Er past geen zadel op mijn pony, wat nu??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 13:29

Bedankt voor je reactie! top +:)+
heb al vaker zitten denken aan een banaansingel, maar het vreemd is, het zadel schuift bovenop erg naar voren, de singel blijft echter precies op zn plek zitten! maar misschien is het toch een oplossing hoor, is een kleine uitgave en de moeite om te proberen :)
Ga even afwachten hoe de Sensation ligt, mocht dat niks worden zal ik je advies opvolgen en wat boomloos testzadels gaan proberen.

Heb inmiddels mn zadelmaker gesproken en krijg mn geld netjes terug (plus zadel wat ik toendertijd heb ingeruild, dus als iemand nog een bijna nieuwe wintec zoekt? :+ ) en het besloten zelf even verder te gaan zoeken op het boomloze vlak, en er anders een andere zadelmaker bij te halen.
Ze heeft dr best gedaan, heb echt geen slecht woord over dr, maar wie weet heeft een ander er een andere kijk op.
Heb ook een hoop reacties en ervaringen over hulsebos gehoord inmiddels dus dat zou dan weer een volgende stap kunnen zijn.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval allemaal!

pmarena

Re: Er past geen zadel op mijn pony, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:50

Okee , dat is inderdaad wel maf !

Zit de singel niet sowieso al vrij ver naar voren...?

Daarom , als de boomloosjes niks zijn kun je altijd nog het traject ingaan van zadels op maat laten maken. maar dat is allemaal veel listiger en met veel meer kans op een miskoop , dus eerst "even snel" die boomloze zadeltjes langsgaan is gewoon echt de moeite waard.

Dan weet je het tenminste ook zeker als dat niet werkt en hoef je daar niet meer over te twijfelen :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:59

Wat betreft de barefoot zadels; daar zit inderdaad veel verschil in het model.. dus dat zou ik nog even uitproberen. Bij mijn haf (ook niet makkelijk met zadels, overigens) bleef de cheyenne heel licht schuiven, ook met banaansingel. De arizona (western) met een ander singelsysteem ligt daarintegen als een huis!
Als een boomloos zadel niks wordt, kom je toch bij WOW uit denk ik.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 14:00

Ja heb je helemaal gelijk in :) mocht het zadel wat ik volgende week krijg nou ook schuiven zal ik er eens wat fotos van maken, van hoe hij ligt voor gebruik, na gebruik, en de plaats van de singel :) misschien dat dan duidelijker wordt wat het probleem is en kan ik verder gaan zoeken

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:06

anne-bento ik vind dat je tot nu toe al heel goed bezig bent geweest. Helaas ken ik het probleem en ik heb nog wel een gewone warmbloed. Na heel lang tobben ben ik met mijn zadelmaker (ze maakt zelf ook echt volledige zadels) tot de volgende combinatie van maatregelen gekomen:

1 iets vulling uit het zadel zodat het iets dieper komt te liggen
2 singel stoten gekruist bevestigen aan weerszijden
3 antislip gelpad onder het dekje
4 banaansingel
5 goed aansingelen voor de eerste galop

En ja .. nu zijn we er eindelijk. Veel succes!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:07

ik heb ook een paard met een moeilijke rug.
wel een heel andere rug dan die van jouw paard, hol en met een hoge schoft.
na veel zadelperikelen ben ik bij specialized saddles terecht gekomen (in NL verdeeld door http://www.specializedsaddles.nl/).
deze zadels kan je volledig (laten) aanpassen aan de rug van het paard.
ik heb een eurolight, en dit zadel ligt geweldig op mijn paardje!

aan boomloos wou ik liever niet beginnen omdat ik vrij zwaar ben.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:06

Wat netjes overigens van je zadelmaakster :j

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:27

trouwens wat ik nog wel even kwijt wil: super dat je zoveel moeite steekt in het vinden van een passend zadel. Kunnen veel mensen een les uit leren.

Succes verder, ik heb niet veel tips kunnen geven eerder omdat mijn zadelmaker zei: moeilijke rug zeg, apart, lastig...
En een week later was er een zadel dat goed paste... Heel ander geval dan het jouwe, en heel andere zadelmaker.

