problemen met het bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:45

Sturen en remmen doe je niet met een bit ;) Dat weet ik zelfs, ondanks dat ik helemaal niet zo goed rijd en dat ook van mezelf weet ;)

Aan de foto's te zien rijdt TS niet met een ruwe hand, ik denk dan ook niet dat bitloos gaan rijden een oplossing zal zijn. Is bijvoorbeeld de rug van het paard weleens nagekeken? En wat vindt de eigenaar er trouwens van dat je bitloos met dat paard aan de slag wil?

kagiwaga

Re: problemen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 15:48

de eigenaar heeft geen interesse in het paard en heeft hem gedumpt op stal en is niet terug gekeert hij is nu dus eigendom van de stal houder struren moet bij dit paard bij het hoofd gebeuren denk ik de rus is goed net is de da geweest zoals eerder vermeld wat kan dan het probleem zijn?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:51

Het probleem is denk ik dat jij denkt dat je moet sturen en remmen met een bit. Of met een hoofdstel. Want ook bitloos zal het probleem zo niet over gaan. Heb je al eens geprobeerd om op een stalhalstertje te rijden? Want dan zul je zien dat bitloos niet de oplossing is voor jouw probleem. En let even op dat ik jouw probleem zeg en niet het probleem van het paard ;)

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:16

ik ga proberen te rijden met halster bedankt voor de tip :D!
nou ik rem op zit maar ik denk dat het effe makelijker is als ik een hoofdstel heb zodat is precieser kan rijden en meer controle heb

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:18

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar zou ik mogen vragen met wat voor bit je nu rijdt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:55

In april kon mijn paard door omstandigheden tijdelijk geen bit in, toen heb ik ook teugels aan een stalhalster vastgemaakt en zo gereden. Dat vond hij leuk. Ik merkte toen dat ik veel minder iets om zijn hoofd nodig had dan ik altijd dacht. Nu probeer ik de "controle" waar jij het over hebt ergens anders vandaan te halen. Mijn paard kan flink draken en als ik 'm met het hoofdstel in toom zou moeten houden zou dat niet best zijn. Teugels zijn nuttige dingen om een paard te begrenzen in een wending of om impuls op te vangen. Alleen vind ik het een kenmerk van goed kunnen rijden als je dat met zo min mogelijk contact kunt, zéker het opvangen, qua begrenzen zou je hierover kunnen twisten. Ik ben in ieder geval van plan om mijn paard het idee neckreining bij te brengen, aangezien we allebei nogal de neiging hebben om de teugels vast te houden :) Strakke teugels en een contact zonder variatie is iets dat ik en ik mag hopen velen met mij niet graag zien, ongeacht de discipline en het paard dat de ruiter heeft gekozen :)