Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:41

Ben het met TS eens.
Als je zadel is aangemeten op de blote rug van een paard ga je er toch niet nog meer zooi onder proppe.
Sorry maar dan ben je in mijn ogen gewoon dom bezig.

Of het een mode verschijnsel is hmja ik denk het wel.
Maar goed er zijn ook zadels mensen waarvan het zadel net niet helemaal 100% ligt en het hier mee wel kunnen oplossen.
Dan vind ik het geen probleem.

Maar je ben gewoon stom bezig als je een aangemeet zadel heb en er dan van alles onder kwakt.
Dan kan je nog beter een zadel maker laten komen en zeggen ik wil me zadel met een bondje dragen dus meet hem daar maar op aan.

Maar goed wat gaat dan voor je paard zijn rug.
Of je eigen mode issu omdat je mee wil lopen in de mode of gewoon weg omdat je het mooi vind. :+

Als ik eerlijk moet zijn ik vind het ook wel heel mooi staan maar nee me paard gaat toch echt voor je zou toch enorm egoistische zijn als je dat niet zou zijn of ligt dat aan mij?

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:19

Claire_xLY schreef:
Ben het met TS eens.
Als je zadel is aangemeten op de blote rug van een paard ga je er toch niet nog meer zooi onder proppe.
Sorry maar dan ben je in mijn ogen gewoon dom bezig.

Of het een mode verschijnsel is hmja ik denk het wel.
Maar goed er zijn ook zadels mensen waarvan het zadel net niet helemaal 100% ligt en het hier mee wel kunnen oplossen.
Dan vind ik het geen probleem.

Maar je ben gewoon stom bezig als je een aangemeet zadel heb en er dan van alles onder kwakt.
Dan kan je nog beter een zadel maker laten komen en zeggen ik wil me zadel met een bondje dragen dus meet hem daar maar op aan.

Maar goed wat gaat dan voor je paard zijn rug.
Of je eigen mode issu omdat je mee wil lopen in de mode of gewoon weg omdat je het mooi vind. :+

let een beetje op je spelfouten, het is zeer irritant als je het mij vraagt. ;)
overigens heb je wel gelijk hoor, ik heb een bontje en gebruik hem op dit moment ook voor een net iets
te groot zadel die zonder bontje schuift, dat gaat dan ten koste van de schouders..
aangezien de spieren er nu goed onderkomen hoef ik niet lang meer met dat ding te rijden

dondeyne

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:27

Is inderdaad een mode-verschijnsel omdat veel topruiters het doen :j

Ik rijd zelf momenteel een paardje met bontje, omdat die voor de verkoop is en dus geen eigen zadel heeft. Met bontje pas het prima, zonder gaat het iets schuiven omdat het zadel eigenlijk voor een groter paard is.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:32

Ik heb dislectie. ;)
Maar goed daar ging het hier niet om maar wilde ik nog wel even zeggen.
En je hebt ook wel gelijk maar goed zo pietje precies ga ik er niet opletten. :+

@dondeyne
Dat is eigenlijk ook raar.
Je zegt veel top ruiters rijden er mee maar je zou toch denken dat hun wel zat geld hebben?
Neem nou bijvoorbeeld Anky denk dat die niet met 1 zadel doet voor al haar paarden. :')

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:42

ook topruiters hebben zo hun fouten,daar zou ik niet perse op af gaan.

gewoon lekker een goed passend zadel is veel beter
(tuurlijk,voor tijdelijk kan het best even als het nodig is)

Bosmiep79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:41

Ik zou niet met een bontje rijden, ik vind het maar lelijk en ik zie het de nut er niet van in om die dingen te gebruiken.

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 08:23

ik denk niet dat het misvormt,,
het vanggt schokken op de rug op vind ik!

Sodeletuut schreef:
GEEN bontje! Misvormt je zadel alleen maar!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:57

Ik gebruik hetzelfde zadel voor mijn beide paarden. Het zadel is destijds aangemeten voor mijn oudere paard. Mijn jongere paard had een eigen zadel wat goed paste. Doordat hij erg gegroeid is werd het te krap. Nu rij ik hem met het zadel van mijn oudere paard. Dat is een fractie te wijd maar met een bontje er onder zit het goed.

