Neckrope versus bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk94

Re: Neckrope versus bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:25

Hey, ik 'ken' jou wel van de bitlooshyve :) (ik ben daar beheerder)
Ziet er goed uit hoor! Ik rijd sinds kort ook wel eens zo maar ik heb niet zo'n touw, ik heb een cordeo van www.touwhalsters.nl of soms rijd ik met m'n string (ja van parelli, t touw dat aan m'n stick zit := ). Niks van aantrekken hoor van de reacties! :)

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:29

Je doet het super.
Ik reed als 18 jarige met mijn zwarte d pony hengst nog wel ook altijd met een nekriempje,zelfs op de drukke grote ring in westerlo.
En hoeveel mensen me toen terecht wezen.
Zei ik vaak dat ik al de moeite deed om iets om zijn nek te doen,want hij luisterde evengoed zonder iets rond.
Heb hier nu ook nog steeds plezier van mijn nekrope(toen bestond het nog niet en namen we een stijgbeugelriem)
Je doet het super en trek je verder niets van aan van de negatieve commentaar!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 15:32

Hestejente; Nou, de eigenaresse is erg voorzichtig (zeg maar gerust té voorzichtig ^) ) met hem dus ik mag alleen in de bak rijden. In de wei rijd ik ook weleens zo maar dat doe ik dus alleen als er foto's gemaakt worden om de wei niet kapot te rijden ;)

A_Fotografie; Hihi, het is ook helemaal geen speciale officiele 'neckrope' hoor. Het is eigenlijk een halster dat alleen bestond uit een kopstuk en neusriem en die je zelf kon instellen qua grootte.. Maar voor Menno was die gewoon té groot tot ik er ff aan heb lopen kloojen en toen werd 't ineens een 'neckrope' :D

Savath; Dank je! :o Op een drukke weg zouj ik 't niet zo snel doen maar als ik bijv. een eigen paard had waarmee ik in 't bos ging rijden en die zou zo goed reageren als dat Menno dat nu doet zou ik 't zonder twijfel doen! :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:08

wat een onzin om de neckrope af te kraken,het ziet er heel leuk uit,gewoon zo lekker doorrijden!

(ik vind het ook onzin om het bit op zich of juist een bitloos hoofdstel af te kraken,of in jouw geval de neckrope,dat getuigd van weinig respect,als mensen met 'plezier' iets afkraken!)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:45

Vind het super Hannah wat je doet! Snap precies wat je meemaakt (gek he, wie zou die foto's toch gemaakt
hebben!? *D ) en ik krijg dus ook geregeld van die, bijna lachwekkende berichten! Je doet 't ook echt goed,
hij is ook echt erg goed te sturen met zo'n neckrope, toen ik d'r dus laatst een keertje op mocht, wist ik niet
wat ik voelde, haha! Jammer dat mensen de 'vreemde' dingen meteen zo onderuit halen, zo maar te zeggen.
Vind 't super! :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 07:23

Hij is inderdaad goed te sturen op neckrope! :j
Zelfs nog beter dan met iets om z'n hoofd...

(Gisteren ondervonden :x)

GiddyUp_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:33

Ze zijn gewoon jaloers. :P
Kvind het echt prachtig,hoe je rijdt. ;)
Ik denk echt niet dat je zo zijn strot kan toeknijpen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:46

Ja je ziet het meteen dat je ze "strot" dicht trek met dat touw ;)

Denk dat het eerde Neckrope versus Neusriem is ;) Sommige doen die neusriemen zo strak dat alles afgeknelt word!

Dan zie ik jou veeeel liever met je touwtje rijden hoor, het ziet er alles behalve dichtknijpend uit!

Dus laat iedereen maar aanpraten op hyves en zullen ze wel jaloers zijn ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:45

Ik vind het mooi en indrukwekkend om te zien hoe je rijdt. Zou me dan ook niks aantrekken van de reacties. Ooit hoop ik zelf zo op een paard te zitten, zo samen moet je wel ultieme vrijheid ervaren!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:51

Het enige wat ik mis bij de foto's is dat je je eigen lichaam totaal niet meeneemt bij het afwenden. Ik hoef geen neckrope te gebruiken want ik stuur haar op mijn zit dmv. fases.
Meestal rij ik wel met de stick erbij voor extra duidelijkheid maar die leunt meestal op mijn schouder. Halthouden doe ik ook met mijn zit en als ze niet luistert pak ik een plukje maan (ik trek niet hard lichte druk is genoeg ;) ) en als ze die druk voelt en volgt stopt ze.
Het is maar net hoe je een neckrope gebruikt. Ik zie dat jij er geen misbruik van maakt (hard trekken) maar wat meer sturen op lichaam is wel eigenlijk het doel vind ik.
Niks van aantrekken al die mensen zijn gewoon jaloers ;) ...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 18:03

Je kunt de neckrope op verschillende manieren gebruiken (altans, zo zie ik het) een paard van een vriendin rijden we ook met neckrope en die rijd je echt d.m.v. je eigen gewicht verplaatsen en met je benen. Menno heb ik geleerd gewoon te luisteren naar de neckrope en hij reageerd dus ook niet op beenhulpen. (wel om aan te draven en galopperen ;)) Heb dit ook bewust zo aangeleerd omdat ik een hernia heb en ik kan met m'n benen dus niet zo heel veel.

