Bandages/Peesbeschermers; welk gebruiksverschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

classic_life

Re: Bandages/Peesbeschermers; welk gebruiksverschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:33

Naar mijn mening: bandages worden gebruikt voor ondersteuning (zelfde wanneer jij een knie of enkel bandage doet), en peesbeschermers beschermen de pezen van het aantikken en eventueel strijken (vergelijkbaar met hockeyspelers die scheenbeschermers dragen om te voorkomen dat de stick of bal tegen hun schenen aan slaat). Heb echter wel ooit ergens gelezen dat er ook een hoop peesbeschermers zijn die niks doen en een blessure soms erger of sneller iets laten gebeuren.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:34

wij gebruiken altijd peesbeschermers bij de trainingen.. maar op wedstrijd bij de dressuur wel bandages..

Peesjes zijn makkelijk om te doen en kost ook minder tijd.. ;)

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:42

Lyonesse schreef:
Citaat:
bij grote belasting kan de temperatuur echter oplopen tot ver boven de 40 graden. Rond de 45 graden raakt de pees zwaar beschadigd

Citaat:
Wallstreet heeft op stal een beentemperatuur van 33,5 graden Celsius en blijkt onder de bandage geen verhoging te krijgen door stapwerk. Tijdens zijn draf- en galopoefeningen neemt de temperatuur echter met sprongen toe, tot wel 38,6 graden. Aangezien de temperatuur pas kritisch wordt bij 43 tot 45 graden, lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen.

Lijkt me duidelijk dus.

Daarnaast nogmaals; waar is het vergelijkbare onderzoek voor peesbeschermers?

ik en mijn pony oefenen altijd de B, geen springen niks niet, en toch is die pees hardstikke kapot gegaan
Dus het verschilt ook bij paard hoe snel de pees beschadigd raakt en het kan dus wel met normaal dressuurwerk!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:30

maar is die pees kapot gegaan omdat je bandages gebruikte?

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:13

je kan een pees ook makkelijk beschadigen door je paard te veel laten werken terwijl hij er conditioneel nog lang niet klaar voor.

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:28

Of door een verkeerd aangebrachte bandage

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 00:13

Ontstaan blessure
In rust is de temperatuur in de pees ongeveer 34 graden, bij grote belasting kan de temperatuur echter oplopen tot ver boven de 40 graden. Rond de 45 graden raakt de pees zwaar beschadigd, omdat het collageen dat de vezels bijeenhoudt afbreekt. Onderzoek bij renpaarden aan de universiteit in Tokyo wijst uit dat de kerntemperatuur van de pees van een voluit galopperend renpaard (zonder bandages) gemakkelijk tot in de gevarenzone kan oplopen.

Meten is weten
Van Toor is erg benieuwd naar de meetgegevens van het Bit-onderzoek. Vooral de mate waarin het been koelt door de lucht, heeft zijn interesse. Wallstreet heeft op stal een beentemperatuur van 33,5 graden Celsius en blijkt onder de bandage geen verhoging te krijgen door stapwerk. Tijdens zijn draf- en galopoefeningen neemt de temperatuur echter met sprongen toe, tot wel 38,6 graden. Aangezien de temperatuur pas kritisch wordt bij 43 tot 45 graden, lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen.

Toch verontrusten de gemeten waarden dierenarts Van Toor. Vooraanstaand professor Allen Goodship heeft namelijk aangetoond dat de kerntemperatuur van een pees 5 graden hoger ligt dan de temperatuur aan de buitenkant van de pees, vlak onder de huid. Zelfs zonder Wallstreet abnormaal te belasten, stijgt de temperatuur in onze test met bandage dus al serieus richting gevarenzone.
------------------------------------------------------------
wel even het hele stukje lezen en niet eruit halen waaruit zou kunnen blijken dat het allemaal niet zo'n vaart loopt met bandages, als de temperatuur hoog ,maar nog niet te hoog oploopt beschadig je namelijk elke keer ook stukjes peesweefsel dus bij een uur flink trainen met bandages kun je al de pezen beschadigen,dat maak ik hier wel uit op en iedereen die voor de leuk of het staat gaaf op wedstrijd zou hier toch even serieus over na moeten denken of je het risico wilt lopen.ook vrij dichte neopreen beschermers hebben hetzelfde effect en inmiddels zijn er ook beenbeschermers te koop die zoveel mogelijk lucht voor de koeling doorlaten maar bandages zou ik in de kast laten liggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 03:00

