Help geen enkel zadel past goed op mijn pony!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Help geen enkel zadel past goed op mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:21

Omdat die ook naar voren gaat schuiven. Het is voor mij nu logischer om eerst boomloze zadels te proberen. Mocht dat problemen opleveren kijk ik natuurlijk weer verder...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:27

laura, als je graag reacties wilt moet je niet zo streng reageren wanneer bokkers advies geven dat jij niet zo zinvol vindt... (een tip van mij)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:46

Rakni bedankt voor je tip. Ik zal even uitleggen waarom ik zo reageer, want de reacties zijn wel goed bedoeld.. Mij is het wel duidelijk dat het geen wow wordt (naar het advies van 3 deskundigen). Optie 1 (het boomzadel wat gegarandeerd naar voren gaat schuiven) is voor mij nu geheel niet aantrekkelijk omdat optie 2 bestaat, waar ik nu dus ook voor kies.
Het is nu een kwestie van het uitproberen van merken en modellen (semi)boomloze zadels. Ik ben er in 1 dus eigenlijk al uit wat ik moet doen. Had ik ook niet verwacht hoor, maar eigenlijk wel blij mee. Hoop dat ik vanacht gewoon kan slapen ;).
Ik blijf nu reageren op wat bokkers hier in dit topic zetten omdat ik het anders een beetje stom zou vinden.

Ik ben er voor nu dus even uit: het wordt een (semi) boomloos zadel!

Hiervan wil ik verschillende merken en modellen gaan testen. Dus tips en adviezen voor korte dressuur- en buitenrijgerichte boomloze zadels zijn nog welkom!

Andere reacties zal ik even niet verder op ingaan..

Mocht ik met een (semi) boomloos zadel problemen krijgen dan kijk ik natuurlijk wel weer naar andere zadels verder, maar dit lijkt me nu gewoon geen goed plan.

Ik hoop dat iedereen dit stukje even leest voordat hij/zij reageert en dat iedereen hier ook begrip voor heeft..

Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:40

Begin aub niet aan Daaleman! Die kerel meent dat ie iets van zadels kent, maar het tegendeel is waar! Een standaardzadel noem ik geen maatwerk! _-:(

Neem Arie bij de arm en laat hem naar je paard KIJKEN! WoW biedt meer aanpassingsmogelijkheden dan eender welk zadel;, afgezien van het financiële aspect zou je gewoon dom zijn om het niet te proberen.
Moest het echt niet lukken, kan je nog altijd een boomloos zadel aanschaffen.
Persoonlijk zou ik 10x liever met een boomzadel rijden dan met een boomloos... Die drukverdeling is niet altijd even optimaal als iedereen laat uitschijnen. Dan ben je nog altijd even ver van huis.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 04:41

een Ghost proberen :D

appie heeft ook zo'n bouw hoork,die is ook overbouwd,en daarbij ook nog es week in de rug.
de Ghost past perfect

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 06:43

Ik had problemen met de ghost op mijn haflinger met korte rug.
Ook het vele struikelen met de ghost was niet prettig. Waarschijnlijk toch meer druk op de schouders dan gedacht wordt. Want met andere zadels hebben we daar geen probleem mee met struikelen.

Sensation is ook een vrij kort zadel.
HM zadels werden mij afgeraden omdat ze op ronde paarden vaak schuiven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 06:54

hoe bedoel je dat struikelen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:01

laura1986 schreef:
Dit zadel (trekker pro endurance) heb ik geprobeerd, maar vond het zelf echt vee te breed zitten en te ver boven mn pony. Voelde ik me hierdoor niet echt prettig op. Wil dus verder zoeken naar andere boomloze zadels..

Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is.
Ik heb de Trekker Endurance pro en vond het eerst ook helemaal niet lekker zitten. Zeker niet als je de zit gewend bent van een engels zadel. Maar omdat ik zo blij was dat het i.i.g. voor mijn paard goed ligt en ik eindelijk een passend zadel had gevonden, heb ik toch besloten om het te nemen. Dat je breed zit, heeft lijkt mij niets te maken met het zadel maar alles met de breedte van je paard ;)
En moet zeggen dat ik het steeds lekkerder vind gaan zitten.

