msfc zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

Re: msfc zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:38

@steffyentom: nou kan ik het mishebben, maar als ik zo naar jouw foto's kijk, vind ik het zadel niet superrecht liggen...kan mischien vertekenen doordat ze wat scheef genomen zijn?

Ik vind het idd ook jammer dat de msfc zadels gaat verkopen. Ik was er altijd blij mee, dat ze kundig en objectief waren. Ben beneiuwd in hoeverre dit u dus zo blijft.

Ik heb een WOW, en in mijn ogen ku je dan nog beter 450 euro meer sparen, dan een zadel kopen voor 2000 euro dat verder helemaal niet aanpasbaar is (en dus imo helemaal geen meerwaarde heeft boven de reguliere zadels). De kracht van WOW is dat dat wel kan, icm de luchtgevulde kussens. Anders kan je toch bv net zo goed een passende kieffer kopen voor je paard? Het principe blijft bij zulke zadels altjid hetzelfde: als je paard gaat groeien, zal er een neiuw zadel moeten komen omdat de boom niet aanpasbaar is.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:56

Even voor de duidelijkheid, een MSFC'er is niet verplicht om MSFC zadels te gaan verkopen :n
En bokker Kayunta verkoopt ze bijvoorbeeld wel, maar geeft ook de mogelijkheid om er Flair in te
bouwen. Dat degene die de opleiding opgezet heeft, negatief over Flair opgeeft, wil niet zeggen
dat alle MSFC'ers diezelfde gedachtengang hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:01

Ik dacht juist dat msfc een opleiding is met een beroepsvereniging.

Ik heb een zadel door iemand van de msfc aangemeten gekocht, het is een engels zadel dat hier gemaakt wordt, zij heeft de verkoop er van.

Het is een manier van aanmeten waardoor een template van de rug van je paard gemaakt wordt, dus eventueel volledig op maat gemaakt en anders zo goed mogelijk aangepast naar je paard.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:32

lonnie schreef:
@steffyentom: nou kan ik het mishebben, maar als ik zo naar jouw foto's kijk, vind ik het zadel niet superrecht liggen...kan mischien vertekenen doordat ze wat scheef genomen zijn?

Of het wel/niet recht ligt is lastig te beoordelen zo, maar het ligt in ieder geval (veel) te ver naar voren ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 14:57

@steffyentom: dit is niet het zadel waar het topic over gaat. het zadel van msfc heeft ook echt een klein blauw logo met alleen msfc erop

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:18

Oke dan is het hem niet. Het zadel ligt wel vrij recht. Ze komen binnenkort nogmaals langs voor de laatste eventuele aanpassingen hij lag even zo voor de foto. Vandaag.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:05

Mijn frank baines komt ook binnenkort bij Katuyna besteld :#

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:07

Aimee schreef:
Ja Unamie, en van Wow zadels kan iedereen een compleet onderbouwd verhaal teruglezen op internet. Vind je het niet afdoende? Bel je met de fabrikant en krijg je nog veel uitgebreidere uitleg zónder dat andere producten afgekraakt worden.
Laat de persoon achter MSFC nou juist Wow afkraken omdat er Flair inzit teneinde haar eigen zadels te verkopen, zonder verdere onderbouwing. Ik vind het ronduit onbeschoft en daarnaast verliest zij daarmee elke vorm van objectiviteit. Heel jammer, want ze heeft wel aardig wat kennis in huis.

Ik vind dit een vreemde uitspraak aangezien we tijdens de opleiding Flair leren inbouwen en we er vanuit Engeland een certificaat voor kunnen krijgen :? Flair wordt juist wel aangeraden, vooral bij paarden met bepaalde exterieurproblemen. Ben je misschien in de war met Cair ?