Ik lees hier mensen die zeiden dat het paard kletsnat uit bandages komt. Dat heb ik met peesbeschermers ook. :)

Jasterina: overbelasting, een over het hoofd geziene verrekking, te ongelijke ondergrond, te zware ondergrond, allemaal dingen die ook voor beschadigingen kunnen zorgen. Mijn paard loopt áltijd met bescherming, hetzij 3 in 1 bescherming het zij gebandageerd. En die haar pezen zijn prima. Ze heeft in de drie jaar dat ik haar heb 2x stil gestaan: Een keer omdat ze dacht dat de muur wel voor haar an de kant ging gaan en haar schouder bezeerd had en de tweede keer kort geleden met idioot doen op weide, er van uit gegaan dat die paal wel aan de kant zou springen... Heb het beide keren zíen gebeuren dus ik ben er 200% zeker van dat dit de oorzaken zijn. Beide gevallen zei DA ook meteen of ze wat gedaan had op weide oid zonder dat ik het verteld had. ;) Dus het kan net zo goed zijn dat jij je paard overbelast hebt.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:08

mijn paard heeft een top conditie! hij is van Z niveau naar B niveau gegaan waar we nou mee bezig zijn..voor de rest loopt die lekker in de wij en snachts op stal.
Hij heeft ook een perfecte bak onder zijn benen.. maar ik denk niet dat als ik mijn paard overbelast zou hebben( is zeker niet het geval) denk ik wel dat de pees eerder beschadigd zou raken met bandages dan dat ik hem overbelast zonder bandages. Ik heb een perfecte dierenarts die meteen wist dat ik met bandages reed, hij zij jou pezen van je paard zijn al niet zo sterk en dan tast jij ze aan met bandages. Ook ondersteun jij met de bandages en 3 in 1 de pezen dus. Maar het is gewoon beter als jij jou paard zelf zo traint zodat die pezen zelf sterker worden en zodat die geen bandages nodig meer hebben.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:35

bandages zijn zon gedoe en ze verwarmen de pezen waardoor deze bij springen en ander zwaar werk kunnen scheuren vooral met acriel bandages katoenen kan geen kwaat.
ik heb air peesjes van hh warm het beentje helemaal niet op door je gaatjes;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:58

Jasterina schreef:
mijn paard heeft een top conditie! hij is van Z niveau naar B niveau gegaan waar we nou mee bezig zijn..voor de rest loopt die lekker in de wij en snachts op stal.
Hij heeft ook een perfecte bak onder zijn benen.. maar ik denk niet dat als ik mijn paard overbelast zou hebben( is zeker niet het geval) denk ik wel dat de pees eerder beschadigd zou raken met bandages dan dat ik hem overbelast zonder bandages. Ik heb een perfecte dierenarts die meteen wist dat ik met bandages reed, hij zij jou pezen van je paard zijn al niet zo sterk en dan tast jij ze aan met bandages. Ook ondersteun jij met de bandages en 3 in 1 de pezen dus. Maar het is gewoon beter als jij jou paard zelf zo traint zodat die pezen zelf sterker worden en zodat die geen bandages nodig meer hebben.

Als je, als je in topconditie bent, niets kan overbelasten dan vraag ik me af waarom zoveel topsporters daar last van hebben ;)

Je KAN niets ondersteunen want noch de 3 in 1 noch de bandages zitten, als ze juist gebandageerd zijn, om gewrichten. Dan kan je bij een paard niets ondersteunen. Ze kunnen nl ook perfect zonder lopen en sterkere pezen dan die van mijn merrie vind je niet. En toch is ze altijd beschermt omdat ze aan tikt en ik geen zin heb in wondjes.
Echt, bandages en peesbeschermers ondersteunen NIETS :)

en perfect?

Jacquelien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 16:54

Mijn paard komt ook altijd nat onder de peesbeschermers vandaan, ik spuit hem altijd af na het rijden; maar zou dit
dan ook schadelijk kunnen wezen? Ik maak uit dit topic uit dat ik geen bandages ga gebruiken, ook al was ik dat puur alleen
van plan voor de foto's.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:56

ja dat kan schadelijk zijn maar met air peesjes met wol of gaatjes niet