Tegen de tijd dat ik weer centen gespaard heb en hij echt is uitgegroeid krijgt hij een nieuw zadel. Tot die tijd gaat het helemaal prima zo. Hij loopt prima en hij heeft er geen last van.

Bosmiep79 schreef:
Ik zou niet met een bontje rijden, ik vind het maar lelijk en ik zie het de nut er niet van in om die dingen te gebruiken.

Ik vind het dus wel nuttig het bontje te gebruiken ;) Ik heb even geen geldboom in de tuin dus ik kan niet bij ieder wissewasje een nieuw zadel aanschaffen.

Claire_xLY schreef:
Als ik eerlijk moet zijn ik vind het ook wel heel mooi staan maar nee me paard gaat toch echt voor je zou toch enorm egoistische zijn als je dat niet zou zijn of ligt dat aan mij?

Ik vind dat je nogal kortzichtig reageert. Dat jij er niet direct het nut er van inziet wil niet zeggen dat het direct egoistisch is als iemand een bontje gebruikt. Jeminee zeg, heb je niet iets beters te doen dan je druk te maken of iemand wel of geen bontje gebruikt?

Snoevie schreef:
ook topruiters hebben zo hun fouten,daar zou ik niet perse op af gaan.

Of misschien hebben ze voor het gebruik wel een goede reden? Of hebben zij ook geen geldboom in de tuin om om de haverklap een nieuw zadel te kopen? De meeste zadels waar topruiters mee rijden zijn niet die van onder de 1000,-. ook voor hen wellicht een grote uitgave?

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:59

Ik heb wel een zadelongerlegger (bontonderlegger).
Mijn zadel past perfect, ik heb er een onder gelegd ipv. het opvullen van de kussens!
M'n zadel ligt nu nog beter en ik denk dat dit ook comfortabeler is voor het paard..
Bovendien vind ik het niet lelijk maar dat is voor mij niet te reden geweest er een aan te schaffen!
Afbeelding

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:16

KylaSanne schreef:
Bovendien vind ik het niet lelijk maar dat is voor mij niet te reden geweest er een aan te schaffen!

Al doe je het wel voor de mooiigheid; er zijn wel ergere dingen die je je paard aan kan doen dan een bontje onder het zadel te leggen hoor :+

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:19

ik rijdt zonder bontje, heb het wel een poosje uit pure onwetendheid gedaan en mn beesie liep er alleen maar beroerd mee
dus bontje verkocht :)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:24

jasmijn78 schreef:
KylaSanne schreef:

Al doe je het wel voor de mooiigheid; er zijn wel ergere dingen die je je paard aan kan doen dan een bontje onder het zadel te leggen hoor :+

Vind je? Ik vind een passend zadel toch wel een van de belangrijkste dingen, zeker als het gaat om paardrijdend nederland.

Bel een goede zadelmaker op en vraag naar alle fabeltjes betreft bontjes zou ik zeggen, zul je zien dat 9 van de 10 keer iemand met een foutieve reden met bontje rijd.

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:37

Bubsj schreef:
Vind je? Ik vind een passend zadel toch wel een van de belangrijkste dingen, zeker als het gaat om paardrijdend nederland.

Bel een goede zadelmaker op en vraag naar alle fabeltjes betreft bontjes zou ik zeggen, zul je zien dat 9 van de 10 keer iemand met een foutieve reden met bontje rijd.

Of met een verkeerde reden zonder bontje rijd :Y)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:51

Imo is een niet passend zadel altijd een misser ;)

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:53

Bubsj schreef:
Imo is een niet passend zadel altijd een misser ;)

Tuurlijk, helemaal mee eens.
Maar ik vind dat het wel moet kunnen dat het de lig van het zadel nog meer verbeterd dan dat het al was.
Je zadel ligt al goed maar je legt er een bontje onder ipv het zadel op te laten vullen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:03

Bubsj schreef:

Rijden met een zadel wat een fractie te groot is en een bontje er onder gaat vooralsnog ook prima hoor. Mijn beest hobbelt er vrolijk de Z mee door. Soms hebben andere dingen even prioriteit boven al je geld direct door te sluizen naar de zadelmaker. En soms is het zinvoller even te wachten tot je beest is volgroeid omdat je anders ieder jaar wel aan een ander zadel kunt.

