Hoofdstel in de wasmachine?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:12

marrlinde schreef:
of in zadelzeep leggen ;)

Dat werkt dus niet meer :D

Showtime_

Re: Hoofdstel in de wasmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:38

ik heb ooit een keer webband teugels in de wasmachine gedaan omdat het stof heel vies was.. maar het leer wat eraan zat werdt helemaal bruin aan de randen en verschrikkelijk uitgedroogd.. niet meer goed te krijgen.. ik zou t niet doen dus!

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:39

denk niet dat het al te best is voor het leer van je hoofdstel .

marco28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:25

Lijkt me niet verstandig, leer in de wasmachine

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:41

In de wasmachine zou ik hem zeker niet doen!
Dan word het leer alleen maar harder
Ik zal hem gewooon vaker invetten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 06:08

Nortella schreef:
Zou het ook met biotex werken?

Joh, gewoon op 90 graden kookwas, wedden dat hij stralend wit wordt. :D.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 06:26

gewoon op 30 graden kort programma. daarna op laten drogen en vervolgens 10 minuten in een bak slaolie. dan weer op laten drogen en goed oppoetsen. hij is weer als nieuw!

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:44

Aukelizzy schreef:
Nortella schreef:
Zou het ook met biotex werken?

Joh, gewoon op 90 graden kookwas, wedden dat hij stralend wit wordt. :D.

biotex is niet alleen voor witte was hoor 8)7

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:48

Ik zou mijn leren hoofstel niet in de wasmachine doen.

ruiterder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:07

Als je er van af wilt kan je hem ook gewoon wegooie!! haha..

leer met lederdressing en als de stof van je teugels erg vies is ff iets onder een lauwe kraan houden evt. met borsteltje beetje schoonmaken laten drogen en dan t leer invetten.. als je het niet laat drogen en je vet hem toch in dan blijft het leer nat en dan is het dag teugel.... ;)

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 15:12

ruiterder schreef:

leer met lederdressing en als de stof van je teugels erg vies is ff iets onder een lauwe kraan houden evt. met borsteltje beetje schoonmaken laten drogen en dan t leer invetten.. als je het niet laat drogen en je vet hem toch in dan blijft het leer nat en dan is het dag teugel.... ;)

Nee ik wil er niet vanaf.. Maar als je het topic gelezen had, heb je kunnen lezen dat er meer mensen zijn geweest die het tuig in de wasmachine hebben gehad en dat dit goed is verlopen :)

yoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:17

Gewoon onder de douche goed afsproeien en schoonmaken.
Daarna goed afdrogen, insmeren met leerbalsem en goed invetten...
Zo wordt het hier gedaan!

ruiterder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:23

Nortella schreef:
ruiterder schreef:

Nee ik wil er niet vanaf.. Maar als je het topic gelezen had, heb je kunnen lezen dat er meer mensen zijn geweest die het tuig in de wasmachine hebben gehad en dat dit goed is verlopen :)

Heb ik gelezen ben wel benieuwd hoelang dat tuig goed blijft water droogd leer onwijs uit.. :?

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:26

Hey
je kan je tuig grondig reinigen met immaverol (of hoe je het ook schrijft), dat werkt erg goed:) alleen ist helaas wel erg duur...
succes;)

ruiterder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:29

Beam schreef:
Hey
je kan je tuig grondig reinigen met immaverol (of hoe je het ook schrijft), dat werkt erg goed:) alleen ist helaas wel erg duur...
succes;)

ga ff de wijsneus uithangen want het is nu nog duurder je kan het officieel alleen nog maar via de dierenarts krijgen... ;)

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:33

nou ik weet niet !!!misschien met special leerwasmiddel???

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:10

mag ik vragen hoe je het in hemelsnaam voor elkaar krijgt om je tuig zo vies te laten worden dat je het niet meer schoon krijgt met zadelzeep?

zou je niet denken dat het beter is om het goed te onderhouden, zodat het lang mee gaat en het ook een beetje fris blijft?

hoe groot is de moeite om even als je klaar bent, na het rijden je bit schoon te maken en even met een vochtige doek, de zweet plekken er af te halen en dan eens in de zoveel tijd meteen even alles te poetsen.

ik maak iedere dag mijn hoofdstel schoon van zweet e.d en doe er ook bijna iedere dag met een beetje zadelzeep over heen. een paar minuten verder en het is klaar.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:16

dan krijg je bruine randjes aan je hoofstel en slijt het leer

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 17:13

ruiterder schreef:
Nortella schreef:

Heb ik gelezen ben wel benieuwd hoelang dat tuig goed blijft water droogd leer onwijs uit.. :?