Op de foto's zie ik er inderdaad wat uhmm stijfjes :+ uit maar ik neem mijn lichaam wel mee hoor! ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:27

Ik rij ook niet veel met mijn benen hoor zelfs aandraven probeer ik zoveel mogelijk met zit te doen dus bekken kantelen en haar als het ware vooruit duwen met veel energie. Ik heb het over dit soort fases:
1. Kijken met ogen
2. Kijken met ogen en schouders
3. Sturen met indirecte teugel (duwen op de hals)
4. Sturen met directe teugel (bit)

De laatste heb ik dan niet en jij ook niet maar fase 3 is dus de neckrope. Ik vind dat heel fijn dan hoef ik dus niet vaak de neckrope te gebruiken. Maar inderdaad ieder zijn manier :) als dit goed werkt voor jullie dan is dat super +:)+ .

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 07:34

Ohh zo! ;)

Nou ik kijk ook zeker waar ik heen wil (al zoek ik ook veel centjes :+) en volgens mij draai ik mijn schouder en lichaam ook automatisch mee.. Ik weet het eigenlijk niet, nooit echt op gelet! ;p Zal ik de volgende keer even doen! xD

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:14

Waar kopen julie je neckrope,die kan je toch niet zelf maken of wel?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 17:36

Nou, zoals ik al zei, ik gebruik een halster die ik verschoven heb en zo een neckrope van kon maken (geen 'officieel' halster :P)
Mara ik gebruik ook weleens een halstertouw en met een broekriem kun je 't ook doen.

Ik heb weleens een officiele neckrope gezien die 40 euro kostte..
dan kan je beter zelf iets primitiefs maken als 't maar werkt en geen scherpe stof heeft! ;)

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:41

marleen_usar schreef:
Waar kopen julie je neckrope,die kan je toch niet zelf maken of wel?

www.touwhalsters.nl en dan een cordeo! Super fijn ding! :) Kost ook maar 10 euro :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 09:29

Ziet er mooi uit! :j
Als het maar stevig is en niet scherp inwerkt! (dun touw of iets!)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:23

Ik heb een blauwe cordeo besteld ziet er leuk uit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:26

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:24

lekker laten kletsen. Mensen die dat soort commentaar plaatsen hebben een tunnelvisie of totaal geen verstand van zaken.
Het ziet er super uit. Complimentjes

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 09:33

Oké! :D

Bedankt! ;)

(Jij ook bedankt Arabesk, hebben nu wat meer filmmateriaal voor volgende film! ;))

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:42

als ik in jou profiel ijk kan ik er uren heen kijken,
dit is met gevoel rijden leer genieten van je paard,
ik heb ook 1 foto op het moment staan met mijn paard zonder zadel en bit,
alleen heb ik een halstertouw werkt net zo goed,
alleen mijn paard snapt het nog niet zo heel goed en drukt de rug nog weg.vind jullie echt geweldig rijden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 11:32

Bedankt! :D

Menno drukt zijn rug ook heel erg weg zonder zadel (als ik te vaak zonder zadel rijd) Dat komt omdat ik zelf niet echt kan ontspannen dus daarom rijd ik meestal mét zadel, veel beter voor zijn rug! :D

Heb even in je profiel gekeken en zag er leuk uit! :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:07

Arabesk schreef:
Straks kun je zelfs zonder halsring rijden en welk commentaar zullen ze dan verzinnen? }:0

Het probleem is dat je dan signaalmogelijkheid mist.
Omdat je op de rug van het paard zit kan je vrijwel geen visuele signalen geven.
Er is onder het zadel geen praktische vervanger voor samengestelde signalen met een element voor de voorhand zoals nodig voor correcte stelling rijden, hele en halve ophoudingen om drie simpele te noemen.

De valkuil van rijtechnisch niet correct rijden is dat het álles in diskrediet brengt. Dat is ook het probleem met alle ´natural´ en bitloos rijden.
Het verwordt vaak tot simpelweg slecht paardrijden en dat is niet paardgericht.
Het streven naar bitloos of optomingsloos mag niet uitmonden in slecht paardrijden.
Correct gebruik van een bit is beter dan slecht gebruik van een touwhalster of halsring. Dat is én niet goed op zich én een stok waarmee de hele niet-traditionele wereld geslagen wordt.

Het streven naar optomingsloos als doel op zich is niet goed. Streef naar correct paardrijden :)*
Zonder communicatiemiddelen is correct paardrijden in de praktijk niet mogelijk.

@Hannah-Menno
´Menno drukt zijn rug ook heel erg weg zonder zadel´ is een waardevolle constatering. Goed dat je er de voor jouw paard juiste les uit trekt.
Zadelloos is niet in het belang van het paard.
Op de rug zitten van een paard is schadelijk voor de rug. Een zadel is een compensering om de schade te beperken.

Voor correct rijden is zadelloos oefenen zeer beperkt zinvol. Je voelt wel de bewegingen van het paard goed, doch je zit is anders en dat is contraproductief voor correct rijden.

hc

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:41

Hannah_Menno schreef:
Bedankt! :D

Menno drukt zijn rug ook heel erg weg zonder zadel (als ik te vaak zonder zadel rijd) Dat komt omdat ik zelf niet echt kan ontspannen dus daarom rijd ik meestal mét zadel, veel beter voor zijn rug! :D

Heb even in je profiel gekeken en zag er leuk uit! :D

danjewel,
ik ontspan me ook te weinig,
veel plezier,ben benieuwd na meedere topics van jou.