Bubsj schreef:

Ik ben nu eenmaal niet iemand die voor elk wissewasje een zadelmaker of een batterij aan andere speciallisten in gaat schakelen. Zij zijn toch altijd uit om nieuwe zadels verkopen en ik hoef geen bevestiging van iemand of het wel/niet kwaad kan. Ik zie zo ook wel aan mijn paard dat het geen kwaad kan. In rij mijn paard gewoon met een iets te ruim zadel met een bontje er onder en dat gaat prima. Punt. Als er weer centjes (over) zijn krijgt hij een nieuwe. Soms is het voor je portomonee even belangrijk om gewoon je nuchtere verstand te gebruiken; paard doet het prima met dit zadel dus het nieuwe zadel kan best even wachten.

KylaSanne schreef:
Maar ik vind dat het wel moet kunnen dat het de lig van het zadel nog meer verbeterd dan dat het al was.
Je zadel ligt al goed maar je legt er een bontje onder ipv het zadel op te laten vullen.

Opvullen is voor mij geen optie. Dan ligt het niet meer goed op mijn andere paard. Dus voor mij is het bontje een uitkomst.

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:10

jasmijn78 schreef:
Opvullen is voor mij geen optie. Dan ligt het niet meer goed op mijn andere paard. Dus voor mij is het bontje een uitkomst.

Dan zijn we het daar over eens :D
Bovendien bespaar je er een hoop geld mee (hoewel zadelonderleggers ook behoorlijk prijzig kunnen zijn)!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:21

Ik vind het nogal onzin dat een bontje je zadel zo krap maakt dat het gaat knellen. Net als dat je je zadel moet laten aanpassen aan het rijden met bontje ivm rugproblemen. Hoe in hemelsnaam zou een zadelmaker een zadel kunnen aanpassen aan een bontje? Dat is onmogelijk, want met een boommaat wijder ben je er niet qua aanpassen :D

Ik rij met dunne dekjes en een bontje om de druk nog beter te verdelen en om evt schokken op te vangen. En ja, daar helpen ze voor Die combi is niets dikker dan een pad die het grootste gedeelte van bokt onder zijn zadel gooit, daar hoor je ook niemand krijsen dat je kamer er krapper door wordt? :? Mijn paard loopt prima, heeft geen rugproblemen en mijn zadel is niet vervormd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:30

KylaSanne schreef:
Dan zijn we het daar over eens

;)

Als ik sommige reacties hier lees van vind ik dat sommige echt wel een beetje overdreven reageren hoor. Alsof je paard direct dood neervalt als je zadel niet helemaal exact op maat aangemeten is. Hoe denk je dat ze dat op handelsstallen doen? Dan krijgt ook niet ieder paard een eigen op maat gemaakt zadel hoor. Het is wat anders als het zadel bijvoorbeeld echt te krap is, of veel te wijd dat de schoft opengeschuurd wordt. Of dat het helemaal voorover of achterover ligt.

Maar als het om iets kleins gaat dat met een onderlegger (tijdelijk) opgelost kan worden is er niets aan het handje hoor.

Als ik een zadel aanschaf dan zijn dat altijd 'A' merk zadels die echt in de hogere prijsklassen vallen. Juist omdat ik het beste wil. Voor mij dus geen zadelmarktzadels van kippenleer. Die zijn pas slecht voor je paard.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:34

jasmijn78 schreef:
Als ik sommige reacties hier lees van vind ik dat sommige echt wel een beetje overdreven reageren hoor. Alsof je paard direct dood neervalt als je zadel niet helemaal exact op maat aangemeten is. Hoe denk je dat ze dat op handelsstallen doen? Dan krijgt ook niet ieder paard een eigen op maat gemaakt zadel hoor. Het is wat anders als het zadel bijvoorbeeld echt te krap is, of veel te wijd dat de schoft opengeschuurd wordt. Of dat het helemaal voorover of achterover ligt.

Maar als het om iets kleins gaat dat met een onderlegger (tijdelijk) opgelost kan worden is er niets aan het handje hoor.

