Hoe ervaren jullie de aanleuning met een bitloos hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:59

Wij rijden nu al een poos met kaptoom en ik vind het fijn rijden.
Iedereen zijn eigen mening of je nu wel of geen goede aanleuning kunt krijgen zonder bit.
Als je paard het goed doet en hij loopt ontspannen en tevreden, waarom zou je er dan een bit in hangen.
Of je met bit bepaalde dingen nu wel zou voelen in het paard zijn lichaam, welke je zonder bit niet voelt, daar kan ik mij niet over uitlaten, zo ver ben ik nog niet ;-)
Wel kan ik mij voorstellen dat het voor een paard fijner is zonder bit, mits hij op deze manier ontspannen kan lopen en zijn rug gebruik goed is. Maar waarom zou je een bit nodig hebben om een paard in een goede aanleuning te krijgen, dat snap ik gewoon niet.

zjief bitloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:37

@Bandida: oké, ik snap wat je bedoelt. Ook jij vindt dus dat het wel kan, maar je kunt je er niet in vinden. Dat zijn twee verschillende dingen. ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:57

Mijn mening is nog altijd of het paard vindt het fijn of hij vindt het niks. Een van de paarden die ik rijd vind het niks :), heb een tijdje geleden de crb uitgeprobeerd en hij snapt er niks van. oortjes ook niet erop, hij is gewoon geïrriteerd. Hang ik 2 min later het bit erin, hup oortjes naar voor, en hij werkt vrolijk mee. Hij is makkelijk op bit te rijden, kun je echt spreken van aanleuning, ik heb een licht contact voor en meewerken van zn volledige lichaam. Dat heb ik niet met bitloos bij hem. Neem dan het andere paard, wat minder goed gaat met bit, laat vaak zn kaak niet los, dus vaak spanning, hoewel hij het wel kan, maar in het verleden niet zo heel correct gereden vermoed ik. hang daar die crb aan en die reageert op de lichtste beweging en zit. je kunt hem in galop op een cirkeltje van 5m zetten met doorhangende teugels, hij loopt niet aan teugel of iets in die aard, maar toch vind ik wel dat er een leuk contact is. mss met meer training dat hij een betere houding krijgt. op een derde paar geprobeerd bij zadelmak maken maar hij is er opnieuw niet zo gevoelig voor, eerder als paard 1 :), maar die kent dan ook nog niet zoveel van hulpen.
foto's heb ik niet onmiddelijk, of zou eens heel hard moeten zoeken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:15

JoviBan schreef:
@Bandida: oké, ik snap wat je bedoelt. Ook jij vindt dus dat het wel kan, maar je kunt je er niet in vinden. Dat zijn twee verschillende dingen. ;)

Niet helemaal, ik vind het een dwaling, een uiting van het niet begrijpen van hoe je eigen hoofdstel werkt, wat de leertheorie is die daar bij past en van erg magere ruiterethiek. Ik vind het dus niet alleen voor mezelf, ik vind ook dat anderen daar de bal mis slaan.
Maar dat het kan.. zoals je ziet, je kan ook tennissen met een badmintonracket he

Anoniem

Re: Hoe ervaren jullie de aanleuning met een bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:23

@Bandida: ben jij per definitie tegen aanleuning, of alleen tegen aanleuning zonder bit en pro aanleuning met bit?

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:50

Allereerst bedankt voor de serieuze antwoorden. Iemand vroeg zich af of ik wel eens goed les had gehad, toen moest ik even lachen!!

Maar nogmaals:
Zouden jullie een goede, duidelijke foto van de neusriem kunnen plaatsen, graag ook met paard erin en zonder paard, zodat ik de werking kan zien.

