[WN] Snafflegebruik zonder kinriempje. Why not???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Snafflegebruik zonder kinriempje. Why not???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:52

Longeerlijn aan je kinriempje? Dan knijp je de bitringen naar elkaar toe :?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:54

Met zo'n longeerbitstukje ook (ook niet zo fijn dus)....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:55

Zelfde effect als met zo'n speciaal "tussenstukje" zeg maar ... alhoewel ... aan je kinriempje schuift het meer naar de zijkant denk ik, waardoor je juist niet de bitringen bij elkaar trekt ...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:56

wendy precies, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan
nee, zo werkt het bij mij niet, maar spatter loopt zonder te hangen in de rondte
bij blue zou ik dat ook zeker niet doen, die krijgt een halster aan

pienb weer een halster er over doen is extra werk en pas daarna een hoofdstel om doen ook
ik ben een cowgirl, zo min mogelijk moeite doen

ik heb trouwerns wel aparte hoofdstellen voor de show

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:57

Eigenlijk is het dus het handigst om je paard gewoon met snaffle bridle en halster daarover (of andersom) in de wei te zetten :)* :+

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:58

Hier geen aparte hoofdstellen, ik longeer óf aan een halster óf aan 1 bitring (wat ook omstreden is geloof ik)....en ik gebruik geen kinriempjes :P

Das wel de kortste klap Mac :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:58

Pienb schreef:
laat me raden, die heeft ook lang engels gereden?
ik snap het niet. wat is het effect ervan? het doel? je paard kan hier nooit zacht in de mond van worden (in tegendeel) zal hier niet op afbuigen...

Als ik mijn paard echt aan het werk wil zetten dan pak ik de dubbele lijnen.
Een enkele lijn gebruik ik alleen even om stoom af te laten blazen.
Dat is ook meteen het doel.

@sonja: zo zwaar is de lijn niet hoor, hij weegt nauwelijks wat. Maar wat is dan de reden om het niet te doen? Waarom zou ik het anders doen?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:00

maar zo zorg je ervoor dat je paard minder nageeflijk wordt in zn mond, zeker als het al een hanger is!
je paard heeft toch al een halster om als je poets enzo? daar een hoofdstel overheen is juist makkelijker hoef je het halster niet eerst af te doen :-)

ik bedoelde ook het nut van zo'n engels tussen-longeer stukje. daar heb ik het nut nooit zo van begrepen.

en tja voor trekkende/hangende paardne die misschien met halster niet te houden zijn heb ik een ander hulpmiddel dan aan het bit te gaan hangen maar die is ook bij velen niet geliefd heb ik hier gemerkt ;-)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:00

Wendy: Omdat je met zo'n bitstukje eigenlijk alleen aan de buitenste bitring 'trekt'.......en dat is precies wat je niet wil.

Pienb: Ander hulpmiddel? vertel eens wat meer........ :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:01

Paintlinger schreef:
Hier geen aparte hoofdstellen, ik longeer óf aan een halster óf aan 1 bitring (wat ook omstreden is geloof ik)....en ik gebruik geen kinriempjes :P

Ik denk dat jij helemaal door pien dr keuring komt zo :j ;)

En wat is het nut van longeren met een halster dan? Dat snap ik dan weer niet :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:01

Wendy schreef:
@sonja: zo zwaar is de lijn niet hoor, hij weegt nauwelijks wat. Maar wat is dan de reden om het niet te doen? Waarom zou ik het anders doen?

omdat je hiermee imo je paard onnodig bot maakt in de mond

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:02

aan halster om stoom af te blazen zonder dat je onnodig zn mond bot maakt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:02

Wendy schreef:
Paintlinger schreef:

Ik denk dat jij helemaal door pien dr keuring komt zo :j ;)

En wat is het nut van longeren met een halster dan? Dat snap ik dan weer niet :D

Haha, dat denk ik niet hoor :o

Maar goed...ik kan mijn paard aan een halster ook echt trainen.....dat is de kunst van het longeren.....het kan echt!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:03

Wendy schreef:

Overgangen oefenen bijvoorbeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:04

Ik weet niet hoeveel aanleuning jij hebt met longeren Wendy, dus geen idee waarom je het wel of niet zou doen.
Ik heb geen druk op de lijn als ik longeer.
Maar ik ben een dikke beul want ik zet stomweg op de eigen teugels bij. Tussen de voorbenen door, knoop op de rug en vooruit met de geit.

