Strada zadels, oplosser voor alle zadelproblemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Strada zadels, oplosser voor alle zadelproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:52

Lijkt daar inderdaad heel anders. Maar ik mis een springzadel van Strada.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:53

2bone, komt deze kosteloos langs? Of moet ik daarheen?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 12:43

Bij mijn kwam iemand van Trekkingsaddles, die vroegen volgens mij 65 euro. Ongeacht of je wel of geen zadel koopt (ze zijn dan ook wel 2,5 uur bij mij thuis geweest), staat volgens mij wel op de site.
Van 2bone weet ik het niet...

Hier (http://www.dressage-saddles-uk.com/multi.htm) wordt wel mee gesprongen, ik weet alleen niet of het het meest optimale zadel daarvoor is, maar ik ben dan ook geen springer...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:28

Ze is vanmorgen bij mij geweest , en raad eens !
Maar Zinti,s rug was heel tricky haar rug leek lang , maar ze is extreem rond geribt , een Strada is het enige wat paste , en wat rijdt het lekker , ik zat ook heel erg mooi op het zadel had ook geen probleem met mooi recht zitten :D en mijn benen mooi langs haar af :D
Nu een paar weken wachten , heb een bruine besteld :D

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 18:33

Mooi! Zeg ik vroeg me even af... al die mensen die nu dit zadel proberen/bestellen, hoe zijn jullie bij dit merk gekomen? Bij toeval of ook via forums zeg maar?

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:55

Ik heb ook een strada voor mijn rond geribde en brede fries. Het lekkere oude barokke model.
ben echt super tevreden met het zadel en mijn paardje ook. :D
Hij loopt nu lekker ontspannen en heeft veel bewegingsvrijheid loopt lekker ruim.

Ik heb ook al van alle soorten zadels gehad, wintec, boomloos normaal en boomloos spaans, spaans zadel en kieffer.
Maar deze zadels waren eigenlijk allemaal te klein voor hem geworden of hij reageerde er heel heftig op (vooral boomloos, bokken en rennen enzo)

Ik leerde het zadel kennen door Callista van trekkingzadels. (Super service en gekwalificeerd)
Zij kwam voor een zadelfitting langs, of mijn oude zadel nog goed was en of het boomloze spaanse zadel wat voor ons zou zijn.
We hebben toen alle bomen die ze mee had van strada geprobeerde en er is zelfs een grotere gemaakt omdat meneer zo breed geribd is.

tja het kost een aardige duid maar dan heb je ook wat. goede kwaliteit en fijn zadel vind ik. :D
en of het een oplossing is voor alle zadelproblemen kan ik niet zeggen ieder paard heeft een andere bouw en vorm en dus niet ieder type/merk past op alle paarden.
passen is weten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:01

Ik ben bij Strada gekomen , doordat een stalgenootje van mij een zadel heeft van Callista van trekking saddles nl een Zaldi .. Ben dus gaan googlen op Zaldi en kwam op de site van Callista
Heb daar de link naar exclusive saddles gevonden en kwam zo bij de Strada !
Vanmorgen is Callista bij mij en Zinti geweest , En heeft een fitting gedaan en een meting , en zinti,s rug is korter dan het lijkt doordat ze heel rondgeribt is :) Helaas voor mijn portomonnee paste alleen een Strada , maar voor Zinti en mijn houding , helemaal geweldig kan niet wachten tot ie klaar is :D

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:07

Mag ik de prijzen weten die jullie ervoor betaald hebben?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:12

Hier nog een gelukkige Strada eigenaar!
Ik ben bij Trekking Saddles terecht gekomen ook via een stalgenoot die een Zaldi via haar heeft gekocht. Heb met Sam enorm veel problemen gehad omdat hij zo kort en rond is. Altijd problemen met te lange zadels en niet goed kunnen inbuigen. Mijn Strada gaat ´so far, so good!´. Ik ben er blij mee en vind het heerlijk zitten! Niet zo opgesloten.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 09:56

Binckydenice schreef:

Ik betaal 2300 euro voor de Endurance versie (kaal zadel!!!). Dus best een bedrag... Maar als dit de oplossing is dan heb ik dat er graag voor over ;)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:13

Sannessep schreef:
Binckydenice schreef:

Ik betaal 2300 euro voor de Endurance versie (kaal zadel!!!). Dus best een bedrag... Maar als dit de oplossing is dan heb ik dat er graag voor over ;)

Ja, ik ben ook opzoek naar de juiste oplossing, alleen is mijn paard net onder het zadel, neem ik dan een risico?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 11:18

Dat ligt er aan hoe oud je paardje is. Met 3 is hij/zijn nog niet volgroeid, dus dan zou ik nog niet direct met dit zadel beginnen...

Maar er wordt gekeken naar welke vorm boom je paard het meest nijgt, dus misschien kunnen ze dat ook wel al zien, dat zou ik niet weten. Daarvoor moet je toch even bellen denk ik, ze willen je alles wel uitleggen hoor ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:26

Binckydenice schreef:
Sannessep schreef:

Ja, ik ben ook opzoek naar de juiste oplossing, alleen is mijn paard net onder het zadel, neem ik dan een risico?