En als je op zoek wilt naar boomloze zadel dan zou ik er eerst eens een aantal gaan testen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:33

hier ook een met een paard met een ronde rug, ik heb een wow besteld met een reeele kans dat we die goed passend gaan krijgen, mocht dat niet het geval zijn dan zal ik ook verder moeten kijken. Laura succes met je zoektocht en ik blijf even meelezen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:40

Precious20 schreef:
Begin aub niet aan Daaleman! Die kerel meent dat ie iets van zadels kent, maar het tegendeel is waar! Een standaardzadel noem ik geen maatwerk! _-:(

Neem Arie bij de arm en laat hem naar je paard KIJKEN! WoW biedt meer aanpassingsmogelijkheden dan eender welk zadel;, afgezien van het financiële aspect zou je gewoon dom zijn om het niet te proberen.
Moest het echt niet lukken, kan je nog altijd een boomloos zadel aanschaffen.
Persoonlijk zou ik 10x liever met een boomzadel rijden dan met een boomloos... Die drukverdeling is niet altijd even optimaal als iedereen laat uitschijnen. Dan ben je nog altijd even ver van huis.

Mijn idee O:)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:50

Heb je de Massimo al geprobeerd dan? Ik kan mij haast niet voorstellen dat de aangepaste versie naar voren schuift. Country Mill heeft nl. ook de aangepaste versie die je kunt proberen. Staar je helemaal niet blind op boomloos of semi-boomloos. Ik heb zelf een aantal soorten geprobeerd en die schoven dus ook naar voren.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:54

Met mijn paard had ik precies het zelfde probleem!!
Ik heb toen besloten boomloos te gaan rijden.
Ik heb nu een Boomloos zadel van Freemax, en het ligt als een huis!
M'n paardje kan veel vrijer bewegen en dat is zelfs te voelen!
Ik ben er dus vóór om voor boomloos te gaan, maar je moet zelf natuurlijk kijken wat jij 't prettigst vind ;)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:00

Zelf vind ik de Freemax overigens wel erg lang voor een paard met een korte rug.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:07

Dat is waar, mijn paard heeft dan ook geen extreem korte rug.. :o

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:28

singasong schreef:
laura1986 schreef:
Dit zadel (trekker pro endurance) heb ik geprobeerd, maar vond het zelf echt veel te breed zitten en te ver boven mn pony. Voelde ik me hierdoor niet echt prettig op. Wil dus verder zoeken naar andere boomloze zadels..

Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is.
Ik heb de Trekker Endurance pro en vond het eerst ook helemaal niet lekker zitten. Zeker niet als je de zit gewend bent van een engels zadel. Maar omdat ik zo blij was dat het i.i.g. voor mijn paard goed ligt en ik eindelijk een passend zadel had gevonden, heb ik toch besloten om het te nemen. Dat je breed zit, heeft lijkt mij niets te maken met het zadel maar alles met de breedte van je paard ;)
En moet zeggen dat ik het steeds lekkerder vind gaan zitten.

En als je op zoek wilt naar boomloze zadel dan zou ik er eerst eens een aantal gaan testen.

Ik had het idee dat de dikke kussens die onder de trekker zitten het geheel voor mij nog wat breder maken. Ik had alleen getest op de achterste beugelriemhaken, misschien dat het fijner zit om de voorste te gebruiken? Aan de wrong die erop zit had ik iig niks geen steun aan, om te kunnen zitten draaide ik mn benen zo dat mn knien meer naar buiten dann naar voren wezen.
Ik had denk ik ook niet goed aangesingelt (krijg je met die dikke singelstoten, het ging nogal lastig), want dit zadel lag een beetje scheef toen ik er net op zat. Om het weer recht te leggen hoefde ik niet eens af te stappen :+ integendeel. Dus ik denk dat dat zwijwaartse schuiven niet echt te voorkomen is. Als het niet te is en ik zelf netjes recht zit moet het wel te doen zijn denk ik. Maargoed daar kom ik vanzelf achter op een gegeven moment. Ik houd dit zadel zeker in mn achterhoofd.

Ik ga nu (vandaag) kijken voor testzadels (van HM en Barefoot). Ik begin hiermee omdat ik verwacht dat de HM zadels een goed dressuurzit geven (en voor de rest moet ik ze toch in het echt zien). Barefoot zadels lijken me ook wel ok, dus ook even kijken hoe het zit voor mijn pony en voor mij. Aan de hand van deze ervaringen ga ik weer verder kijken.