Stoom afblazen aan de lijn daar doe ik niet aan. Aan de lijn = werken en werken = braafzijn.

Longeren aan halster zie ik het nut niet van in. Energie ergens in pompen zonder te begrenzen vind ik nutteloos. Ik zet altijd bij als ik longeer.
Als 'ie moet hollen voor het hollen dan doet 'ie dat maar fijn zonder dat ik een lijntje vast moet houden :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:04

uhm nee hoor!
ben pro aparte hoofdstellen (mits budget toelaat)
ben wel pro longeren aan halster of bit bij uitbinden of correctie ofzo
ben ook pro kinriempje (dus wel omdoen)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:06

Niet bij een Myler pien ;)
Ik heb alleen Mylers :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:07

Sonja schreef:
Ik weet niet hoeveel aanleuning jij hebt met longeren Wendy, dus geen idee waarom je het wel of niet zou doen.
Ik heb geen druk op de lijn als ik longeer.
Maar ik ben een dikke beul want ik zet stomweg op de eigen teugels bij. Tussen de voorbenen door, knoop op de rug en vooruit met de geit.

Stoom afblazen aan de lijn daar doe ik niet aan. Aan de lijn = werken en werken = braafzijn.

Longeren aan halster zie ik het nut niet van in. Energie ergens in pompen zonder te begrenzen vind ik nutteloos. Ik zet altijd bij als ik longeer.
Als 'ie moet hollen voor het hollen dan doet 'ie dat maar fijn zonder dat ik een lijntje vast moet houden :D

voor 95% helemaal mee eens!
(muv los laten lopen, vind ik eng na een paar uit-de-bak-spring escapades van paarden, dan heb ik t touwtje eraan voor de zekerheid in mijn hoofd :D maar idd, longe = werken maar kan ook aan halster. bokken ed aan longe is 'not done')

maaruh...hoe is dit ineens een longertopic geworden?

ook bij myler kinriempje eraan, moet je op de show ook ;-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:08

Voor echt werk pak ik de dubbele lijnen. Dat is imo pas echt longeren namelijk :D

@pien: waarom zou de mond van mijn paard er bot van worden dan? De lijn weegt praktisch niks, hij hangt niet (dat laat ie wel }:) ) dus ik zou echt niet weten waarom de mond er bot van zou worden.

@paintlinger: even uit interesse: hoe maak jij de longeerlijn vast aan het bit dan? Zoals ik het 'vroeger' leerde was door de binnenste ring aan de buitenste ring. Dus dan heb je ook meer druk op de buitenste ring.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:09

Je kan een paard prima aan een halster gymnastiseren hoor......het is even wat meer werk voor de longeur maar ik vind het erg prettig werken.

Ik maak wel een keer een filmpje als ik eraan denk :j

Ik rij geen shows Pien (nog niet tenminste) en een kinriempje gaat de werking behoorlijk tegen....dus....hier geen kinriempje bij de myler (snaffles)....

Wendy: Gewoon 'knip' aan de binnenste ring......als een paard er persé aan wil trekken is dat zijn probleem.....maar zo hebben ze dat wel het snelst afgeleerd, hier lopen ze aan een slappe lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:10

@Pien, ik heb een hengstproof-omheining om de buitenbak, 2.20 hoog. Daar heb ik er nog nooit eentje op aan zien zetten :D

Lijn vastmaken: ik doe 'm door de binnenste bitring, slagje erom, en dan over het hoofd aan de buitenste.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:10

nou de druk zit op beide ringen tegelijk en dan ook nog eens onder zn kin. dit heeft dus geen positief effect qua nageven. ook omdat de druk niet anders wordt als hij nageeft. het wordt dus een constant iets.
neem de proef op de som. rij een standaard engels paard die zo gelongeerd wordt en neem een paard dat ik rij. echt anders hoor 9en dat komt dan natuurlijk niet alleen door het longeren maar hele manier van omgang met bit/druk)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:13

Sonja schreef:
Lijn vastmaken: ik doe 'm door de binnenste bitring, slagje erom, en dan over het hoofd aan de buitenste.

Hee, da's een leuke! Die kende ik nog niet :D .

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:17

zo heb ik het vroeger bij engels ook geleerd ;-) als ik nu aan bit dan gewoon binnenste ring, klik, klaar. maar liever aan halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:18

Zet jij ook niet bij dan Pien? Of doe je dat aan het halster?