marrlinde schreef:of in zadelzeep leggen
Dat werkt dus niet meer
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

ruiterder schreef:Als je er van af wilt kan je hem ook gewoon wegooie!! haha..
leer met lederdressing en als de stof van je teugels erg vies is ff iets onder een lauwe kraan houden evt. met borsteltje beetje schoonmaken laten drogen en dan t leer invetten.. als je het niet laat drogen en je vet hem toch in dan blijft het leer nat en dan is het dag teugel....
Nortella schreef:ruiterder schreef:Als je er van af wilt kan je hem ook gewoon wegooie!! haha..
leer met lederdressing en als de stof van je teugels erg vies is ff iets onder een lauwe kraan houden evt. met borsteltje beetje schoonmaken laten drogen en dan t leer invetten.. als je het niet laat drogen en je vet hem toch in dan blijft het leer nat en dan is het dag teugel....
Nee ik wil er niet vanaf.. Maar als je het topic gelezen had, heb je kunnen lezen dat er meer mensen zijn geweest die het tuig in de wasmachine hebben gehad en dat dit goed is verlopen

ruiterder schreef:Nortella schreef:
Nee ik wil er niet vanaf.. Maar als je het topic gelezen had, heb je kunnen lezen dat er meer mensen zijn geweest die het tuig in de wasmachine hebben gehad en dat dit goed is verlopen
Heb ik gelezen ben wel benieuwd hoelang dat tuig goed blijft water droogd leer onwijs uit..

marloezzke schreef:mag ik vragen hoe je het in hemelsnaam voor elkaar krijgt om je tuig zo vies te laten worden dat je het niet meer schoon krijgt met zadelzeep?
zou je niet denken dat het beter is om het goed te onderhouden, zodat het lang mee gaat en het ook een beetje fris blijft?
hoe groot is de moeite om even als je klaar bent, na het rijden je bit schoon te maken en even met een vochtige doek, de zweet plekken er af te halen en dan eens in de zoveel tijd meteen even alles te poetsen.
ik maak iedere dag mijn hoofdstel schoon van zweet e.d en doe er ook bijna iedere dag met een beetje zadelzeep over heen. een paar minuten verder en het is klaar.
dus jouw vraag is dit topic Vudress schreef:Het is tijd voor poetsles lees ik al.
Mijn god, dat zoiets simpels toch nog moeilijk blijkt te zijn.
Elke keer nadat je je hoofdstel gebruikt spoel je het bit af met water en het leer maak je schoon met een licht vochtig sponsje met wat zadelzeep. Ook alle randjes goed schoonmaken. Eens in de maand kun je het dan invetten met lederbalsem/lederolie, maar dat moet je niet te vaak doen want daar word je leer niet mooier van.
Als je hoofdstel echt zo ontzettend goor is dan maak je het schoon met lauw water en een sponsje. Net zo lang boenen totdat alle viezigheid/vet/zweet eraf is. Als je dat gedaan hebt maak je het droog met een handdoek en dan maak je het schoon met zadelzeep en evt. nog een beetje lederbalsem/olie.

LeVonn schreef:Ik heb niet alles gelezen dus misschien een antwoord of suggestie die al geweest is.
Alvast sorry dan daarvoor.
Maar wat dacht je ervan om een kunststof hoofdstel te kopen?
Die kun je dus veel beter reinigen dan een leren hoofdstel.
Ik heb er zelf ook een en voor mij werkt het prima.