Dames over de wow nog even.. Als 3 professionals zeggen dat het waarschijnlijk niet goed gaat passen (en dat er sowieso boven het normale wow bedrag nog voor 300 euro aan extra opties nodig zijn om het te proberen), dan ben ik toch gek / dom whatever om dat juist te gaan proberen?
Dat jullie mensen die met een gebroken boom en gelpad willen gaan rijden dom noemen prima, helemaal mee eens. Maar ik doe verdomme mn stinkende best om het allemaal goed te doen (niet alleen het zadel), dus dat soort opmerkingen kunnen jullie houden.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:29

Freemax, freeform en zadels die hierop lijken zijn volgens mij ook echt te lang voor mijn pony en vallen daarom af..

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:51

Startrekk espaniola is volgens mij het kortste boomloze (met leren 'boom') zadel dat er is. In 3 maten, de kleinste is maar 45 cm lang! Maar daar moet je dan ook wel zelf in passen ;) Maar met jou lichtgewicht moet dat wel lukken ;)

Van sattelhaus.de:
Sattellänge: Gr. XS: Sitzgröße 1 45 cm, Auflagefläche 42 cm
Sattellänge: Gr. 1: 50, Auflagefläche ca. 48 cm
Sattellänge: Gr. 2: 55 cm, Auflagefläche 52 cm

Sitzgröße 15“ (XS + Gr. 1) oder 17“ (Gr. 2)

Ik weet niet of je voldoende steun hebt aan dit zadel want er zijn geen wrongen...

En een banaansingel idd :j Ik weet niet welk merk goed is.
Verder zou ik toch een staartriem overwegen... Je zadel gaat er veel stabieler mee liggen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:13

Kijk anders eens bij Buitenzinnig.nl daar kun je ook wat boomloze zadels passen.

Ik had eerst mijn beugelriemen op de achterste ophanging. In stap zat dat beter maar in draf vind ik de voorste beter. En je moet idd heel goed aansingelen.
Het zadel verschuift bij mij wel bij het opstappen maar niet tijdens het rijden. Nu heb ik ook een Haflinger die megarond is en totaal geen schoft heeft dus dan schuift het ook eerder.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:23

Oja, de singelstoten van de trekker pro endurande zitten eigenlijk te ver naar achter voor [***]. Daar moet ik dus ook rekening mee houden..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:01

Wat tips :

zorg sowieso dat je alle zadels die je gaat testen , met een banaansingel test zodat je de plaats van de singel ten opzichte van de singelstoten al op de juiste manier kunt beïnvloeden. Want inderdaad als je een zadel op de juiste plek op de rug legt , netjes achter de schoft en schouder , dan moeten de singelstoten wel HEEL ver naar voren zitten om die recht naar beneden netjes een handbreedte achter de elleboog te krijgen. Deze foto is super-duidelijk daarin :j

Dat zijn altijd lastige paarden met zo'n ver naar achteren liggende schoft.... Sowieso als je al een zadel zou hebben met zulke belachelijk ver naar voren liggende singelstoten , dan wordt het helemaal onder een rare hoek op de rug getrokken en dat is ook niet bepaald comfortabel en dan hou je nog de neiging van naar voren schuiven.

Uiteraard kunnen boomzadels wel zo aangepast worden dat ze toch blijven liggen , maar de manier waarop is dan ook niet echt charmant...klemmen achter de schoft of schouder / staartriem / voorsingel inbouwen....het komt het comfort voor het paard allemaal niet ten goede.

Maarja een naar voren schuivend zadel is ook niet fijn....dus ik kan wel begrijpen dat mensen soms toch voor zo'n schijnbaar "goede" oplossing kiezen...

Een banaansingel is al een veel betere start omdat de singel dan op de juiste plaats kan liggen en toch wat verder naar achteren op de singelstoten aan kan sluiten.

Verder is het wel handig om een zadel te hebben waarbij de singelstoten wat verder naar voren staan dan normaal , maar tever is ook weer niet fijn ivm. de krachten die er dan op komen te staan. Bij een Barefoot zitten de stoten vrij ver naar achteren...maar het is niet erg om het zadel wat over de schouders te leggen omdat alles er gewoon onder door kan bewegen daar het zadel + de ingenaaide pommel gewoon mee kunnen bewegen.