Diegene achter het MSFC heeft veel ervaring met paarden met rugproblemen en heeft haar ervaringen gebruikt om samen met Engelse zadelmakers een andere boom te ontwikkelen. Deze boom zit in de msfc-zadels. Als msfc-er heb je geen enkele verplichting om een msfc-zadel te verkopen, je kan met iedere zadelfabrikant in zee gaan maar dat wil je wrs niet .... :n
En soms kan het nodig zijn om een msfc-zadel aan te passen als het paard een dergelijke boom nodig heeft. Maar vaak past een bekend merk net zo goed, er wordt in de opleiding niet tégen een bepaald merk oid gepreekt :D

Over de onpartijdigheid wou ik ook nog even iets kwijt :o Wat als je als msfc-er bij een paard komt en het zadel past niet... Wat dan? Zeggen we dan tegen de ruiter: het past niet en zoek maar een ander zadel en dan kom ik wel weer een keer? Of proberen we een oplossing aan te dragen door een zadel aan te bieden waar we achter staan? De ruiter/klant blijft vrij om dit zadel wel of niet te kopen maar veel ruiters vinden het een hopeloze zoektocht om een passend zadel te vinden en als wij dan een passend zadel kunnen leveren waar paard en ruiter blij mee zijn, wat is dan het probleem?
We staan altijd open voor andere merken maar zeggen ook net zo eerlijk wanneer iets niet past. De meesten van ons proberen er hun boterham mee te verdienen maar de belangrijkste reden om zadelpasser te worden is toch wel het paard onder het zadel :j

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:43

Nee, ik ben niet in de war met Cair :n
Nog in december raadde Gerry van Oossanen mij persoonlijk aan mijn paard alléén nog maar met Wow te rijden. Een half jaar later moet ze kennelijk haar eigen zadel vermarkten en krijg ik van meerdere mensen te horen die bij haar waren dat zij met klem Wow afraadde vanwege de Flair die erin zit en dat haar eigen MSFC zadel vééééél beter is.
Daarmee is de onafhankelijkheid van Gerry compleet ondermijnd en dat maakt haar kundigheid voor mij totaal oninteressant.
Ik heb geen uitspraken gedaan over mensen die de MSFC-opleiding hebben gedaan, dus ik snap ook niet dat die zich aangesproken voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:12

Zo, hier schrik ik van! :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:00

Misschien is haar zadel wel heel goed. WOW is een fenomeen aan het worden, maar voor mijn paard is WOW ook afgeraden. Er zullen zeker wel paarden bestaan waar WOW nou net weer niet geschikt is.

Ook bij WOW moet men objectief zijn, ik geloof zeker wel dat het een fijn zadel is, maar als je paard drastisch veranderd, zal je niet kosteloos de aanpassingen kunnen krijgen, dan komt er bovenop je 2500 euro nog kosten voor een aanpassing zoals ze in diverse mogelijkheden worden aangeboden.

Wel heel fijn dat je kan kiezen uit verschillende wrongen, zittingen ed. dat maakt WOW sterk, maar flair is al jaren in gebruik en van flair weten we al jaren dat niet elk paard het fijn vind, dat niet elke ruiter er mee over weg kan en dat dus WOW daarin ook zijn beperking heeft, de pas vorm is iets waar ik mijn hoofd al jaren over breek, een paard is zo aan verandering overhevig.

Nu is mijn paard lekker vol en het zadel ligt als een huis, maar van de winter is het weer tobben. WOW zal dat ook niet voor mij kunnen oplossen, misschien met een oneindige portemonee?

De bouw van mijn paard is ook nog eens alles behalve standaard, maar zeker niet uniek.

Laten we ook begrijpen dat WOW graag verkoopt en dat het verhaal zeker goed klinkt, dat schoudervrijheid heel erg belangrijk is, maar dat meerdere zadels die bieden. Ook WOW is commercieel. Een 2e hands WOW is helemaal een probleem, die is volledig aan het paard en de ruiter aangepast, dan moet je nog extra geld gaan uitgeven voor de juiste pasvorm, dus WOW maakt het ook nog eens erg duur voor je.

