering zo snel groeien dat een maatzadel al snel weer te klein is..
Een WOW "groeit mee" maar die wil ze nu juist niet 8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:47

haha unamie,daarom zet ik het er op,maar ik begin niet over de wow,eerlijk ik vin m ook niet zo mooi maar dat zie ik niet, ik zit erop en lekker ook ! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:56

Ik zou toch echt gewoon naar Daaleman gaan.
Zit erg dichtbij en bouwt het zadel gewoon vanaf de boom op maat op je paard.
OK, je moet er een week of 8 op wachten voor het klaar is maar dan heb je wel iets dat goed is en ook nog binnen je budget blijft.
Onze oudste Daaleman is bijna 40 jaar oud, de middelste zo'n 20 en de nieuwste is nu 2 :D
Kwaliteit is dus prima :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:57

Daaleman :x

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:02

Mijn paard heeft eenzelfde rug/schoft en weinig bespierd. Alleen een anatomica en een euroriding diamant met smalle boom passen goed. De euroriding nog beter en heb daar dan ook voor gekozen.
Heerlijk zadel en binnen je budget

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:06

unamie schreef:
Daaleman :x

Dat is wel heel simpel, kom dan gewoon met een reden....

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:11

mamabird schreef:
Mijn paard heeft eenzelfde rug/schoft en weinig bespierd. Alleen een anatomica en een euroriding diamant met smalle boom passen goed. De euroriding nog beter en heb daar dan ook voor gekozen.

Nee :n zeker geen smalle boom, de spieren worden dan helemaal afgekneld en zeker geen euroriding voor een paard met een vlakke rug. De boom van de euroriding en anatomica is veel te rond en passen helemaal niet bij dit type paard. Ik heb twee euroridings gehad op paarden met een vlakke rug en het was een en al ellende.

Een zadel met een droped panel is een veel betere oplossing.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 08:56

Ach ja de WOW! Wil iemand mij anders sponseren dan wil ik best een WOW proberen... :)

Maar Unamie heb in ieder geval je Happy Althlete advies ter harte genomen en een afspraak gemaakt.

Te smalle boom ook zeker niet! Ik ga nu het advies van Helen afwachten en in die tussentijd een oplossing bedenken voor hoe ik er weer op ga komen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:58

Lia_ schreef:
Dat is wel heel simpel, kom dan gewoon met een reden....

Reden is een te smalle boom en een te smal kussenkanaal = au
Dat is eerder regel dan uitzondering!

@Wildflower
Ben heel benieuwd wat ze vind
Hij zal iig meteen rondere billen krijgen en een mooiere halslijn :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:15

Wildflower schreef:
Ach ja de WOW! Wil iemand mij anders sponseren dan wil ik best een WOW proberen... :)

Maar Unamie heb in ieder geval je Happy Althlete advies ter harte genomen en een afspraak gemaakt.

Te smalle boom ook zeker niet! Ik ga nu het advies van Helen afwachten en in die tussentijd een oplossing bedenken voor hoe ik er weer op ga komen.

Ik weet dat je het misschien niet wilt horen, maar ik zou me toch meer in een wow verdiepen als ik jou was :o
Je hebt er een vlakke boom in, en kussens die gevuld worden naar je paard zijn rug.. bovendien kan de boombreedte in mum van tijd aangepast worden als je paard gaat groeien.

Ik begrijp dat je geen zin hebt in een 2e hands zadel, maar Arie heeft soms ook 2e hands wow zadels..
En anders zou je kunnen passen en voelen, en dan alsnog kijken voor een goeie 2e hands die je door arie na kan laten kijken..
Je weet dan iig welke maten je moet hebben..

Dan kun je én voor langere tijd vooruit met hetzelfde zadel, én weet je zeker dat het past, én ligt het binnen je budget..
Tja, en dat je ze niet mooi vindt.. ach, als je er eenmaal op hebt gezeten maakt je dat niets meer uit :+

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:57

Schangah schreef:
mamabird schreef:

Nee :n zeker geen smalle boom, de spieren worden dan helemaal afgekneld en zeker geen euroriding voor een paard met een vlakke rug. De boom van de euroriding en anatomica is veel te rond en passen helemaal niet bij dit type paard. Ik heb twee euroridings gehad op paarden met een vlakke rug en het was een en al ellende.

Een zadel met een droped panel is een veel betere oplossing.

