wat is een iets scherpere bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 07:03

Maaike14 schreef:
Ik wil dit alleen doen uit veiligheid je hebt d'r niets aan als je met het paard in de sloot of op een auto terecht komt!

Reden te meer om te reageren, je bedoelt het goed met 'uit veiligheid', maar de oplossing die je bedenkt is niet veiliger. In tegendeel zelfs..
De enige echte oplossing is meer training. Meer tijd steken in gehoorzaamheid.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 07:05

Bandida schreef:
Maaike14 schreef:
Ik wil dit alleen doen uit veiligheid je hebt d'r niets aan als je met het paard in de sloot of op een auto terecht komt!

Reden te meer om te reageren, je bedoelt het goed met 'uit veiligheid', maar de oplossing die je bedenkt is niet veiliger. In tegendeel zelfs..
De enige echte oplossing is meer training. Meer tijd steken in gehoorzaamheid.

Meer trainen helpt niets zo doet ze niets is ze hartstikke braaf en zo schiet ze er vandoor duss. En het is mijn paard dus ik bepaal zelf wel wat voor bit ik erin hangt! en als je het niet aanstaat ga je maar fijn weg!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 07:19

Citaat:
Meer trainen helpt niets zo doet ze niets is ze hartstikke braaf en zo schiet ze er vandoor duss.

Dan vind ik toch dat je een probleem hebt, maar goed, als jij dat als normaal wil aanvaarden is dat idd jouw zaak. Ik mag wel hopen dat je er geen andere weggebruikers mee gaat vervelen.

Citaat:
En het is mijn paard dus ik bepaal zelf wel wat voor bit ik erin hangt! en als je het niet aanstaat ga je maar fijn weg!

:= Volwassen hoor.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 08:47

Bandida schreef:
Citaat:
Meer trainen helpt niets zo doet ze niets is ze hartstikke braaf en zo schiet ze er vandoor duss.

Dan vind ik toch dat je een probleem hebt, maar goed, als jij dat als normaal wil aanvaarden is dat idd jouw zaak. Ik mag wel hopen dat je er geen andere weggebruikers mee gaat vervelen.

Citaat:
En het is mijn paard dus ik bepaal zelf wel wat voor bit ik erin hangt! en als je het niet aanstaat ga je maar fijn weg!

:= Volwassen hoor.

Wie is hier volwassen! Als het je niet aanstaat reageer dan niet!
Ik zit niet te wachten op dat gezeik van jou :Z ik stel een normale vraag

inkidinkidoe

Re: wat is een iets scherpere bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:02

Even inbreken, maar is je paard wel al eens nagekeken door een tandarts? Mijn paard deed ongelooflijk moeilijk op een enkelgebroken trens. Was iets makkelijker op een dubbelgebroken trensje maar niet veel beter. Toen hij werd aangespannen hebben we een heel licht bokkebitje gekocht en dat ging zonder enkel probleem! Door veel buitenrijdproblemen hebben we dat bokkebitje eens een keertje aan zijn rijhoofdstel gehangen en we hadden geen enkel probleem meer! Hij was braaf, relaxed en volgde prima mijn handen.

nu bleek dat mijn paard te weinig ruimte had voor een gebroken bit. We gaan dus als de tandarts weer komt een aantal ongebroken bitjes proberen (met of zonder tongboogje) om een zo net mogelijk passend bit te krijgen. (gewoon zonder hefboom)

Voor iedereen die een pessoabit gebruikt: Veel plezier met het verpesten van je paard hoor... Doordat het een gebroken bit is met een hefboomwerking, ben je net zo sterk als een notenkraker... Alleen dan op de kaken van je paard... Lijkt mij nooit de bedoeling...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:05

Er zijn ook gewoon ongebroken pessoabitten...

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:09

Dat wel, maar er zijn er maar weinig die zulke bitten gebruiken omdat de gebroken versies gewoon veel bekender zijn... En negen van de tien mensen slaan op tilt als ze 'ongebroken' of stang horen, terwijl dit echt véél minder scherp is als zo'n verrektes pessoabit... En daarbij, een ongebroken pessoabit mist nog steeds de kinketting en dan krijg je net zo goed een hele sterke werking op de kaak van het paard. Een kinketting werkt namelijk als begrenzer en die is dus hier afwezig...