Maar de conclusie is dat elk paard een fijn liggend zadel verdiend, eventueel met een extra hulp in de vorm van een dik dekje, want paarden met weinig vlees op hun lijf, smalle ruggegraad, iets voorover gebouwd is en blijft gewoon een probleem wat niet alleen maar door WOW opgelost kan worden.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:06

Verwarren we het zadel nu niet met een verkoopster? Dacht dat dit topic over een zadel ging, en niet over een verkoopster die nogal wispelturig schijnt te zijn volgens de bovenstaande verhalen.

Van het weekend heb ik een msfc zadel in de handen gehad en ik was er erg over te spreken! Kon niets aanmerken op de kwaliteit van het leer en de afwerking was ook tiptop in orde. Dit was bij iemand die ook de msfc opleiding gevolgd heeft en zadels verkoopt in diverse prijsklassen. Dus niet alleen het msfc zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:14

http://www.equinesaddlery.nl/zadel-gall ... -zadels/2/

Ik heb dit zadel, maar mijn zadel heet Crown, is verder precies het zelfde, ook via een MSFC.

Als ik op dit plaatje kijk, heet dit zelfde zadel bij Equinesaddlery anders.

Ik dacht dus dat ik een speciaal zadel had dat alleen door die MSFCer gemaakt werd, althans zo werd het wel verteld. :oo

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:19

hoe bevalt die je russel? Ik zit er namelijk over te denken om ditzelfde zadel aan te schaffen wanneer mijn paard drie is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:51

russel schreef:
Nu is mijn paard lekker vol en het zadel ligt als een huis, maar van de winter is het weer tobben. WOW zal dat ook niet voor mij kunnen oplossen, misschien met een oneindige portemonee?

Ik heb even een stukje uit je bericht geknipt, zodat deze vraag duidelijk centraal staat :)

Uit jouw bericht wordt in mijn ogen duidelijk dat jet het Wow-concept niet (zo goed) begrijpt.

Jij stelt dat Wow duur zou zijn omdat je niet kosteloos de aanpassingen kunt krijgen als je paard drastisch verandert.
Een Wow is echter tot in de oneindigheid aan te passen. De boom is eenvoudig zo smal en zo breed te maken als nodig is voor het paard. Bij een conventioneel zadel kun je de boom éénmalig ongeveer een centimeter veranderen, daarna komt de kwaliteit van de boom in het geding als je aanpassingen gaat doen. Dat betekent dat je paard éénmalig een klein stukje kan veranderen zonder dat je een nieuw zadel nodig hebt. Als je paard drastisch verandert, zul je dus met grote regelmaat nieuwe zadels moeten kopen. Stel zo'n zadel kost 1800 euro, dan ben je na twee zadels als duurder uit dan met één Wow.
Wanneer je de Wow had gekocht, had je eindeloos steeds weer een bredere headplate erin kunnen schroeven á 35 euro per keer. Dat lijkt me geen onoverkomelijk bedrag en behoorlijk veel goedkoper dan een nieuw conventioneel zadel. Doordat ook nog de Flair aangepast kan worden (lucht is gratis en je kunt zelf leren pompen, dus geen kosten), kun je de pasvorm tot in detail verfijnen.
Gaat het dus om het financiële plaatje, is juist bij een paard dat drastisch verandert Wow op de langere termijn een veel goedkopere oplossing.

Er zijn inderdaad wel paarden waarvoor Wow niet geschikt is. Maar die zijn zeldzaam. Meestal moet een paard gewoon even wennen aan het vrije bewegingsgevoel, vaak komen rijtechnische onvolkomenheden boven water doordat de zadelproblematiek is opgelost en de (on)kundigheid van de ruiter kan ook nog parten spelen.
Zoals bij alle zadels het geval is, helpt een goed passend zadel wel. Maar als het niet de oorzaak is van de problemen, biedt het ook niet de ultieme oplossing. Had het paard puur een zadelprobleem, zijn in 99 % van de gevallen de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen bij het rijden met passende Wow.