Dan heeft het drunens ruiterhuis zich wel erg vergist dan!!!
Op mij paard ligt het super, het knelt nergens en ligt als een huis. Tegen de tijd dat ie meer bespierd raakt kan mijn gelpad eronderuit en wordt ie aangepast aan de nieuwe situatie. Sinds dit zadel loopt mijn paard heerlijk ruim in de schouders en voor het eerst met buiging, dus om nou te zeggen dat deze knelt, absoluut niet!

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:28

Inmiddels heel wat topics doorgenomen over WOW. Sommige modellen zijn best mooi! Zolang die opgestikte W er niet op zit valt het me niks tegen. :+
Op marktplaats staan nu ook een stuk of 4 WOW zadels. Voor heel wat prettiger prijzen maar ja ik heb geen idee wat er nog allemaal aan verbouwt moet worden voordat het passend is op mijn paard.
Gelijk toch ook maar een mailtje gestuurd naar Arie met korte uitleg en foto... ben benieuwd wat hij voor reactie gaat geven.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:37

Wildflower schreef:
Inmiddels heel wat topics doorgenomen over WOW. Sommige modellen zijn best mooi! Zolang die opgestikte W er niet op zit valt het me niks tegen. :+
Op marktplaats staan nu ook een stuk of 4 WOW zadels. Voor heel wat prettiger prijzen maar ja ik heb geen idee wat er nog allemaal aan verbouwt moet worden voordat het passend is op mijn paard.
Gelijk toch ook maar een mailtje gestuurd naar Arie met korte uitleg en foto... ben benieuwd wat hij voor reactie gaat geven.

Ben ook heel benieuwd aangezien hij het blijkbaar zo druk heeft dat hij mijn berichtjes wel leest maar niet beantwoord en ook zijn telefoon niet opneemt
Ik wacht al lang op andere panels omdat die ik nu heb, niet (meer) geschikt blijken te zijn voor mijn paard
ze zouden al een maand geleden binnen komen...

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:40

Hoi,

Ik las je ´probleem´ net,

heb zelf een belg van 1.77 met een hoge schoft en een brede platte rug.

heb een zadel op maat laten maken bij Horseman Outfitter
namelijk de HO Relax Ride.
Hier heb ik een Prolite/pad bijgekocht omdat mijn paard nog in de groei is
zodat ik hem nog wat bij kan stellen zelf.
Ik ben Zeer tevreden!

Misschien is het wat voor jou??

Je krijgt ook nog korting als je hem daar laat aanmeten,
scheelt weer wat geld ;)
Het is echt een Superzadel, zit als een huis.

Misschien moet je eens met hun mailen voor meer informatie?
http://www.horseman.nl

Grtjss en veel succes

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:57

unamie schreef:
knollentuin schreef:

Met een passend zadel en een massage zou dit paard qua bespiering zo snel groeien dat een maatzadel al snel weer te klein is..
Een WOW "groeit mee" maar die wil ze nu juist niet 8-)

Ik heb ook een zadel laten aanmeten bij Helen en mijn paard is net 4 maanden onder het zadel.
Wanneer de boommaat/vorm etc etc goed is zal je paard niet uit het zadel groeien, het corps van het paard veranderd niet, alleen de bespiering wel, daarom is het wel van belang om het elk jaar te laten nakijken (door helen) en eventueel te laten aanpassen door vulling weg te halen of bij te vullen..
Je kan ook voor een flair systeem kiezen...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:39

kadansjee schreef:
Ik heb ook een zadel laten aanmeten bij Helen en mijn paard is net 4 maanden onder het zadel.
Wanneer de boommaat/vorm etc etc goed is zal je paard niet uit het zadel groeien, het corps van het paard veranderd niet, alleen de bespiering wel, daarom is het wel van belang om het elk jaar te laten nakijken (door helen) en eventueel te laten aanpassen door vulling weg te halen of bij te vullen..
Je kan ook voor een flair systeem kiezen...

Een paard kan zeker wel uit zijn zadel groeien!!
De bespiering kan wel 3 keer zo dik worden in korte tijd
Blijf je met een te klein zadel rijden, dan vorm de rug zich naar het zadel en vallen de schoftspieren in/weg
Als de bespiering fors toeneem kan dat zo 2 boom-maten schelen
Dat kun je niet oplossen door alleen de vulling te veranderen...