Aub geen eindeloze discussies (over het wel of niet, enz. enz.), alleen JOUW ervaring en JOUW gevoel hoe de aanleuning van jouw paard of pony is. Als er een goede en eerlijke aanleuning is, cq te verkrijgen is.
Ik vraag naar ervaring, en graag met foto's van jou en jouw paard in actie. En een foto van het bitloos hoofdstel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:11

Misschien heb je ook iets aan minder goede, aan mijn paard gerelateerde ervaringen.
Ik heb in begin gereden met een Marylot crosslink. Riemen zitten gekruist van achter de oren, over de wang, onder de kaak door naar de andere kant en daar door een ring aan de zijkant van de neus.
Daar reageerde mijn paard dus echt niet goed op. Hij snapte er geen donder van en ging heel erg kantelen. Hij snapte gewoon niet wat ik bedoelde omdat er overal, aan alle kanten druk kwam op z'n hoofd.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:59

JoviBan schreef:
Nevzorov geeft op zijn DVD (anatomische) uitleg waarom de neckrope laag moet liggen. Ik zal 'm weer eens bekijken en goed luisteren naar zijn verhaal hierover.

Nevzorov is een manier van met halsriem rijden, mijn manier is gewoon anders...
Graag per pm want ik zit maar zelden op Bokt en van elk pm krijg ik bericht! Als iemand die uitleg in nederlands weet/heeft/maakt, hou ik me aanbevolen voor op de Unbridled site.
Zelf ga ik niet anders rijden, want vind het prima zo.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:02

VivaLaVida schreef:
Dat dr cook vind ik weer niks, wil wel een x een bitloos hoofdstel voor de lol uitproberen maar moet ik eerst iets geschikt vinden :P

Ik kan je de controler aanraden, bijna dezelfde drukwerking maar zonder de gekruiste riempjes, waardoor je een stabielere werking hebt. In Ermelo werd ie op een dunne neusriem gepresenteerd, maar hij wordt dikker en breder.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:05

FahyaFemke schreef:
VivaLaVida schreef:
welke ben jij nou fayafemke?

Mariëlle met Fahya-Femke. 1e geworden in de B
http://www.youtube.com/watch?v=hR-EiE2tbkI van arabesk

Ik vond jouw sidepull erg los zitten en nogal schuiven. Had je daar met rijden geen last van?

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:13

Lenneke_ schreef:
Misschien heb je ook iets aan minder goede, aan mijn paard gerelateerde ervaringen.
Ik heb in begin gereden met een Marylot crosslink. Riemen zitten gekruist van achter de oren, over de wang, onder de kaak door naar de andere kant en daar door een ring aan de zijkant van de neus.
Daar reageerde mijn paard dus echt niet goed op. Hij snapte er geen donder van en ging heel erg kantelen. Hij snapte gewoon niet wat ik bedoelde omdat er overal, aan alle kanten druk kwam op z'n hoofd.

De Marylot Crosslink wordt gemaakt omdat er veel vraag is naar een Biothane uitvoering van de Dr Cook. Omdat wij zelf de Dr Cook geen prettige optoming vinden, hebben we deze uitvoering zo gemaakt, dat iedereen die hem hebben wil, de biothane Dr Cook kan kopen. Maar omdat er niemand echt tevreden over is, hebben we hem zó gemaakt dat als je de kruisriempjes eraf haalt, je een hele goede side pull overhoudt. In combinatie met de bijgeleverder riempjes kun je er indien gewenst ook met bit meerijden...

Omdat het systeem van Dr Cook op zich niet verkeerd is, maar de gekruiste riempjes nu eenmaal niet werken (onze mening...), hebben we nu de Marylot Controler op de markt gebracht. Deze zou een verbetering kunnen zijn van de Marylot Crosslink en wordt onder dezelfde voorwaarde verkocht: Dus Controller + side pull + bithangers.

Zelf heb ik het idee aangebracht om een Marylot Multibridle op de markt te brengen, dus alle bovenstaanden in een. Kun je meerdere systemen in één hoofdstel tegelijk kopen en per stuk uit proberen, of verschillende systemen voor meerdere paarden gebruiken. Wordt nu over nagedacht ;)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:13

CattleBitch schreef:
Arabesk schreef:
Wat is precies de defenitie van 'aanleuning'? Strakgetrokken teugels?