Als je niet in Flair gelooft, zelf niet met Flair overweg kan, of je paard reageert komisch op de lucht.... Dan koop je toch een Wow met foam-kussens? Hele probleem opgelost, maar heb je wel alle voordelen van de briljante vorm van de boom en de maximale aanpasbaarheid van het zadel.
Ik snap dan ook niet dat je zegt dat je je hoofd breekt over de pasvorm van Wow. Wow heeft juist voor een paard dat zo aan verandering onderhevig is de ideale pasvorm. Voor ieder ander paard trouwens ook omdat de drukkende boomtakken zoals bij een conventionele boom volledig ontbreken.

Dus als antwoord op bovenstaande geciteerde vraag: Wow kan juist jouw probleem oplossen, juist zónder oneindige portemonnee.

Over 2e hands Wow zadels:
Het is geen probleem om een 2e handse Wow te kopen. Er komen echter een aantal mitsen en maaren om de hoek kijken, zoals dat ook bij conventionele zadels is. Je kunt namelijk niet zomaar elke willekeurige tweedehands Wow kopen en dan ligt dat wel goed op je paard. Je zult eerst moeten weten welk soort panels (kussens) je paard nodig heeft, welke boomvorm je paard nodig heeft (flat of curved), welke zitmaat jijzelf nodig hebt en welke wrongen jij fijn vindt rijden. Immers, wanneer je een 2e handse koopt, zit je vast aan de keuze die de eerste eigenaar had gemaakt. Je kunt de onderdelen dan wel gaan uitwisselen, maar dan moet je die meestal voor de nieuwprijs los erbij gaan kopen en ben je vaak net zoveel geld kwijt als wanneer je een nieuwe Wow had gekocht die volledig naar jou wensen was samengesteld.
Wil je dus een tweedehands Wow zadel kopen, laat dan eerst een Wow-verkoper komen om een nieuwe uit te proberen. Dan weet je wat je nodig hebt en kun je gericht gaan zoeken. Heb je het zadel gevonden, laat je de Wow-verkoper nogmaals komen om het zadel aan je paard aan te passen. Et voila, je hebt een perfect passend zadel met minimale extra kosten.

Ik snap dus absoluut niet dat Wow steeds maar wordt afgedaan voor de dikkere portemonnee. Juist iemand die weinig te besteden heeft, doet er beter aan éénmalig een goede aankoop te doen. En ik denk dat ik dat best mag zeggen, als kind van een alleenstaande bijstandsmoeder die altijd zegt dat zelfs met haar budget niets onmogelijk is, als je maar slim met je geld om gaat.

Je conclusie vind ik overigens ook niet helemaal kloppend. Een zadel moet ten allen tijden passend zijn zónder hulp van een dikker dekje of pad of weet ik het wat. Heb je die hulp nodig, rijd je simpelweg rond met een niet passend zadel. Met alle gevolgen van dien.

Tot slot: wie heeft jou Wow afgeraden?
Laatst bijgewerkt door Aimee op 04-06-09 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:52

russel schreef:
Ik dacht dus dat ik een speciaal zadel had dat alleen door die MSFCer gemaakt werd, althans zo werd het wel verteld. :oo

Er werd je zeker ook bij verteld dat jouw MSFC zadel heel ruime aanpassingsmogelijkheden heeft?

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:36

Ik ben ook aan het kijken naar wat mogelijkheden voor een nieuw zadel en volg dit topic met interesse.
Ik zie dat de singelstoten voor bevestigd zijn. Toevallig net een aanpassing die op mijn huidige zadels gedaan is omdat de singelplaats van mijn merrie erg naar voren ligt.
Maar wat als je zo'n zadel dan op een paard legt met een normale singelplaats. Liggen de singelgespen dan niet erg naar voren?