Succes in elk geval :) en geef de moed niet op.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 08:59

Bedankt voor al jullie reacties!! Heb inmiddels al zoveel berichtjes gehad met zadels en zadelpasservices die ik kan gaan proberen :) Heb inmiddels een hele lijst met dingen die ik nog kan gaan proberen, super! :)

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:34

Als eerste wil ik je een groots compliment geven dat je er zoveel voor wil doen om een goed passend zadel te vinden! :D (mag ook gezegt worden)

Ik heb de eerste pagina doorgelezen en de rest globaal doorgebladerd.

Heb je al de Wow - zadels geprobeer ? (ze worden tevens ook 2de hands aangeboden op MP enz. bespaart wel iets)
En al een andere zadelMAKER geprobeert? (soms moet je er meerdere gehad hebben wil een zadel passen (tja ervaring leert :o )
En je hebt vele merken gehad, maar houd ook rekening met vele modellen verder hoor ik dat Knight Rider goed aansluit op brederen paarden die toch schoft hebben (nu ben ik even kwijt of je paard schoft had)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:44

heb je al eens een luxor geprobeerd? Ik heb voormijn paard ook vanalles geprobeerd. En deze ligt nu top. Verder heb je volgens mij van ainsley zadels die geheel aanpasbaar zijn :) succes.

@ tita: Ik vind jouw opmerkingen ook een beetje overdreven, Ik heb ook een 2de hands luxor aangeschaft omdat ik een nieuwe te prijzig vond. JUIST met in het achterhoofd dat mijn paard ook ziek kan worden, en een fysio nodig heeft.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:59

Je kunt een WOW zadel proberen die kunnen allemaal aangepas worden zag het op de beurs in Equtana zijn wel een beetje duur maar ze zitten heerlijk

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:04

Veel geld uitgeven is absoluut geen garantie voor een passend zadel. Dat is mijn ervaring met de firma Hulsebos tenminste. Ik kan TS alleen maar afraden om met deze firma in zee te gaan.

Veel succes met zoeken TS, ik raad je aan om in de boomloze hoek nog eens verder te zoeken. Denk dat je daar de meeste kans van slagen hebt en goede test mogelijkheden.

En niks mis met een goed 2e hands zadel, zolang het paard en ruiter maar past.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:21

Heb je inderdaad al WOW geprobeerd?
Dat valt op 95% van de paarden passend gemaakt te worden.
Alles kan veranderd worden aan een wow.
Over het algemeen is het dat 1 wow een heel paardenleven mee gaat zo valt het aan te passen.
Dit zadel kost wel nieuw 2500 euro en de zadelmakers die ermee werken zitten niet overal.
Maar met een beetje mazzel ben je dan wel van het gezeur af.

http://www.zadelmakerijboer.nl/download ... re2008.pdf
http://www.lebourrelier.nl/

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:42

Mijn ervaringen met Hulsebos zadels zijn erg goed. Ze kunnen op maat gemaakt worden vanaf een 1600 euro ongeveer. Bovendien kunnen ze in veel gevallen ook wel tweedehands zadels weer aanpassen a.d. paarderug. Mocht je eventueel overwegen om Hulsebos erbij te halen dan zijn mijn ervaringen vooral met zadelpasser Gerard erg goed. Voor mijn haflinger zat ik ook al druk om me heen te kijken voor een passend zadel wat misschien iets minder kostbaar kon, maar denk toch ook dat dat een Hulsebos gaat worden en dan ook nog het liefst een bruine ! :D

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:49

Kijk eens op deze site www.equestor.nl
Dit was het enige zadel wat op mijn haflinger paste :D
Als je belt hebben ze misschien ook wel 2de handszadels.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:50

Heb zelf goede ervaringen met Daaleman zadels. Kunnen ook helemaal op maat gemaakt worden. Misschien ook een optie?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:56

Ik zag thorowgood al in je rijtje afgekeurde zadels staan, maar welk model heb je geprobeerd? Mijn ervaring is dat thorowgood voor het cob type makkelijker blijft liggen, op mijn pony wel iig. Wintec is idd niks voor dit model paarden, ik had hetzelfde probleem als jij. Ik heb nu een stubben overigens.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:12

Mijn zusje heeft ook een haf, en is begonnen met een wintec,deze bleek later ook niet goed, toen werd het een kieffer en ook de ze gaf problemen.
Nu heeft ze een fryso en die ligt goed en zit ook goed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:46

tita schreef:
Wel als je er al een tijdje mee bezig bent vind ik.
Je bent al een tijd met dezelfde mevrouw bezig en je ziet dat het niet helpt, ik was al lang opzoek gegaan naar een ander.