Ja klopt!
maar als je het meteen daarna weer goed invet, het zal ook wel snel het vet opnemen.. dan zal de schade minimaal zijn denk ik

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 17:16

marloezzke schreef:
mag ik vragen hoe je het in hemelsnaam voor elkaar krijgt om je tuig zo vies te laten worden dat je het niet meer schoon krijgt met zadelzeep?

zou je niet denken dat het beter is om het goed te onderhouden, zodat het lang mee gaat en het ook een beetje fris blijft?

hoe groot is de moeite om even als je klaar bent, na het rijden je bit schoon te maken en even met een vochtige doek, de zweet plekken er af te halen en dan eens in de zoveel tijd meteen even alles te poetsen.

ik maak iedere dag mijn hoofdstel schoon van zweet e.d en doe er ook bijna iedere dag met een beetje zadelzeep over heen. een paar minuten verder en het is klaar.

Ja goed onderhouden doe ik zeker! Want mijn zadels zien er nog super uit en mijn halsters ook en mijn dekjes en de rest van mijn kast inhoud.. Alleen ga ik niet na elke keer gewoon rijden mijn hoofdstel doen want dan valt het wel mee.. Maar na een buitenrit is het gewoon heel erg en ik heb het altijd na een buitenrit helemaal schoongemaakt met zadelzeep en daarna weer beetje vet. Maar als opgegeven moment is het zout zo diep in het leer doorgedrongen dat je het niet meer schoon krijgt!
Heb geen rare indruk.. Het hoofdstel ziet er nog goed uit hoor! Het is alleen door zout en droogt nu ook juist uit door dat zout en wordt stug.. Om het goed te kunnen onderhouden wil ik er dus een oplossing voor verzinnen :D dus jouw vraag is dit topic

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:18

Het is tijd voor poetsles lees ik al.
Mijn god, dat zoiets simpels toch nog moeilijk blijkt te zijn.

Elke keer nadat je je hoofdstel gebruikt spoel je het bit af met water en het leer maak je schoon met een licht vochtig sponsje met wat zadelzeep. Ook alle randjes goed schoonmaken. Eens in de maand kun je het dan invetten met lederbalsem/lederolie, maar dat moet je niet te vaak doen want daar word je leer niet mooier van.

Als je hoofdstel echt zo ontzettend goor is dan maak je het schoon met lauw water en een sponsje. Net zo lang boenen totdat alle viezigheid/vet/zweet eraf is. Als je dat gedaan hebt maak je het droog met een handdoek en dan maak je het schoon met zadelzeep en evt. nog een beetje lederbalsem/olie.

_naomi_berg_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:53

leer kan toch niet in de wasmachine?

ik zou gewoon je hele hoofdstel uit elkaar halen en dan met zadelzeep.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:00

Vudress schreef:
Het is tijd voor poetsles lees ik al.
Mijn god, dat zoiets simpels toch nog moeilijk blijkt te zijn.

Elke keer nadat je je hoofdstel gebruikt spoel je het bit af met water en het leer maak je schoon met een licht vochtig sponsje met wat zadelzeep. Ook alle randjes goed schoonmaken. Eens in de maand kun je het dan invetten met lederbalsem/lederolie, maar dat moet je niet te vaak doen want daar word je leer niet mooier van.

Als je hoofdstel echt zo ontzettend goor is dan maak je het schoon met lauw water en een sponsje. Net zo lang boenen totdat alle viezigheid/vet/zweet eraf is. Als je dat gedaan hebt maak je het droog met een handdoek en dan maak je het schoon met zadelzeep en evt. nog een beetje lederbalsem/olie.

Ik ga me bezighouden :+

gewoon om de zoveel tijd wat afkuisen met leercleanser en flinke lik bodylotion eroverheen werkt net zo goed.

LeVonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:16

Ik heb niet alles gelezen dus misschien een antwoord of suggestie die al geweest is.
Alvast sorry dan daarvoor.
Maar wat dacht je ervan om een kunststof hoofdstel te kopen?
Die kun je dus veel beter reinigen dan een leren hoofdstel.
Ik heb er zelf ook een en voor mij werkt het prima.

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 14:54

LeVonn schreef:
Ik heb niet alles gelezen dus misschien een antwoord of suggestie die al geweest is.
Alvast sorry dan daarvoor.
Maar wat dacht je ervan om een kunststof hoofdstel te kopen?
Die kun je dus veel beter reinigen dan een leren hoofdstel.
Ik heb er zelf ook een en voor mij werkt het prima.

Ja klopt suggestie is al geweest :)
Maar ik ga daar wel aan zitten denken.. ;)
Ik schijn namelijk niet te kunnen poetsen _O-
gister zei iemand nog, als er iemand haar tuig onderhoudt ben jij het wel