'Vriendelijk' bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: 'Vriendelijk' bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:24

de ts had beter kunnen vragen wat het minst onvriendelijke bit is. Als je te hard trekt is er geen bit vriendelijk genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:32

sflj schreef:
de ts had beter kunnen vragen wat het minst onvriendelijke bit is. Als je te hard trekt is er geen bit vriendelijk genoeg.

ja en dat is bij bitloos precies het zelfde ;)

blue_sky

Re: 'Vriendelijk' bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:41

Op pagina 1 werd door TS al gerefereerd aan met Magic bit van Pessoa. Ik heb daar zelf heel goede ervaringen mee bij een paard dat altijd moeilijk na wilde geven op een gewone watertrens. Waarom het paard het precies prettiger vindt weet ik niet, maar wel dat het werkt.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:44

gewone trens en dan met van die rubberen ringetjes die de druk voor het meeste gedeelte verzacht !
(die rubbertjes zijn héél irritant tijdens indoen van het bit)

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:53

Lenneke_ schreef:
Die theorie van 'stang (ongebroken eigenlijk) als een paard sterk wordt' snap ik niet zo. Een ongebroken bit werkt op de tong, een dubbelgebroken bit op de lagen. De lagen zijn veel gevoeliger dan de tong.
Opzich is het mooi bedacht, de pasvorm van een dubbelgebroken bit en de zachte inwerking van een ongebroken bit. Maar waarom wordt er gezegd dat het goed helpt bij controle problemen :?

Mee eens. Ik rijd met het zogenoemde Danger bit. Dit is een dubbelgebroken watertrens die niet te ver door kan scharnieren en dus wat rechter blijft. Voor mijn paard is dit bit ideaal, hij heeft nog nooit zo fijn op een bit gelopen. Hij pakt hier gewoon een fijne aanleuning op, terwijl hij bij bijvoorbeeld een normale enkel of dubbelgebroken trens snel achter de teugel wilde duiken. Met dit bit helemaal niet en toch heeft het de naam 'danger' bit, terwijl het voor mijn paard het vriendelijkste bit is....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:57

Citaat:
Ik heb dus liever een metalen bitje. Ik lees de laatste tijd wel veel goeds over bitjes van aurigaan. Dat zou heel zacht zijn....?? Iemand die dat kan bevestigen/ ontkennen???

aurigan of kaugan etc is niet zachter het smaakt anders
veel paarden vinden een (zonder scherpe delen!) roestig bit ook lekkerder dan rvs
maar de ruiters vinden het niet mooi 8-)

verder is ongebroken het vriendelijkste in mijn ogen
een balletjes bit het duidelijkste (waardoor je dus weer erg zacht kan zijn met je handen)

mijn ene paard rijd ik bitloos de ander met een billy allan shank en soms op side pull
en de laatste op een dubbelgebroken watertrensje

bitloos is NIET per definitie vriendelijker , het werkt slechts ANDERS

al mijn paarden tot nu toe hebben een ander bit ingehad of ander bitloos systeem
ieder paard heeft zijn favoriet en de ruiter moet er ook mee om kunnen gaan

neem de vriendelijkste waarbij je het zachtste kan zijn met je handen en nog steeds
werkt als nood rem

daar sturen gas en rem uiteraard door je zit gebeurt :+
en de teugels slechts de finesse bepaling is

Goliath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:06

rijd zelf met een dubbelgebroken watertrens
er is mij bij de aankoop van dit bit vertelt dat dit een erg vriendelijk bit is