Bij een Ghost heb je weer het voordeel dat je de singelstoten zelf een stukje verder naar voren kunt zetten.

En op zich zit je er ook wel stevig op door de dij-wrongetjes. Ik vind zelf alleen de zitting erg glad en vlak waardoor je met je billen weinig grip hebt.
Hier is het wat mij betreft nog een goede optie voor je om het toch nog eens de kans te geven , en dan voor een ruwer zadel te kiezen.
Als je er niet minimaal een uurtje of 10 mee hebt gereden , kun je niet echt een goed oordeel geven of het wel of niet wat voor je is , je moet er altijd rekening mee houden dat je nog even moet wennen , je zit moet vinden , nog wat aan moet passen qua lengtes en plaatsing enzo. Dat kan zo enorm schelen !

Leg ik bvb. een Barefoot net een cm tever naar voren dan zit ik zelf voor geen meter , paardje loopt hakkelig en schuift het zadel vervelend.
Leg ik het wel op de goede plaats (echt maar een cm verder naar achteren) dan zitten paardje en ik lekker in balans en ligt het zadel muurvast.
Zulke kleine verschillen moet je er toch tijdens wat proefritten uitfilteren om een eerlijke beoordeling te kunnen geven.

Zo ook voor de Trekker die je geprobeerd hebt : zoals ik het lees hoe je ervaring was en onder welke omstandigheden , kan het prima zo zijn dat je het gewoon even wat meer tijd moet geven , wat moet proberen en zoeken naar de juiste afstellingen , en dat je dan ineens een heerlijk zadel eraan hebt :-)

De HM zadels zijn heel leuk alleen denk ik niet dat het iets voor je is. Gezien ze toch best wel hoog zijn en imo. een stuk minder grip bieden nog dan de Ghost , en in de winter veels te hard zijn en dan zit je helemaal als op de bult van een dromedaris ;)

Kan een geweldig zadel zijn voor anderen , maar ik denk dat het voor jou "niks" is. Ik zou dan eerder kijken naar de Ghost en die Trekker , daar liggen je beste kansen denk ik , hier zou ik zelf ook mee beginnen omdie nog eens een èchte kans te geven waar je alles eruit haalt zodat je òf een fijn zadel eraan over houdt , òf zeker weet dat je alles geprobeerd hebt en dat je ze volop de kans gegeven hebt , pas dan kun je ze echt afschrijven.

De Wow daar zou ik ook niet aan beginnen , die kans is veels te klein en als je er zelf logisch over nadenkt dan kom je ook tot de conclusie dat dat eigenlijk gewoon niet goed kàn gaan werken. Ja , wel als je niet al te kritisch bent , er lopen zat van zulke paardjes rond met een eigenlijk niet geschikt zadel , maar die ruiters / eigenaren ZIEN dat dan gewoon niet. Jij pakt het serieuzer aan dus is het geen optie , dat vind ik ook. Is ook wel een erg duur experiment , en dan eigenlijk nog kansloos ook , je zou wel gek zijn :P

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:17

@pmarena Wat een uitgebreide reactie :D

Ik kan dus beter nu een banaansingel aanschaffen en dan pas zadels gaan testen? Heb je dan een idee voor de lengte?
De wintec wide (die dus toch niet goed blijkt te zijn) heeft vrij korte dressuur singelstoten (praat de lengte alvast goed) en de singel die ik nu heb is 75 cm lang (en gewoon rechtoe rechtaan neopreen) en die komt (zonder dekje onder het zadel) aan allebei de kanten tot het vierde gaatje vanaf onder getelt. Helaas heb ik hier geen foto van. Die kan ik opzich nog wel maken als dat nodig is.

Het HM zadel lijkt me wel fijn.. Vooral omdat die wrongen wat hoger zitten dan bij BF, waardoor ik er hopelijk genoeg aan heb. Ik heb hiervoor een mailtje gestuurd met foto en al, ik hoop dat ik daar een goed advies voor krijg van de mensen van Enlightened Equitation.

Ghost heb ik al eens getest, is was er niet zo kapot van..

Het testen op mijn eigen paardje is een beetje lastig (die kent net stap met mij erop), gelukkig mag ik hiervoor een andere pony lenen (kleine tinker, is wel wat smaller, maar ik weet hoe zij met een gewoon zadel en zonder zadel zit).