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:56

inkidinkidoe schreef:
Even inbreken, maar is je paard wel al eens nagekeken door een tandarts? Mijn paard deed ongelooflijk moeilijk op een enkelgebroken trens. Was iets makkelijker op een dubbelgebroken trensje maar niet veel beter. Toen hij werd aangespannen hebben we een heel licht bokkebitje gekocht en dat ging zonder enkel probleem! Door veel buitenrijdproblemen hebben we dat bokkebitje eens een keertje aan zijn rijhoofdstel gehangen en we hadden geen enkel probleem meer! Hij was braaf, relaxed en volgde prima mijn handen.

nu bleek dat mijn paard te weinig ruimte had voor een gebroken bit. We gaan dus als de tandarts weer komt een aantal ongebroken bitjes proberen (met of zonder tongboogje) om een zo net mogelijk passend bit te krijgen. (gewoon zonder hefboom)

Voor iedereen die een pessoabit gebruikt: Veel plezier met het verpesten van je paard hoor... Doordat het een gebroken bit is met een hefboomwerking, ben je net zo sterk als een notenkraker... Alleen dan op de kaken van je paard... Lijkt mij nooit de bedoeling...

Paard wordt ieder jaar gelijk tijdig met de enting de tanden gedaan dus ik denk dat het daar niet aan ligt.... maar ze moeten binnenkort geënt worden dus dan zien we wel of er een paar haakjes opzitten misschien dat dat het ook kan zijn??

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:04

Nee dat bedoel ik niet. Je moet navragen of het bit in de mond van het paard past. Kan zijn dat het bit wat je nu gebruikt gewoon niet geschikt is voor jouw paard. En dan kunnen de tanden perfect zijn, voor jouw paard werkt het dan nog niet... Beetje te vergelijken met zadels. Elk paard heeft een ander zadel nodig, vanwege zijn bouw. Dit is met paardenmonden hetzelfde. Alleen weten veel mensen dit niet...

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 20:49

inkidinkidoe schreef:
Nee dat bedoel ik niet. Je moet navragen of het bit in de mond van het paard past. Kan zijn dat het bit wat je nu gebruikt gewoon niet geschikt is voor jouw paard. En dan kunnen de tanden perfect zijn, voor jouw paard werkt het dan nog niet... Beetje te vergelijken met zadels. Elk paard heeft een ander zadel nodig, vanwege zijn bouw. Dit is met paardenmonden hetzelfde. Alleen weten veel mensen dit niet...

Owzo oke dat zal ik eens doen!
K reed haar eerder toen ze net ingereden was met een gebroken rubber trensje maar toen reed ik niet op de weg omdat ze gewoon hartstikke wild nog was. Anders moet ik dat rubberen trensje maar weer is proberen of zou dat geen verschil uitmaken?

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:52

Zou kunnen...

Is het echt alleen maar bij het buitenrijden dan? Want dan denk ik eerlijk gezegd dat de rest gelijk heeft en het geen bitprobleem is maar een rijtechnisch probleem. Mijn paard was in de bak net zo lastig als buiten, alleen gaf hij in de bak sneller op omdat hij daar nergens naartoe kon. Wel trok hij altijd zijn bovenlip op en bleef hij met zijn tong draaien.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:53

Jordy_ schreef:
Hoi!

Je hebt ook een nieuw soort bitje, en die heet: een Danger bitje. Is een dubbelgebroken bitje, maar als je paard ervan door gaat dan word het een stang. Dan klikt ie vast zegmaar. Terwijl dat als je gewoon met een normaal contact teugeltje rijd het een gewone dubbelgebroken is.

Superfijne oplossing lijkt me dit, is niet meteen zo heftig.

Dat zou een fijne oplossing zijn als je een super zachte hand heb.. Maar dat heeft niet iedereen :=

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:54

Ik snap wel wat de TS bijdoeld, mijn haflinger had dat ook, en zoals in mijn eerste bericht:

een pessoa

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 06:50

inkidinkidoe schreef:
Zou kunnen...

Is het echt alleen maar bij het buitenrijden dan? Want dan denk ik eerlijk gezegd dat de rest gelijk heeft en het geen bitprobleem is maar een rijtechnisch probleem. Mijn paard was in de bak net zo lastig als buiten, alleen gaf hij in de bak sneller op omdat hij daar nergens naartoe kon. Wel trok hij altijd zijn bovenlip op en bleef hij met zijn tong draaien.

in de bak probeert ze het af en toe ook, maar dan doe ik net zoals buiten op de kleine volte draaien en dan afstraffen en net zolang tot ze ophoudt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:09

Maaike14 schreef:
in de bak probeert ze het af en toe ook, maar dan doe ik net zoals buiten op de kleine volte draaien en dan afstraffen en net zolang tot ze ophoudt.