Aanleuning is een typische dressuurterm, die weergeeft dat je het paard in de voorwaartse beweging wat tegenhoudt en nageeft zodra hij hij de hals afbuigt en de rugspieren gaat gebruiken die daar aan vastzitten. Daarna blijft de ruiter contact houden, welke we dan de aanleuning noemen. Dit zou licht moeten zijn, maar de meeste ruiters maken er een hang en sleur item van :-(

Jij hebt echt niet begrepen wat aanleuning is.

Als een paard aan je hand komt dan betekent dat dat hij zelf lichtjes aan je hand trekt. DAn heeft het paard vertrouwen in de ruiterhand.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:18

Vudress schreef:
CattleBitch schreef:

Als een paard aan je hand komt dan betekent dat dat hij zelf lichtjes aan je hand trekt. DAn heeft het paard vertrouwen in de ruiterhand.

De tweede zin is een verschil van mening, de eerste zin is een belediging.
Dus ben ik genoodzaakt om weer grof te moeten antwoorden.

Ik ben bang dat jij er ook niets van begrijpt. Een heleboel paarden trekken aan je hand, hard of zacht. Helaas heeft dit niks met vertrouwen te maken.
Ik snap wat je wilt zeggen hoor, maar je legt het net zo armetierig uit als ik. Maar dan hoef je nog niet te zeggen dat IK het niet begrepen heb natuurlijk...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:23

CattleBitch schreef:
De tweede zin is een verschil van mening, de eerste zin is een belediging.
Dus ben ik genoodzaakt om weer grof te moeten antwoorden.

Ik ben bang dat jij er ook niets van begrijpt. Een heleboel paarden trekken aan je hand, hard of zacht. Helaas heeft dit niks met vertrouwen te maken.
Ik snap wat je wilt zeggen hoor, maar je legt het net zo armetierig uit als ik. Maar dan hoef je nog niet te zeggen dat IK het niet begrepen heb natuurlijk...

Het aan je hand komen is een onderdeel van aanleuning. Aanleuning wordt in de boeken omschreven als de verbinding tussen been, hand en zit.

Het zachtjes aan je hand trekken wat vanuit het paard zelf komt. Het aanleuning of druk nemen op een contactteugel komt uit vertrouwen in de ruiterhand.

Je verhaal zoals het hierboven staat getuigt er niet van dat je het wél begrepen hebt. Overigens zie ik geen noodzaak om grof te worden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 01:12

VivaLaVida schreef:
DIe laatste rijd je je paard idd redelijk kort. Maar in de B kan dat gebeuren en sowieso met wedstrijdspanning gebeurt dat vaak (heb er zelf ook weleens last van hoor, dat ik haar net iets te veel doorstelde op wedstrijd)

Maar ziet er super netjes uit, in galop ook mooi bij elkaar!

ja maar dat is dus zon moment opname. We zijn nog niet zover dat ze constant goed loopt. want zoals je dus ziet, de galop (terwijl ze die het moeilijkst vind) ziet er super uit.

suelza thanks voor de tips. Ze is ook overbouwt, weet niet of dat scheelt? Maar daar werken we iigv wel aan met de lessen :)
en dan nog, moet het er tijdens een wedstrijd maar net weer uitkomen... ;)
Verder loopt ze graag als een Fries met dr hoofd omhoog en te diep (doet ze al véél minder, was echt heel erg), maar ze kan het wel laag, maar ik kan haar nog niet goed genoeg daar houden (zodat ik op elke foto een fijn beeld laat zien ;) )

en haha.. B(itloos) :D

duidelijk van bit uitvindingen enzo bandida!

