Wat voor dekje is nou ideaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beauloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:35

mijn ideale dekje is dik dekje met velle kleuren! en ik betaal er niet meer voor dan 20 euro of ik koop ze tweede hand op marktplaats of op bokt maar dan moeten ze wel in goede staat zijn!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:44

hestejente schreef:
Lieke schreef:
Dunne stof, goed zweet opnemen en een goede pasvorm. Verder geen rare kleurtjes. Dikke dekjes als anky wil ik niet.

Ankypads zijn niet dik. Ja, wanneer je ze vasthoudt. Maar da's allemaal lucht :D Wanneer ze tussen je paard en je zadel zitten gaat die lucht eruit en is het dekje ineens een stuk dunner. Knijp ze maar eens samen. Dekje is dan een paar millimeter dik.

Dekjes vind ik zo'n onzin he. Vreselijke krengen zijn het, die broeien onder je zadel. En je moet ze óf na 1 keer gebruiken wassen óf je moet oud zweet op je paard gaan leggen. Nee bedankt. Ik rijd liever zonder :) Vandaag zag ik zelfs dat het paard van een stalgenootje rare hobbelige vacht had precies op de plek van het dekje, alsof hij zeer lokaal een paar dagen in de regen had gestaan. Maar zijn zweet kan natuurlijk helemaal niet weg met zo'n textieltoestand op zijn rug :(:)

Ik snap jouw reactie wel, maar ik vraag me af wat je dan met het zadel doet, maak je die vaker schoon..? Ik heb liever een zadeldek die ik iets vaker moet wassen, dan een zadel waarvan het stiksel wordt aangetast. Dat is namelijk de functie van een dekje. Het zadel beschermen voor het zweet van het paard, wat dat kan het leer en de stiksels aantasten. :) Als je paard flink gezweet heeft, en je hebt geen dek, kom je dan nog in die stiksels waar het zweet ook gekomen is, of misschien nog wel iets verder..? :)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:46

Ik vind de scapa dekjes ideaal :+:
Heb ook pads van anky en eurostar, maar vind die net iets te dik en heb hele dunne dekjes van HH voor in de zomer. Die zijn ook wel fijn omdat het goed zweet opneemt :)

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:47

Mijn ideale dekje is egaal van kleur. Meestal een bruintinten omdat dat het beste bij mijn fjordje staat. Ik heb twee dekje van Equlline (schrijf je het zo?) en een aantal van Eurostar. Ik wil het liefste dunnen dekjes, zeker als straks mijn zadel weer aangepast is aan de rug van mijn pony. Nu voorlopig met een gelpad rijden! Dekjes moeten bij mij aan de onderstaande eisen voldoen:
- klitteband lusjes (zowel bovenin als bij de singel)
- het liefst dus egaal
- niet duurder dan 30 euro
- makkelijk te wassen
-de haren moeten er niet te veel in blijven zitten (eurostar is in dat opzicht verschrikkelijk)
- makkelijk drogen

Natuurlijk moet het na het wasssen niet meteen drie maten kleiner zijn, of gaan trekken op de naden!

marrie1996

Re: Wat voor dekje is nou ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 08:02

Zouden jullie openstaan voor een nieuw soort dekje en het proberen?

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:20

mijn ideale dekje is de HKM Gently,
-super zacht
-vormt mee met de rug van je paard
-lussen voor aan het zadel en de singel
-neemt goed vocht op
-super zacht zodat er geen schuurplekken achteraan op de rug komen

*D

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:23

Citaat:

Ik zou best een nieuw dekje willen proberen, maar dan moet de prijs absoluut reeel zijn! Anders hoeft het van mij niet!
Laatst bijgewerkt door Sanny_lief op 19-08-09 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 08:24

jumpgirl schreef:
mijn ideale dekje is de HKM Gently,
-super zacht
-vormt mee met de rug van je paard
-lussen voor aan het zadel en de singel
-neemt goed vocht op
-super zacht zodat er geen schuurplekken achteraan op de rug komen

*D

Maar zou je ook openstaan om iets nieuws te proberen?

Geld trouwens voor iedereen die reageerd :D

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:37

Jawel, maar dan moet ik er vooraf wel zeker van zijn dat het dekje geen schuurplekken achter op de rug geeft, aangezien mijn paard daar erg gevoelig voor is.

Oh ik ben trouwens niet te spreken over dikke pads, deze liggen niet fijn onder mijn zadel

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:38

Ik vind de HH pads erg fijn, goedkoop, leuke kleuren, goede pasvorm en nemen goed vocht op. :)

marrie1996 schreef:

Altijd, maar daar moet de prijs dan ook naar zijn.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 08:43

En wat voor prijs hebben jullie dan in gedachten? Of vinden jullie het handig dat je het dekje eerst mag proberen een paar weken om te kijken of het goed ligt/mooi blijft na het wassen/geen haren na het wassen/snel droog ed. en daarna pas beslist of je het dekje wil of niet?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:50

marrie1996 schreef:

niet als ik het niet in de winkel heb kunnen zien en voelen.