Als ik een zadel aanschaf dan zijn dat altijd 'A' merk zadels die echt in de hogere prijsklassen vallen. Juist omdat ik het beste wil. Voor mij dus geen zadelmarktzadels van kippenleer. Die zijn pas slecht voor je paard.

Een te kleine kamer of tussenkanaal is net zo slecht voor je paard als een zadelmarktzadel van kippenleer hoor ;) een zadel dient gewoon te passen. Betreft handelsstallen, het moge inmiddels toch wel duidelijk zijn dat die wat betreft zadels niet optimaal aan de slag zijn met die paarden, evenals top spring en jawel dressuur ruiters. Begrijpelijk? Nouja, laat ik zeggen, ik verwacht niet dat elke ruiter voor 20 paarden apart een zadel heeft. Maar tegenwoordig zijn er een stuk betere opties dan er maar een bontje onder gooien en hopen dat het past (zie onderschrift). Een tijdelijke oplossing door een bontje is prima. Dit is ook niet persoonlijk tegen jou gericht, ik ken wel meer mensen die dit zo oplossen, het gaat uiteindelijk om het grote gros aan paardenland hier. En die rijden niet allemaal verschillende paarden maar vaak maar een, met bontje. Betreft wachten tot een paard is uitgegroeid, dan kan je wachten tot je een ons weegt ;) Paarden veranderen lichamelijk constant. En dat is maar goed ook. Overigens zou ik zelf geen tweede paard aanschaffen als ik daar niet een apart zadel voor kon aanschaffen, nogmaals, mijn persoonlijke mening.

Lyonesse schreef:
Ik vind het nogal onzin dat een bontje je zadel zo krap maakt dat het gaat knellen. Net als dat je je zadel moet laten aanpassen aan het rijden met bontje ivm rugproblemen. Hoe in hemelsnaam zou een zadelmaker een zadel kunnen aanpassen aan een bontje? Dat is onmogelijk, want met een boommaat wijder ben je er niet qua aanpassen :D

Ik rij met dunne dekjes en een bontje om de druk nog beter te verdelen en om evt schokken op te vangen. En ja, daar helpen ze voor Die combi is niets dikker dan een pad die het grootste gedeelte van bokt onder zijn zadel gooit, daar hoor je ook niemand krijsen dat je kamer er krapper door wordt? :? Mijn paard loopt prima, heeft geen rugproblemen en mijn zadel is niet vervormd.

Nou mij hoor je net zo goed 'krijsen' over de dikke dekjes hoor. Nergens voor nodig. Een goede zadelmaker verteld iemand die met bontje/pads wil rijden dan ook dat het zadel daarop aangepast moet worden. Prima dat je het voor het mooi eronder doet. En prima dat je het eronder doet omdat je gelooft dat dit een beter drukverdeling heeft (ik heb die mening absoluut niet) maar daar dien je dan wel je zadel op aan te laten passen. Een bontje puur voor de sier of om schokken op te vangen kan je niet zomaar onder een goedpassend zadel gooien. Als je paard prima loopt, en geen rugproblemen heeft, dan zou je dus verwachten dat je zadel eigenlijk niet past, en een fractie te groot is. Maar door het bontje passend gemaakt wordt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:43

@ Bubsje: Je zadel wordt aangepast aan de vorm van de rug van het paard. Hoe kun je dan een zadel aanpassen op de vorm van de rug MET bontje? :+

Edit, mijn zadel is een half jaar geleden op maat gemaakt, Naar de rug zonder dekje of bontje. Paard loopt prima met het zadel zonder dekje, met dekje en met dekje en bontje.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:48

Lyonesse schreef:
@ Bubsje: Je zadel wordt aangepast aan de vorm van de rug van het paard. Hoe kun je dan een zadel aanpassen op de vorm van de rug MET bontje? :+

Tja, geloof het of geloof het niet. Maar een goede zadelmaker houd er rekening mee. Wat ook al aangeeft dat een bontje dus echt iets verstoord aan een normaal passend zadel.

Peb_mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:49

wel bontje *D
maar ik vindt het zelf fijner met aansingelen zonder bontje
maar het sheelt je paard heel wat aan de rug!!! ;)

Peb_mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:50

okj

Peb_mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:50

hou er wel rekening mee dat niet onder elk zadel eeen bontje kan!!!!!! :o