En lies, dat vroeg ik. En dat was niet lachwekkend bedoeld hoor.

cattlebitch, Heb je mij zien rijden?
Ik heb er geen last van. Het enige wat me wel stoort,is dat hij opbolt, langs de zijkanten.
maar schuiven niet dacht ik. Zowel: lijkt mij dat je (ik dus?) de handen niet stilgenoeg houdt.
en wat jje meld van een hoofdstel, wat je aan het bedenken bent, is allang op de markt hoor?
Dan koop je een hoofdstel, wat je met bit kunt gebruiken, zonder bit: en dan kruislings, of zijdelings.. én je kan ze in allerlei kleuren bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:31

CattleBitch schreef:
VivaLaVida schreef:
Dat dr cook vind ik weer niks, wil wel een x een bitloos hoofdstel voor de lol uitproberen maar moet ik eerst iets geschikt vinden :P

Ik kan je de controler aanraden, bijna dezelfde drukwerking maar zonder de gekruiste riempjes, waardoor je een stabielere werking hebt. In Ermelo werd ie op een dunne neusriem gepresenteerd, maar hij wordt dikker en breder.

Ik hou niet van de algehele aansnoerwerking bij dr.cook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:40

Vudress schreef:

Jij hebt het ook niet echt begrepen.
Aanleuning is nièt dat het paard aan je hand trekt, ook niet 'lichtjes' en met 'vertrouwen in de ruiterhand' heeft het ook weinig te maken.
Aanleuning is ook niet alleen het gevoel met de mond. Medebepalend voor de aanleuning is het aan de hulpen zijn van zit en benen.

Hier een interessant artikel over aanleuning en aanleuningsproblemen:
http://www.paul-versluis.nl/downloads/D ... ning_2.pdf

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:47

Oftewel... dürchlassigheid

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:14

Mooi artikel van Paul Versluis.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 02:10

Nogmaals

Allereerst bedankt voor de serieuze antwoorden. Iemand vroeg zich af of ik wel eens goed les had gehad, toen moest ik even lachen!!

Maar nogmaals:
Zouden jullie een goede, duidelijke foto van de neusriem kunnen plaatsen, graag ook met paard erin en zonder paard, zodat ik de werking kan zien.

Aub geen eindeloze discussies (over het wel of niet, enz. enz.), alleen JOUW ervaring en JOUW gevoel hoe de aanleuning van jouw paard of pony is. Als er een goede en eerlijke aanleuning is, cq te verkrijgen is.
Ik vraag naar ervaring, en graag met foto's van jou en jouw paard in actie. En een foto van het bitloos hoofdstel.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 02:12

Ik ben zo benieuwd naar jullie ervaringen!!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:00

Eh Lies,
nogmaals. dat was niet lachwekkend bedoeld. En nu zet je weer precies hetzelfde neer.. Ik begrijp dat je als de beste kunt rijden? Toch is het áltijd handig als er iemand naar je kijkt. Je gaf zelf aan dat het moeilijk was..

Ik hoop ook op meer foto's en uitleg nog.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:21

CattleBitch schreef:
Omdat het systeem van Dr Cook op zich niet verkeerd is, maar de gekruiste riempjes nu eenmaal niet werken (onze mening...)

Ik rij er al jaren mee, als je geen constante aanleuning wil -waar hij dus niet voor gemaakt is- is er geen enkel probleem, integendeel, als je hem gebruikt om te rijden zoals hij wel bedacht is werkt het zeer duidelijk en zonder ruis.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:43

Inmiddels heb ik hier en daar gehoord en gelezen, dat de aanleuning voor de juryleden ook een (grootste?) probleem is tijdens de beoordeling van de bitloze proeven.
Ik heb die aanleuning tijdens het rijden en tijdens het lesgeven aan bl combinaties altijd 'anders ' gevonden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:53

Ik kan je niet helpen. Als aanleuning de verbinding tussen been, hand en zit is, dan heb ik dat gewoon niet.