Nu is er iemand bij ons op stal diens paard past ook geen zadel, zij laten een zadel op maat maken met soort van luchtkussen waardoor de boom 2.5 cm groter kan worden als het paard zich gaat ontwikkelen.

Goedkoop kan duurkoop zijn

Ik vind dat je maar een beetje raar reageert op TS. In mijn ogen is ze heel goed bezig en dat laat ze duidelijk in haar openings post al weten. Ze zoekt via Bokt een weg naar een oplossing omdat zij en haar zadelpasser er niet meer uitkomen. kan dat alleen maar TOP vinden aangezien ik zoveel paarden zie lopen met slecht passende zadels en hun baasjes maar afvragen waar die ondeugden en kreupelheden vandaan komen.

Ik heb hetzelfde probleem gehad als TS alleen ben ik daar wel 12 jaar mee bezig geweest, steeds als ik dacht dat ik iets had bleek het na een tijd nog niet te passen en weer drukplekken te geven. En dan heb ik het over goedekope zadels en gewoon echte kwaliteits A merk westernzadels die zeker geen 500 euro kosten!

Ik weet niet wat TS haar 'ambities' zijn maar misschien moet je ook eens kijken naar een heel ander type zadel. Ik noem dan zoiets als een western/spaas, ijslands, endurance zadel.
Bel ook een iemand die een master saddle fitting opleiding heeft gedaan...die hebben veel meer kijk op dit soort dingen dan de standaart ruitersportzaak.

leougly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:33

ik heb een wow te koop tweedehands zie mijn onderschrift, misschien is dat wat voor je.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 14:46

leougly schreef:
ik heb een wow te koop tweedehands zie mijn onderschrift, misschien is dat wat voor je.

Ik hou het in gedachte! (net als alle andere tips die worden gegeven :) ) ga nu eerst de boomloos proberen, krijg er aankomende week 1 op proef dus laten we dat afwachten.

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:54

Als ik zo naar de foto's van je paard kijkt lijkt ze qua bouw erg op de mijne.
De problemen klinken hetzelfde. Ik ben door tips van bokt gaan kijken naar een Massimo zadel.
Gewoon een boomzadel.

Het eerste testzadel wat ze erop legden lag meteen perfect. Het schoof niet, genoeg ruimte en ik zat er ook nog eens perfect in.
Jim had een boommaat 36 (!) nodig. Wat ik totaal niet had verwacht. Zo breed lijkt hij namelijk niet.
Hij heeft een korte rug, maar door de bouw van de zadels kun je toch een grotere inchmaat nemen.
Een Euroriding Diamant 18 inch past bijvoorbeeld niet op Jim zijn rug, maar een Massimo Trail 18,5 inch wel.

Verder is het tussenkanaal heel breed. Er kan een vlakke hand van mij tussen, terwijl dat bij de meeste zadels zo'n 3 vingers is. Hierdoor ligt de ruggengraat vrij.
Jim loopt heel fijn onder dit zadel en het schuift totaal niet.

Dat is misschien ook nog een optie voor je :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 15:00

dat klinkt inderdaad ook goed zeg.. heb overigens al vaker de tip gehad massimo te proberen. Vooral de ruimte tussen de kussens klinkt goed, mijn vorige zadel lag dus veel te dicht op de ruggengraat, veels te weinig ruimte naast de ruggengraat! Zal het in gedachte houden :)

(Even in je profiel gekeken, de bouw van jou haf lijkt inderdaad veel op de mijne!!)

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:03

Ja, dat vond ik ook zo fijn.
Ik heb hiervoor ook een Wintec gehad. Dat lag niet eens slecht, maar schoof naar voren.
Toen ik dit zadel optilde verdween mijn hand tussen de kussens. Heb ze toen eens naast elkaar gelegd. Het scheelde echt een paar centimeter :j
En Jim beweegt er gewoon veel fijner onder. Kan zijn rug helemaal ontspannen en loopt los door zijn lijf.