Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:28

voor mijn merrie heb ik een stuk klittenband in het halster gemaakt. goed stevig en schiet ook los bij bepaalde krachten. hoe langer de klittenbandverbinding hoe steviger

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:29

maar dat zowieso.. als een paard savonds op stal staat, kunnen ze hem/haar nog makkelijker meenemen ;)
zo kan je blijven doorgaan :P

bij de stal waar ik sta kan een dief ook niet zomaar komen. Hij moet eerst langs een paar waakhonden die absoluut niet van vreemden houden, en door een afgesloten hek.. dus dat duurt wel even :P

Anoniem

Re: Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:29

Nog een reden om ze niet op stal te zetten :Y)

Sorry, flauw grapje :+

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:30

achja :P
maar savonds op land zonder toezicht is dan ook niks he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:32

Mijn mini heeft 9 van de 10 keer wel een halster om als er gewerkt wordt op de boerderij.

Hij staat op een zorgboerderij en plakt heel erg aan de werknemers als ze gaan uit mesten. Om die reden zetten ze hem dan even vast of in de bak. (ze mesten de inloopstal en weide uit) Met halster krijgen ze hem zonder problemen er uit, maar hun moteriek is nu weer niet zo goed dat ze bij een klein laag paardje al te makkelijk het halster om krijgen, zonder dat hij er onder tussen alweer vandoor is.

Zelf zie ik er geen problemen in. Ik heb vaker verwondingen door een nette omheining of dekens gezien. De kans is erg klein, als het gebeurt is het vervelend maar blijft klein. Paardje heeft dan wel een oud halster waar je niet met 100 kilo aan moet gaan hangen als je nog wil dat het heel blijft.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:33

Wij laten de ponies ook nooit een halster op in de wei.
Ik heb vaak genoeg verhalen gehoord dat paarden/veulens ergens achter bleven haken en zichzelf ophingen...

De kans is klein ja, maar ik wil het risico gewoon niet lopen. En daarbij is het ook absoluut niet nodig bij ons. De ponies laten zich gewoon pakken, dus waarom zouden we ze dan een halster omlaten? :Y)

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:34

Bij ons op stal mag je het zelf weten. Mijn paard staat altijd zonder halster op de wei, ze laat zich makkelijk pakken, loopt altijd naar me toe. Ik vind het toch een beetje een eng idee om hem om te laten en het heeft op de wei ook geen functie. Met binnenhalen lopen ze zelf het plaatsje op en de stallen in als je ze roept, dus heb je alleen maar extra werk van de halsters afdoen bij de paarden die er in het land wel een omhebben!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:42

in de zomer heb doe ik hem altijd af (24/7 buiten) en in de winter niet omdat ze dan door iemand anders buiten worden gezet en die haalt ze echt niet af

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:47

Vrijwel altijd zonder. Heel af en toe zet een andere boer dan normaal haar buiten en heeft ze haar halster nog om. Maar eigenaresse heeft gevraagd ze af te doen.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:49

Vorig jaar hadden de staleigenaren mijn paard op de weide gezet, maar zijn halster aangelaten. Toen ik hem van de weide wou halen zag ik dat zijn halster weg was. Ik begon dus te zoeken en zag uiteindelijk dat zijn halster tussen zijn achterhoefijzer & hoef zat. Hadden wij even geluk dat het halster kapot is gegaan!

Op de weide heeft mijn paard dus nooit een halster aan ! :o

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:49

Ik krijg mijn veulen niet te pakken zonder halster! Maar ik ga hem toch afgooien :+

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:01

mijn pony's staan zonder halsters buiten en op stal ook. Wil niet dat ze blijven haken ofzo. :n

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:04

Nooit een halster op als ze op de weide of op stal staat!
Die van mij krabt oa nog wel aan haar hoofd als ze jeuk heeft, en heeft ijzers, dus dubbel kans dat ze vast komt te zitten.. Daar moet ik dus echt niet aan denken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:06