De trekker heb ik alleen op mijn eigen pony gehad, en ook niet echt lang of goed getest. Het zou beter zijn om dat een keer over te doen, met banaansingel en dergelijke.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:20

Ik heb ook een haflinger met een lastige rug, lijkt qua bouw veel op jou pony ook erg breed en overbouwd. Ik heb bijna alle boomloze A merk zadels die hier in Nederland te krijgen zijn getest. Ik heb alleen maar boomloze zadels getest omdat ik dus perse boomloos wil blijven rijden. Ik ben nu weer terug bij Barefoot, had eerst een Barefoot Cheyenne maar kreeg na de bevalling last van de brede zit. Daarna dus van alles geprobeerd maar niks gevonden wat zo goed lag als de Barefoot... Toen kreeg ik van iemand de tip dat de London een stuk smaller zit omdat je hoger boven je paard zit, getest en Tristan liep meteen weer geweldig! Dus nu een London aangeschaft. Voor mij en Tris is Barefoot dus toch het best.
Over de andere zadels:
- Freefrom: Zat voor mij prima, gaf bij Tristan na een klein uurtje rijden al behoorlijk drukkingen, omdat het zadel ging bridgen. Hij heeft er een week stijf van gelopen... Daar ben ik dus helemaal niet over te spreken, de pas vorm komt heel precies, het zadel is niet flexibel en ik vind het zeker niet geschikt voor hele brede paarden.
- Ghost: zit heerlijk smal, fijn zadel. Was wat te lang voor Tristan, hij is wat overbouwd en de achterkant kwam al wat omhoog te liggen en het zadel ging bridgen... Als jou paard een iets langere rug heeft (de Ghost is volgens mij 60 cm) zou ik je dit zadel ook zeker aanraden!
- Softbalance: zit prima, iets aan de brede kant. Dit zadel heeft vrij ronde kussens waardoor het bleef schuiven op Tris. Het kan wel onbeberkt de breedte in.
- Sensation: mooi zadel, perfecte pasvorm voor brede paarden. Ik kwam alleen met lichtrijden steeds met de pommel in de knoei, ik had gewoon niet genoeg ruimte in het zadel terwijl ik niet extreem dik ben (maat 40) en al helemaal niet lang (1,63)... Tristan kreeg ook rommelige haren onder de beugelophanging, volgens de verkoopster te verhelpen met een Skito pad, maar dat vond ik vreselijk rijden (veel te verend, geen contact meer met je paard).
- Heather Moffet: Lag goed op Tris, kan ook onbeperkt de breedte in. Je hebt wel weer een vrij brede zit. Ik heb niet echt met dit zadel gereden omdat ik geen passende singel had en toen ook de London al op proef had (vond ik prijstechnisch een wat beter idee). Ik vind het wel een ontzettend lelijk zadel (niet van belang als het perfect ligt natuulijk).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Ik ken het probleem en ik weet hoe vervelend en frustrerend het is om maar geen goed zadel te kunnen vinden.
Ik gebruik voor Tristan trouwens ook een banaan singel en sinds kort ook een westip speciaal, dat helpt bij hem heel goed tegen het naar voren schuiven van het zadel. Laatst weer met een rechte singel gereden en het zadel lag meteen weer helfverwege z'n nek zeg maar
Als je meer wilt weten stuur je maar een PM! Succes ermee!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:57

@Swift Aan de hand van je verhaal maak ik op dat ik de London beter eerst kan testen, omdat deze de smalste zit heeft?

De rug van mijn pony is ook kort, dus Ghost valt daarom ook af.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:33

De London heeft niet de smalste zit van alle boomloze zadels die ik getest heb, maar was wel het enige zadel wat goed lag op mijn pony en waar ik zelf ook nog goed op kan zitten (ik heb de dubbele inlages wel echt nodig en als ik een lange rit maak loop ik wel stukjes om m'n benen even rust te geven). Ik vond het verschil qua breedte tussen de London en Cheyenne echt goed merkbaar, op mijn Cheyenne hield ik het geen kwartier meer uit, maar op mijn London kan ik het wel twee uur achter elkaar vol houden. Ik vind het een fantastisch zadel en ben heel blij dat ik het gevonden heb!
De Ghost zat ook heerlijk smal (smaller dan de London) maar was voor Tristan ook te lang. De Sensation zit ook smal maar beviel mij verder niet...

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:34

ik lees eventjes mee...