Ligt jouw zadel op de juiste plaats? Test het!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Ligt jouw zadel op de juiste plaats? Test het!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:04

Ineke, jouw zadel ligt volgensmij ook idd te ver naar achteren, en drukt nu op een zwakke plek in de rug :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:10

jumpgirl schreef:
Is hiervan ook een officieel document? Dan kan ik dit aan mn zadelmaker sturen, want die legt alle zadels altijd tegen de schouder aan als hij stilstaat. Hij zegt dat het zadel dan goed ligt. Ik wil hem bewijzen dat dat niet zo is. Want ik zit nog steeds met een niet passend zadel omdat hij vindt dat het zadel goed ligt, terwijl het te ver naar voren ligt naar mijn idee.

Ik weet niet wat je verstaat onder een officieel document, maar in het parelli pakket level 2 staat het op dvd.
Edit: Dvd 5, hoofdstuk 4 om precies te zijn.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 06-07-09 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:16

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:49

ineke ik had de Ghost bij mijn paard wel wat meer naar voren liggen idd, ook omdat het zo soepel is van materiaal, áls de voorstukjes iets bij de schoft liggen, ligt het nog niet in de weg :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:56

DRINGENDE VRAAG: Mag mijn dekje wel een beetje over de schouder liggen?, het full is namelijk iets te groot, en de cob veel te klein.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:05

ik heb geleerd dat als je het zadel eerst te ver naar voren leggen dan kan je hem naar achteren schuiven, laat de singel los hangen en dan moet tussen de singel en het voor been van de paard/pony een verticale hand passen. ik stuur wel ff een foto mee van hoe mijn zadel licht.

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2e3sxgj&s=3
ps ik weet dat de neusriem te laag zit ik heb hem om hoog gezet.

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=30w9v6w&s=3
ik weet dat mijn benen te veel naar voren liggen ik heb het al een gaatje langer gemaakt en mijn armen zitten ook erg in een knik omdat ik aan het instappen ben heb ik altijd.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 09:33

Het topic is van al een tijdje geleden, maar ik vroeg me af of mensen dit nog hebben getest en wat eruit kwam?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:49

Ik heb er mee getest en het eens bekeken. Heb vervolgens het zadel ook een stuk naar voren gelegd nog, maar merkte dat mijn paard compleet in opstand kwam tegen het aansingelen en het echt helemaal niet prettig vond. Aangezien ik zelf twijfelde of het zadel op de goede plek lag of niet, heb ik het toch weer terug gelegd. Als er binnenkort een fototoestel voor handen is zal ik eens een foto maken.
Ik heb wel nog een oude rij-foto.
http://i5.photobucket.com/albums/y165/s ... enke22.jpg
Volgens mij ligt het hier ook goed..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 10:02

Ziet er inderdaad goed uit. :j

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:20

SB_Beessie schreef:
DRINGENDE VRAAG: Mag mijn dekje wel een beetje over de schouder liggen?, het full is namelijk iets te groot, en de cob veel te klein.

Het dekje maakt niet zoveel uit (trek hem wel een beetje omhoog bij de schouder zodat het niet gaat trekken over de schouder). De schouder stoot daar niet tegen aan maar glijdt daar onderdoor...

Fijn inderdaad, dit topic. Ik zie het nu pas :) Kan/mag je dit niet in elk subforum plaatsen? :P

Ik denk wel dat je zadel er geschikt voor moet zijn. Ik heb veel van parelli geleerd in het buitenland en deze kennis meegenomen naar mijn oude verzorgpaard. De haflinger die daar staat, daar kan het zadel prima een stuk naar achter en ligt perfect met 1 enkele shim eronder. Bij mijn verzorgpaard zelf lag het zadel dan echter niet meer goed. Het kon nog iets naar achteren, maar niet genoeg volgens de Parelli-methode.
Ik had op dat moment ook alleen mijn shims mee en niet de theraflex pad. Dat had misschien nog wel wat kunnen helpen, maar het zadel moet natuurlijk al zoveel mogelijk goed liggen zonder het pad.