Die van mij heeft geen halster om, krijgt het af :+

Maar heeft wel een tijd verplicht een halster om moeten hebben met halve muilkorf: hij beet zijn tumor op zijn been kapot en met een kwaadaardige tumor is dat niet handig.... Dus heb ik het risico voor lief genomen, de tumor was belangrijker.
Had eerst een veiligheidshalster om, maar die schoot los omdat hij met zijn bakje modder ging scheppen :+ Halster kon het gewicht niet aan :=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:08

[***] schreef:
Trouwens, hoe zit het met dieven?
Paardje dat al een halster aan heeft is wel heel makkelijk mee te nemen ... Paardje zonder halster is toch al beetje moeilijker ;)

Halsters liggen niet in de buurt bij de mijne. ;)
Mijn touwhalsters hangen in mijn afgesloten kast.
En als de dief zelf een halster meeneemt, krijgt 'ie hem zo te pakken, vrees ik :+ . Mijn paard is dol op mensen. :D

Gelukkig staan ze zo afgelegen en ver van de 'bewoonde wereld'. Ze zullen over een erf moeten, waar de honden dan allang aangeslagen hebben en reken maar als dat in het donker gebeurt dat de bewoners even gaan checken. Een trailer zullen ze niet ongemerkt neer kunnen zetten en een paard ongemerkt over het erf sneaken, is ook niet mogelijk. Klik klak klik klak doen de hoefjes dan en dat hoor je wel in de stilte daar. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:09

Daarom heb ik ook geen slot op mijn hek: als ze mijn paard willen jatten, dan kunnen ze toch zo het hek eruit tillen of draad doorknippen :P

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 22:10

Wellicht overbodige info, maar toch even er bij.
Het ging om een inloopstal.

Weet je, ik zou wel eens een onderzoekje willen houden naar hoeveel ongelukken er eigenlijk gebeuren. Ben bang dat het er veel meer zijn dan velen nu denken.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:17

Yvank_ schreef:
Mijn pony heeft wel een halster om een de wei, zal wel moeten anders zakt haar hoofdkap af. Maar er is de hele dag toezicht en het is een leren halster.

Mijn paard heeft een hoofdkap en deze krijgt hij ook af, maar heb nu een elastieke band met aan de uiteindes klitteband en aan de kap heb ik extra lusjes gemaakt, waar de elastieke band doorheen kan en dan die ik die zeg maar om tussen nek en hoofd. En dit gaat echt super.

En dan hoef je geen halster meer om.
Echt vreselijk zeg om je pony zo te moeten vinden. Arm dier.
Nee ik doe echt nooit een halster om niet in de wei en zeker niet op stal.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:21

Nooit een halster op, niet op de wei, niet op stal.
Paard van een vriendin is ook op de wei overleden omdat hij met zijn achterhoef in zijn halster is blijven zitten. Overdag en ze dachten ook dat er continu iemand in de buurt was...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:26

ze staan hier zowel op stal als in de wei halsterloos.... :)

teveel ellende gehoord van paarden die in halsters blijven hangen...moet er niet aan denken...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:28

Die van mij hebben nooit een halster om in de wei, bak, wanneer dan ook als ik er niet bij ben. Ik heb ze altijd in de bak staan, dus als ze zomers voor het eerst in de wei mogen laat ik de halster even een paar uurtjes om, alleen onder toezicht, en dan gaan ze gelijk weer af.

Vroeger hadden ze wel altijd een halster om in wei, ik kende de gevaren gewoon niet. Tot je internet krijgt, en dit soort horrorverhalen leest. Sindsdien hebben ze nooit meer een halster om in de wei. Halsters gebruik ik alleen als ik echt iets met de paarden ga doen, verder hangen ze lekker in de kast, wel zo veilig!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:45

Hier ook zonder halster. Wanneer ik ze binnen haal doe ik het halster even om.

