Mondhoeken telkens kapot! > happy mouth?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:58

Ik ken dit probleem van binnen in wondjes mond.
Ik heb mijn paard altijd met een koperbitje gereden, maar moest in het M2 over naar een wat dunner bitje, omdat anders verschil te groot zou zijn nar stang en trens bitten.
Heb toen gewoon RVS gekocht en toen kreeg ze ook wat die wondjes binnen in haar mond.
Utrecht heeft vast gesteld dat ze alleen tegen koper kan... Maar....

Mijn paard heeft in die tijd ook een soort ongeluk gehad en kon niet meer goed nagevelijk lopen en goed over haar rug....
Dus ik denk dat daar ook een groot probleem is en dat je dus verder moet kijken dan alleen een bit!!!

Mijn DA vertelde dat er veel paarden zijn die wondjes in hun mond hebben die rugproblemen hebben.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:57

Ik heb goede ervaringen met een ongebroken trens. Met een dubbelgebroken bustrens kreeg mijn paard ook barstjes in d'r mondhoek. Met een ongebroken trens nergens last van. :)

Amanda_T

Re: Mondhoeken telkens kapot! > happy mouth?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:12

Mijn merrie heeft op een bustrens geen wondjes in de mondhoeken, bij een watertrens wel. Tegenwoordig gebruik ik rubberen bitringen, zodat er net geen velletje tussen kan komen met het draaien van de ringen. Veel vaseline smeren kan ook goed helpen, en veel bitten proberen. Het ene paard doet het super op het een paard, het andere paard juist helemaal niet! Dit is ook zo met wondjes!

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:55

Bitringen (heb ik ook gedaan, helpt ook goed)
En elke dag insmeren met uierzalf, en af en toe een beetje baby olie erop ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:08

TeeGee schreef:
Springen mag nog niet bitloos, je mag alleen de teugels aan de neusriem bevestigen.

Ik lees dat anders:
Artikel 257 van Disciplinereglement Springen schreef:
In de klassen B t/m M is het gebruik van een trenshoofdstel verplicht. Er mag gebruik gemaakt worden van een africhtings-, rechte-, Mexicaanse-, beugel-, gecombineerde neusriem en gecombineerde keel/neusriem. Daarnaast mag gereden worden met een trenshoofdstel zonder neusriem. Wijzigingen op bovenstaande worden gecommuniceerd via de website van de KNHS. De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten, linnen of rubberen teugel. Bij het gebruik van een beugelneusriem is het niet toegestaan te rijden zonder bit. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.