Soort Bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:50

Doordat de smalle kant op de tong ligt is het tussenstukje scherper, maar het prikt niet. Het prikt ook niet op de lagen, de stukjes van het bit tussen de ringen en het tussenstukje zijn gewoon rond, zoals bij de meeste trenzen :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:01

Oh ok.
Nog één vraagje, hihi :o:
Wat zijn de verschillen tussen een watertrens en een bustrens?
Watertrens is met losse ringen, bustrens met vaste ringen toch?
Is dat ook nog een verschil qua vriendelijkheid?

CCindy

Re: Soort Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:02

Ja ik ben heel vervelend, maar morgen ga ik een paar dubbelgebroken bitjes uitproberen en ik wil goed geïnformeerd zijn. Ik heb altijd een enkelgebroken gehad, omdat mijn pony dat bitje al had toen ik haar kocht, en er op dat moment niet echt iets van af wist :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:20

Juist alleen maar goed toch dat je je dan nu wel afvraagt hoe het werkt? :)

Watertrens heeft inderdaad losse ringen, en de ringen van een bustrens kunnen niet draaien, hierdoor ligt het bit minder beweeglijk in de mond. Mijn paard vindt een watertrens niet fijn, wiebelt te veel. Na de bustrens komt de D-trens, die ligt nog stabieler, en een kneveltrens ligt het stilst. Het ligt maar net aan je paard wat hij fijn vindt, het vriendelijkste bit is het bit dat het beste bij het paard past. Zo ken ik een paard dat goed loopt met een enkelgebroken bustrens, omdat hij een watertrens, of een dubbelgebroken bitje, te onrustig vindt. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een bustrens, in combinatie met een lage neusriem. Zo ligt het bit mooi stil en kun je rustige hulpen geven zonder ruis. Aan de andere kant zijn er ook paarden die een bustrens te direct vinden en beter reageren op een watertrens. En paarden die het niet uitmaakt. Er zijn zo veel variatie mogelijk met dikte van het mondstuk, de ringen en het mondstuk (ongebroken, enkelgebroken, dubbelgebroken, en dan bij dubbelgebroken nog allerlei verschillende tussenstukjes) dat er voor jou paard ook wat te vinden moet zijn. Je hoeft "alleen maar even" uit te zoeken wat dat dan voor bit is. Zou je verschillende modellen kunnen lenen om te proberen? Ik weet niet wat voor bit je nu hebt, als je bijvoorbeeld nu met een enkelgebroken bustrens rijdt zou ik als je een dubbelgebroken mondstuk wil ook eerst een bustrens proberen, dubbelgebroken is onrustiger want beweeglijker, en als je er meteen een dubbelgebroken watertrens in hangt is het alleen maar nóg wiebeliger voor je paard. Als hij er goed op reageert kun je altijd nog eens een watertrens proberen. Houd er in ieder geval rekening mee dat een dubbelgebroken bit meer druk geeft op de tong, en een enkelgebroken bit op de lagen. Voel goed hoe je paard reageert, niet elk paard vindt de inwerking van een dubbelgebroken bit prettig.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:14

Ik had een lerares die enorm veel bitten had, daar kon ik er een aantal van uitproberen... Ik ben haar onwijs dankbaar daarvoor, anders had ik het zelf uit moeten zoeken !

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:04

hestejente schreef:
Juist alleen maar goed toch dat je je dan nu wel afvraagt hoe het werkt? :)

Watertrens heeft inderdaad losse ringen, en de ringen van een bustrens kunnen niet draaien, hierdoor ligt het bit minder beweeglijk in de mond. Mijn paard vindt een watertrens niet fijn, wiebelt te veel. Na de bustrens komt de D-trens, die ligt nog stabieler, en een kneveltrens ligt het stilst. Het ligt maar net aan je paard wat hij fijn vindt, het vriendelijkste bit is het bit dat het beste bij het paard past. Zo ken ik een paard dat goed loopt met een enkelgebroken bustrens, omdat hij een watertrens, of een dubbelgebroken bitje, te onrustig vindt. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een bustrens, in combinatie met een lage neusriem. Zo ligt het bit mooi stil en kun je rustige hulpen geven zonder ruis. Aan de andere kant zijn er ook paarden die een bustrens te direct vinden en beter reageren op een watertrens. En paarden die het niet uitmaakt. Er zijn zo veel variatie mogelijk met dikte van het mondstuk, de ringen en het mondstuk (ongebroken, enkelgebroken, dubbelgebroken, en dan bij dubbelgebroken nog allerlei verschillende tussenstukjes) dat er voor jou paard ook wat te vinden moet zijn. Je hoeft "alleen maar even" uit te zoeken wat dat dan voor bit is. Zou je verschillende modellen kunnen lenen om te proberen? Ik weet niet wat voor bit je nu hebt, als je bijvoorbeeld nu met een enkelgebroken bustrens rijdt zou ik als je een dubbelgebroken mondstuk wil ook eerst een bustrens proberen, dubbelgebroken is onrustiger want beweeglijker, en als je er meteen een dubbelgebroken watertrens in hangt is het alleen maar nóg wiebeliger voor je paard. Als hij er goed op reageert kun je altijd nog eens een watertrens proberen. Houd er in ieder geval rekening mee dat een dubbelgebroken bit meer druk geeft op de tong, en een enkelgebroken bit op de lagen. Voel goed hoe je paard reageert, niet elk paard vindt de inwerking van een dubbelgebroken bit prettig.

