[WN] Welk bit.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:08

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-08-09 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Welk bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:13

Kijk, en dát vind ik dus van die oneerlijke snertbitten, die pessoabitten! Geen kinriem, dus dat mondstuk kantelt hartstikke vals in de mond. Daar heb ik werkelijk nog nooit een paard fijner van zien gaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:16

Sorry hoor, het is maar een suggestie. Dan doe je er toch een kinriempje aan? Was meer mijn idee dat je dan kan wisselen van scherpte tijdens de rit, mocht het wel of niet nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:22

Is leuk dat je zo'n suggestie geeft, maar kun je ook aangeven waaróm je zoiets adviseert? Daar ben ik dan eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 22:22

Nee inderdaad pesoa bitten vindt ik inderdaad niks.
Daar zit geen riempje aan en de scharen slaan dan door.
En die one rein stop valt te proberen, al heb ik niet veel hoop aangezien ze met haar hoofd opzij gewoon door dendert.
Ik hoef verder ook helemaal geen bit te hebben met weet ik veel hoeveel ringen onder elkaar.
Gewoon een bitje met korte scharen, is meer dan genoeg vindt het al erg genoeg zo'n bit nodig te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:28

Waarom zeg ik net hierboven: misschien omdat je dan tijdens de rit kan wisselen van ring voor een sterkere inwerking mocht dat nodig zijn. Was maar een idee, heb t bit bij andere paarden gezien zelf niet gebruikt. Maar denk dat ik mijn mond maar weer hou. Zal de link ook wel even verwijderen voordat er nog meer negatieve reacties komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:31

Nou dan sta je ook niet erg achter je advies, als je na commentaar van 1 persoon al wilt gaan verwijderen... Dit is een forum, daar kun je discussiëren. Ik vind het een snertbit, zie alleen maar nadelen. Maar misschien kun jij wel dusdanig enthousiast vertellen wat de voordelen zijn dat ik ze toe ga staan in de lessen...

Ik probeer je zo ver te krijgen dat je uitlegt wat je bedoelt met 'sterkere inwerking'. HOE werkt dit bit dan volgens jou? Waar werkt het op in? En wat zijn daar de voordelen van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:48

Lijkt me logisch hoe het zal werken aangezien het een hefboomwerking heeft. Het nadeel van een shank kan misschien zijn dat je niet kan wisselen van scherpte tijdens het buitenrijden. Zie verder ook niet zo veel verschil tussen een shank en een pessoa (met kinriem dan, die heb je bij een shank ook nodig). Beide gebroken en met scharen. Enig verschil dan dat je bij de pessoa dus nog kan wisselen van scherpte door je teugel aan een andere ring kan klikken. Nogmaals, maar een idee.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:06

