Singel met aan 1 kant elastiek... Slecht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:21

Zoals ik hier lees is dus een singel met elastiek aan beide kanten, of een singel waarin elastiek over de gehele lengte verwerkt wordt het beste, mits je aan beide kanten (aan)singelt, het elastiek niet te "slap'' is en je zadel goed past. Welk merk singel is dan het beste?

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:24

astridelise schreef:
tessii1991 schreef:
Volgens mij bewegingsvrijheid.

Ja zit wat in, maar als het zadel door zo'n singel gaat schuiven dan komt dat de beweging van het paard niet ten goede, toch?

Dat elastiek zit er omdat het zo makkelijker aansingelen is ;)

Mungbean

Re: Singel met aan 1 kant elastiek... Slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:32

Een zadel hoort ook gewoon goed te blijven liggen voordat je flink aangesingeld hebt. Ik stap heel vaak op met een nog vrij losse singel (wel met iemand die dan even hangt uiteraard) en onverwacht wegschieten in dat stadium heeft bij mij nog niet voor problemen gezorgt. Ik heb voor mijn ietwat zeurderige merrie een anatomisch gevormde singel gekocht met stug elastiek aan beide kanten. Het opzadelen ging daarmee ineens zonder problemen.
Paard vond dat dus duidelijk een opluchting. Lijkt me wel weer een dingetje wat sterk paard afhankelijk is dus een oordeel geven of het goed of slecht is vind ik niet aan de orde.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:40

Urielle schreef:
Ik heb op advies van masseuze en fysio de singels met aan een kant elastiek allemaal de deur uit gedaan. Behalve dat het zadel sneller scheef gaat liggen door de ongelijke spanning bij het aansingelen, levert het ook voor de paarden blijkbaar spierproblemen op. Ook mijn zadelmaker was niet gek van singels met elastiek en raadde aan dat ALS ik het wilde idd singels met aan twee kanten elastiek of nog beter: in het midden. Maar liever helemaal zonder dus. Hij stelde dat elastiek er voor het mensengemak is en dat je stil moet staan bij het paardengemak voor je eigen gemak. Dus nu doen we iets langer over het aansingelen (netjes gaatje voor gaatje aan wisselende kanten zonder 'door te spannen') maar het is voor een goed doel :)

Inderdaad: het beste is in het midden elastiek.

De gedacht achter elastiek in de singel is niet gemak voor ons of ademhaling of tegen singeldwang of iets dergelijks, hoewel dat leuke bijkomende voordelen zijn, de gedachte erachter was dat het paard door de ruimte die het elastiek geeft, zijn buikspieren aan kan spannen (nodig om zijn rug te gebruiken/ontspannen).

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:40

Nou, ik had tot voor kort een singel met aan 1 kant elastiek. Gister op concours, springen. Voor ik het parcour in moest nog aangesingeld.. Ging allemaal heel goed tot hindernis 4, ik voelde al dat ik wat scheef zat, bochtje door, je voelt hem misschien al aankomen, hing ik naast het paard en paar seconden later op de grond met zadel en al. Bleek dat het elastiek aan 1 kant geknapt was :o Kan ook wel met leren singen gebeuren maar geen elastiek meer voor mij ;)

Yancey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:08

Iemand raadde mij ooit een singel 1 kant elastiek aan.
Want langs 2 kanten was zo gezegd superslecht.
Ik heb die zowat voor gek verklaard.
Later raadde die persoon mij ook een bepaalde singel aan maar die had wel 2 kanten elastiek.
Het probleem met elastiek is dat je die snel te strak kan trekken.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:13

Ik heb sinds vorige week een singel met aan 2 kanten elastiek ben ik erg over te spreken :o
Is wel eentje met goede drukverdeling vind hem erg fijn :D

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:53

Ik heb er eentje voor m'n springzadel. Ik heb er zelf geen problemen mee. Merk ook geen verschil met m'n andere singels. Idd zoals hier boven al staat heb je snel de neiging om strakker aan te singelen dan nodig is.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:15

Ik heb een dressuursingel van Thorowgood met aan beide kanten elastiek. Mijn paard lijkt hem aangenamer te vinden dan een singel zonder elastiek, zelf merk ik er eerlijk gezegd niet veel van. Het elastische in die singel is vrij minimaal, hij geeft wel wat mee maar ik kan hem echt niet te strak trekken zoals sommigen zeggen.

Heb in het verleden wel enkele keren een veelzijdigheidssingel met aan één kant elastiek gebruikt en die kon je inderdaad aan de kant mét elastiek in één keer vijf gaatjes strakker doen maar als je aan de andere kant probeerde kreeg je hem met moeite één gaatje strakker. Hangt heel erg af van de kwaliteit van het elastiek lijkt mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:19

fjordjes schreef:
Dit heb ik ook ergens gelezen, ik denk als je even zoekt dat je veel kan vinden, was een heel verhaal waar ik niet zoveel van begreep. Wat is eigenlijk het nut van een elastiek in een singel?

Is makelijker met aan singelen, maar nadeel is dat wel weer constante druk op buik van paard weer geeft. Schijnt zo zelfs te zijn dat paard dan druk van ruiter op zijn rug heeft + de druk van de elastiek singel. Lijk mij niet echt geweldig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:24

Het lijkt me een stuk minder geweldig als een paard constant een singel stevig om z'n buik heeft gespannen ipv een singel met elastiek die meegeeft. Een joggingbroek zit toch ook lekkerder dan een strakke riem? Wat is trouwens helemaal het probleem met die druk, een losfladderende singel lijkt me niet de bedoeling namelijk :7

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:33

Ik gebruik een singel met elastiek en wil geen andere singel meer. Bevalt super.
Inmiddels al 2 jaar in het gebruik

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:21

ik had er ook een met aan 1 kant elastiek ik vind het geen lekkere singel je singelt ook snel veel te strak aan en mijn zadel bleef niet lekker liggen