Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

hestejente schreef:Juist alleen maar goed toch dat je je dan nu wel afvraagt hoe het werkt?
Watertrens heeft inderdaad losse ringen, en de ringen van een bustrens kunnen niet draaien, hierdoor ligt het bit minder beweeglijk in de mond. Mijn paard vindt een watertrens niet fijn, wiebelt te veel. Na de bustrens komt de D-trens, die ligt nog stabieler, en een kneveltrens ligt het stilst. Het ligt maar net aan je paard wat hij fijn vindt, het vriendelijkste bit is het bit dat het beste bij het paard past. Zo ken ik een paard dat goed loopt met een enkelgebroken bustrens, omdat hij een watertrens, of een dubbelgebroken bitje, te onrustig vindt. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een bustrens, in combinatie met een lage neusriem. Zo ligt het bit mooi stil en kun je rustige hulpen geven zonder ruis. Aan de andere kant zijn er ook paarden die een bustrens te direct vinden en beter reageren op een watertrens. En paarden die het niet uitmaakt. Er zijn zo veel variatie mogelijk met dikte van het mondstuk, de ringen en het mondstuk (ongebroken, enkelgebroken, dubbelgebroken, en dan bij dubbelgebroken nog allerlei verschillende tussenstukjes) dat er voor jou paard ook wat te vinden moet zijn. Je hoeft "alleen maar even" uit te zoeken wat dat dan voor bit is. Zou je verschillende modellen kunnen lenen om te proberen? Ik weet niet wat voor bit je nu hebt, als je bijvoorbeeld nu met een enkelgebroken bustrens rijdt zou ik als je een dubbelgebroken mondstuk wil ook eerst een bustrens proberen, dubbelgebroken is onrustiger want beweeglijker, en als je er meteen een dubbelgebroken watertrens in hangt is het alleen maar nóg wiebeliger voor je paard. Als hij er goed op reageert kun je altijd nog eens een watertrens proberen. Houd er in ieder geval rekening mee dat een dubbelgebroken bit meer druk geeft op de tong, en een enkelgebroken bit op de lagen. Voel goed hoe je paard reageert, niet elk paard vindt de inwerking van een dubbelgebroken bit prettig.

hestejente schreef:Laat ze lekker kletsen op de manegeDesnoods leg je ze no 1 keer uit dat hun zogenaamd zachte bitten knijpen in de mond van hun paarden en het jouwe niet. Ik word soms ook schuin aangekeken als mensen mijn bit zien. Nou en. Lekker laten gaan
eefjuh112 schreef:Hoe dik is je bit? Veel mensen rijden met een veel te dik bit waardoor het paard zijn mond niet normaal dicht kan houden.
Als dat zo is, kijk naar een dunner (max 18mm), dubbelgebroken bit.
Laat haar ook even nakijken door de tandarts. Wij doen dit preventief, jaarlijks.

IZZIIE schreef:alesinds NIET zwaarder nemen,dit gaat erger worden dan
of..bitloos is altijd de moeite voor te proberen:)

Leuk dat je zo aan het experimenteren bent, misschien interessant om behalve een watertrensje ook een bustrensje te proberen en kijken of je verschil merkt?
: ik heb denk ik hét ideale bitje voor mijn paardje gevonden... hij loopt er zo fijn op! Ben benieuwd hoe hij het doet als ik weer terug ga naar zijn "gewone" bitten, het fijne bitje heb ik helaas alleen maar te leen...