Maaar.... jij bent 13 toch? Is dat niet wat vroeg voor een eigen dekjesmerk?

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 08:54

rakni schreef:
marrie1996 schreef:

niet als ik het niet in de winkel heb kunnen zien en voelen.

Maaar.... jij bent 13 toch? Is dat niet wat vroeg voor een eigen dekjesmerk?

Ik ben 13 inderdaad, maar als je even een stukkie terug had gelezen ging het ook niet om MIJ, maar om iemand die ik ken.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:03

Een dekje zoiezo, geen pad. Geen hele dunne, maar ongeveer de dikte van een anky pad.
Iets langer dan de normale dressuur dekjes maat, vind ze vaak wat kort aangezien mn zadel nogal lange zweetbladen heeft.
Kleur maakt me niet zo veel uit.
En ik ga er geen 50 euro voor neertellen, vind ik een beetje overdreven, daar koop ik wel iets anders leuks voor.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 10:27

Bdankt voor je antwoord! Hoe zouden jullie het vinden om het dekje eerst op proef te nemen?

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:31

Mijn ideale dekje is een polypad of een Grandeurpad voor de Barefoot London, die ik het liefst in een of andere gekke kleur wil hebben maar ze zijn er alleen in saai zwart en bruin geloof ik...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:38

Karin_88 schreef:
Ik snap jouw reactie wel, maar ik vraag me af wat je dan met het zadel doet, maak je die vaker schoon..? Ik heb liever een zadeldek die ik iets vaker moet wassen, dan een zadel waarvan het stiksel wordt aangetast. Dat is namelijk de functie van een dekje. Het zadel beschermen voor het zweet van het paard, wat dat kan het leer en de stiksels aantasten. :) Als je paard flink gezweet heeft, en je hebt geen dek, kom je dan nog in die stiksels waar het zweet ook gekomen is, of misschien nog wel iets verder..? :)

De functie van een dekje is het schoonhouden van de slipjassen van de rijke heren die een haar of 100 geleden met een schone, paardenhaarloze jas wilden paardrijden. En omdat rijke mensen het hadden is het mode geworden en gebleven. Ik merk juist dat de paarden bij de stal waar ik sta nat onder een dekje vandaan komen terwijl wanneer mijn paard in de regen heeft gestaan, ik hem opzadel en ga rijden hij niet alleen buiten het zadel om opdroogt (wanneer het althans droog blijft wanneer je rijdt) maar ook onder zijn zadel weer droog is wanneer ik afzadel.
Verder wordt modern zadelmakersgaren niet door vocht of zweet aangetast, aangezien het daarop berekend is. Zulk garen wordt allang niet meer van natuurlijke materialen gemaakt. Mijn zadel is 10 jaar oud, het enige stiksel dat ervan was beschadigd is het stiksel bovenop de zitting, en, dat is vakkundig gerepareerd. Wanneer je het leer goed onderhoudt is het bestand tegen zweet en vuil, gewoon iedere week even de onderkant schoonmaken en invetten. Zou je sowieso moeten doen, wanneer een dekje door en door nat is dringt het zweet heus wel in je zadel, maar omdat je denkt dat je je zadel beschermt met zo'n dekje maak je het niet schoon want dat hoeft toch niet, er zat immers een dekje onder. Denk je. Maar door je dekje heen komt het leer heus wel in aanraking met zweet. Daarnaast: met een dekje kan het zweet niet weg, zonder dekje ventileert de boel een stuk beter. Mijn paard (en hij heeft een mindere conditie en een dikkere vacht dan veel paarden om 'm heen) komt droger onder z'n zadel vandaan dan de paarden die met dekje worden gereden. Dat dekjes zoveel gebruikt worden is omdat het "zo hoort", het is mode en slimme fabrikanten verdienen er dik aan. Ze maken je wijs dat je een dekje nodig hebt en verkopen het je vervolgens voor veel geld. Zelfde geldt voor allerlei beenbeschermers.

Dus TS, ik hoef je dekje niet. Ik hoef het ook niet op proef. Maar veel succes met het ontwikkelen ervan :)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:41

Hai TS ik kwam ineens je topic tegen en dacht even lezen! het leuke is, wat je wilt gaan doen ben ik ook mee bezig, Dekjes dus naar wens van de klant! zie [EA-CO] [Maat werk]van mini tot full paard, pads & menonderleggers!

Prijzen staan er ook bij, de prijzen die jij noemt zijn naar mijn idee niet haalbaar, of je moet heel groot inkopen en vele van hetzelfde maken.

Het "opmaat maken" kost gewoon meer tijd enz.. Wel leuk dat je dit idee gevonden hebt! Suc6 ermee!

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 10:49

ifever schreef:
Hai TS ik kwam ineens je topic tegen en dacht even lezen! het leuke is, wat je wilt gaan doen ben ik ook mee bezig, Dekjes dus naar wens van de klant! zie [EA-CO] [Maat werk]van mini tot full paard, pads & menonderleggers!