Niet dat ik hier nog iets mag zeggen :P maar ik vind nog steeds dat het een rijtechnisch probleem is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:16

zal best zo zijn, maar je moet toch wat.

Ik zou zeker niet voor een pessoa gaan, dat is een paardonvriendelijk bit omdat het én gebroken is, én een hefboomwerking heeft én dat die hefboomwerking niet wordt begrensd door een kinketting.

Ik zou hier inderdaad een pelham adviseren maar altijd met dubbele teugels en niet met pelhamriempje want dan krijg je een hele wazige inwerking

Alternatief met 1 teugel is het thiedemannbit. Een eerlijk bit met minimale hefboomwerking en kinketting. wordt veel gebruikt in de jacht.
Afbeelding

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 20:06

Bandida schreef:
Maaike14 schreef:

Niet dat ik hier nog iets mag zeggen :P maar ik vind nog steeds dat het een rijtechnisch probleem is.

Als jij het allemaal zo goed weet ga jij d'r maar is opzitten zien hoe lang je erop blijft zitten

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:49

Sorry, maar als jij een kleine volte draait (zooo fout...) en dan AFSTRAFT, denk ik eerlijk gezegd ook niet dat een bit veel gaat oplossen....

Laten we het zo zeggen. Als jij een tandarts erbij hebt gehaald die verstand heeft van bitten en je laat je een goed bit adviseren, kan het zijn dat het probleem opgelost is. Maar in 99% van de gevallen is dat bit dan niet scherper, maar juist zachter. Omdat het dan past en aangemeten is op haar mond.

Doet ze het dan nog, dan is het zeker een rijtechnisch probleem. En dan vind ik persoonlijk niet dat je een scherper bit moet pakken, want dan ligt het probleem niet bij je paard, maar bij jouw onkunde...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:16

inkidinkidoe schreef:
Doet ze het dan nog, dan is het zeker een rijtechnisch probleem. En dan vind ik persoonlijk niet dat je een scherper bit moet pakken, want dan ligt het probleem niet bij je paard, maar bij jouw onkunde...

Dat kan je wel vinden, maar als iemand gewoon info vraagt, dan is het niet aan jou om te bepalen dat ze het maar rijtechnisch aan moet pakken. Dat geluid kom je al 200.000 keer tegen op Bokt, dus dat weet ze wsch zelf ook wel.

Het is heel vervelend als je een vraag stelt op bokt en je krijgt geen antwoord, maar alleen commentaar dat je vraag fout is.

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:23

Als je LEEST!!! heb ik heel duidelijk gezegd dat een ander bit zeker kan helpen! Vooral omdat ik ervaren heb dat veel mensen niet bewust zijn van de mogelijkheden om een goed passend bit te kiezen. Daarom heb ik haar mijn ervaringen al gegeven.

en helpen is trouwens ook erop wijzen dat je de verkeerde oplossing zoekt. Niet zozeer dat je vraag fout is, maar dat je niet de goede oorzaak aanpakt!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:31

Adviseren heeft alleen zin als de vrager daarvoor openstaat.

Bovendien is het een en-en-verhaal, ze kan enerzijds gaan werken aan de dressuurmatige basis, anderzijds (for the time being?) toch buiten rijden met een iets 'steviger' bitje.

En dan zou ik liever zien dat ze een thiedemannbit pakt, dan een pessoa of een slofteugel.

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:23

dat ben ik met je eens. Een pessoa of slof kan véél kapot maken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:06

een pessoa is op zich niet fout(dus heus niet iedere gebruiker helpt zn paard naar de klote)
maar het bit wordt gewoon vaker misbruikt.
dat is het nadeel.
maar dat vind ik ook van de slof.

een thiedeman bit is ook een mooie oplossing

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:03

>;) kon ff dat gezeur niet meer volgen hierboven

Ik meen dat iemand mij niet wilt tegen komen met dat bit, ik nodig die persoon van harte uit om in de winter ff met mijn pony buiten te gaan rijden met een normaal bit op eigen verantwoordelijkheid.

Het is kiezen of niks .... bij goed gebruik doe je een paard enkel "pijn" als ie zelf ongehoorzaam is.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:40

een pessoa is een goed bit,die heb ik,