Ik heb met mijn paard toen ik hem net had ook een dergelijk probleem gehad. Hij had zo'n Pessoa bit in zijn hoofdstel zitten toen ik hem kocht trouwens, wat ik maar een raar ding vond, had het nooit eerder gezien. De eerste dagen even met dat bit gereden maar wel met het bakstuk zowel als de teugel maar aan de grote ring, dat leek me het beste totdat ik een gewoon D-trensje gekocht had. Toen ik na een paar dagen eens met hem buiten durfde te gaan rijden kwam ik er al gauw achter dat hij wel eens de neiging had er vandoor te willen gaan in galop, waarbij hij in zijn geval eerst zijn hals recht omhoog stak met zijn hoofd vrij hoog zodat ik dan met het bit eigenlijk niet veel te vertellen had. In de bak deed hij dat trouwens niet. Aangezien ik wel graag zelf het tempo wilde bepalen ook vanwege zijn benen, ben ik uiteindelijk maar eens met een martingaal gaan rijden zodat hij in ieder geval zijn giraffenek even niet kon opzetten, waardoor ik weer wat beter de controle kon overnemen. In zijn geval werkte dat echt goed, ik heb ongeveer twee maanden met de martingaal gereden en hem toen eens af gedaan, sindsdien rijd ik zonder en bepaal ik gewoon lekker het tempo zonder te hoeven trekken of wat dan ook. Hij is echt super relaxed nu en over het algemeen echt heel gehoorzaam. Het is net even die kleine verandering geweest die bij hem toch genoeg is geweest hem te overtuigen dat ik toch echt de baas ben. Gelukkig voor mij heb ik niet naar een ander bit hoeven grijpen om dat te bereiken dus wie weet heb jij hier wel iets aan. Maar als het voor jouw paardje even nodig is haar aan te pakken en dat even niet anders lijkt te kunnen als met een ander bit, lijkt me dat echt geen drama. Want het lijkt me niet dat je de bedoeling hebt er zomaar even een scherp bit in te gooien zonder er over na te denken, je hebt al van alles geprobeerd. Ik hoop voor jou dat het gaat lukken en je binnenkort ook lekker ontspannen met je paardje naar buiten kunt, gewoon weer met een simpel bitje. Succes!
Mijn Pessoabit ligt trouwens lekker onder in de zadelkast te verstoffen. Naast de martingaal :D

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:14

hoi kim,

ik denk dat het een vertrouwenskwestie is, ze moet leren vertrouwen dat ze samen met jou, niet meer alleen is. Dan zal ze die behoefte om naar andere paarden te rennen ook niet meer hebben. Maar dit gaat niet overnacht, daar is tijd voor nodig. Met grondwerk kom je denk ik een heel eind, dan leer je haar mentaal en emotioneel bij je te houden, i.p.v. fysiek met een steeds sterker bit.
Geef haar de tijd, ze is je eigen paard, het hoeft toch niet allemaal meteen. Liever alles rustig en goed aanpakken dan een snelle oplossing, waar je maar even mee vooruit kunt.

groetjes Debbie

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:00

het is waarschijnlijk iets wat ze altijd al heb gedaan, geef je paard de tijd om te laten weten dat je de baas bent.

om dit te doen met een scherper bitje is dan toch geen probleem.
leiver 1 korte ophouding daarmee, als dat je het trensje tot aan haar oren optrekt.

ik snap ook niet hoe de man die hier in het topic reageert, het bit zo afsnauwt :S. watvoor oplossing zou jij zien dan?

als de TS het iedere keer zou proberen met een trensje en de pony blijft dit proberen en krijgt het elke keer weer voor elkaar, leert ze het toch ook niet af.

ik neem aan dat wij hier als kinderen ook wel is een pak voor de billen hebben gehad omdat we iets niet mochten doen.

mijn pony kan ik in de bak rijden met een ring om zijn nek, luistert dan perfect, maar als ik dit buiten ga doen. ik kan dan alleen met halster stappen of draven, maar zodra ik ga galopperen dan hoppakee, dan ga ik hor.

op sommige momenten vind ik veiligheid boven alles gaan.

liever een scherper bitje voor dat ene moment, dan beiden levens riskeren.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:00

Aan de TS:
Ik heb ook telkens hetzelfde probleem.
Ik heb nu na een jaar besloten om een pelham te gaan gebruiken.
Niks van aantrekken die kritiek, net zoals Ukster zegt: liever een scherper bitje voor dat ene moment, dan levens riskeren!!
Ik zou hem alleen niet altijd in zijn mond hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:50

Zoezi schreef:

Waarin dan wel?
:o?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:55

Sonja schreef:
Zoezi schreef:

Waarin dan wel?
:o?

Ze bedoelt denk ik, dat je niet continu spanning op de teugels moet hebben.
dat doe ik ook niet rij eigenlijk meer met lange teugel.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:59

koetjeboe schreef:
Ze bedoelt denk ik, dat je niet continu spanning op de teugels moet hebben.
dat doe ik ook niet rij eigenlijk meer met lange teugel.

ja :j