Prijzen staan er ook bij, de prijzen die jij noemt zijn naar mijn idee niet haalbaar, of je moet heel groot inkopen en vele van hetzelfde maken.

Het "opmaat maken" kost gewoon meer tijd enz.. Wel leuk dat je dit idee gevonden hebt! Suc6 ermee!

Die van jou zien er leuk uit! Alleen ze zijn naar mijn idee niet heel profesioneel gemaakt?
Het is voor iemand die ik ken, zij gaat waarschijnlijk haar eigen bedrijf oprichten met dekjes die perfect op het paard en het zadel liggen voor een euro of 38. Zij gaat dan idd veel inkopen in 1x en laat het maken door mensen die dit goed kunnen ;)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:54

Mijn dekjes heb ik het liefst zo dun mogelijk, tenslotte zijn ze er alleen maar om het zadel tegen vuil te beschermen.
Ik heb vrij goedkope dekjes van Global, ze blijven lang goed, verkleuren niet en wat het belangrijkste is, ze zijn aan de voor- en achterkant hoger uitgesneden zodat het niet op de schoft of rug drukt.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:57

veerle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:06

Mijn ideale dekjes zijn die van BR. liggen mooi op je paard, nemen goed zweet op en zijn niet te dik, en niet te dun :)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:49

marrie1996 schreef:
ifever schreef:

Die van jou zien er leuk uit! Alleen ze zijn naar mijn idee niet heel profesioneel gemaakt?
Het is voor iemand die ik ken, zij gaat waarschijnlijk haar eigen bedrijf oprichten met dekjes die perfect op het paard en het zadel liggen voor een euro of 38. Zij gaat dan idd veel inkopen in 1x en laat het maken door mensen die dit goed kunnen ;)

Ze worden door mij zelf gemaakt ;) en dus allemaal handwerk..

Hoe wil je specifieke dekjes om maat maken in grote oplages? dan krijg je gewoon hetzelfde concept als bijvoorbeeld de anky dekjes!

En vind het knap dat je ze voor 38euro door een ander kan laten maken, (die er iets geld op wil verdienen) en die bekende van jou zal er ook een zakcentje aan willen verdienen...

Denk nu dus al snel aan het laten maken in china en dan gaat het om 100den dekjes allemaal hetzelfde en dus niet specifiek voor een zadel en of paard geschikt! en in landen als china kan je ze dus goedkoper laten maken...

Laten we zeggen dat je ongeveer 10 euro materiaal kwijt bent aan 1 dekje,houd je 18 over en dan komt er nog uurloon bij en ook nog "winst"van 2 partijen.... knap als je dan ook nog specifiek maat werk kan leveren!

Elk paard en zadel is anders, en maatwerk kost nu eenmaal geld!

Ik wens haar iig suc6 en zou mooi zijn als ze slaagd erin! maar het klinkt weer als een van de volgers van Anky of pk en de rest in die sfeer..

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:08

ifever schreef:
marrie1996 schreef:

Ze worden door mij zelf gemaakt ;) en dus allemaal handwerk..

Hoe wil je specifieke dekjes om maat maken in grote oplages? dan krijg je gewoon hetzelfde concept als bijvoorbeeld de anky dekjes!

En vind het knap dat je ze voor 38euro door een ander kan laten maken, (die er iets geld op wil verdienen) en die bekende van jou zal er ook een zakcentje aan willen verdienen...

Denk nu dus al snel aan het laten maken in china en dan gaat het om 100den dekjes allemaal hetzelfde en dus niet specifiek voor een zadel en of paard geschikt! en in landen als china kan je ze dus goedkoper laten maken...

Laten we zeggen dat je ongeveer 10 euro materiaal kwijt bent aan 1 dekje,houd je 18 over en dan komt er nog uurloon bij en ook nog "winst"van 2 partijen.... knap als je dan ook nog specifiek maat werk kan leveren!

Elk paard en zadel is anders, en maatwerk kost nu eenmaal geld!

Ik wens haar iig suc6 en zou mooi zijn als ze slaagd erin! maar het klinkt weer als een van de volgers van Anky of pk en de rest in die sfeer..

Nee, ze zullen niet in China gemaakt worden aangezien ze dan niet meer naar een zadel zullen zijn! Ze heeft al een groepje naaisters gevonden die bereid zijn om ze te maken, en ze heeft ze al verteld dat ze niet heel veel zullen verdienen maar het zijn simpele studenten met een hart voor paarden die perfect kunnen naaien.

Het "klinkt" als de opvolger van de normale merken dekjes, maar het tegendeel zal bewezen worden zodra ze op de markt komen.

Vind trouwens wel dat je wat aangevallen reageerd omdat ik zeg dat IK het er niet heel profesioneel uit vind zien, maar andere kunnen ze wel heel mooi vinden. ;)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:10

Ik ben zeer te spreken over de pads van PK :j Ik vind ze heerlijk en ze blijven mooi liggen. Die van Anky vind ik ook wel fijn, alleen die zijn weer wat dikker.