Voor dat geld heb je praktisch een nieuwe wow.. die wel altijd aanpasbaar blijft..

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:30

ja, maar WOW hoor ik ook mindere verhalen over... Maar inderdaad...

Wie weet een goede zaak die de zadels kom passen en die er ook werkelijk verstand van heeft?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:34

De enige mindere verhalen van een wow is dat mensen het teveel voelen bewegen en daar niet aan kunnen wennen.
Persoonlijk moest ik er ook aan wennen, maar zou nu niet meer anders willen. Je voelt gewoon dat je paard echt gaat bewegen :D

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 11:43

Een strada is ook altijd aanpasbaar hoor... kan gewoon een andere boom in en elk onderdeel is te vervangen.

Uiteraard moet je daar wel wat voor betalen, maar dat zal je bij de WOW ook moeten.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 11:44

Binckydenice schreef:
ja, maar WOW hoor ik ook mindere verhalen over... Maar inderdaad...

Wie weet een goede zaak die de zadels kom passen en die er ook werkelijk verstand van heeft?

Trekkingsaddles.com of 2bone.nl, Countrymill heeft ook iedereen goeie ervaring mee, maar ik had er persoonlijk minder leuke ervaring mee.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:08

Sannessep schreef:
Een strada is ook altijd aanpasbaar hoor... kan gewoon een andere boom in en elk onderdeel is te vervangen.

Hier, http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... -about.htm , wordt er gesproken over een inteligent kussen.
Maar hoe inteligent is het als het niet lekker meer past en er wat vulling bij of uit zou moeten??
Daarbij stel ik me de vraag.. in hoeverre volgt de inhoud van de kussens de snelle bewegingen van het paard?
Dat zou alleen snel kunnen bij een dunne vloeistof of een gasvorm, een dikke vloeistof is al te traag, om over een vast materiaal maar te zwijgen..
En de boom is ook niet te vervangen, hij wordt alleen aangepast. Hoe ze dat doen is mij ook een vraag..
Hoe zit dat met zweetbladen.. kunnen deze altijd gewisseld worden, zelfs tijdens een concours bijvoorbeeld??

Ik heb helemaal niks tegen Strada zadels hoor, maar als het zoveel geld kost (nagenoeg net zoveel als een wow) vraag ik me af waarom het zo duur moet zijn.. terwijl ik bij de wow veel meer mogelijkheden zie.. :o

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:43

femmefatale1 schreef:
Sannessep schreef:

Hier, http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... -about.htm , wordt er gesproken over een inteligent kussen.
Maar hoe inteligent is het als het niet lekker meer past en er wat vulling bij of uit zou moeten??
Daarbij stel ik me de vraag.. in hoeverre volgt de inhoud van de kussens de snelle bewegingen van het paard?
Dat zou alleen snel kunnen bij een dunne vloeistof of een gasvorm, een dikke vloeistof is al te traag, om over een vast materiaal maar te zwijgen..
En de boom is ook niet te vervangen, hij wordt alleen aangepast. Hoe ze dat doen is mij ook een vraag..
Hoe zit dat met zweetbladen.. kunnen deze altijd gewisseld worden, zelfs tijdens een concours bijvoorbeeld??

Ik heb helemaal niks tegen Strada zadels hoor, maar als het zoveel geld kost (nagenoeg net zoveel als een wow) vraag ik me af waarom het zo duur moet zijn.. terwijl ik bij de wow veel meer mogelijkheden zie.. :o

Er kan een andere boom in gezet worden, dit kun je niet zelf, daarvoor moet hij wel opgestuurd worden. Ook de zweetbladen kunnen vervangen worden, maar ook dit kun je niet zelf. Mij is verteld dat alle onderdelen apart vervangen kunnen worden als dat nodig is.
Dat kussen is ook bijna zo soepel als vloeistof als het warm is. Dit kun je zien/voelen als je het zadel irl meemaakt. Ze komen overigens in verschillende diktes. Mocht het zo zijn dat je paard bijvoorbeeld over moet stappen van een slecht passend zadel, dan kunnen ze later er andere dikkere of dunnere kussens onder zetten.
Mag ik vragen waar die van de WOW van gemaakt zijn? Ik heb die site bekeken, maar ik kan er niet goed uitkomen wat die kussens betreft...
De gebruikte materialen zijn echt van topkwaliteit, zowel de boom als het gebruikte leer (evenals die van de WOW waarschijnlijk), dus het is echt niet vreemd dat er zo'n bedrag gevraagd wordt.