WOW is ook een mogelijkheid die op mijn lijstje staat maar mag ik even zeggen dat ik het erg irritant vind om steeds maar weer de zelfde mensen tegen te komen die reclame lopen te maken voor wow en enorme lappen tekst over die mogelijkheden en pasvorm schrijven terwijl het hier om een ander zadel gaat.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:19

Sybelle schreef:
WOW is ook een mogelijkheid die op mijn lijstje staat maar mag ik even zeggen dat ik het erg irritant vind om steeds maar weer de zelfde mensen tegen te komen die reclame lopen te maken voor wow en enorme lappen tekst over die mogelijkheden en pasvorm schrijven terwijl het hier om een ander zadel gaat.

_/-\o_

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:32

Ik ben het helemaal met je eens sybelle, ik erger mij er ook kapot aan, vandaar mijn iets fellere reactie hierboven. Inmiddels staat om die reden (en omdat ik ze spuuglelijk en niet lekker zitten vind) het zadel onderaan mijn lijstje.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:34

Ik maak geen reclame :n Als ik reclame zou maken, zou dat betekenen dat ik commerciële belangen heb bij Wow en dat is absoluut niet het geval!

Wel is het zo dat er een hoop onzin over Wow de wereld in wordt geholpen en door goede uitleg te geven, probeer ik die onzin zoveel mogelijk te elimineren.

Dan kun je er wel een afgod-smiley onderzetten Aslo, maar wees blij dat er over dit product zulke gerichte informatie gegeven wordt door onafhankelijke mensen. Daar kun je alleen maar je voordeel mee doen.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:39

Ik snap je aimee, maar moet die informatie over een wowzadel in het topic van een compleet ander zadel alleen omdat een verkoopster eerst compleet voor de wow was en nu voor de msfc? Fijn dat mensen blij zijn met hun wow, maar maak dan lekker een wowtopic om alle misverstanden uit de wereld te helpen en alle (goede) ervaringen te delen. Volgens mij is er ook al zo'n topic.

Overigens is dit niet speciaal voor jouw bedoelt hoor!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:39

Aimee schreef:
Ik maak geen reclame :n Als ik reclame zou maken, zou dat betekenen dat ik commerciële belangen heb bij Wow en dat is absoluut niet het geval!

Wel is het zo dat er een hoop onzin over Wow de wereld in wordt geholpen en door goede uitleg te geven, probeer ik die onzin zoveel mogelijk te elimineren.

Dan kun je er wel een afgod-smiley onderzetten Aslo, maar wees blij dat er over dit product zulke gerichte informatie gegeven wordt door onafhankelijke mensen. Daar kun je alleen maar je voordeel mee doen.

Ik hoef er mijn voordeel niet mee te doen, als ik info wil zoek ik die zelf wel. We hebben inmiddels prima zadels op onze paarden liggen, o.a. aangemeten door prima zadelmakers. Ben me al jaren in zadels aan het verdiepen en WOW heeft me gewoon nooit getrokken, mn vanwege het gedoe mbt dat vullen, het lek raken van een kamer, ja hoor heb ervaring met Flair. Komen gewoon veel te veel kosten en gedoe bij en dat vind ik het geld niet waardig. Afgezien daarvan vind ik ze net als Calvin spuug lelijk.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:41

CalvinM schreef:
Ik ben het helemaal met je eens sybelle, ik erger mij er ook kapot aan, vandaar mijn iets fellere reactie hierboven. Inmiddels staat om die reden (en omdat ik ze spuuglelijk en niet lekker zitten vind) het zadel onderaan mijn lijstje.

Wat is nou belangrijker? Een zadel dat het beste voor je paard is, of een esthetisch hoogstandje wat voor allerhande problemen en blessures zorgt?

In mijn ogen is er maar één echt mooi zadel en dat is de Wow. Dat is namelijk het enige zadel dat éééécht functioneel is. Iemand die dat niet ziet, heeft behoorlijk bekrompen schoonheidsprincipes.