Thanks voor de uitgebreide informatie!
Mijn pony wordt vanaf zijn 4e jaar (ingereden) al gereden op een enkelgebroken watertrensje. Ze reageert trouwens gewoon goed op het bit hoor, dus ik heb niet echt een rede om snel andere uit te gaan proberen... maar wie weet. De afspraak van woensdag is naar volgende week donderdag gezet, omdat die gisteren om 3 uur zou zijn... pfoe veel te heet! Dus nu op donderdag om 08:30. Hij komt meteen zadels passen vandaar :j

Die zadelmaker adviseerde mij een dubbelgebroken WATERtrensje. WATER, omdat ik daar nu ook al mee rijd. Dubbelgebroken wilde ik zelf het liefst proberen.
Maar dan wil dat dus zeggen dat hij meer wiebelt als wat ik nu heb?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:10

Ja, een dubbelgebroken bit is beweeglijker. Pak maar eens een enkelgebroken bit bet bij de ringen en beweeg dan je handen op en neer (de ene op en de andere neer, tegengesteld. Beetje rammelen met het bit) en doe dat ook met een dubbelgebroken bit en vergelijk. Een dubbelgebroken bit geeft ook op een andere manier druk in de mond. Meer wiebelen betekent trouwens niet dat je pony het onprettig zou moeten vinden, er zijn ook paarden die een dubbelgebroken trensje lekker los vinden. Ik ben benieuwd wat je pony er van vindt, en fijn dat je advies krijgt +:)+

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:21

Ik ben persoonlijk van mening, dat je elk paard op een normale enkel of dubbelgebroken trens moet kunnen rijden, als je hem niks scherpers aanwent moet dit genoeg zijn. Zo niet, dan denk ik eerder aan dat de hulpen niet goed zijn of dat het paard ergens pijn heeft en daarom iets weigert of in verzet gaat. Daarom vind ik ook dat je een rijtechnisch probleem niet met hulpteugels, scherpere bitten of sporen of slaan of wat dan ook moet oplossen, maar in de training, mogelijk een andere (extra) manier van trainen zoals onbelast werk (wat dus makkelijker is voor het paard) zoals : grondwerk, lange teugel werk (Piet Bakker), enkel of dubbel longeren, aan de hand trainen, etc. Zit het niet in de training, kijk dan eens naar de gezondheid van het paard : hoe voelt hij zich, hoe reageert hij op aanrakingen, gevoelig in de mond : is er iets met de tanden ? Bel een paardentandarts !! Ik heb ergens stage gelopen waar ik de dingen fout zag gaan : dingen gingen te snel voor jonge paarden, ze begrepen het niet, te veel, te moeilijk, ongeduld van de ruiter, door die dingen snapten ze het niet meer, ruiter boos, paard snapt er nog minder van en raakt in paniek, enzovoorts. Eindigde ook nog weleens in schoppen of slaan van de ruiter, kon het niet aanzien. Verschrikkelijk. Dus daarom vind ik : probeer een paard te begrijpen, net zoals dat wij niet lekker lopen op te kleine schoenen of niet willen eten als we ziek zijn. Voor een paard hetzelfde, alleen die kan het niet zeggen. Een ander hulpmiddel is niet altijd een oplossing.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:53

Hoe dik is je bit? Veel mensen rijden met een veel te dik bit waardoor het paard zijn mond niet normaal dicht kan houden.
Als dat zo is, kijk naar een dunner (max 18mm), dubbelgebroken bit.
Laat haar ook even nakijken door de tandarts. Wij doen dit preventief, jaarlijks.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:21

Ik heb een ongebroken bit, en daar loopt de mijne het best op... Anders zet ie zijn mond vast... Ik ben nu wel naar meer informatie aan het zoeken, want allemaal mensen op de manege zzeggen nooh wat heb jij een scherp bit zeg ! ''
Iemand een stite die wat duidelijkheid in de bittenwereld geeft?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:12

Laat ze lekker kletsen op de manege :+ Desnoods leg je ze no 1 keer uit dat hun zogenaamd zachte bitten knijpen in de mond van hun paarden en het jouwe niet. Ik word soms ook schuin aangekeken als mensen mijn bit zien. Nou en. Lekker laten gaan ;)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:03

hestejente schreef:
Laat ze lekker kletsen op de manege :+ Desnoods leg je ze no 1 keer uit dat hun zogenaamd zachte bitten knijpen in de mond van hun paarden en het jouwe niet. Ik word soms ook schuin aangekeken als mensen mijn bit zien. Nou en. Lekker laten gaan ;)

Haha, ik laat ze ook lekker kletsen... Ze hebben er al moeite mee dat ik een fjord en niet een ppoooony die Z gelopen heb, dus daar ben ik wel aan gewend :D

Verder ben ik nog steeds benieuwd naar een site over de werking enz van bitten... =)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:05

Het lijkt me wel dat een ongebroken bit directer werkt dan een gebroken... Klopt dit?

IZZIIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:27

ik zou idd ook gaan voor dubbelgebroken,dit is veel zachter in de mond:)

of eventueel een happy-mouth proberen?
alesinds NIET zwaarder nemen,dit gaat erger worden dan
of..bitloos is altijd de moeite voor te proberen:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:30

fienaaa schreef:
Het lijkt me wel dat een ongebroken bit directer werkt dan een gebroken... Klopt dit?

Het ligt aan de ringen wat directer is, een bustrens is directer dan een watertrens. Verder kun je met een ongebroken bit niet links en rechts onafhankelijk inwerken en met een gebroken bit wel.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:54

eefjuh112 schreef:
Hoe dik is je bit? Veel mensen rijden met een veel te dik bit waardoor het paard zijn mond niet normaal dicht kan houden.
Als dat zo is, kijk naar een dunner (max 18mm), dubbelgebroken bit.
Laat haar ook even nakijken door de tandarts. Wij doen dit preventief, jaarlijks.

Mijn pony kan gewoon haar mond dicht, en ze heeft geen dik bitje (ook niet te dun) :)
Het is ook niet zo dat ze raar reageert, ze doet het gewoon normaal op mijn enkelgebroken watertrensje, maar ik wil het eens proberen :)
Ik ga denk ik toch voor de dubbelgebroken, degene die het voor me meeneemt zei dat ik het beste voor een watertrens kan gaan, omdat ik dit nu ook al heb...?

IZZIIE schreef:
alesinds NIET zwaarder nemen,dit gaat erger worden dan
of..bitloos is altijd de moeite voor te proberen:)

Wat bedoel je met ''niet zwaarder nemen''? :o
Bitloos doe ik liever niet. Ik rijd volgende maand mijn eerste M wedstrijd dressuur, en bitloos rijden is nog niet goedgekeurd.
Ik weet (bijna) niks van bitloos rijden, alleen de hoofdroddels, maar ik weet niet of ik er ooit voor zou kiezen. Misschien dat ik me er wel ooit in ga verdiepen, ik wil wel eens weten hoe het zit.
Ik ben zelf veel te lief voor mijn pony en daardoor probeer ik altijd zo vriendelijk mogelijk te zijn met mijn handen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:59

Ja hoor, als ze nu ook een watertrens heeft kun je die ook als dubbelgebroken bit proberen :) Leuk dat je zo aan het experimenteren bent, misschien interessant om behalve een watertrensje ook een bustrensje te proberen en kijken of je verschil merkt?

Off topic maar ik wil het even met bokt delen :o : ik heb denk ik hét ideale bitje voor mijn paardje gevonden... hij loopt er zo fijn op! Ben benieuwd hoe hij het doet als ik weer terug ga naar zijn "gewone" bitten, het fijne bitje heb ik helaas alleen maar te leen...

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:12

Wat is het fijne bitje dan? :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:15

Voor mijn paard is dat de myler MB04, een bustrens met een klein tongboogje. Het is een licht, dun bitje en hij was er meteen over te spreken. Nu ik vandaag het kopstuk een gaatje kleiner heb gemaakt ben ik ook helemaal enthousiast, hij is lichter op de hand en ontspant zijn kaak beter :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:27

Ik heb eindelijk een nieuw bitje. Ik ga hem denk ik maandag voor het eerst gebruiken, maar heb ook sinds vandaag een nieuw zadel dus moet ik even kijken hoe ik het ga doen hihi. Het is een dubbelgebroken watertrensje van 12.5 cm. De dikte is middelmaatje denk ik, niet ultradun maar ook niet heel dik. Als ik me er niet lekker bij voel als ik er mee rij, ga ik misschien nog even naar een wat dunnere kijken , en anders pak ik gewoon een nieuwe enkel gebroken watertrensje net als ik al die tijd gehad heb, maar dan in de maat 12.5 ipv 13.5 wat ik al vanaf het begin heb..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:39

Aha, dus je hebt ook een andere maat gevonden ;) Wat voor tussenstukje heeft je nieuwe bit? Hou ons op de hoogte he, maandag :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:55

Hihi zal ik doen. Ik heb een bol tussenstukje, plat met aan de bovenkant bol hadden ze jammer genoeg niet.
Ik denk dat ik het bitje voordat ik hem erin hang eerst even aan mijn instructrice laat zien. ff vragen of die er maandag ook is, anders wordt het alweer dinsdag :P