bontjes zijn slecht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:57

crossmonster schreef:
Hmm we lijken wel naturals :D

Maar ik ben ook erg van de oude stempel.
Dikke dekjes vind ik vreselijk, ze zijn zo stug en maken de pasvorm van het zadel een stuk minder...

Plus het word er enorm warm onder.

Doe mij maar gewoon die katoenen dekjes!

Ik ben van de zelfde stempel, doe niet aan bandages, heb al jaaaaaaren dezelfde katoenen dekjes enz :D , maar eeeeuuh ik gebruik wel een bontje :o . Dit omdat mijn paard een erg vreemde huid heeft, die zomaar op kan zwellen... ik heb mijn zadel dan ook aan laten passen met bontje ;)

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:20

Ik wil ook kantoenen dekjes, van die normale degelijke, heb wel een bontje onder mn zadel, bij paarden met een wat gevoelig ruggetje (weinig bespiering).

Aantal jaren heeft BIT een test gedaan naar bontjes en gelpads; resultaat:
- nagenoeg alle gelpads centreren juist de druk en houden warmte tegen die dus slecht tot niet afgevoerd kan worden.
- synthetische bontjes nemen geen vocht op worden daardoor drijfnat, doen niets aan druk verdeling maar worden door nattigheid wel snel wat glad --> bij ronde pony kan dit schuiven veroorzaken
- 'echte' bontjes van echt (niet synthetisch!) lamsvel verdeelden als enigen de druk goed en omdat ze boven op afgewerkt zijn met katoen nemen ze vocht juist beter op en kunnen warmte beter afvoeren, ze zijn groot genoeg waardoor je zadel er beter 'in' past en dus mooi blijft liggen op de rug en niet op een rand ligt (verkeerder druk verdeling).

*denk dat jij dit onderzoek ook bedoelde Abeltje77...

Ik zelf idd alleen aan de peesbeschermers, geen bandages. Alleen bij mn vorige ruin, die sloeg altijd boven zn strijklappen tegen zn been of bij paarden met schuurplekjes/ wondjes aan de benen om wat voor reden dan ook.
Laatst bijgewerkt door Marij op 29-05-09 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:20

Bontjes zijn toch niet meer in ;) 2 jaar terug was het een hype haha

Mijn oude zadel lag niet meer goed dus zadelmaker laten komen voor een nieuw zadel. Wat blijk me paard heeft een te hoge en te smalle schoft voor een goed passend zadel. Op de schoft zat niet genoeg vlees waar het zadel op kon rusten en dan krijg je flinke druk plekken. Ik heb dus een speciale pad er bij moeten kopen, de zadelmaker had het ook over een bontje maar zou niet dik genoeg zijn om de druk fijn te verdelen.
Maar ben wel met de stelling eens dat een zadel gewoon goed hoort te liggen zonder pads en bontjes..tenzij de zadelmaker anders zeg (die weten het beter als ons natuurlijk)

Peeskappen zijn ook ondingen, ik zie op stallen heel veel paarden met drukplekken op de benen omdat de peeskappen veelste strak of niet goed zitten! Valt me op dat veel mensen met de groep meehobbelen en zelf eigelijk niet weten wat wel en niet goed is.

Marrit13

Re: bontjes zijn slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:26

Bontjes ónder je sjabrrak, schijnt dan wel weer beter te zijn. Iemand daar iets over gehoord?

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:29

Peesbeschermers zijn inderdaad ondingen soms. Komt zand tussen, worden snel nat en heel veel mensen zijn van mening dat je die dingen eerst het elastiek uit moet rekken en dan pas vast maken, waardoor ze vaak te strak zitten. Ook uitwassen en borstelen van peesbeschermers lijkt voor veel mensen een moelijke klus.
Maar ja... als mn jonge beesten op ijzers een alle kanten op springen en ik zie achteraf de krassen op de peesbeschermers... ben ik toch maar weer blij dat ze die dingen uitgevonden hebben.

Even off topic, maar ok

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:02

Marrit13 schreef:
Bontjes ónder je sjabrrak, schijnt dan wel weer beter te zijn. Iemand daar iets over gehoord?

Klopt.
Staat op pg 2 van dit topic uitgelegd.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:40

crossmonster schreef:
Dat topruiters ermee rijden wil niet goedpraten dat bandages goed zijn hoor :+

o maar dat zeg ik ook helemaal niet! als je de rest van mn post gelezen had dan had je dat ook wel gezien hoor ;)
waarom denk je dat ik zelf zonder bescherming rijd? veel sterkere pezen. mijn pony is nu bijna 10, en heeft pas (even afkloppen) 1x in zijn leven kreupel gelopen. wat na een paar dagen ook gewoon weer weg was...