En ik twijfel er niet aan dat beide merken ontzettend goeie zadels leveren... Ik heb alleen gekozen voor de Strada, zeker toen ik er eenmaal op gereden had.
Wat moet een nieuwe WOW kosten?

edit: met de strada's voel je ook veel meer beweging van je paard, omdat er veel meer contact is als bij de conventionele zadels, dat lijkt mij niet onderdoen voor de WOW dan?
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 12-08-09 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:47

Een nieuwe wow kost 2400 euro.
De boom, zweetbladen, en wrongen kun je gewoon zelf vervangen. Dat vind ik een pluspunt t.o.v. Strada waar je dat niet zelf kunt. Er gaan een stuk of 6 schroeven in het hele zadel en zo kun je het helemaal uit elkaar halen. Gewoon met een imbusje. Simpeler kan bijna niet. Verder heb je 2 beugelriemhaken aan het zadel, eentje meer naar voren en eentje meer naar achteren. Ik heb een tijdje terug een wow geprobeerd, zat wel fijn, en dat met die beugelriemhaken vond ik echt een pluspunt.
In WOW zit lucht.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:55

Aha, tja dat zou een voordeel kunnen zijn inderdaad.
Maar mijn vraag is dan weer, wanneer ga je dat doen? Dat zelf vervangen? In wat voor situaties gebruik je dat?

Ik vind bijvoorbeeld van mezelf dat ik niet geschoold genoeg ben om zelf te bepalen wat voor boom ik erin moet hebben of wat voor maatvoering of wat dan ook, dus ik zou niet zelf een boom vervangen..?

edit: Dit is overigens ook een mooie site over de Strada's : http://www.dressage-saddles-uk.com/index.htm
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 12-08-09 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:59

Nou, als je nu 1 zadel hebt en meerdere paarden. Dan verwissel je binnen 5 minuten even de boombij de wow, het kopijzer dus. Ideaal.
Zo heeft Thorowgood/Kent and Masters/Fairfax ook een zadel met een verwisselbaar kopijzer. Bij dit zadel kost het iets meer tijd, zo'n 15 minuten (of een uur als je de schroeven er niet meer in kunt krijgen, zo lang ben ik er laatst mee bezig geweest :( ) Bij dit type verwisselbare boom ga je dus niet zomaar wisselen bij elk paard, want het kost te veel tijd. Bij WOW kun je dat dus wel doen.

Kussens aanpassen bij de wow kun je zelf doen als je een pompje hebt, maar dat doe je niet zomaar even voor elk ritje. Hier heb je wel oog voor nodig.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:10

Dat is dus anders bij de Strada. Zij gaan ervanuit dat er 5 verschillende conformaties paarden zijn, dus 5 verschillend types in bouw. Dit zou betekenen dat je niet gewoon voor elk paard alleen maar even de breedte van de boom aan kunt passen en klaar is kees.
Dat zou wel kunnen mits je bijvoorbeeld allemaal dezelfde type paarden hebt, maar ik heb zelf al 3 hele verschillende types, dus daar zou ik het niet mee redden, om alleen de breedte ff aan te passen.

Ik kan jullie vast niet overtuigen, en dat hoeft ook niet, want volgens mij is WOW ook een heel prima zadel (heb ik me toen wel enigzins in verdiept), maar ik ben zelf wel heel erg overtuigd van deze visie van Strada op de paardenrug.

Ik zal het ook allemaal wel niet heel duidelijk uitleggen, maar goed, ik hoop dat jullie mijn punt snappen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:26

Heb dus gisteren Callista van trekking saddles bij mijn merrie gehad , en zag dus idd heel mooi de vorm van de mal op de rug passen , welke wel lag en welke niet :)
Heb dus een Strada in bestelling , nou ja bijna zodra de voorlopige order binnen is via mail :D
Wil eigenlijk een Bruine , maar twijfel een beetje omdat zwart wel gangbaardere kleur is :) ivm shabraks eronder enzo
Wie van de Strada bezitters heeft bruin en welke kleur shabraks gebruik je er dan onder ?
Overigens heb ik WOW ook overwogen 3 x een mail gestuurd naar A.B en niks gehoord ( reden om geen WOW te nemen dus ) enne de strada zit wel zo vreselijk geweldig goed :D

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:19

Ik heb net te horen gekregen dat die van mij vandaag binnen gekomen is en Callista komt hem vrijdag rond 3 uur brengen! SPANNEND!!!!

We hebben zitten dubben over de kleur, ik wilde eerst een zwart zadel, met bruine zitting, wrong en kussens. Toen belde ze dat dat niet kon, omdat de endurance versie altijd met zwarte kussens komt ivm de waterdichtheid. Dus ik de boel omgegooid, een bruin zadel met zwarte zitting, wrong en kussens.
Nu belde ze dus en vertelde ze dat er toch iets niet goed over gekomen was, het zadel is toch zwart geworden, met bruine zitting en bruine wrong, maar de kussens dus wel zwart. Ik vind dit gelukkig niet erg, omdat dit meer op mijn oorspronkelijke idee terecht komt.

Dus nu ben ik erg benieuwd wat ik ga zien. Ze neemt een aantal dekjes e.d. mee, zodat ik kan kiezen wat er mooi onder staat. Ik zal direct foto's maken vrijdag ;)

edit: ik vind de combi van Ukie ook erg goed!