Bij het paard van de TS zijn de schoftspieren flink weggevallen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:21

Ik maak t inderdaad mee bij lesklanten dat de paarden uit de zadels groeien hoor! maatzadels en al ,ik verbaas me nergens meer over. de ontdekking van aanpasbare zadels is echt super.
maar zadels met vaste kamermaat kunnen maar een maat[amper] verbreed of versmald worden door vulling te veranderen
meer rek zit er nu eenmaal niet in.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:27

Even op een hele andere fiets. Hoe denk jij over boomloze zadels? Zie je dát als een mogelijke optie? Wellicht als je er weinig tot niets van weet is het allicht slim je er even over in te lezen :j in dat geval verwijs ik je naar www.boomloosrijden.nl :j

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 10:51

Bedankt voor de tip maar boomloos gaat hem niet worden!

Afspraak met Helen verzet naar de 21ste. Leek me wat verstandiger ivm de opstap stress. Kan ik daar eerst even rustig de tijd voor nemen. Daarbij is mijn achterwerk ook nog redelijk gevoelig :o

Maar goed toen kreeg ik ook nog te horen dat Helen WOW zadels heeft!!! :D

Dus die neemt ze mee en we zullen eens zien. 2 vliegen in 1 klap!

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:58

Ik heb voor mijn grote paard 1.80 met een hoge steile schoft een fryso zadel.
Ik ben ook heel lang bezig geweest met zadels passen. maar deze fryso ligt perfect ben er zo blij mee.
mijn zadel komt bij het tweespan vandaan. www.tweespan.nl

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:54

Ivm het opstappen net contact gehad met Eddy Brinkman (springruiter bij mij uit de buurt die paarden ook zadelmak maakt). Ben namelijk erg aan het twijfelen of het verstandig is dat ik er zelf weer op ga stappen of dat ik dat eerst door iemand anders laat doen met veel ervaring zodat paard het weer als iets "gewoons" gaat zien.
Hij zou de 21ste dan naar Eddy toe kunnen en dan gebruik makend van zijn springzadel dat ook niet optimaal ligt maar wel redelijk met bontje. Alleen dan moet ik Helen weer gaan verschuiven naar 2 weken later maar dan weet ik wel zeker dat het opstappen helemaal goed gaat komen.

pfff :7

en ondertussen zit ik hier nog steeds thuis met een pijnlijk achterwerk

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:11

Waarschijnlijk zijn het vastzitten in het lijf + zadel de reden waarom je paard zo vervelend is met opstappen, is er geen mogelijkheid met opstappen terwijl iemand je paard vasthoud? :) En dan pas eraan gaan werken als paard weer los is en het zadel zeker weten past? :)

Helen zit idd sinds kort ook in de Wow zadels, tweedehand een wow kopen (volgens mij zoekt zij ook tweedehandszadels voor klanten), nieuw zweetblad kopen naar jou wensen (dus zonder stiksels) a 750,- (maar je krijgt natuurlijk ook inruil voor je oude) en dan kan het maar zo dat je en een hele mooie wow hebt (door nieuwe zweetbladen is hij net nieuw), en binnen je budget blijft!

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 13:43

voor 750,- een ander zweetblad vind ik dan ook wat overdreven. Als het een WOW moet worden en ik kan hem tweedehands vinden dan wil ik ook wel genoegen nemen met een zweetblad met W stiksel. :o

wbt opstappen en vastzitten. Donderdag wordt hij gemasseerd (en de afspraak met de osteopaat staat ook maar die kan pas eind oktober). Aan degene van happy Athlete ga ik in ieder geval vragen hoe ze het springzadel vind liggen. Als dat echt niet goed op hem ligt dan moet ik eerst gaan bedenken wat ik dan ga doen.

Opstappen met vasthouden is ws wel een optie. Zal ook ff spannend zijn maar stiekem wil ik het eigenlijk zelf zo oplossen maar met mijn achterwerk moet ik de komende week sowieso nog rustig aan doen. Daarnaast was hij voor het fiasco van een aantal weken geleden (dat er iemand na het opstappen afviel) eigenlijk super braaf met opstappen. Deed na het opstappen wel 2 of 3 passen maar dat was het dan ook. De omslag was heel erg gerelateerd aan dat incident. Het kan ook zijn dat hij alsnog last van zijn rug heeft en daarom ga ik het ook laten nakijken/behandelen maar het heeft er niet alleen maar mee te maken.

Voor de 21ste wil ik in ieder geval met iemand hebben geprobeerd er weer op te stappen. Als het echt niet gaat en het ligt niet aan rug of zadel dan wordt het eerst Eddy en als het wel lukt dan wordt het eerst Helen en als het springzadel ook echt niet goed ligt.... dan weet ik het ff niet zo goed meer.