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:42

Bontjes zijn wel mooi maar ik vind er geen nut aan zitten. Als een zadel net niet lekker ligt veranderd een bontje daar niks aan! Ik rijd wel met gelpad :)

Moncherette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:32

Ik heb al eens aan mijn zadelmaker gevraagd wat hij er van vond, hij is van mening dat je onder een GOED passend zadel niks anders nodig hebt dan een simpel dekje.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:34

Zelfs dat is niet nodig bij een goed passend zadel. Dat het niet nodig is, maakt het nog niet persee slecht ;)

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:34

Nee idd. Alleen je zadel word zo smerig aan de onder kant :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:24

Moncherette schreef:
Ik heb al eens aan mijn zadelmaker gevraagd wat hij er van vond, hij is van mening dat je onder een GOED passend zadel niks anders nodig hebt dan een simpel dekje.

in theorie is dat wel waar, maar als je n paard hebt met een gevoelige huid, wordt de praktijk wel eens anders.... :D ;)

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:49

Tja, ik weet het zelf ook niet echt ...

Bij mijn oude veelzijdigheidszadel (knoerhard) leg ik er wel een bontje onder. Zadel is niet nagekeken of die goed ligt, ik vind hem aardig liggen, hij knelt nergens. Ik rijd eigenlijk nooit met dit zadel, heb in de 2,5 jaar dat ik dit paard rijd er hooguit 4x mee gereden.

Verder denk ik waarom zou je er een bontje onder doen als je zadel goed ligt? Met de uitspraak het is als een dikke sok in een krappe schoen kan ik het wel vinden ... Maar dit is ook weer niet altijd het geval met een bontje, dat het te krap is.

Wij hebben ook een paard met een ontzettend holle rug (echt om van te schrikken). Ze rijden nog veel met dit paard en het zadel lag verschrikkelijk. De laatste keer heeft de zadelmaker gezegd dat het zadel niet aan te passen is (iets opvullen maar that's it) maar dat een bontje wel goed zo zijn. Gelukkig ligt er nu een bontje onder :)

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:46

mijn paardje heeft een opmaat gemaakt husebos zadel.
En ik heb met de zadel maker/ passer overlegd en die zei dat na een half jaa (als het zadel goed was gevormd) ik er zonder probleme een bontje onder kon leggen. Maar hij raadde me een schapenwollen aan, en niet zo'n fleece/teddy ding.
rij nu al een tijd met een schaapje onder mijn zadel.
En nergens last van gehad:)

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:35

Mijn huurpaard is ongeveer 3 en is van de manege. daarom is het niet te doen om een helemaal passend zadel erop te leggen, want dat zou betekenen dat ik het zelf zou moeten kopen en daar heb ik het geld niet voor. daarom doe ik er altijd een bontje onder. Vindt ik voor mezelf ook een beter gevoel.
Het zadel wat ik nu heb past opzich goed, maar toch doe ik er een bontje onder.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:51

ken mensen die WEL een goed passend zadel hebben, ze doen er een bontje onder.
en het zadel ligt niet goed meer! aan alle kanten knelt 't maar toch vinden ze het belangrijker dat er zo'n mooi bondje onder ligt :?
tsja dat snap ik dan echt niet...!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:58

Een bontje is niet slecht, het is een super drukverdeler, net zoals een gelpad alleen een bontje ademt beter.
Je moet je alleen wel realiseren dat het je zadel versmalt met 1 boom maat!
Ik rijdt zelf met een bontje omdat het een goede drukverdeler is en beter ventileert dan een dekje. Daarom het ik een breedere boommaat genomen. Paard doet het er super onder!

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:19

bij mij heeft de zadelmaker me ook aangeraden om een bontje onder het zadel toen doen omdat mijn paard een hele gevoelige rug heeft

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:22

Bontjes hoeven niet slecht te zijn, mijn zadel licht perfect zonder bontje maar onlangs heeft mijn zadelmaker mij toch aangeraden om een bontje te gebruiken. Simpel weg omdat mijn paard weinig vlees op de rug heeft van zijn vorige slecht passende zadel en dankzij het bontje heeft hij toch nog een extra laagje dat de schokken wat opvangt. Helemaal met springen vind ik dit toch wel belangrijk. Maar een bontje kan ook nadelig werken, en dat is afhankelijk van de combinatie van paard en het zadel. Daarom heb ik mijn zadel ook even laten controleren met dekje en bontje er bij om te kijken of het nergens knelde.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:31

Ik had eerst een bontje. Nu heb ik een gelpad. Die leg ik eerst op de rug en daarna het dekje en zadel. Ik had hem eerst tussen dekje en zadel, maar instructie zij dat hij op de 'blote rug' moest.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:01

Ik rijd nog steeds met m'n bontje, maar dan meer voor als we foto's gaan maken. Voor de rest rijd ik altijd zonder. Dat bontjes slecht zouden zijn vind ik onzin. Ik kan me wel voorstellen dat door het dekje, en het bontje het te krab wordt onder het zadel.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:08

Ik gebruik een bontje nu voor tussenoplossing mijn paard is aan een groeispurt begonnen
en zit tussen 2 boommaten in.. Is nu heel moeilijk om een PERFECT zadel te vinden...
Maar altijd met een bontje rijden, sja dat moet je zelf beoordelen..