Dat laatste kan ik heel aardig uitleggen, aangezien ik opgeleid ben als kunsthistorica:

De bevinding mooi/lelijk is één van de belangrijkste onderwerpen bij mijn studie kunstgeschiedenis geweest.
Enerzijds omdat je als kunsthistoricus onafhankelijk van je eigen bevinding mooi/lelijk een kunstwerk moet kunnen onderzoeken en beoordelen. Je leert gedurende de opleiding dus in feite je bevinding mooi/lelijk uit te schakelen voor zover dat mogelijk is. In ieder geval moet je je bewust worden van de eigen subjectiviteit, zodat je die altijd kunt benoemen bij het behandelen van een kunstwerk.
Anderzijds omdat de geschiedenis van de kunst gekenmerkt wordt door de bevinding mooi/lelijk. Wat is mooi? In de klassieke oudheid werd een zo gedetailleerd mogelijke nabootsing van de natuur als mooi bestempeld. In de middeleeuwen verviel dat principe en werd een kunstwerk als mooi bestempeld als het een zo goddelijk mogelijke indruk op je maakte, het ging dus veel meer om de impressie die iets maakte op de mens dan om natuurgetrouwe weergave. In de Renaissance werd terug gegrepen op de natuurgetrouwe weergave en werd dit "vervolmaakt" doordat er met name in Italië gigantische concurrentie was. Maar toen kwam in de 18e eeuw de industriële revolutie op. Eigenlijk vanuit de architectuur begon het principe dat een bouwwerk vooral functioneel moest zijn en niet persé aan bepaalde klassieke bouwprincipes met tirelantijnen hoefde te voldoen. Dit waaide over naar de beeldende kunst. Waarom steeds klassieke principes naleven als dat én niet functioneel is én het onderdrukt in feite de individuele kunstzinnigheid. Met de moderne impressionisten (denk aan Monet als één van de bekendsten) begon de moderne kunst. Dat heeft zich zowel in de beeldende kunst als in de architectuur over de gehele 20ste eeuw steeds verder ontwikkeld. Er ontstond steeds meer waardering voor functioneel als mooi. In de architectuur is dit heel erg duidelijk. Een bouwwerk dat puur zo gebouwd is dat het zo goed mogelijk zijn functie "uitoefend" werd steeds verder ontwikkeld.

Toen ik met m'n opleiding begon, kon ik middeleeuwse kunst niet erg waarderen en moderne gebouwen vond ik maar kaal en lelijk :D
Binnen afzienbare tijd begreep ik de achterliggende schoonheidsprincipes en kon ik functioneel ook als mooi-meter gebruiken. Het is een stukje ontwikkeling van de geest, van het intellect.

Jullie kunnen het dus irritant vinden dat een functioneel product steeds weer genoemd wordt als tegenhanger van conventioneel gecontrueerde zadels. Ik daarentegen irriteer me telkens weer aan de bekrompen geest die achter dit soort berichten zit.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:52

En ik zweer bij mijn thorowgood omdat ik er zo lekker vast op zit, of daarvoor op mijn Daaleman, omdat dat leer zo lekker zacht was. Mijn paarden zijn echt niets te kort gekomen daar zorg ik wel voor. Ook de zadels waren prima. Of wou je me het tegendeel bewijzen, je bent van harte welkom! Neem dan gelijk bewijs mee dat bijvoorbeeld dit zadel absoluut helemaal slecht is voor een paard.

Meid, jij bent blij met je wow, helemaal prima. Dat betekent niet dat een ander constant op een complete uitleg van de wow zit te wachten, al helemaal niet wanneer het topic over een compleet ander zadel gaat.

En nu graag weer ontopic, mocht je de discussie verder willen aangaan, dan staat mijn inbox voor je open. Dit topic is voor het msfc zadel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:55

Aimee schreef:
Wat is nou belangrijker? Een zadel dat het beste voor je paard is, of een esthetisch hoogstandje wat voor allerhande problemen en blessures zorgt?

Pfew, dit vind ik toch wel een erg gewaagde uitspraak. Maar ben het met Calvin eens, gaat wel erg offtopic zo.