Had afgelopen winter wel een vervelend incidentje. Had de paarden binnen gehaald en met 1 van hen wilde ik aan het werk. Had het halster dus nog even omgelaten in de stal. Ik loop even naar mijn kast om de pessoa te halen, die staat twee meter van die stal af en mijn paard presteert het om vast te komen zitten aan de sluiting van de staldeur.

Ik hoorde gelijk een hoop lawaai want zijn eerste reactie was terugtrekken. Hij zwiepte onderuit en hing daar. Mijn vriend was gewoon binnen maar de afstand stal-huis is net iets te ver om mij te kunnen horen roepen en tot overmaat van ramp had ik m'n GSM binnen laten liggen. Heb toen rustig op 'm ingepraat en hij kalmeerde gelukkig. Ik kreeg de staldeur niet open omdat hij daar aan vast hing en ik geen 600 kg open kan schuiven. Ik ben toen over de staldeur geklommen in de hoop dat ie rustig zou blijven, er was geen andere mogelijkheid. Hoe ik het voor elkaar gekregen heb weet ik niet, want die deur is echt loeizwaar en hangt aan flinke bouten, maar ik heb 'm losgekregen. Waarschijnlijk is door het gewicht van het paard eea al wat kromgetrokken en ik heb die deur er verder naar binnen toe uit kunnen krijgen. Toen lag die deur dus ook op de grond en moest ik dat halster nog van m'n paard z'n hoofd zien te krijgen. Dat is gelukt. Hij zat wel onder de schaafwonden en had een flinke snee over de lengte van z'n pijpbeen doordat de rand van die deur daar langsaf was geschaaft maar gelukkig waren er geen vitale delen geraakt. Hij heeft er uiteindelijk zelfs geen litteken aan overgehouden maar mijn god wat ben ik geschrokken. En wat kun je sterk worden als het moet.

Conclusie: geen halster om, ook niet voor eventjes :n

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:46

[***] schreef:
JLLN_ schreef:
Ben het helemaal met je eens hoor, is gewoon pech hebben als zoiets gebeurd. Voor hetzelfde geld krijgt je paard een flinke stomp en zit je met hetzelfde. Bij ons op stal staan ze gewoon allemaal met halster op de wei, en ze staan er allemaal nog prima bij.

Het is wel waar natuurlijk, maar EN kans om zich op te hangen EN kans op een stomp .. Wil je dan liever niet enkel die kans op een stomp? ;)

En dan een stomp waardoor je paard wat breekt/zo ernstig beschadigd en afgemaakt moet worden,..:+

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:49

Mijn verzorgpony's staan altijd zonder halster. In het begin toen we er kwamen had eentje nog wel een halster om in de wei(staat 24/7 in de wei met schuilstal), maar die hebben we afgedaan omdat ze toch altijd naar je toekomt. De andere pony is er nu bijna een jaar en die hebben we gelijk zonder halster gezet omdat ze altijd met de andere meekomt.

Kennissen van mij hebben de halsters wel om in de wei en af en toe ook op stal.

De paarden waarop ik les hebben ook allemaal hun halster om. Zij staan op het moment 24/7 op de wei. 's Winters gaan ze 's nachts op stal en dan heeft niet iedereen meer een halster om.

Zelf zou ik ervoor kiezen om het halster af te laten, gewoon omdat ik het niet nodig vindt om een halster om te laten! Veel van die vliegenetjes kunnen zonder halster(zo een hadden we tenminste voor mn verzorgpony). Als je paard moeilijk te vangen is of ergens staat waar het verplicht is, dan vind ik het anders.
Maar het is niet dat ik het niet zou doen omdat er zoveel ongelukken mee gebeuren. Maar nu ik dit allemaal hoor, zou ik het bijna wel daarom doen:D:P

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:18

Op stal zonder, in de wei met. Wij hebben zelf een pensionstal, en bij een aantal zit er een vliegenkap aan, of een pollennetje/netje tegen verbranden.
Een aantal laat zich al moelijk pakken, en zonder halster is dit nog moeilijker.