Hoofdstel zonder keelriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:24

Op zich goed dat ze informatie geven maar waarschijnlijk jammer dat ze de verkeerde informatie geven. De neusriem mag namelijk niet strak. (2 vingers rechtop het neusbeen). Ik heb ook zovaak al te horen gekregen, 2 vingers plat op het neusgat. En dan doen ze hem vast en proppen ze hun vingers er nog tussen, het is twee vingers maar niet de juiste.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:11

Eerlijk gezegd heb ik er niet op gelet wat daarover in de tekst staat. Eigenwijs als ik ben laat ik door mijzelf en niet door een tekstje bepalen hoe strak mijn neusriem zit, en dat houdt dus in dat als ik het ding bij de ringetjes beetpak ik hem makkelijk heen en weer kan wiebelen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:53

Ik stop er zelfs altijd die twee vingers tussen, om te voelen. Ik heb ook geleerd dat bij de keelriem een rechtopstaande vuist tussen de wang van het paard en die riem moet kunnen. Ik zie beginnende ruiters hem soms veel te strak doen maar ze vragen me toch al om hoofdstelhulp dus ACH... ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:55

Keelriem mag wel strakker, bij een aantal paarden moet hij zelfs strakker omdat ze anders hun hoofdstel afkrijgen. Keelriem is immers om te voorkomen dat het hoofdstel af kan. Maar als je hem daar niet voor gebruikt dan kan hij inderdaad gewoon los of weg.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:56

Tja bij paarden waarvan ik het weet zou ik hem wel iets strakker doen, maar tot nu toe werkt dit prima. En die vuist zorg ik wel dat het goed strak zit, als die vuist er nog onder zit. Het hoeft niet "ruim" te passen voor mij omdat ik gelukkig nu weet waar dat hele riempje voor is.

Maar ik wil ze nou ook weer niet wurgen....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:01

Neuh, wurgen is ook niet nodig. Maar bij de glibberpony's is twee vingers onder de luchtpijp vaak voldoende.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:02

En bij sommige paarden hun hoofdstel IS het zelfs al onmogelijk die vuist ertussen te krijgen omdat het einde van het riempje is afgesleten en vervolgens gebroken, dus hij moet op een bepaald gaatje.

Jammer van dat riempje, maar handig want dan weet je dat je goed zit. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:38

En zo komen we dus van keelriemloos bij hoe strak de keelriem moet :Y) :+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:39

Tja... :+ Mensen zijn makkelijk af te leiden? En ook nog eens kuddedieren.